Ontwakend Kringleven
REDACTIONEEL
1. Stuurt U ons adressen
1. Wij sturen proefnummers
2. Ons aller krant groeit
1 1=2
Een klein hoekje van de stampvolle zaal in Haarlem. Houd deze kring in de gaten: daar komt iels
buitengewoon goeds uit voortZiet U de prettige combinatie blank en bruin? Separatie is nonsens.
Elke TONG-TONG-avond. in elk geval weerspiegelt de eeuwenoude Indische traditie van onbe
perkte gastvrijheid, maar nu zijn Wij het, die wat te bieden hebben. Laat dat het beste en het mooiste
zijn wat wij geven kunnen. Ziet U nog oude bekenden? Wij wel: helemaal in het linkerbeneden-
hoekje de Indische mode-ontwerper Robert Mahieu. Daar schuins achter (met bril) Julius Dencher.
Welke Oosthoeker kent hem niet? Een typisch Indisch karakter: vitaliteit, geest, humor! Dat ze
nooit verloren mogen gaan!
Haarlem.
In Haarlem had 31 oktober de herhalings-contact-
avond plaats van TONG-TONG-lezers en hun
introducées. De vorige was zó druk bezocht dat
de helft van de bezoekers geen toegang konden
krijgen. Deze keer was een nóg grotere zaal we
derom tot berstens toe vol. Organisatrice was we
derom mevr. E. v. Hout-Intveld. Zéér eenvoudig
programma (plaatjes en praatjes), maar zéér ge
animeerde stemming met veel beloften voor grote
activiteit. In de nabije toekomst een literaire avond
en een cabaret. Uitstekend, Haarlem!
Amsterdam.
Op 21 november organiseert de Kring Amsterdam
(o.l.v. Wanrooy en Lawson) een expositie van
Indische schilder- en foto-kunst. Wordt gehouden
in de Burg. Fock-school, Burg. Fockstraat, Am-
sterdam-Slotermeer, 's avonds acht uur. De avond
wordt verrijkt met een klein programmaatje klein
kunst (voordracht, zang, muziek) en een concours
d'élégance. De inschrijvingen voor deze expositie
is enorm groot. De selectie zal uiterst moeilijk zijn.
Kaarten (voor zover nog niet uitverkocht) ver-
Je kan echt merken dat Indische mensen TONG
TONG beschouwen als hun eigen blad. Laat hun
normale dagblad (en weekblad) hun volkomen
onverschillig, op TONG-TONG „krioelt het van
commentaar.
Als de redactie zou luisteren naar de lezers die
allerlei soorten copy liever NIET geplaatst zagen,
zou er in het geheel geen TONG-TONG meer
bestaan (en velen willen het ook).
Als de redactie alle copy zou plaatsen, waarom
verzocht werd, zouden wij aan 120 pagina s nog
niet genoeg hebben (en veel zou onaanvaardbaar
scherp zijn).
Dit eerste Indische tijdschrift redigeren is werke
lijk een heksenwerk: ALLE systemen van ons
sociaal-culturele leven een verschijningskans geven
zonder te overdrijven. Dat valt niet mee. Ook
mist TONG-TONG nog heel wat copy over an
dere interesse-gebieden van onze groep. Maar wie
schrijft ze?
Alleen de lezer die werkelijk breed ontwikkeld is
en ruim van hart leest TONG-TONG zoals elk
blad gelezen moet worden: met interesse naar het
werkelijke leven in deze groep gerepartieerden.
krijgbaar bij Wanrooy, Woutertje Pietersestr. 34,
en Lawson, Dr. Colijnstraat 218 III.
Den Haag.
Eveneens op 21 november, 8 uur 's avonds, Café
Den Hout, op initiatief van de heren Lucardie,
v. d. Ven en Muller, een contactavond met een
causerie (Lucardie over de dichter Willem Brandt),
muziek van Fred Belloni en een kleurenfilm van
Indonesië. Kaarten (a f0,50) misschien nog ver
krijgbaar bij B. Lucardie, Riouwstr. 196, v. d.
Ven, Jutfaasstr. 16, Grooss, Hoefbladlaan 109 en
kantoor TONG-TONG, Franklinstr. 106.
Uitverkocht, misschien uitverkocht, misschien uit
verkocht dat zijn toch onmiskenbaar goede
voortekenen dat de Indischman zich positief gaat
bewegen op hoger creatief terrein. Er komt mis
schien toch wel een eind aan die flauwe pret-
avondjes met een beetje dansie-dansie na. TONG
TONG volgt dit „reveil" met grote belangstelling.
Nederlanders, waar het Nederlandse volk met gro-
Wij kunnen WERKELIJK veel brengen, Indische
te interese kennis van zal nemen. Maar eerst in
eigen kring goede voorbereiding en streven naar
perfectie!
