■■I Herhaald Beraad ONZE PASSAR MALAM De wereldoorlog en de jaren daarna hebben ons geleerd: een pensioen is een teer en kwetsbaar ding. éijn leven lang kan men sparen met keiharde, dure guldens, maar inflaties, devaluaties en wilde schaarkmpperijen kunnen een pensioen maken tot een waardeloos afschuivertje als er geen stevige bond bestaat met een competent bestuur dat waakzaam blijft. Dat is zeker het geval met „onze" pensioenbond, die niet alleen dagelijks een massa werk verzet, maar voortdurend voeling houdt met nuttige instanties en met haar leden zelf. Zaterdag 23 mei had er in de Haagse Dierentuin weer eens zo n „sam-sam plaats van leden van de pensioenhond onder leiding van het voltallige bestuur dat wc hier aan de groene tafel zien. V.l.n.r.: Mr. J. N. Haak. Mr G. C. Twijsel. W Steinbuch (penn.J, G. J. Wiggers. K. v. Oosten. R. Bos voorzC. A. Ch. v. Uythoven (secr) F H v. Meyenfeldt. J. Poldermans. N. Segaar en L. v. Lingen. Uit de zaal kwamen ook nog ettelijken een woordje spreken, zoals (op de voorgrond) de heer van Popta. Het doet deugd deze oude garde nog steeds 100 waakzaam en actief bezig te zien, want als we allemaal gaan gojang kaki, dames en heren zonder een gardoe die op ons past, dan raken we na on^e dure ringgits en roepiahs uit Indië de Hollandse ketipjes ook nog kwijt. TONG-TONG wenst de Pensioenbond toe wat ons ook altijd toegewenst wordt: „Poekoel teroes!" dan selamat djalan banjak taoen lagi! TJAP TONG-TONG. Steeds vaker krijgen wij last van bestellingen van kaartjes voor TONG-TONG-avonden en -feesten, die wij niet organiseren. Het schijnt dat clubjes of groepen van ondenemende mensen avonden organi seren om er wat mee te verdienen en dan het praatje verspreiden dat het een TONG-TONG- avond is om een betere verkoop mogelijk te maken. Ook zijn er veel mensen die doodgewoon niet goed luisteren, en denkrn: „Een Indische avond? Dat Zal wel een TONG-TONG-avond zijn!" Hoe dan ook: het tjap TONG-TONG wordt vaker mis bruikt dan gebruikt. Dit heeft uiteraard met het gehalte van zulke avonden niets te maken, maar het varen onder valse vag is nooit goed. Lezers moeten goed onthouden dat alleen alszodanig aan gekondigde avonden in dit blad echte TONG- T ONG-avonden zijn. Er is al verwarring genoeg Op de wereld. Onze snel uitbreidende lezerskring maakt nodig dat wij af en toe uiteenzetten waar ons blad staat en waar wij ons bewegen, ook al vallen wij daar door t.a.v. onze oude lezers in herhalingen. Wij stellen hier dus weer vast: 1. TONG-TONG zoekt géén separatisme voor repatrianten en maakt dus niet nóg eens een kastje in deze kastjesmaatschappij. Achter ons blad staat géén vereniging of bond van welke politieke, re ligieuze of sociale richting ook. Onze burgerzin drijft ons ertoe de Nederlandse maatschappij te dienen op dezelfde wijze als wij in Indië deden: door het beste te geven wat wij geven kunnen aan culturele, sociale en morele waarden nu wij niet langer „baten en winsten" naar het vaderland kunnen overmaken. Onze langdurige ervaring in de Tropen bieden wij de Nederlandse maatschappij aan in de hóóp dat men naar ons luisteren wil om er voordeel mee te doen. Wij vragen er net als toen niets voor terug. 2. Wij zijn trots op onze Indische historie als Nederlandse historie, verwerpen de aandrang om „alles te vergeten" als onwaardig en onmogelijk eri zullen trachten ook zonder enige hulp te pre serveren wat wij hoog achten aan oude en nieuwe Indisch-Nederlandse waarden, overtuigd dat men dit hier later hopelijk zal waarderen. 3. Omdat het bestaan van TONG-TONG een gewetenszaak is en een erezaak, wordt van TONG TONG geen winstgevend bedrijf gemaakt, blijft de exploitatie zo laag mogelijk en zal elk gemaakt voordeel worden aangewend aan nuttige sociaal- culturele werkzaamheden op eigen (Indisch) ter rein. Uit dien hoofde wordt ook meegewerkt aan het zoeken naar oplossingen van maatschappelijke problemen en zal b.v. speciale aandacht besteed worden aan emigratie naar tropische landen op tropische wijze, ook al is daarvoor in officiële lichamen geen plaats voor ons ingeruimd. 