#'/s OnzeKunstkring TONG-TONG VAN HIER EN GUNDER 11 Van Hier en Gunder is onze belangrijkste rubriek. Voor het eerst in de historie van de Indische journalistiek bestaat ergens een vrije uitwisseling van gedachten over de meest uiteenlopende onder~ werpen. De Indische burger stuurde destijds haast nooit ingezonden stukken in en doet het nog steeds slecht in de Hollandse pers. Omdat wij hier vaak »als vreemdenspreken en niet verstaan worden. In TONG-TONG voeden wij elkaar op. sterker dan uit welke andere kolom ook in dit blad is hier de psychologie van de Indischman te herkennen. ,.U schrijft dat celen, ook Hollanders, zo graag het Jav a-taalt je, door LI terecht ..petjo" genoemd, horen. Dit is en blijft 'n arme of achterbuurt Ne derlands. zoals we hier ook uit de volksmond kennen voor mij ook onuitstaanbaarGebruik van deze taal is voor sommige mensen beledigend, wordt ook veel gebruikt om expres neer te halen. Denkt U om nijd en afgunst!" Mevr. F. v, A. Ondanks nijd en afgunst vertoont TONG-TONG's abonné-toename een sterk stijgende lijn. Dat komt omdat TONG-TONG juist met zijn Indisch taaltje LEEFT. Als U wat taalkunde studeert of als U nuchter om U heen kijkt en luistert, merkt U ook wel dat dialecten, streektalen, beroepsjargons, etc. onuitroeibaar zijn. Nederlands wereldberoemde onderwijs heeft de honderden Nederlandse taal aspecten niet kunnen uitroeien en zelfs Wim Kan gebruikt ze om zijn humor te kruiden. Elk volk heeft in zijn literatuur ettelijke boeken in dialect of hele passages in „achterbuurttaal". Miljoenen hoogst fatsoenlijke mensen luisteren met plezier naar Parijse of Amerikaanse achterbuurtliedjes (,,Mack the Knife"). Dat komt omdat standaard talen theoretisch zijn en dood, maar alle dialecten zijn levend en mousserend. Tot slot: Indisch is GEEN achterbuurttaal „petjo" is een kleine rende aanduiding om te kwetsen. Achterbuurtmen sen zijn trouwens niet automatisch slecht of on fatsoenlijk. Niet neerkijken op mensen die „slecht" praten. Wij propageren het Indisch niet, moedigen het niet aan en chargeren niet, maar sluiten het niet uit. Behalve de taal hebben tientallen andere „fatsoens normen de Indische groep altijd uiteengescheurd en versnipperd en ondanks al zijn begaafdheden en talenten gemaakt tot een waardeloze bende, prooi van allerlei profiteurs. Duizenden van onze grieven en bezwaren en onrechten zijn een gevolg van ons gebrek aan eenheidsgevoel en broederschap. De ONverdraagzaamheid is TONG-TONG's grootste vijand. Laat ons tenslotte assimilerend in Neder land, begrip hebben voor Nederlandse verdraag zaamheid. Johnny Jordaan en Rijk de Gooyer brengen numor en opgewektheid in tienduizenden gezinnen, waai schoonsprekende artisten in alle standen ia !en. Zodra TONG-TONG onvertogen voorden gebruikt (wél een aspect van het petjo!) is kritiek op zijn plaats. Nu scharen ALLe broertjes en zusjes uit Indië zich aaneen en wij betuigen op deze piaats onze dank aan onze Indische schrijvers en schrijfsters, onze „Grote Kangs en ruimen van geest, die ons blad steunen met hun volle inzet en nooit één woord kritiek. Overigens zien wij in dat veel kritiek goed bedoeld is en vaak niet anders dan een vertraagde nawer king uit vroeger dagen toen IN INDIË slecht taal gebruik schadelijk was voor het bestaan. Alles zal zeker beter worden. ..Ik stel voor als groet van TONG-TONG-lezers in te stellen de tweemaal uitgestoken tong." R. de K. Een ander voorstel was regelmatig zoveel te ge- bru'ken van Nederlands beroemdste cultuurprodukt, de jenever, dat altijd gesproken werd met een dub bele tong Ondanks al mijn