MARY LEERT HOLLAND RIJST ETEN 2 „Gewone" Indische Huisvrouw Leermeesteres van Chef-Koks DE FONTEIN WORDT WAKKER Ondanks alle academische discussie en burgerlijke koffiepraai over „het integratieprobleem" voltrekt zich een inpassingsproces van de 1/3 millioen oud-Indischgasten in de maatschappij van 11 millioen blijvers", waarbij een groot aantal mooie en nuttige Indische waarden niet verloren gaan, maar een solide opbou wend element gaan vormen, waarvan het vaderland in grote mate zal profiteren. Van rijsttafel naar Industrie l';\ Waar de gerepatrieerdengroep niet als samenhan gende groep erkend en geraadpleegd wordt, gaat j mm al dit „emaneren van Indische wijsheid" uit van JHP^ enkelingen op velerlei terrein, mensen met een grote yh „pushing power", een grote trots op hun eigen w j? meegebrachte waarden, een enorm verantwoorde- w lijkheidsgevoel t.o.v. de nieuwe maatschappij. B/5 Eén an i I',. l-.-l IViini li, '-//. doodgewoon een „rijsttafelfontein is geworden voor Nederland. Als men nagaat dat de „Dutch J? Rijsttafel" internationaal hekend is als een van de éf typisch Nederlandse culinaire curiosa, terwijl de 1 Nederlander zélf over het algemeen t.a.v. die rijst tafel van toeten noch blazen weet, en dat er een Indisch meisje met een geweldig élan Holland's burgerij tot het eten van rijst brengt, dan ziet men met één oogopslag het begrip „integratie" in zijn juiste en mooiere zin: integratie als Winst. Men mag misschien uit culturele overwegingen het werk van Indische kunstenaars en kunstenaressen, journalisten en ingenieurs, hoger willen aanslaan, de wereld blijft toch altijd het meest direct gehol pen door het leven van alle dag. En vandaag staat voor honderdduizenden Nederlanders niet meer vanzelfsprekend de „pot-met-piepers" op ta fel, maar krijgt de kom met rijst steeds meer bur gerrecht. Mary Brückel-Beiten: „Ik heb U wat te brengen!" VOORGESCHIEDENIS Eigenlijk is er maar heel weinig voorgeschiedenis. Mary Beiten kwam uit een prominente suiker familie in Oost-Java, huwde later een BB-amb- tenaar en leidde over het algemeen hetzelfde onop vallende rustige leven van alle ambtenaarsvrouwen in Indië. Maar toen al waren er indicaties, die haar bijzondere activiteiten van vandaag kunnen verklaren. Zij was de eerste vrouw in Indië, die deelnam aan auto-races, die in de beginjaren van de KNILM (Kalau Naik Ini Lekas Mati!) ijverig propaganda maakte voor het reizen door de lucht. Toen al steeds weer het: vooruit kijken, vooruit kijken en doen! Veel kans was er overigens voor het ontplooien van zulke activiteiten niet in een Indisch leven met veel overplaatsingen in de buitengewesten. De oorlog kwam met alle ellenden erna. Toen Mary in 1946 in Holland kwam, moesten de physieke gevolgen van de kamptijd eerst overwonnen worden en nam trouwens het huishouden (met studerende kinderen) alle aandacht in beslag. Eén van die huishoude lijke omstandigheden was het lid worden van de Ver. v. Huisvrouwen. Rijststafel"„Indische Rijsttafel" en Kookboek voor mannen jdagbladen en periodieken nodig den haar uit om recepten en wenken te schrijven. Grote industrieën (Knorr. Tornado, Maggi, Calvé- Delft, Wessanen, Duyvis, Conimex, de N.V. Blik- groentenfabrieken, enz. enz.), inviteerden haar om voor hunne artikelen propaganda te maken, al dan niet in combinatie met de rijsttafel en zelfs om ad viezen te geven voor het op de markt brengen van nieuwe voedingsartikelen. Mary gaf lezingen en demonstraties voor chefs-kok van grote hotels en fabrieken, werd o.a. uitgenodigd door „Knorr" om in Zwitserland voor een college van koks een aan tal lessen te geven uit haar boek „Hollandse Rijst tafel". In 1947 begon Mary ermee. In 1948 was ze na tionaal bekend, reisde ze op uitnodiging van ver enigingen als een rijsttafel op wielen door het hele land. van Noord naar Zuid en Oost naar West. Voor honderden verenigingen van plattelandsvrou wen en voor clubjes van de steedse chique, voor kringen in alle politieke, religieuze en sociale hok jes, zonder nochtans ook maar door één ervan „opgegeten" te worden. Wij hebben hier een pakket voor ons liggen van vel na vel volgetikte adressen waar ze praatte, kookte en serveerde. In feite is haar werkterrein zó enorm uitgebreid dat we geen kans zien in dit