WERELDVENSTER Uk De wereld in reo en roer. Groot en verward rumoer in de kranten met duizend inge wikkelde berichten uit het Midden-Oosten. Was Europa, dus Nederland, in gevaar. Ons bleek, in tal van gesprekken met Indische Nederlanders, dat niemand enige notie heett van wat er eigenlijk allemaal gebeurt. Daarom dit korte overzicht. Een nieuwe wereldmacht schijnt zich te gaan vormen, de U.A.R. (United Arab Repu blics) naast de U.S. en de U.S.S.R. Niet democratisch, niet communistisch. Moslem. Machtssleutel: de olie van het Midden-Oosten (belangrijkste bron van industrie en we - vaart van Europa). Westelijke steunpunten voor die macht: Irak en Jordanië. Iwijtel- achtiq steunpunt: Libanon. Overal onrust, rebellen, aanslagen, incidenten. Plotseling een coupe in Irak. Koning Feisal (geïnstalleerd door Europa) vermoord. Pro U.A.R.-bewind in de plaats. Raakt de Iraakse olie verloren? Slaat de golf over naar Jordanië en Libanon? Amerika en Engeland grijpen in: troepen in Libanon en Jordanië (ter bescherming van koning Hussein). Zullen de westelijke machten het tóch winnen. Krutschev eist bespreking op allerhoogst niveau: snel snel snel. Europese troepen moeten weg. Dan heeft de U.A.R. vrij spel. Maar dan trekt Mao Tse Tung Krutschev aan zijn jasje: niet mee bemoeien -- niet praten. Waarom niet? Nu blijkt dat Mao enorme troepen-concentraties verzameld heett voor een mogelijke aanval op Formosa (en een nóg verdere doorstoot naar het Zuiden Hoe méér wij de handen vol hebben in het westen, hoe vrijer Mao is in het Oosten. Wat gaat er nu gebeuren? Is het tóch afgelopen met Jordanië en Libanon? Komt de olie tóch aan de U.A.R.? Hoe zal het dan gaan met Europa? Wie krijgt de macht in het Verre Oosten en wat betekent dit voor de economie van Europa? Halen we ons maar muizenissen in het hoofd of staan we werkelijk aan de vooravond van Armageddon? Waarom zitten we hier toch eigenlijk alleen maar suf te ploeteren op een kantoortje en patates frites te eten in het vrije halfuurtje? Opletten, waakzaam zijn, samengaan! Wat DOEN! GROTE EN KLEINE BOENGS (Vervolg van pag. 1) de kleine „Inlander", die halsstarrig in hem de meerdere, de Blanda, de Toewan wilde zien. Geen baboe of djongos zou het ooit WILLEN toestaan dat de njonja of toewan zelf het erf veegde, kle ren waste, boodschappen deden. Hier hebben we het sociale en morele .tussen ha mer en aambeeld" zitten, dat voor menige Indo een helse beproeving is geweest, zijn leven lang. Het Toewan Besar zijn in belakang Kemajoran (dus in .nette" Europese kringen .nozem" zijn) bij een salaris als een mantri, met een groot gezin, dat aanspraken maakt op HBS-studie, het Euro pees leven met laag Indonesische middelen, het was een krankzinnige opgaaf. En de Indo heeft die vuurproef wérkelijk goed doorstaan; daar kan het veel opgeblazen verschijnsel van de Indische boewaja niets aan af doen. Wordt dus in een radio-uitzending alleen de Ke- majoran-kleine Boeng genoemd in een beperkte belichting (al is het nog zo'n bloemrijke!) dan ontstaat een valse voorstelling. Hierover zal even tueel in een volgend artikel méér verteld worden. Een voorbeeld uit „De Paria van Glodok Ieder, die dat toneelstuk kent, weet dat de hoofdper soon juist een Indo is, die ondanks het moor dende stempel „boeaja GEEN boewaja was: Leo, de trotse vechter, de jager, de verdediger van vrienden in de nood, de beschermer van belaagde eer. Wie bleek Leo te zijn: de basterd-zoon van de President van het Hooggerechtshof, die zijn eigen zoon ter dood moest veroordelen. Ja goed, een draak, „romantisch maakwerk", maar toch ka rakteriserend voor het leven van de kleine „Sinjo" die „Signor" was van afkomst en Grand Seigneur moest blijven, op blote voeten en in pyama Kleine Boeng? Neen mijnheer, GROTE Boeng! TJALIE ROBINSON. DAT WAARDELOZE OMSLAGJE, Dat waardeloze omslagje van TONG-TONG. Weet U dat het één van die vele