Ontwakend Kringleven REDACTIONEEL 1. Stuurt U ons adressen 1. Wij sturen proefnummers 2. Ons aller krant groeit 1 1=2 Een klein hoekje van de stampvolle zaal in Haarlem. Houd deze kring in de gaten: daar komt iels buitengewoon goeds uit voortZiet U de prettige combinatie blank en bruin? Separatie is nonsens. Elke TONG-TONG-avond. in elk geval weerspiegelt de eeuwenoude Indische traditie van onbe perkte gastvrijheid, maar nu zijn Wij het, die wat te bieden hebben. Laat dat het beste en het mooiste zijn wat wij geven kunnen. Ziet U nog oude bekenden? Wij wel: helemaal in het linkerbeneden- hoekje de Indische mode-ontwerper Robert Mahieu. Daar schuins achter (met bril) Julius Dencher. Welke Oosthoeker kent hem niet? Een typisch Indisch karakter: vitaliteit, geest, humor! Dat ze nooit verloren mogen gaan! Haarlem. In Haarlem had 31 oktober de herhalings-contact- avond plaats van TONG-TONG-lezers en hun introducées. De vorige was zó druk bezocht dat de helft van de bezoekers geen toegang konden krijgen. Deze keer was een nóg grotere zaal we derom tot berstens toe vol. Organisatrice was we derom mevr. E. v. Hout-Intveld. Zéér eenvoudig programma (plaatjes en praatjes), maar zéér ge animeerde stemming met veel beloften voor grote activiteit. In de nabije toekomst een literaire avond en een cabaret. Uitstekend, Haarlem! Amsterdam. Op 21 november organiseert de Kring Amsterdam (o.l.v. Wanrooy en Lawson) een expositie van Indische schilder- en foto-kunst. Wordt gehouden in de Burg. Fock-school, Burg. Fockstraat, Am- sterdam-Slotermeer, 's avonds acht uur. De avond wordt verrijkt met een klein programmaatje klein kunst (voordracht, zang, muziek) en een concours d'élégance. De inschrijvingen voor deze expositie is enorm groot. De selectie zal uiterst moeilijk zijn. Kaarten (voor zover nog niet uitverkocht) ver- Je kan echt merken dat Indische mensen TONG TONG beschouwen als hun eigen blad. Laat hun normale dagblad (en weekblad) hun volkomen onverschillig, op TONG-TONG „krioelt het van commentaar. Als de redactie zou luisteren naar de lezers die allerlei soorten copy liever NIET geplaatst zagen, zou er in het geheel geen TONG-TONG meer bestaan (en velen willen het ook). Als de redactie alle copy zou plaatsen, waarom verzocht werd, zouden wij aan 120 pagina s nog niet genoeg hebben (en veel zou onaanvaardbaar scherp zijn). Dit eerste Indische tijdschrift redigeren is werke lijk een heksenwerk: ALLE systemen van ons sociaal-culturele leven een verschijningskans geven zonder te overdrijven. Dat valt niet mee. Ook mist TONG-TONG nog heel wat copy over an dere interesse-gebieden van onze groep. Maar wie schrijft ze? Alleen de lezer die werkelijk breed ontwikkeld is en ruim van hart leest TONG-TONG zoals elk blad gelezen moet worden: met interesse naar het werkelijke leven in deze groep gerepartieerden. krijgbaar bij Wanrooy, Woutertje Pietersestr. 34, en Lawson, Dr. Colijnstraat 218 III. Den Haag. Eveneens op 21 november, 8 uur 's avonds, Café Den Hout, op initiatief van de heren Lucardie, v. d. Ven en Muller, een contactavond met een causerie (Lucardie over de dichter Willem Brandt), muziek van Fred Belloni en een kleurenfilm van Indonesië. Kaarten (a f0,50) misschien nog ver krijgbaar bij B. Lucardie, Riouwstr. 196, v. d. Ven, Jutfaasstr. 16, Grooss, Hoefbladlaan 109 en kantoor TONG-TONG, Franklinstr. 