4. TONG-TONG houdt zich niet bezig met assi milatie en integratie omdat wij overtuigd zijn -tgt succesvolle integratie van Indische Nederlanders' in Nederland sinds jaren een voldongen feit is. Wij zullen ons echter voortdurend verzetten tegen assi milatie-ideeën die van ons de opoffering eisen van nuttige of natuurlijke eigenschappen, omdat daar mee het openbaar welzijn wordt geschaad. 5. TONG-TONG is géén blad van de Indo (de Nederlandse mestizo), maar van alle Nederlanders die het voorrecht hadden te leven in het oude Indië en het nieuwe Indonesië. In dit blad wordt extra veel aandacht aan, de Indo besteed omdat geen enkel blad in Nederland dat doet of doen wil en daardoor een schandelijk en beschamend tekort aan begrip bestaat in Nederland ten aanzien van deze bruine nieuwe burger, die in verleden en heden een voortreffelijke Nederlander is geweest en een voortreffelijk mens. Dit geldt ook voor de terug gekeerde Totok. Hij is geen „raar" of „verworden" thuis-Nederlander, maar een bij uitstek nuttig mens, wiens hoedanigheden en ervaringen niet vergeten, maar benut moeten worden. Als TONG-TONG de thuis-Nederlander kapittelt voor zijn bekrompen heid en onverdraagzaamheid, doet hij dat om deze maatschappij te hélpen, niet om controversen te verscherpen. TONG-TONG wekt op tot ruimer denken en menselijker handelen. 6. TONG-TONG is een tong-tong! Niet vergeten? NOOIT vergeten! T. R. (en hoe De telefoon rinkelt en rinkelt de hele dag dóóór maar! Sedert het hier en daar is doorgelekt dat we ten bate van de juist opgerichte Indische Kunst kring Tong-Tong een ouderwetse Indische Passar Malam gaan opzetten, is er geen houden meer aan. Handlijnkundigen en waarzegsters bieden hun diensten aan bij dozijnen. Schiet en katapultma niakken zijn half bezeten bij het vooruitzicht dat ze mogen paffen en mikken naar hartelust. Char mante dames en meisjes stellen zich beschikbaar om in speciaal costuum attractietentjes te exploi teren. Verder tentjes waarin U mag smijten, gooien, grabbelen, hengelen en prikken zoveel U wilt. Mocht U nog meer weten, men staat klaar om Uw ideeën meteen uit te voeren. Trouwens onze ideeën bus is nog lang niet vol. Ook bedrijven en firma's maken van de gelegenheid gebruik om stands in te richten voor allerlei doeleinden. Is dit niet de echte Indische geest, is dit niet de echte Indische samen werking? Kortom, dit is Indië zelf. Zodra U op 3, 4 en 5 juli a.s. in de Haagse Dierentuin de zaal binnenstapt, zult U zich daar onmiddellijk thuis voelen en wordt U gegrepen door de echte Indische sfeer, waar vooral de ge zellige eet- en snoeptentjes met een rijk arsenaal verrukkelijkheden U zullen herrinneren aan Passar Garmbir of onze oude Passar malam in Indië. Wat er ten slotte nog te zien zal zijn op het toneel blijft een verrassing. Wel wil ik U alvast deze raad geven: Sluit op 3, 4 en 5 juli a.s. gerust Uw huis, flat of kamer en ga met Uw familie die dag doodgewoon op onze Passar-Malam kamperen. Dit is de enige manier om er zeker van te zijn dat U van al het gebodene niets behoeft te missen. Maar eerst ver wachten wij U op onze ideeën-bijeenkomst op woensdag 17 juni a.s. in het gebouw Laan v. Meerdervoort 50b, om 8 uur 's avonds. MARY BRUCKEL-BEITEN. OP DE TRAM. „Mijn Tante woont Bronkhorststraat." „Zo lekker!" „Watte?" „Brongkosstraat." „Ah! Bronk-horstü" „O, ik dacht De Stichting Amsterdam TONG-TONG is een heel jonge vereniging, geleid door jonge mensen, zijn weg zoekend in de Nederlandse maatschappij met veel vallen en opstaan. Om het telkens weer opstaan gaat het, de branie en het doorzettings vermogen. Lamenteren en toekijken is er bij de Amsterdammers niet bij. Als er opgetreden moet worden, treedt men op. Bij de Nationale Her denking van Militaire Gevallenen op de Dam was de Stichting aanwezig en een kleine delegatie van het bestuur, bestaande uit Boy Lawson. Bennie van Rekum en Frans Wolterbeek. kwam naar voren om een krans te leggen. Hier zien we Bennie van Rekum met de bloemenhulde. Op het lint ziet men de naam TONG TONG staan en het is alsof daarmee een groet gebracht wordt door alle In dische Nederlanders die het begrip TONG-TONG in Nederland erkennen als een symbool van lots verbondenheid, kameraadschap en hulpbereidheid. Saluut voor Amsterdam!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 2