Ons Wereldrijk
door dewi de NIJS bik Hoe kwamen jullie op het idee voor Ons Wereldrijk?
fotografie hotel modern 'Mijn ouders zijn in Indië geboren. Ik heb altijd al iets
met mijn Indische erfenis willen doen, maar ik wist niet
hoe. Ik wilde in elk geval niet het tempo doeloe verhaal
vertellen. We kozen ervoor om te beginnen bij het eerste
Nederlandse schip dat eind zestiende eeuw op het
eilandenrijk aanmeerde. Wat kwamen de Nederlanders
doen, en hoe hebben ze zo lang over Indonesië kunnen
heersen? We laten in de voorstelling onder meer zien
hoe de Nederlanders de Portugezen in Ambon hebben
verjaagd. Een andere verhaallijn is hoe er is huisgehou
den op Banda. We eindigen in Batavia. We proberen
het verhaal vanuit de lokale bevolking te vertellen: wat
voor effect had de Nederlandse komst op het leven in de
archipel?'
Wat waren de grootste uitdagingen bij het bouwen van
de maquette?
'Er zijn natuurlijk geen foto's uit die tijd. Hoe zag Banda
er in de zeventiende eeuw uit? Hoe zagen de huizen
eruit, de kleren die de mensen droegen? Zelf wisten we
er weinig vanaf. We hebben dan ook met veel historici
gesproken ter research. Op dit moment bouwen we nog
aan de maquette. We maken alles heel precies na. Dit
was anders bij onze eerdere voorstelling Kamp, hierbij
Stel je een podium voor met daarop een
enorme maquette van de Indonesische archipel
in de zeventiende eeuw. De maquette is het
decor van een poppenspel met poppetjes van
8 cm groot. Verschillende verhaallijnen uit de
vroege koloniale geschiedenis van Indonesië
komen aan bod. Het spel is gefilmd en wordt
geprojecteerd op een groot doek, op de
achtergrond hoor je een live soundtrack. Ons
Wereldrijk is vanaf half december te zien in
verschillende theaters. Moesson sprak met een
van de makers van theatergroep Hotel Modern,
beeldend kunstenaar Herman Helle.
konden we werken met veel minder middelen. Mensen
herkennen namelijk sneller dat het over Auschwitz gaat,
omdat dit veel prominenter in het collectieve geheugen
van Nederland ligt. Ook spraken we uitvoerig met Indi
sche kennissen. Vier Indische kennissen van ons dragen
bij aan de bouw van de maquette. Als live soundtrack
zijn er onder andere angklungs en gongs te horen - de
muziek van de archipel. Er komt ook Bahasa in de voor
stelling voor.'
Wat heeft deze voorstelling je persoonlijk gebracht?
'Ik heb nooit geweten wat ik moest met mijn verwar
ring over de geschiedenis. Ik heb me altijd verbonden
gevoeld met het Indische, ook al ben ik geen Indo. Deze
voorstelling is geen aanklacht, we laten gewoon zien
wat er precies is gebeurd. De feiten zijn al confronterend
genoeg. Het is vreselijk hoe Nederland de archipel tot
kolonie heeft gemaakt. Waar zit in deze voorstelling dan
de lucht? Alles is met veel liefde gemaakt, liefde voor
materialen, mensen, gebeurtenissen. Ik ben blij dat we
een vorm hebben kunnen geven aan dit deel van de
geschiedenis. En dat het er mag zijn.'
08 MOESSON