f HOMMAGE AU THEATRE ETERNITE TJITJAK-REEKS 4 I *3l 4e en 9e Bat. Binnenkort verschijnen in de Pocket- Uitgave) 1Piekerans van een Straatslijper I 2. De Schoonste Triomf van een Indo-detective. Prijs f 2.50 Inschrijvingen^ bij de Redactie^ Een bijzonder sfeervolle tekening van ons geweldige Theatre Eternite van de hand van Peter van Drimmelen. Het theater heette popalair ook wel ,.,,Eet-er-niet"maar waar aten wij tawanans nu niet! Er werd dus tijdens alle voorstellingen ook lekker geknabbeld! De tekening roept opeens ook een andere „feature" in het geheugen: het haastig voort gefluisterd „Rood voor!" als er onverwachts Jappen de voorstelling kwamen bijwonen en de acteurs gewaarschuwd moesten worden! Het was een klein theatertje in een kleine samenleving, maar de Kunst met een héél grote K was er regel matig te gastl Ieder gevangenkamp had zijn eigen voorvechters voor het hooghouden van onze eigen onderdrukte cultuur. Zo ooit, dan bleek de positieve kracht van een hoog moreel en een onverwoestbaar idealisme in omstandigheden als deze, waar het Indisch- Europese leven overeenkomstig de nobele Bushido- gelofte verminkt was tot een peil lager dan da; van de minste koelie. Niemand van ons kan dat verblind worden door uitingen van een schijn-be schaving die in de tijden voor de oorlog bij velen een vals gevoel van superioriteit hadden opgewekt. Hier werd ieder van ons, totok of indo, gecon fronteerd met zijn eigen innerlijke waarde; wat aan saamhorigheid en opofferingsgezindheid tot uiting kwam moest bevochten op Nipponse wantrouwen de naijver, op eigen angst voor represailles, op collectieve apathie en indolentie, op individueel egoïsme. Reeds in het naar bevolking steeds dunnende K.K.K. in Tjimahi was het bescheiden funda ment gelegd voor de herbouw van een eigen be schavingswereld binnen de wurgende kawat: er was een speelkaartenfabriek, er waren zondag morgenconcerten na de Kerkdiensten, er was een openluchttheater (en dat in de regentijd!), er wa ren colleges, openbare cursussen en studiekringen op elk denkbaar gebied. Gelijk ook in andere lam pen kwamen merkwaardigerwijs de initiatieven tot dergelijk practisch idealisme nooit voort uit de grote massa, zelden uit de kringen van topfiguren en leidinggevenden, maar vrijwel uitsluitend uit dc middengroep der intelligentsia. Toen wij eind 1942 in het 4e en 9e met vele van onze vroegere kampgenoten werden herenigd, von den wij ook hier een soortgelijk streven, zij het op bescheidener schaal, want niet unaniem gedragen door het hele kamp. Na enig wederzijds aftasten ontstond een soort culturele fusie, die voor wat be treft de kunstzinnige kant naast een Academie en een Studio zijn hoogtepunt vond in het intieme, onwaarschijnlijk luxueus aandoende Theatre Eter nite. Het voornaamste doel ervan was de kampbevol king voor enkele uren te ontrukken aan een uit zichtloos heden en zoveel, zoveel mogelijk te sti muleren tot opgewekte volharding en vertrouwen in de eigen mogelijkheden. Om te beginnen was het een verrukkende erva ring voor ontwerpers en voor uitvoerders om na het vele vernietigen de aandacht te kunnen bepa len bij het opbouwen. Tijdens de bouw die, voor zover kon worden nagegaan, volkomen buiten me de weten van de Japanners plaatsvond werden troost-voorstellingen gegeven in de toenmalige gymnastiekzaal (hij metamorfoseerde later tot R.K.-kerk) waar de ziel van het kamptheaterleven Edi Swagemakers op 5 december, na een onmo gelijk korte tijd van voorbereiding, zijn St. Nico- Iaas-surprise presenteerde: „het Circus Carré" com pleet met acrobaten, jongleurs, clowns, exotische danseressen, opzwepende fanfare-muziek en pro gramma-, katjang-, sigaretten- en tijgermelk verko pende meisjes. En als pièce-de-milieu het optra den van monsieur Carré in hoogst eigen persoon (frak en zwepen) met zijn 12 hogeschool-gedres seerde witte, briesende volbloed schimmels, om zweefd door ter-plaatse-gebakken-pannekoeken-geu- ren en ontelbare „touches in F". Inmiddels werd koortsachtig gezwoegd aan het eigenlijke object: een