omslagjes kan zijn, gevouwen en geplakt door één van die hel pers van ons met een carrière achter de rug en een ontwikkeling en positie, die hem eigenlijk ver oorloven om te gojang kaki en „lekker nèks te doen? Maar hij plakt bandjes voor TONG-TONG omdat hij wérkelijk hoog is. Wat kunnen hoge mensen beter doen dan lage? Vér terugzien en vèr vooruit zien. En wie dat kan, acht het bandjes plakken niet te min. Petje af! De heer M. H. OhI in de rol van Leo, hoofd persoon in het toneelstuk ,,De Paria van Glodok van Victor Ido, bij de première in de Stadsschouw burg te Batavia in 1917. Ondertitel van het stuk: ..Episode uit het Indische pauperslevcn in drie act en"Pauper en Kleine Boeng staan inderdaad dicht bij elkaar, maar daarom juist moet er dub bel voor verwarring worden opgepast. Noot terzijde: hoe sterk cultureel leefde de Indi sche Nederlander in die dagen! Hoe slap en nega tief is de ..Indische kampong" in Den Haag! OMAATJE „Weetjewaarom Holland de Paradijs is? Appel-nja bonjot of ketjoet of kempos. Kennietmeer verleien Adam Si Eva." Ai/ .i. :S. .j/ti Op deze wijze kan men zijn contributie aan TONG-TONG voldoen; men plakt een postzegel van één gulden op een briefkaart op deze wijze en men is abonné voor twee maanden vier num mers) 1. Nooit méér dan f 1,opplakken. Het meerdere wordt namelijk door de post NIET uitbetaald en BENT U KWIJT! 2. Postzegel(s) plakken NAAST normale fran kering (net als op foto), dus NIET op andere plaatsen van de briefkaart, NIET op achter kant. BETALING VAN TONG-TONG 1. Wie zijn krantje niet ontvangt kan er prac- tisch zeker van zijn dat hij achterstallig is. 2. We kunnen niet doorgaan met aanmanen. Dit is in vergelijking met de lage prijs van het krantje en de hoge exploitatiekosten onver antwoord. 3. We verwachten van onze lezers dat ze ons helpen en liever te snel en te veel betalen dan te weinig en te laat. Dit is een INDISCH WERK IN OPBOUW. Maak een Tong-Tong aantekening op Uw kalender! 4. Wie na een paar maanden merkt dat hij ach terstallig is geweest en snel geld opstuurt om de ontbrekende nummers óók nog te krijgen, kunnen wij NIET garanderen dat deze nummers nog voorradig zijn. Voor sommige nummers is namelijk de na-vraag onbegrijpelijk groot. 5. Nieuwe abonnèes moeten zich aanmelden met GELIJKTIJDIGE betaling voor minstens 2 maanden (f 1,— Eerst abonneren en dan wachten tot wij een kwitantie sturen zit er helaas niet bij. Wij zijn nog steeds straatarm; nog steeds op één schoen en én slof, MAAR WIJ GROEIEN TOCH!! MALEIS OP STRAAT. Ik stond op de tram in Amsterdam en zag een oude Hollandse meneer op een „herken-manier" naar me kijken. Het balkonnetje was zó vol, dat hij me niet kon bereiken of aanspreken, maar toen ik uitstapje, stapte hij ook uit en sprak me aan in het Maleis. Nou ziin heel wat langtenige Indo'tjes vreselijk in hun wiek geschoten als ze in het Maleis worden aangesproken: „Ik ben Europeaan g.v.d.!" Niet doen. Niet doen. Zo'n totok heeft er Godweet hoe lang al naar zitten snakken om eens dat sympa thieke taaltje van vroeger weer te spreken. Met iemand van vroeger. Deze ouwe heer liep echt genoegelijk naast me z'n hart te luchten (in het Maleis) over altijd dat „mendoeng" 'hier, het ,,ti- da kerasan", die verdomde „kentang" en het in de kost gaan bij een Indische familie, omdat hij dood ging van het Hollandse eten. We stelden ons aan mekaar voor. Hij zei: „Mendels". Ik pieker de met suf. Mendels Mendels Mendels. „Rath- kamp?" vroeg ik. Je had 'm moeten zien stralen! De hele mendoeng-lucht van Amsterdam was weg. Dertig jaar Mendels/Rathkamp, dat was gewoon weg onsterfelijkheid voor de insider! Ja toch? We namen opgemonterd afscheid van mekaar (ook al omdat hij nooit wat gehoord had van Tjalie Ro binson en dat is lekker, weet je!). Geef mij maar elke dag zulk Maleis op straat! T. R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1958 | | pagina 2