moeite kreeg ik niets terug. Zelfs Ons grootste bezit, onze onderneming, zijn wij kwijt. Alles is mij ontnomen. Mijn man in een Jappen- kamp, ons huis en inboedel. Alles habis. Op een schoen en een slof kwam ik in Nederland aan. geen smartegeld. omdat ik aandelen heb van de onderneming (die niets waard zijn!). Bezit, volgens de Regering! Onrecht overal! Mevr. S. B. De moraal: dat is de straf omdat je zo koloniaal •geleefd hebt ..Tjalie, tot de historie van de import-Europeaan behoort ook het Half castes and dogs keep out". Ben je dat vergetenK. Neen. Ook realiseer ik me heel goed dat nu overal de kreet weerklinkt: „Whites, get out!" Wat zal de leus van morgen zijn? Laat de bijl van de on verdraagzaamheid met rust ter wille van het nieu we geslacht. Wij moeten onze historie niet door vorsen om af te rekenen, maar om er nuttige les sen uit te trekken voor de toekomst. BOEMBOE AJAM PANGGANG KETJAP. PEDIS BLASER. Omdat ik geen oven heb neem ik altijd een kip aan het spit gebraden bij mijn poelier, belah en gedjek deze even met de oelekkan. Daarna ga ik de lombok rawit en de bawang poetih oeleken, fruiten in margarine, die hierbij een beetje water, ketjap, mosterd, tomaten ketchup en goela djawa naar smaak. Dit alles goed roeren en daarna de kiphelften er in leggen en laten sudderen totdat de saus goed in de kip is inge trokken. Natuurlijk niet te veel saus anders gembor. Moet zo njemek-njemek weet je. Zo hebben we dan weer ons maal, makkelijk toch en ik hoef niet te lang in de keuken te staan. Als groente neem ik dan komkommer voor atjar of lalap. Jo B. Zoals in ons vorige nummer reeds werd gemeld is op 6 mei j.l. de oprichting tot stand gekomen van de Kunstkring TONG-TONG. Voor het eerst in het bestaan van de Nederlands/Indische sa menleving een Indische Kunstkring Met het verlangen Tropische waarden (dus niet uit het oude Indië alleen!) te ontdekken en in een eigen kunstvorm te geven (literatuur, schilderen, fotografie en film, beeldhouwen, toneel, cabaret, dans, muziek, enz. enz.). De Kunstkring TONG-TONG moet niet ver ward worden met de Kunstkringen die in Indië (en later in Indonesië) bestonden. Hier bestond het werk hoofdzakelijk uit het importeren of lenen van artisten of hun werk uit het buitenland: zelf werkzaamheid werd in zeer bescheiden mate be tracht. Voor de Kunstkring TONG-TONG bestaat de eerste behoefte uiteraard niet. Wij zijn in Europa. Er valt hier dus op cultureel gebied genoeg op te steken buiten onze eigen Kunstkring. Daarente gen werpt onze Kunstkring zich practisch uitslui tend en met grote ondernemingslust op het ver zamelen, ontwikkelen, scholen en eventueel richten van eigen kunstvormen. Waarom dat in een aparte kring gebeuren moet? Elke kunst in Europa heeft een eigen en vaak meer kringen van gelijk georiënteerden, die bui ten hun eigen kring geen gehoor, begrip of ap preciatie krijgen. Dat is ook het geval met onze eigen kunstenaars, die bovendien door hun tro pische afkomst vaak onverstaanbaar blijven, ook al omdat zij zich nog niet voldoende hebben kun nen ontplooien. Ook is er behoefte aan een eigen vormgeving op terreinen waar de Europese kun stenaar niet kan binnendringen. Om een voorbeeld te noemen: wie zou een standbeeld kunnen maken van De Planter? De Indische Jager? Dat kleine Indische braniemakertje van de straat? Wie zou tropische decors kunnen maken met dominerende motieven van bamboe, kladie, pisang, sisal? Enz. enz. Verspreid over heel Nederland leven kunstenaars, enkelingen in de massa, die luisteren naar hun hart en ergens niet de juiste toets kunnen vinden voor