VAN HIER EN GUNDER 10 Waroeng „SEDERHANA" T. R. AMERIKA Prima KETJAP TUBAN FIRMA HELKA TONG TONG BALSEM WAAR VOOR ONS GELD OF DE WAARDE VAN ONS GELD Meer dan eens hebben wij de stelling horen ver kondigen: waar geld is, daar is rijkdom en waar rijkdom is, daar is welvaart. Of, om het met an dere woorden te zeggen: wie geld bezit heeft het goed. Zo op het eerste gezicht lijkt deze stelling juist, maar is ze wel juist? Laten we samen eens na gaan wat er van waar is. U weet, dat wij in het Indië-van-vóór-de-oorlog met centen, halve centen en hier en daar zelfs met kwart-centen rekenden. Een ei kostte twee en een halve cent, voor een stuiver kon je een portie gado-gado of een boengkoesan nasi. (vult U zelf maar in) kopen, en een schotel echte tjap- tjay was bij een chinees voor een kwartje te krij gen. Toen brak de oorlog uit, de jappen kwamen, en ineens was het uit met het „goedkope leven Hoe kwam dat zo? „Door het andere geld, het japanse geld," zegt de een. „Door de oorlog," meent een ander. Maar hieruit blijkt direct al, dat geld bezitten op zichzelf nog weinig zegt, want het japanse geld, was óók geld, maar we konden er minder voor kopen dan met de biljetten en de munten van de Javasche Bank, en naarmate de oorlog langer duurde werd dit steeds erger, tot we tegen het eind porte feuilles vol bankpapier hadden en er toch bijna niets voor konden krijgen. Het kan dus doodeenvoudig niet waar zijn, dat geld bezitten ook rijkdom betekent. Hoe zit het dan eigenlijk? De waarheid is, dat ons geld of dit nu munt geld is of papiergeld doet niet terzake dan pas waarde voor ons heeft, wanneer wij er datgene voor kunnen kopen, wat wij nodig hebben. Dat kan zijn: voedsel, kleding, huisraad, maar bijvoor beeld ook een tramkaartje, een toegangsbewijs voor bioscoop, schouwburg of museum. Er zijn weinig mensen, die zich dit realiseren, maar al ons geld is in werkelijkheid NIETS waard zolang wij in „ruil" daarvoor niet de dingen kunnen krijgen, die wij wil len hebben. Maar als dit zo is, dan betekent het ook dat die dingen, die goederen, er eerst moeten ZIJN. Ze moeten dus eerst geproduceerd, gemaakt, worden en dan nog voor ons bereikbaar zijn, anders heb ben we er ook niet veel aan. Goederen, die in Indonesië, in Amerika, gemaakt worden, of in het binnenland van Afrika op het veld liggen of in grote pakhuizen opgestapeld, zijn voor ons van geen belang zolang wij ze hier, met nederlands geld, niet kunnen kopen. We moeten dus niet al leen geld hebben en dat is eigenlijk het aller belangrijkste ER MOET OOK WAAR VOOR ONS GELD ZIJN. Nogmaals: zonder waar is al ons geld (al had den we een miljoen) waardeloos. Zó waardeloos, dat we het net zo goed kunnen weggooien, zonder dat we er armer door zouden worden. Eerst de aanwezigheid van de goederen, die we graag wil len hebben, geeft waarde aan het geld. Wanneer nu de situatie zich gaat voordoen, dat er wél geld is, maar te weinig of veel te weinig goederen, dan wordt Uw geld minder waard. In zo n situatie moet U hogere prijzen betalen, terwijl Uw inkomen hetzelfde is gebleven. Blijven de prijzen nu stijgen zonder dat wat U verdient mee omhoog gaat, dan spreekt men van INFLATIE. Dat is voor velen misschien een moeilijk woord, maar het betekent eenvoudig, dat wij met z n allen voor ons geld méér willen kopen dan er aan goe deren aanwezig is. Eigenlijk hebben we er dus zélf schuld aan, dat de prijzen stijgen, namelijk doordat wij óf te weinig hebben geproduceerd, óf meer willen kopen dan waarop gerekend was. En hiermee is in principe ook de oplossing gege ven: óf meer produceren, óf minder willen kopen (dus meer sparen), maar U zult wel begrijpen, dat dit in de praktijk lang zo eenvoudig niet is als hierboven werd uiteen gezet. G. L. CLEINTUAR. Noot: Wij kunnen ons voorstellen, dat bij het le zen van het bovenstaande allerlei vragen bij de lezers zijn opgekomen. Zendt U die vragen in, wij zullen ons best doen ze in deze rubriek te beant woorden. Van Hier en Gunder is onze belangrijkste rubriek. Voor het eerst in de historie van de Indische journalistiek bestaat ergens een vrije uitwisseling van gedachten over de meest uiteenlopende onder werpen. De Indische burger stuurde destijds haast nooit ingezonden stukken in en doet het nog steeds slecht in de Hollandse pers. Omdat wij hier vaak „als vreemden" spreken en niet verstaan worden. In TONG-TONG voeden wij elkaar op. sterker dan uit welke andere kolom ook in dit blad is hier de psychologie van de Indischman te herkennen. OPLICHTEN EN LATEN OPLICHTEN. „Ik vind Uw stukje over Indische oplichters (TONG-TONG No. 3) erg nuttig. Waarom niet vaker waarschuwingen voor zoveel andere moge lijkheden van oplichting Daarvoor is TONG-TONG te klein. Wapen U zelf. 1. Begeer niet te veel. 2. Bedenk U langer. 