Om beter te kennen en te begrijpen. Niet klaar met
een stok of een lepel stroop. En waar hij kan met
BRUIKBARE raad of een aardig artikeltje. Ne
geren wat in onze groep aanwezig is, is NON
SENS. Het leeft immers TOCH. Opsturen van
copy over waarden die nog niet in de groep aan
wezig zijn, is HARD NODIG.
Het mooist van alles is: creëren van eigen werk
buiten TONG-TONG, opdat dit blad ervan ge
tuigen kan. En anderen opwekken hetzelfde te
doen.
Wij hebben vroeger wel eens staan kijken als
koelis bezig waren iets zwaars op te hijsen of te
verplaatsen.
Dat ging telkens met een ruk, een gelijktijdige
krachts-inspanning op een bepaald moment op het
regelmatig zangerig geroep van: „Rambatérataha-
joen."
„Rata" gelijk (elijk), gezamenlijk;
„Hajoen" (hajo ajoh) een uitnodiging komt;
„Rambaté" wekt de gedachte van een krachten
bundeling.
Komt! Gezamenlijk onze krachten ingespannen!
Rambaté rata hajoen!
Soepaja TONG-TONG djali GEDEEEH!
Rambatérata ajo!
SAMSON.
In Oost-Java hoorde ik ook vaak: „Oeoe-loepis-
koentoel-baris!" De oudeheer van Zele de viool
leraar) vertelde mij dat dit vreemde rijmpje; is van
Popez, Comte de Baris, een enorm sterke kerel
die in de vorige eeuw in Indië woonde en de
zwaarste lasten alleen kon tillen. Wie heeft het
ook gehoord en kan het eventueel bevestigen? Ajo!
D'r uit onze historie!
„WAT WILLEN JULLIE EIGENLIJK?"
Dit is de vervelendste vraag die wij regelmatig
ontmoeten. Er zijn zelfs mensen, die een soort „be
ginselprogramma" van TONG-TONG eisen om
na eventuele goedkeuring er eventueel abonné te
worden!
Luister goed.
TONG-TONG heeft een karakter, dat men (met
wat gezond verstand en goede wil) uit zijn kolom
men herkennen kan. Maar het kan net zo min als
welke krant of tijdschrift in Nederland ook in twee
drie korte definities zeggen wat het wil. Vraagt
men ook aan Parool, Telegraaf, Groene Amster
dammer of Haagse Post precies wat het wil? En
als men het dan weet neemt men het dan ook
direct wel of niet? Zijn soms de deviezen die zo
menig blad in de kop voert helemaal juist? Is b.v.
„Het Vaderland" vrij en onverveerd?
Weet U hoe het bij een normale krant toegaat?
Daar vraagt de lezer niet aan de redactie: „jWat
willen jullie eigenlijk?", maar daar vraagt de redac
tie het aan de lezers!
Spreek op! Maak onze opinie ruimer en sterker.
Denk niet dat TONG-TONG niet bestaat als U
er niet aan meewerkt. Want TONG-TONG be
staat omdat de groep bestaat. En omdat de groep
niet houd van muilbanden.
Wat we eigenlijk willen? Luister. En luister lang
genoeg. Dan zult U WETEN.
KALANG KABOET
TONG-TONG plaatst GEEN stemmingmakende,
raillerende of veroordelende artikelen over Indone
sië en de Indonesiër.
Vergeet alstublieft niet dat dit land en volk een
periode doormaken van revolutie en na-revolutie.
Frankrijk is in normale tijden ook „lekker" en het
is erg cultureel om er dan heen te gaan. Maar
tijdens de Franse revolutie (de terreur, Robesspier-
re, Marat), toen hoofden gemakkelijker rolden dan
katjang goreng, zou óók niemand erheen gegaan
zijn. Trouwens, nu met de Algerijnse moeilijkheden,
zijn opeens ook heel wat Nederlanders misprijzend
en scherp geworden. Denkt U soms dat andere
volken leven (en crises doormaken) om óns te
behagen?
Vergeet niet dat een millioenenvolk ontwaakt tot
zelfstandigheid! Dat gaat noodzakelijk gepaard met
„lindoes" erger dan van de Keloed. Er gebeuren
veel afschuwelijke dingen. Maar staat het ons dan,
om op een veilige afstand een vermanende vinger
op te heffen of te schelden? Wij noemen ons toch
Christenen? Zijn wij vergeten de tientallen decennia
dat het ons goed ging? Kennen wij het begrip
sabar niet en kunnen wij niet wachten tot de stor
men gaan liggen?
Als Nederlandse bladen te keer gaan (al dan niet
„met recht"), het zij zo. Zij hebben dat land en
volk nooit gekend. Maar wij dienen beter te weten.
We weten ook wat „kalang kaboet" is. Nou dan...