penseel, boetseerspatel of snaarinstrument. De Kunstkring TONG-TONG wil hen tezamen brengen. Als wij zien naar wat Euro-tropische kunstenaars in Mexico, Brazilië, Guadeloupe, Hai ti, Peru tot stand brengen, als wij in onze eigen kring denken aan een Jan Toorop, een Couperus ach, nu er zoveel duizenden Indische Neder landers bijeen zijn, als we bovendien nog éven nauwer de gelederen sluiten, dan MOET er goed werk tevoorschijn komen. Reeds zijn ingesteld een sectie literatuur, een sec tie toneel, cabaret en muziek, een sectie beelden de kunsten. Nog zijn in dit allereerste stadium de werkzaamheden niet ten vollen gegroepeerd, nog is een programma in wording, maar als we kijken naar de spontane toeloop van liefhebbers voor alle secties, dan hebben we beste hoop. Met let terkundigen als Fabricius, Braasem, van Eijssel- steijn, Margaretha Ferguson, met toneelleiders als Dick Ruys en Kitty Posthumus, cabaret- en mu ziekleiders als Dick Nooy, Mackenzie, Karei v. Luyk en de rij groeit en groeit en groeit! VERGADERING Maandag 1 juni a.s. komen in Gebouw v. d. Meu- len, L. v. Meerdervoort 50b de „Kunstkringers" weer bijeen om 1. te luisteren naar bestuursmede delingen, 2. te kijken naar beeldhouwwerk van Wiesje van Vianen, 3. naar kunstfoto's van Ir. v. d. Eb (zie vorig nummer!), 4. te luisteren naar Mackenzie (guitaar) en Geoffry Land (zang), 5. de koppen sectiegewijs bijeen te steken om een werkprogramma te maken dat klinkt als een klok. Nu, in het allereerste begin al, beschikt het be stuur van de Kunstkring over een serie causerieën, exposities (schilderwerk, foto's, filmpjes) en mu ziekavonden, die de rest van het jaar gemakkelijk vullen kunnen met een paar maal in de maand telkens wat anders! Wiesje van Vianen biedt liefhebbers van boetseer- en beeldhouwkunst aan ze te helpen (brieven aan haar via redactie TONG-TONG). De toneel- en cabaretgroep roept nóg meer gegadigden op voor muziek, dans, zang, toneel, balletde eenvou digste en de hoogste genres. De Kunstkring TONG-TONG pretendeert (nog steeds) niets, is wél vast van plan het beste te bereiken, maar vergaart in dit beginstadium zo veel mogelijk „bibit" om zich heen. Schrijf om inlichtingen, wees niet bescheiden of verlegen, help zoeken naar het beste dat wij maken kunnen! LIDMAATSCHAP Maar vooral: schrijf u dadelijk in als lid (f 1,— p.m.; voor echtparen f 1,50 p.m., voor gezinnen f2,50 p.m.) of als donateur (trice)Leden van de Kunstkring TONG-TONG hebben straks gratis of tegen sterk gereduceerd entree toegang tot alle avonden en exposities van de Kunstkring. Ook buiten Den Haag kan men toetreden als lid. Hoe groter deelname, hoe meer kans op vorming van onderafdelingen. Als u bedenkt dat destijds in Indië bijzonder kostbare exposities en hoogbetaal de kunstenaars betaald konden worden uit contri buties en entrees alleen, dan begrijpt u dat bij brede samenwerking een enorme werkzaamheid ontplooid kan worden. Denk aan onze vergeten kunstenaars, denk aan uw opgroeiende zonen en dochteren voor wie u een kunstzinnig milieu kunt scheppen, aarzel niet. Schrijf in! Bij de secre tarissen van de Kunstkring TONG-TONG: Thea Lans, Weimarstraat 121, 's-Gravenhage. Tel. 63.4289. Margaretha Ferguson, Van Bleiswijkstraat 111, 's-Gravenhage. Tel. 55.95.40. Giro 65795. Doet het nu en wij kunnen een winter tegemoet gaan met een rijk gevarieerd programma. Doe het nu en deze winter nog kunnen wij Ne derland tonen, wat wij in Indië leerden en wij nu qeven kunnen aan nieuwe rijkdommen! Doe het NU en u maakt een Zomer in de winter van straks!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 11