BIRTH OF THE BLUES TJITJAKREEKS De Redactie is thans zó druk bezig met de voorbereiding van het Kerst nummer dat de lezers beleefd doch dringend verzocht worden corres pondentie tot een uiterst minimum te beperken. „Wim is weg" Eind van deze maand komen wij uit met het eerste boek van onze Tjitjak- Reeks, nl. „Piekerans® van een Straatslijper" (deel 1). Prijs f 2.50. Verkrijgbaar bij „TONG TONG" Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Ook te bestellen op Girono. 6685 Inschrijvers van de Tjitjakreeks gaan voor. Mies Roelofsma noemde hem een uitstekend voorbeeld van assimilatie. Als ze hem in de zomer zag met zijn bruine huid en lichte ogen tussen zijn kornuiten van de Amsterdamse Kunstnijverheids school, zij met hun gebruinde huid en lichte ogen, dan was er geen verschil. In de winter raakten de kornuiten opgebleekt en waren weer helemaal Hol lands met hun lichte ogen, maar deze ene bleef bruin. Maar verder: de volmaakt natuurlijke omgang en wat ook evident bleek: de gezamenlijke opgang. Dezer dagen is zijn eerste boekje op de markt ver schenen, een kinderboek, in de bekende Golden Book Serie. In deze serie verschenen tot nog toe alleen vertaalde boekjes, maar zijn boekje is het eerste Nederlandse boekje, dat in deze serie ver schijnt. En op zijn beurt in andere talen vertaald zal worden. Dat eerste Nederlandse Golden Book dus is ge maakt door een Indische jongen. Het boekje heet: „Wim is weg". De jongen, die het boekje verzon en tekende is Rogier Boon. De tekst voor het boekje werd naverteld door Annie M. G. Schmidt. En dan nog een bekentenis van een persoonlijk zwak: deze Rogier Boon is de zoon van Tjalie Ro binson, mede-redacteur en illustrator van TONG TONG. Hij werd opgevoed met de stelregel: blijf zelfverzekerd en trots Indische jongen en je zal het overal ver brengen. Graag nodigt Papa andere Papa's en Mama's uit om voor TONG-TONG te schrijven over een zoon of dochter, die ook Indisch de vrije wereld in ging en het dus ver bracht. TJALIE ROBINSON. COPY VOOR TONG-TONG. 1. Altijd naam en volledig adres in linkerboven hoek pag. 1 van uw copy. Ondertekening met echte of schuilnaam of initialen aan het slot. 2. Anonyme copy en brieven worden NOOIT in behandeling genomen. U wordt automatisch be schermd door het redactiegeheim, nooit door ano- nymiteit, 3. Als U copy instuurt èn een brief schrijft, op beide (in de linkerbovenhoek) naam en volledig adres. Schrijf nooit roewet: persoonlijke mededelingen, op gave van nieuwe abonnees, verantwoording gel den, gescheiden houden. Mag wel op één velletje, maar apart onder a, b en c. 4. Schrijf leesbaar. 5. Wees kort. Je kent de song toch wel? De vleiend-trage melodie, het meeslepende rythme? In zijn vorm is het lied zelf geen echte „blues", maar het bezingt het ont staan van die typische vorm van negermuziek tij dens de slaventijd in de „Deep South" van de U.S.A. Vermengd met Europese muziekelementen, behoort het blues-thema nog steeds tot de belangrijkste componenten van de jazz in al zijn stijlen en ont wikkelingen. De blues oorspronkelijk hoofdzakelijk gezongen bij het werk op de plantageswas primitieve kunst in zijn zuiverste vorm. Ach nee, de negers waren zich helemaal niet bewust dat ze een nieuwe mu ziekvorm creëerden. Neen, ze zongen zo maar, om dat ze moésten zingen; met een aangeboren muzi kaliteit legden zij in hun songs hun leed, hun verlangen en hun schamele vreugden; zij zongen gewoon hun hart uit. HINKEN IS FOUT Misschien groeit je blad niet hard genoeg, omdat je hinkt op twee gedachten, Tjalie. Voor de Indo of voor de Indischman Totok en Indo)?" v. d. V. Eerst twee fouten corrigeren: a. het is niet mijn blad, maar Uw blad d.w.z. van de Indischman. U ziet toch, dat het volgeschreven wordt door zijn lezers? Ik ben alleen de „samboengan". b. De In dischman hinkt op twee gedachten: zichzelf ver geten of zichzelf blijven en zoekt die koppig terug in TONG-TONG, al zegt het blad even koppig: al ga ik vooruit, vergeten doe ik nooit; andere wijzen van samengaan MOETEN gevonden wor den. Verder: Als het blad zich soms sterk uitspreekt tegenover de Indo (en dat doet het prijzend én hekelend) doet het dat om hem zelfbewuster en actiever te maken. NIET om een historische con troverse (althans in Nederland volkomen dwaas en veroordeelbaar) voort te zetten. Nederland heeft in Indië bestaan op twee benen: Totok èn Indo. Ik blijf het betreuren dat het niet op twee andere benen gestaan heeft: Nederlander- in-Indië en Indonesiër. Om dezelfde reden zou het te betreuren zijn als hier in Holland een ver keerd gehink zou zijn tussen Totok en Indo, waar door het contact met de Nederlander-van-hier ge schaad zou worden. De wijze waarop de Totok hier in Nederland naast de Indo staat, hem helpt, verdedigt, steunt (en TONG-TONG merkt het dagelijks) en