DANSSCHOOL VAN DER MEULEN WAT MOET MIJN DOCHTEB LATER WORDEN? DANSLESSEN LAAN VAN MEERDERVOORT 50B, DEN HAAG Gaskolectra (sedert 1931) Keizersgracht 486 TELEF. 39.52.07 Een bladzij uit de Platenatlas (Advertentie) Amsterdam, tel- 43772 en 32716, levert U franco uit de ruime keuze van goederen, zo als meu belen, woningtextiel, kleding, alle soorten haar den en kachels, stofzuigers, geijsers, wasmachines, koelkasten, radio, televisie, huishoudelijke art. glas- en servieswerk, enz. enz- Prima service, betaling in overleg. Wij lichten U gaarne nader in. De kunst is een bemiddelaarster van het onuit sprekelijke. Daarom schijnt het een dwaasheid, wederom voor haar een bemiddelaar met woorden te willen zijn. Goethe. Een vraag, die veel ouders zichzelf stellen en dan meestal het antwoord al klaar hebben. Kan ze goed leren, dan naar de daarna misschien studeren. Het is altijd goed, wanneer een meisje een degelijk beroep leert om daarmee haar eigen brood te kunnen verdienen. Is ze niet zo n bolle boos, dan naar de M.U.L.O. of de huishoud school. Typiste op een groot kantoor, de één of andere administratieve baan. In de meeste geval len trouwt ze wel en wordt een gezellige huis moeder. Dit klinkt misschien allemaal een beetje onaardig, maar zo is het beslist niet bedoeld. Het gebeurt immers wel eens, dat zo n meisje aar dig kan tekenen of schilderen of beeldhouwen en dan de artistieke kant wil opgaan. En hoe vaak is het dan niet zo, dat de ouders ertegen zijn! „Zorg jij nu maar eerst, dat je je H.B.S.-diploma haalt, is dan het doorslaggevende argument. Vijf jaren uit: de pharmaceutische fabriek van Bayer in Duitsland nam het boek in studie en vóór de twee de wereldoorlog kreeg de apotheker Dr. Boelman te Malang opdracht, om voor Bayer onderzoekin gen te doen, o.a. in welke periode van groei en in welke toestand, vers of droog, de kruiden de beste resultaten geven. In 1924 werd in Singapore een tropisch medisch congres gehouden, waarop ook het kruidenboek ter sprake kwam. Een der spre kers betreurde het niet te weten, of de schrijfster nog in leven was, maar hij wenste nadrukkelijk de grote waarde van het boek voor de wetenschap te memoreren. Het gevolg van de verspreiding van het boek was dat steeds meer mensen de raad van de schrijfster kwamen inwinnen, vooral in gevallen, waarbij een patient was opgegeven door de medici. Met toe stemming en onder toezicht van de behandelende arts nam mijn moeder de behandeling, nu met kruiden, over en het liefst nam ze de patient bij zich in huis. Ik herinner me niet meer, hoe vaak het voorkwam, maar het gebeurde vele malen, dat er zware zieken bij ons thuis verzorgd werden en dat mijn moeder er 's nachts zelf bij waakte. Hoe ze aan haar feilloze diagnosen kwam, die door verscheidene doktoren bewonderend genoemd werden? Zij liet de zieken zelf praten en vertel len, terwijl ze hen zwijgend aankeek en dan wist ze het meteen: „Die en die kruiden moet U ge bruiken." In critieke gevallen, als het erom ging, erop of er onder, placht zich ze zo intens in het geval te ver diepen, dat het har.r zelfs in d? slaap niet losliet pbusifsa tu U»a en volgens haar eigen herhaald getuigenis was het altijd een vrouw, die haar in de droom duidelijk maakte, wat ze moest doen. Ik herinner mij het volgende: Marie A„ een meisje van 19 jaar, had bloeddysenterie en was opgegeven. Mijn moeder werd er bij geroepen en het meisje werd bij ons thuis gebracht. Mijn moeder haalde haar erdoor, maar stond toen voor het probleem, hoe het dood zwakke kind, dat geen voedsel kan verdragen, ver der te brengen. Ze piekerde en piekerde en dromend zag ze „de vrouw" een touw spannen, waaraan pa paja's hingen; eerst een heel kleintje, dan 4 in op volgende grootte en dan nog 4 in afnemende maat, de laatste was weer net zo klein als de eerste. „Dit is het, papaja, eerst heel weinig, dan steeds meer en later weer minder", begreep ze en op die manier werd Marie over haar zwakte heen gehol pen naar algeheel herstel. Naam en faam verbreidden zich hoe langer hoe meer. Het werd zó, dat mijn moeder her en der heen geroepen werd en dikwijls geen rust meer kende. Wij woonden op