blad ook maar bij benadering een goede selectie te geven van alle gebieden, waarop Mary baanbrekend werk ver richtte. BLIJVENDE EENVOUD Alhoewel deze „Eerste Indische Kook-dame" zo zoetjes aan wel recht zou mogen hebben op enige distinctie, blijft Mary typisch Indisch eenvoudig. Nog steeds is ze even teruggeschrokken als ze een klinkende invitatie krijgt, nog steeds moet ze even een gevoel van verbazing onderdrukken als ze zich geconfronteerd weet met een gezelschap dames uit eerste kringen (met een goede kennis van de prima Europese tafel), waar zij, als „gewo ne Indische huisvrouw" maar moet gaan doceren over sambal en ketoembar, of over nieuwe Euro pese voedingsartikelen. Maar is ze eenmaal bezig, dan is ze op haar eigen terrein, dat ze liefheeft en waar ze grandioos trots op is. Dan komen vanzelf de slagvaardigheid en humor bij alle critiek en de meest sceptische luiste raar wordt een enthousiast eter. De demonstraties voor huisvrouwen zijn al lang complete festijnen ge worden, waar meneer per sé ook heen moet. En dat dit persé niet de opinie van TONG-TONG sendiri is, maar van heel Holland, dat bewijzen hier enkele FRAGMENTEN UIT PERSVERSLAGEN Elsevier: „Ook de Nederlandse huisvrouw, die veelal met goedbedoelde doch totaal onjuiste voor stellingen rondliep omtrent „bami" en „nassi", kreeg door deze recepten een oneindig beter en re- ëeler inzicht in datgene wat nu eigenlijk precies rijsttafel is." Haagse Courant: en het werd een ieder dui delijk dat de rijsvtoeding niet duurder en niet be werkelijker behoeft te zijn dan de gewone Hol landse voeding." Nieuwe Haagse Courant: „Door haar causerie kre gen Indische en Nederlandse vrouwen meer in zicht in eikaars levenswijze en stellig is door deze causerie een hechter contact ontstaan." Het Parool: „De tijd dat de rijst hier alleen met bessensap of boter en suiker op tafel kwam, be hoort nu wel definitief tot het verleden." Telegraaf: „De nieuweling wordt stap voor stap van de rijstebrij met suiker en kaneel naar de sam bal en saté's geleid Alkm. Courant: men vindt bij haar toewijding van een ervaren Indische huisvrouw, die de jon geren met kennis en geduld van haar ondervin ding laat profiteren „ONDER ONS" Ondanks al deze lofuitingen kent Mary haar eigen waarde heel goed: „Tientallen Indische huisvrou wen koken stukken beter dan ik", geeft ze volmon dig toe, „en in een wedstrijd met Indische dames Maar hier kwam de onverwachte en snelle omme keer. Mary bleef niet gewoon contributie betalen en lezinkjes aflopen. Ze zei: „Wat kan ik voor jul lie doen?" Het antwoord was: „Je kan ons leren Indische gerechten te koken." (Want alle Holland se huisvrouwen zijn ergens avontuurlijk en leergie rig). En toen ging Mary koken en voordoen hoe je koken moest. Dat wil zeggen: Mary moest eerst zichzelf nog goed leren koken, kookboeken kopen, Indische kruiden grondiger leren kennen, zoeken naar Euro pese remplaganten voor deze kruiden, proberen hoe je het er desnoods zónder kon doen in het begin (om kieskeurigen en mensen met vooroor delen gemakkelijker op weg te helpen), ze ging markten onderzoeken, met fabrikanten en hande laars praten om van ze te leren. Dat móest wel, want als je plotseling causeriën moet houden en maaltijden moeten koken voor erva ren koks en kooklerarcssen, dan moet je goed beslagen ten ijs komen. Gedaan was het met de eigen vrije tijd. Voor het gezin werden efficiente huishoudelijke atoerans getroffen (Indische gezin nen zijn erg meewerkend op dat gebied), Mary ging de kookwereld in. Met een geweldige ijver, een hele massa tact, en een gezellig conversatie vermogen. IN EEN JAAR EEN SUCCES Dat was niet genoeg: er moesten ook kookboeken geschreven worden. Mary schreef er drie („Holl. Soms waren er tafels tc kort om het grote aantal fijnproevers te serveren, maar zo met een servetje op schoot ging het ook best. En denk erom dames en heren, niet alles door elkaar husselen, maar artistiek uitstallen als verf op een palet en dan elk hapje kunstig samenstellen. In het Oosten is eten een Kunst! En óf die rijsttafel er elke keer weer in ging! De tijd zal niet meer veraf zijn dat menig zich Indisch noemend restaurant bij de Hollandse huisvrouw in de leer zal gaan!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 2