mét hem samen aan het Nederlandse volk tracht dui delijk te maken, wat wij samen in Indië waren, is loffelijk in hoge mate. Wie argwanend een tegen stribbelende houding handhaaft en daardoor dit werk bemoeilijkt, doet zichzelf en de Nederlandse maatschappij grote schade. Als TONG-TONG daardoor ooit mislukken zou, later zal bewezen worden dat een wezenlijk goed werk verloren is gegaan. Laat ons samenwerken met het beste in ons en vergevensgezind zijn t.a.v. het verkeerde in ons. Niet mogelijk? Duizenden perfecte huwelijken tussen Totok en Indo bewijzen dat het wél kan. En pas op, ook hier geldt het: kan niet is dood. T. R. Spontaan improviserend ontstonden hun liedjes geladen, opstandig, humoristisch ook wel of ondeugend maar altijd was er een donkere on dertoon van gelouterde berusting, een peilloze me lancholie. Telkens als ik een blues hoor moet ik denken aan een kleine groep mensen, leden van onze kunst kring. (in Den Haag). Zij werken hard aan een experimenteel ballet: zij proberen een vorm te vinden die een synthese is van Oosterse dans kunst en Westers ballet, bij zelf gecomponeerde muziek die beide polen tracht te omvatten. En thousiast en met een verkwikkelijke toewijding zoe ken ze, tastend, uitproberend, zich los makend van verbleekte normen; ze zoeken zichzelf. Een ontstellend zware opgave als zij het denken te vinden via geleerde discussie, nuchtere analyse en koude berekening; misschien erg simpel als zij het wezenlijke in hen dat al een synthese is zo maar spontaan en onbevangen tot uiting kun nen brengen. Terwijl ik naar hen kijk en luister, is het alsof ik in een nevelige, verre toekomst zie en het duizelt me. Zou dit het aarzelende begin zijn van een nieuwe kunstvorm in Nederland, in Europa zelfs? Aangeleund en verwant aan de artistieke uitingen van de Zuid- en Midden Amerikaanse mestiezen- cultuur zich langzaam uitbreidend tot een al les omvattend cultureel element, het ideale com promis, de Eurotropische „touch" nieuwe, waardevolle impulsen uitzendend naar de Westerse cultuur? Zou dit. Stop! Niet doordraven, niet fantaseren ik durf niet verder te kijken. Maar waarom zou het eigenlijk niet kunnen? Nie mand kan voorspellen wat de Indische groep op dit gebied zal presteren, nog minder hoe de ver dere ontwikkelingen zullen zijn. Zeker is dat de kiemen aanwezig zijn, in ons zelf, alleen in óns. Nog zekerder is het, dat wij hiermee iets moeteH doen. Als wij de latentedikwijls niet vermoede mogelijkheden passief blijven koesteren heeft nie mand er iets aan; wijzelf niet en de maatschappij waarin wij leven niet. Natuurlijk is het heel nuttig om lezingen, causeriën en voordrachten bij te wo nen. Maar hiermee alleen komen we er niet; veel be langrijker is het zelf doen, de eigen creatieve prestatie. Wij moeten wat er in ons leeft tastbaar zichtbaar, hoorbaar proberen vast te leggen. Heb je een voorliefde voor schilderen, muziek, dans, literatuur? Begin maar vast. Teken, boetseer, fotografeer, schrijf! Zoek het niet te ver, begin eenvoudig maar leg je hart erin. Zelfs het gewoon ste werkstuk is de moeite waard als het een stukje van jezelf is. Ik weet het, de meesten van ons zullen niet boven de middelmaat komen; dat doet er ook weinig toe, het scheppen op zichzelf geeft vreugde en voldoening. Maar bovendien beïnvloeden wij elkaar, wissel werkingen vinden plaats, we ontwikkelen een eigen stijl, een eigen „tjap". De meer talentvollen onder ons zullen vanzelf opgestuwd worden. Door hun eigen aanleg, maar ook door onze gezamenlijke prestaties zullen ze uit de groep in de buitenwe reld treden. En alleen dan zal er sprake kunnen zijn van een levend cultuurelement, een positieve bijdrage aan de Westerse beschaving. Vooruit dan, gildebroeders- en zusters van het Zui derkruis, wacht niet te lang. Alleen onze generatie kan de basis leggen, de weg banen voor de jongeren. De tijd dringt. Het woord is aan ons; de daad is aan ons! MAUS. Het is jammer dat door het over grote aanbod van copy en de veel te dunne en te schaars verschij nende TONGTONG vaak de continuïteit in ons blad verloren gaat. Deze foto is ons nagezonden als illustratie bij het verhaal van V.M. over Stille Kracht rondom het „beeld van de koe" in 's Lands Plantentuin, welke koe vroeger ..angkcr was. d.w.z. ernstige en zelfs dodelijke ziekte bracht aan hen. die op deze koe gingen zitten. In een droom kreeg een dame op dracht bij deze stenen koe een aantal Hindoebeeldjes te brengen als offer. Dit werd gedaan en de zwarte macht" van de stenen koe verdween. There are more things in heaven and on earth, HoratioAi, Iaat ons verder niet denken aan die zalige Plantentuin rondom dit beeld. Als we daar nog eenmaal in ons leven zouden mogen wandelen hou Napels dan maar!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1959 | | pagina 2