Ik werd gegrepen door helt glas - vergelijk het met een verliefdheid INTERVIEW Marco Lopulalan is een van de schaarse meesterglasblazers van Nederland. Zijn vak zit voortdurend in zijn hoofd. Ooit zal hij de vorm van tjengkeh uit Saparua in een creatie verwerken. 'Vanaf het moment dat ik werd gegrepen door het glas doe ik er alles aan om die liefde te laten groeien.' Toen ik voor het eerst in de fabriek kwam, was het raak. Ik zag glas bewegen, met van die donkere en rode strepen. Heen en weer, heel ritmisch. Ik dacht: dat wil ik ook.' Marco Lopulalan (50) was toen nog een kind, maar inmiddels werkt hij al ruim drie decennia in de fabriek van Royal Leerdam Crystal en mag hij zich meesterglasblazer noe men. Een prestigieuze titel: in Nederland zijn er slechts drie anderen die dat niveau hebben bereikt. Marco is geboren en getogen in de schaduw van de fa briek. 'In de begintijd gingen we met een man of zeven samen op de fiets naar het werk. Het leek net of we nog op de basisschool zaten.' Zijn Nederlandse moeder heeft haar hele leven in de kristalwinkel van het bedrijf gewerkt. Daar verkocht zij onder meer objecten van haar vader. 'Mijn opa is veertig jaar glasblazer geweest. Helaas heb ik nooit met hem samengewerkt. Hij over leed in 1972.' Glas was altijd een onderdeel van Marco's leven en hij hoopt dat dit nog lang zo blijft. 'Sommige mensen kunnen niet wachten tot ze met pensioen kun nen. Ik ben daar niet mee bezig. Zo lang ik gezond ben, blijf ik in dit vak. Ik kan niet zonder.' Koninklijke glazen Die 'verslaving' hangt mede samen met zijn werkma teriaal: Cristal Supérieur. Ofwel: Europa's zuiverste kristalsoort. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen glas en kristal? Glas wordt gemaakt van een meng sel van zand, soda en kalksteen, legt Marco uit. 'De Engelsen hebben daar ooit lood bij gedaan - vraag me niet hoe of waarom. Lood bleek een toegevoegde waarde te hebben. Het gaf meer uitstraling, meer schittering. Je kunt het ook horen. Tik je zachtjes tegen een kristallen wijnglas aan, dan hoor je een heldere 'ping', bij een gewoon glas hoor je slechts een droge 'pok'. Meestal bestaat kristal voor 24% uit lood, ons kristal heeft een loodpercentage van 30%. Daardoor hebben onze producten nog meer briljantie dan ander kristal.' In de fabriek wordt het loodmengsel in open ovens verhit tot circa 1.100 graden Celsius. Om vervolgens van deze homp halfvloeibaar kristal een object te maken, blaast Marco er met draaibewegingen lucht in. Dat doet hij via een lange pijp. Met de hand, beschermd door nat krantenpapier, 'boetseert' hij het kristal. Voordat het object uiteindelijk mag afkoelen en in de slijperij zijn definitieve vorm krijgt, gaat het kristal diverse keren terug de oven in en aan de blaaspijp. Marco blaast vooral vazen, schalen en wijnglazen - zijn specialiteit. 'Ik heb het geluk dat ik de enige in Neder land ben die dat kan. Ik werd dan ook gevraagd om een drinkservies voor Willem-Alexander en Maxima te ma ken. Allemaal wijnglazen. Een van de huwelijkscadeaus die ze van de bevolking kregen.' Beroemde neef Kristal is kwetsbaarder dan glas en daardoor moeilijker te bewerken. Wat het maken van een serie wijnglazen extra lastig maakt, is dat alle glazen nagenoeg gelijk moeten zijn qua hoogte en gewicht. 'Delicaat werk, een hoop gepriegel. Ik houd van zwaar werk, maar dit is ook fijn.' Het talent voor dit werk zit in zijn dna; zijn Neder landse opa was ook gespecialiseerd in het maken van wijnglazen. Op het eerste gezicht lijken zijn Molukse genen weinig aan zijn carrière te hebben bijgedragen. 'Mijn vader en ik zijn totaal anders. Ik kan een ongeleid projectiel zijn. Niet nadenken, maar doen. Zo is niemand anders in mijn familie.' Toch valt de appel waarschijnlijk minder ver van de DECEMBER 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 17