toneelzaal voor 350 toeschou wers met een goede accoustiek, een goed geven- tilleerde spectacle, een complete orkestbak, kleed kamers, werkplaatsen en repetitieruimten. Niemand wist of deze schouwburg een lang leven beschcreD zou zijn, maar ieder was bereid hem te bouwen, te bespelen en te bezoeken, desnoods als schuilthea- ter. Zijn naam dankte hij aan de grote hoeveelheid eternietplaten, die samen met de kasso's uit het plafond waren gesloopt, in de eerste plaats om accoustiek en indeling van de pijpenla-zaal te ver beteren, ten tweede om als constructie- en decora tiemateriaal te dienen. Er heerste tijdens de bouw een geest van, aan heilige ijver grenzende, saam horigheid, vindingrijkheid en doorzettingskracht bij allen die er bij betrokken waren. De Jappen moeten zich vele malen afgevraagd hebben waar toch al die gloeilampen, snoeren, stek kers, weerstanden, transformators, bussen verf, textiel, gereedschappen en bouwmaterialen bleven die ze zelf met zoveel zorgvuldige wellust hadden vergaard. Als aandenken aan deze unieke periode werd ach ter het toneel een „gedenkplaat" aangebracht, die voor insiders nog wel zal spreken. THEATRE ETERNITE. Ontwerp en directie: Igor Petrowitch Drimmlinoff Minstrofsk. Financiering: Schoenmakers' very, very Ltd. Bank Kaap-stad. Uitvoering spectacle: Aann. Mij. Sligcher, Kiste- maker 6 Zn. Tjimahi. Etrée, bar, escaliers: Ing. Bureau Broerse 6 Ane- maat Johannesburg, Curasao. Meubilair: Meubelfabriek K. A. L. Maan 's-Gra- venhage. Stoffering: Studio Swagemakers Bovendorp Den Helder. Fresco's: Admiraal Schippers, Huis- en Dec. schilders Tg. Priok. Electrische installatie: Techn. Bur. Kok Barkav- Luyks Homann Bandoeng. Indirecte effecten; Association Hoebink Lau rens Anvers. Coulissen: Volgens octrooi Rikken en Feldbrugge No. 18238 121, B.W.-B.B. Ornamenten: United Beatsers (Dir. Kappelhof) Passar Tjoeri. Accoustiek: Systeem Alg. Proefstation v.h. Ver maak Merauke. Adviseurs: Ir. Raadt, Prof. v. Veen, Dr. 't Kamp Zwammerdam. in opdracht van het Bamboe Hoet Veem Avenue des Artistes 4e en 9e Arrondissement. Vlak voor de officiële opening kwam onaange kondigd en dus onverwacht een Japans generalis simus op inspectie, die met de dat slag lieden aan geboren zin voor opsporen van onregelmatigheden, tot ieders afgrijzen linea recta afstevende op ba rak 19. Japse en Nederlande kampcommandant moeten bij het binnentreden door de schuifdeuren en bij het aanschouwen van de schemerdonkere ruimte, waar enkele eternieten lichtornamenten vaag de contouren onthulden van een uitnodigen de bar, enige honderden zitplaatsen en de zilver wit glinsterende parachute als gordijn, een ver lokkende wereld vol kleur en fantasie belovend, verwacht hebben dat alleen een ijlings te plegen harakiri hen nog kon redden van een executie. Maar met de altijd weer verbijsterende onbereken baarheid Jappen en in 't bijzonder generaals eigen, draaide deze zich welwillend achter zijn bril grijn zend, naar de beide commandanten, hen sissend complimenterend met de zichtbare uitingen van Nipponse generositeit ten opzichte van overigens verachtelijke krijgsgevangenen. Vanaf dit ogenblik was het Theatre Eternite anak mas van het 4e en 9e en derzelve bewakers. Bijna een jaar lang zou er een even intensief als illu soir leven bloeien in de vorm van revue, cabaret, sketch, toneel, muziek, voordracht en zelfs gods dienstoefening. Elk programma was aanleiding tot een volgend met een boeiender inhoud, gedurfde.- aankleding, bizarrer costumering, hoger gehalte. En bij enkele gelegenheden zelfs meer buiten de tekst gesproken dan voorgeschreven was, meer vóór, naast en boven het toneel gespeeld dan er op. Zoals gezegd was Swaag de grote inspirator ach ter en soms ook voor de coulissen. Hij had een grote voorkeur voor het Parijse fin-de-siècle en de Amerikaanse gay nineties, hetgeen ook tot uiting kwam in zijn opzetten en voorbereidingen van zijn shows, zijn liedjes en zijn kampreclame. (wordt vervolgd). P. v. DRIMMELEN

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 4