106. Uitverkocht, misschien uitverkocht, misschien uit verkocht dat zijn toch onmiskenbaar goede voortekenen dat de Indischman zich positief gaat bewegen op hoger creatief terrein. Er komt mis schien toch wel een eind aan die flauwe pret- avondjes met een beetje dansie-dansie na. TONG TONG volgt dit „reveil" met grote belangstelling. Nederlanders, waar het Nederlandse volk met gro- Wij kunnen WERKELIJK veel brengen, Indische te interese kennis van zal nemen. Maar eerst in eigen kring goede voorbereiding en streven naar perfectie! Om beter te kennen en te begrijpen. Niet klaar met een stok of een lepel stroop. En waar hij kan met BRUIKBARE raad of een aardig artikeltje. Ne geren wat in onze groep aanwezig is, is NON SENS. Het leeft immers TOCH. Opsturen van copy over waarden die nog niet in de groep aan wezig zijn, is HARD NODIG. Het mooist van alles is: creëren van eigen werk buiten TONG-TONG, opdat dit blad ervan ge tuigen kan. En anderen opwekken hetzelfde te doen. Wij hebben vroeger wel eens staan kijken als koelis bezig waren iets zwaars op te hijsen of te verplaatsen. Dat ging telkens met een ruk, een gelijktijdige krachts-inspanning op een bepaald moment op het regelmatig zangerig geroep van: „Rambatérataha- joen." „Rata" gelijk (elijk), gezamenlijk; „Hajoen" (hajo ajoh) een uitnodiging komt; „Rambaté" wekt de gedachte van een krachten bundeling. Komt! Gezamenlijk onze krachten ingespannen! Rambaté rata hajoen! Soepaja TONG-TONG djali GEDEEEH! Rambatérata ajo! SAMSON. In Oost-Java hoorde ik ook vaak: „Oeoe-loepis- koentoel-baris!" De oudeheer van Zele de viool leraar) vertelde mij dat dit vreemde rijmpje; is van Popez, Comte de Baris, een enorm sterke kerel die in de vorige eeuw in Indië woonde en de zwaarste lasten alleen kon tillen. Wie heeft het ook gehoord en kan het eventueel bevestigen? Ajo! D'r uit onze historie! „WAT WILLEN JULLIE EIGENLIJK?" Dit is de vervelendste vraag die wij regelmatig ontmoeten. Er zijn zelfs mensen, die een soort „be ginselprogramma" van TONG-TONG eisen om na eventuele goedkeuring er eventueel abonné te worden! Luister goed. TONG-TONG heeft een karakter, dat men (met wat gezond verstand en goede wil) uit zijn kolom men herkennen kan. Maar het kan net zo min als welke krant of tijdschrift in Nederland ook in twee drie korte definities zeggen wat het wil. Vraagt men ook aan Parool, Telegraaf, Groene Amster dammer of Haagse Post precies wat het wil? En als men het dan weet neemt men het dan ook direct wel of niet? Zijn soms de deviezen die zo menig blad in de kop voert helemaal juist? Is b.v. „Het Vaderland" vrij en onverveerd? Weet U hoe het bij een normale krant toegaat? Daar vraagt de lezer niet aan de redactie: „jWat willen jullie eigenlijk?", maar daar vraagt de redac tie het aan de lezers! Spreek op! Maak onze opinie ruimer en sterker. Denk niet dat TONG-TONG niet bestaat als U er niet aan meewerkt. Want TONG-TONG be staat omdat de groep bestaat. En omdat de groep niet houd van muilbanden. Wat we eigenlijk willen? Luister. En luister lang genoeg. Dan zult U WETEN. KALANG KABOET TONG-TONG plaatst GEEN stemmingmakende, raillerende of veroordelende artikelen over Indone sië en de Indonesiër. Vergeet alstublieft niet dat dit land en volk een periode doormaken van revolutie en na-revolutie. Frankrijk is in normale tijden ook „lekker" en het is erg cultureel om er dan heen te gaan. Maar tijdens de Franse revolutie (de terreur, Robesspier- re, Marat), toen hoofden gemakkelijker rolden dan katjang goreng, zou óók niemand erheen gegaan zijn. Trouwens, nu met de Algerijnse moeilijkheden, zijn opeens ook heel wat Nederlanders misprijzend en scherp geworden. Denkt U soms dat andere volken leven (en crises doormaken) om óns te behagen? Vergeet niet dat een millioenenvolk ontwaakt tot zelfstandigheid! Dat gaat noodzakelijk gepaard met „lindoes" erger dan van de Keloed. Er gebeuren veel afschuwelijke dingen. Maar staat het ons dan, om op een veilige afstand een vermanende vinger op te heffen of te schelden? Wij noemen ons toch Christenen? Zijn wij vergeten de tientallen decennia dat het ons goed ging? Kennen wij het begrip sabar niet en kunnen wij niet wachten tot de stor men gaan liggen? Als Nederlandse bladen te keer gaan (al dan niet „met recht"), het zij zo. Zij hebben dat land en volk nooit gekend. Maar wij dienen beter te weten. We weten ook wat „kalang kaboet" is. Nou dan...

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1958 | | pagina 3