3. Neem zorgvuldiger waar. 4. Ontwikkel waren kennis. 5. Geloof niet alles. Handel maakt gebruik van suggestie. Iedereen mag zéggen „prachtige" kaas, maar U kunt door regel matig Uw kaas goed te bekijken en aandachtig te proeven WETEN of kaas prachtig is of niet. Kijk NOOIT naar prijskaartjes, geloof geen adjectie ven als „prachtig", „kwaliteit", „super", „model", „koopje", etc. Bedenk dat 100 gram maar een ons is en 500 gram maar een pond. Dat 4,99 tóch 5,- is. Onthoud prijzen van een hele week. Reken na. Vijf dagen lang staat op het prijskaartje: „fijne belegen kaas, 29 ct per ons". Zaterdag hangt er een GROOT bord: „EXTRA AANBIEDING. 500 Gram fijne belegen kaas voor maar 1,49". Nu moet U NIET denken: ai, banjak veel voor erg goedkoop. U rekent gewoon: 500 gram is 5 ons, a 29 ct. is dat maar 1,45. Die extra aanbieding is dus 4 ct. duurder. NIET kopen. Met vlees is dat moeilijk, want U mag er niet in knijpen om „empoek-nja" te voelen. Koop dus altijd goedkoop vlees, maar leer GOED KOKEN. Ove rigens zijn de meeste verkopers niet zulke bedrie gers. Ze hebben gauw door of U bij de pinken bent en dan wordt U goed bediend. Maar goed gelovige sufferds worden altijd overal bedrogen. En ze verdienen het Stichting „Dennenrust", tehuis voor be- jaarden Gerepatrieerden J Hartenseweg 50 - RENKUM - Tel. 08373-234 Zoekt in verband met voortzetting van de studie der huidige krachten per 1 jan. a s. A. Verpleegster met Diploma A., als lid van de staf. B. Algemeen assistente, voor diverse werk- T zaamheden. X Sollicitaties te richten aan de Direkteur. Dag tierrest raat 85» Tel. 325911» Den Haag levert prima Indische Diners' (4 gerechten) desgewenst THUIS bezorgd. Abonnementen mogelijk naar de behoeften van het gezin. Inlichtingen ter zake worden gaarne verstrekt Eet voordelig! Eet smakelijk! X „Hoe zit dat, Tjalie? Is het feit dat je benoemd bent tot Lid van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, geen nieuws voor TONG-TONG? Is dat toch weer die typische Indische bescheiden heidOf is dat lidmaatschap je niets waard? Spreek op!" H. W. L. de Bruin. Het berichtje is in bewerking geweest, maar wér kelijk helemaal „overgroeid" geraakt door ander werk en veel beslommeringen. Inderdaad heeft die bescheidenheid onbewust natuurlijk ook een woord je meegesproken (ik ben tóch wat ik ben: Indisch): het lidmaatschap is inderdaad een eerbewijs. U houde mij nochtans ten goede als ik er tongue- in-cheek" over spreek. Mijn privé historie op dit terrein is wel bijzonder komisch. Twintig jaar geleden werd ik namelijk voor de hoofdacte af gewezen voor de aantekening „Nederlands hoe wel ik één van de beste leerlingen was in dat vak. Nu word ik, „redacteur van die petjo-krant", be noemd tot Lid van de Maatschappij der Neder landse Letterkunde! Hoe verwarrend moet dit zijn voor onze schoonsprekende gemeente, die zich distancieert van een „petjo-spreker" en assimileren wil naar een maatschappij, die juist mij de eer van een literair lidmaatschap opdraagt tsk-tsk-tsk! ..Die Indische jongens zijn zó sloom en zó indo lent! Wat bereik je met je stuwkracht?" X. Wel eens water voor een sluis zien staan? Zo sloom. Zo indolent. Dan draait een heel eenvou dige toekang pintoe aer de sluis open. Heb je dan de enorme vaart en kracht van het water gezien? Ik ben maar een gewone toekang aer en ik draai langzaam stukje voor beetje een sluis open van duizend-en-één mogelijkheden. V/ie verstandig is, hij gebruike de vrijkomende energie. Er kan on gelooflijk veel zegenend werk uit voortspruiten. Want ik geloof dat ik zo zoetjes aan de Indo ken. De generaal en de soldaat, de gouverneur en de schrijver 3e klas, de grootgrondbezitter en de weegbrugger, de arbeider en de artist. Ik ken zeer vele verborgen waarden. Als men de juiste methode weet om deze waarden „los te maken let op: Holland zal er opnieuw wél bij varen. Verrast Uw familie of vrienden met een blik Per blik van 4 LITER f 28-franco LLS-A. Monsters op aanvraag, zo ook prijzen voor zendingen naar andere landen of voor meename aan boord- Anjerlaan 4 - Warnsveld - Tel. 06750/4873 l Ga er speciaal voor zitten, want het is de wonderlijkste advertentie van TONG-TONG, een advertentie voor het equivalent van de bekende „obat matjan", op initiatief van dokter Rama Polderman in Neder land gefabriceerd naar oude Indische kruidenrecepten, in wijde kring beproefd en perfect bevonden, thans in de handel gebracht als bij de Administratie van ons blad te bestellen 4 f 2,50 per proefpotje van 30 gram. De redactie van TONG-TONG staat uit volle overtuiging geheel achter dit branie-initiatief gebaseerd op oude ervaring en grote kennis.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 10