Lopulalans liggen oir TO" hem voo,al vakantie; het land Saparua. Het ruikt er naar Voor zijn werk reist hij naar andere boom dan Marco inschat. Dat blijkt als hij meer over zijn vader vertelt, een voormalig metaalbewerker. 'Hij heeft onder meer gewerkt bij een bedrijf in smeedijze ren hekwerken. Er moesten van die tierelantijntjes op. Een enorm gepriegel en geneuzel. Mijn vader kon daar eindeloos mee bezig zijn.' Het gros van zijn Molukse familie mag dan anders zijn dan hij, maar er zit wel degelijk een creatief gen in de fa milie. Zijn volle neef Ruben Lopulalan, ook een Leerdam mer, zat dit jaar in de finale van tv-programma Project Rembrandt, een zoektocht naar de meest getalenteerde amateur-kunstschilder van het land. Tjengkeh De wortels van de Lopulalans liggen op Saparua. Hij is daar een paar keer geweest. Het ruikt er naar kruidnagel, tjengkeh. Misschien gaat hij die specerij ooit nog in 'uitvergrote vorm' in zijn werk verwerken. Maar De wortels van de voor de rest betekent Indonesië 1 1 heeft amper een glastraditie. landen, vaak op uitnodiging. Zo kruldnagel, t)engkeh zat hij ooit in het Zuid-Afrikaanse Swaziland voor een internationa le workshop. 'We werden in een fabriek gestopt, kregen een thema en gingen aan de slag. Het thema was 'groen'. De een nam dat letterlijk en maakte allerlei groene dingen, ik maakte een blad.' In toonaangevende glaslanden als Italië, Tsjechië en Zweden is Marco zowat kind aan huis. 'Ik houd van het werk van de Tsjech Martin Janecky. Zijn glazen hoof den hebben een levensechte mimiek. De Italiaan Lino Tagliapietra, een heilige in de glaswereld, bewonder ik ook. Klassiek geschoold in Murano, maar daarna naar Amerika gegaan. Zijn werk werd daar nog krachtiger.' Ook in Leerdam zijn er mensen die hem inspireren, zoals glaskunstenaar Siem van der Marel, die vanaf 1966 aan Royal Leerdam Crystal was verbonden. Marco en hij werkten 25 jaar samen. 'Siem hoort in het rijtje groothe den als Copier. Hij is een icoon. Zijn grote slag maakte hij toen hij begin jaren negentig de multicolour introduceer de, glas met alle kleuren van de regenboog.' Foglio De naam Copier valt evenmin zomaar. 'Andries Copier stond aan de basis van de vormtaal waar onze fabriek bekend om staat. Hij heeft hier 's werelds beroemdste glas ontwikkeld: het Gilde-glas uit 1933. Dat maken we hier nog steeds.' Gaandeweg heeft Marco een eigen stijl ontwikkeld. 'Ik blijf altijd zo dicht mogelijk bij mezelf en moet concluderen dat ik echt de Leerdam-stijl heb: een strakke vormtaal, heel symmetrisch, in balans en ingetogen. Maar natuurlijk moeten ook wij dóór en ons blijven ontwikkelen. Ik maak me daar sterk voor.' Daarbij moet je subtiel te werk gaan, vindt hij; je kunt niet alles zomaar compleet omgooien. 'Maar binnen die geringe bandbreedte, wil ik alles eruit halen.' Deze gedrevenheid komt voort uit wat het vak voor hem betekent. 'Het heeft me zo'n tien jaar gekost om het een beetje onder de knie te krijgen. Daarna kwam het mo ment dat ik over een drempel stapte; ik werd gegrepen door het glas - vergelijk het met een verliefdheid. Vanaf toen ontwikkelde ik een passie voor het vak en doe ik er alles aan om die liefde te laten groeien. Het zit voortdu rend in mijn hoofd.' Zijn reizen en ontmoetingen met vakgenoten dragen bij aan zijn ontwikkeling als glasblazer. Ook helpt het hem om zo veel mogelijk nieuwe objecten te maken. '90% van mijn werk doe ik in opdracht. 10% is vrij werk.' Zo zitten in de collectie van Royal Leerdam Crystal exclusie ve designobjecten van zijn hand, waaronder Kemen, ge- inspireerd op een Tunesische strandvakantie, en Foglio. 'Een glazen blad. Op de een of andere manier heb ik wat met bladeren. Foglio bedacht ik tijdens een masterclass Venetiaanse glastechnieken. Het is een vereenvoudigde versie van een oorspronkelijk ontwerp. Je kunt jezelf inspireren tot in lengte der dagen, maar het moet te rea liseren zijn voor een redelijke prijs, anders wordt het niet in productie genomen. Dan blijft het bij een droom.' Moluks herinneringsmomument Dit jaar hoopt hij nog een wens tot leven te laten komen: het monument ter herinnering aan de komst van de eerste generatie Molukkers die zich in Leerdam ves tigden. De werkgroep waarin hij zit, nodigde Molukse kunstenaars uit om een ontwerp voor dit monument te schetsen. Vorig jaar werd Tahuri Maluku van Tirza Mual geselecteerd. Haar ontwerp bestaat uit een staander met daarop een tahuri, een grote zeeschelp die op de Molukken als communicatiemiddel en muziekinstru ment wordt gebruikt. 'Alle grote stappen zijn gezet. We hoeven het monument alleen nog maar te maken. De schelp wordt van brons. In de schelp komt glas. Dat deel komt voor mijn rekening. In het glas laat ik de kleuren 18 MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2019 | | pagina 18