Semarang, en het kwam harhaaldelijk voor, dat er een auto voor kwam rij den: „In Godsnaam, mevr. Kloppenburg, gaat U direct mee." en dan bleek het o.a., dat er ergens in de Oosthoek op een suikerfabriek een dysentrie- epidemie was uitgebroken, waartegenover de dok toren machteloos stonden. Nooit zei mijn moeder „Neen", niets was haar te veel als er geholpen moest worden. Eigenbelang kende zij niet. En in dit verband wil ik hier uitdrukkelijk vermelden, dat zij, nadat ze de auteursrechten voor haar boek voor 3000. had overgedaan aan de uitgever, nooit een cent ge toucheerd heeft voor haar diensten. Mijn vader en zijzelf wilden geen eigen voordeel uit de nood van anderen. In 1913 moest mijn moeder voor familie-aange legenheden naar Europa. Van die gelegenheid maak te ze gebruik H.M. Koningin Wilhelmina een exem plaar van boek en atlas aan te bieden. H.M. ont ving mijn moeder in audiëntie en aanvaardde het boek met grote belangstelling; vroeg haar of de medewerking van 's Lands Plantentuin naar wens verliep en o.a. nog, wat zij dacht over de verhef fing van de inlandse vrouw. (Wordt vervolgd) Mevr. A. G. Kortenhorst-Kloppenburg. gaan voorbij, misschien wel meer, als ze een paar keer blijft zitten. Heeft ze dan nog de moed haar eventuele artistieke kwaliteiten verder te ontwik kelen? Met een heleboel van die dingen moet je jong beginnen en dat betekent: jong een keuze maken. Milly Gramberg, Indisch meisje, maar hier in Holland geboren en getogen, dochter van kolonel Gramberg en familie van Generaal Koot, soliste bij het Nederlands Dans Theater, zag dit al vroeg in. Op haar negende jaar begon zij met rythmiek. Toen ze van de lagere school kwam. begreep ze, dat bij een zware middelbare opleiding het dansen in het gedrang zou komen en koos zonder aarzelen de driejarige M.U.L.O. Gedurende deze drie jaar kreeg Milly twee maal in de week balletles en kon, toen zij in 1954 van de M.U.L.O. kwam, meteen in de groep van het Nederlands Ballet worden opgenomen. Niet iedereen is direct zo fortuinlijk. In de meeste gevallen begin je als invalster en krijgt dan zo nu en dan een klein figurantenrolle tje toegewezen. In het ballet heeft men zes trap pen; Milly heeft nu de hoogste trap bereikt en is sinds één jaar soliste. Zij is ervan overtuigd, dat het Nederlands Dans Theater, dat bestaat uit een groep jonge mensen, die zich een jaar geleden on der leiding van Aart Verstegen hebben afgeschei den van het Nederlands Ballet, beslist een goede toekomst tegemoet gaat. Het gesprek met Milly vond plaats tijdens een korte pauze tussen harde repetities, want het is niet allemaal goud, dat er blinkt! Als wij s avonds Milly's ranke figuurtje op het toneel zien bewegen, vergeten wij, dat zij al vanaf elf uur 's morgens onafgebroken in touw is, eerst repetities en dan de voorstelling tot 11 uur 's avonds. Is er één week geen uitvoering, dan betekent dat niet, dat er gerust kan worden, integendeel: er moet dan extra hard geoefend worden. „Zodra je in de groep komt, ga je al verdienen en als soliste word je heel goed betaald vertelt Milly, „maar meisjes, die ballet kiezen, moeten voor ogen houden, dat de lessen vrij duur zijn, nl. ongeveer 80,in de maand, dat je zo jong mogelijk moet beginnen en dat je alle pleziertjes moet opgeven. Maar dat doe ik graag, want de voldoening, die het dansen mij geeft, weegt daar ruimschoots tegenop. Een benijdenswaardig meisje, deze Milly, dat zo jong al wist wat ze wilde en zó succesvol heeft doorqezet. ELLEN TELEGRAM AANBIEDEN en dit is het telegram, juffrouw: „Banjak Selamat" ik zal het wel even spellen „Hoeft niet hoor. Ik kom ook uit Indië. Hoort U dat dan niet?" En voor het eerst ging het telegram met al die onuitsprekelijke woorden Tong-tong, Tjalie, ban jak selamat, enz. enz. er in één seconde door! Erg leuk. Foxtrot, Eng. wals, tango, blues, swing, rumba, chachacha, charleston. Cursus ircl. bal-soirée en iedere zondag thé-dansant f 36- of 4 term. van f 10— Inschrijving dag. v. 12-14 uur en van 20-22 uur (beh. zondag en maandag) STUDENTEN EN SCHOLIEREN. APARTE CLUBS TEGEN SPECIALE TARIEVEN

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 9