VOOR BRPMFiËTs- RIDDERS EEN PRAATJE i Heerlijk... als van ouds bekend! 13 INDISCHE KUNSTKRING Dank zij de moderne diepvriestechniek kunt u heerlijke gerechten het hele jaar door op tafel toveren. Interfrosta levert u een keur van wereld-merken in diepvries, waar zelfs de meest verwende tong volmaakt tevreden over zal zijn. Vraag INTERFROSTA-diepvries: verser, dus lekkerder! Behandeling en onderhoud. Hebt U wel eens opgemerkt dat motoren evenals mensen, een eigen karakter hebben en dat die karaktereigenschappen vaak zeer verschillend zijn? Nu heeft een motor lang niet zon ingewikkeld mechanisme als een mens, en zijn de diverse karak tereigenschappen daardoor makkelijker te onder kennen. Karakter is, naar men zegt, een product van geboor te en opvoeding. Bij motoren is het de behande ling gedurende de z.g. inrijperiode. Door de fabrikant wordt hieronder verstaan de eerste 500 kilometer, maar het is beter deze perio de te verlengen tot 1500 a 2000 kilometer, want een bromfiets die zorgvuldig ingereden is, maar na 500 km een andere eigenaar krijgt, die z n karre tje verwaarloost, kan in de loop der eerstvolgen de 1000 km nog vele onaangename eigenschappen oppikken. Algemeen neemt men aan, dat de behandeling ge durende het eerste jaar de levensduur van de mo tor bepaalt, voor een bromfiets is dit dan 2000 h 3000 km gereden. Wat moet men nu doen om een bromfiets een lang leven te geven? Dit is niet zo moeilijk en U behoeft er ook niet be slist technisch voor onderlegd te zijn. Bij de aan koop van een bromfiets krijgt U van de dealer o.a. een boekje met gebruiksaanwijzing. Hierin staan vele nuttige wenken en ik kan U niet genoeg aan bevelen dit boekje meerdere malen door te lezen, want U zult dan wel merken, dat bij hernieuwde le zing U dingen opvallen, die U de eerste keren over het hoofd hebt gezien. Als U deze aanwijzingen nauwgezet volgt, dan kunt li er van op aan dat er aan de opvoeding van llw brommer niet zo heel veel zal mankeren en dat ze zich zal ontwikkelen tot een betrouwbare en gewillige dienares die, als dank voor de betrek kelijk kleine zorgen, U vele duizenden kilometers van rijgenot zal verschaffen. Een van de belangrijkste zaken is wel de smering. Vrijwel alle bromfietsen zijn uitgerust met een tweetakt motor die gesmeerd wordt door de smeer olie te mengen met de benzine. In Uw boekje zult U de mengverhouding vinden die voor Uw motor de beste is en die door de fabriek is bepaald aan de hand van vele proefnemingen, zowel op de test- bank als in het normale gebruik en zelfs ook voor de geforceerde ritten zoals die in de praktijk zelden voorkomen. Meestal vindt U twee mengverhoudin- gen aangegeven, n.l. één voor de z.g. inrijperiode (tot 500 km) en de andere voor de verdere levens duur van de motor. Deze mengverhoudingen vari eren nogal voor de verschillende merken motoren, men treft variaties aan van 1 op 18 (1 deel smeerolie op 18 delen benzine) tot 1 op 30. Het is zeer belangrijk, dat U zich houdt aan de meng verhouding die voor Uw motor wordt voorge schreven. Ga nooit op eigen initiatief hiermee experimente ren, ge kunt er Uw brommer alleen door bederven. En dit is dan ook de reden waarom het vooral in de inrijperiode zeer is aan te bevelen om zelf zijn benzine-smeerolie mengsel samen te stellen. De tankstations met een z.g. mengsmeringpomp geven n.l. meestal een constante mengverhouding van ongeveer 1 20, die voor de meeste bromfietsen veel te royaal is en onnodige vervuiling van cy linder, zuigerveren, bougie en knalpot veroorzaakt. Inderdaad zijn deze euvelen vrij gemakkelijk te her stellen, maar pettig werk is het niet, en je wordt er behoorlijk smerig van, en omwille van de ,,brom- vrouw", die je er dan gratis bij krijgt beginnen de meesten er maar liever niet aan en blijven door rij den totdat de brommer het tenslotte opgeeft en naar de hersteller moet worden gebracht voor een grondige schoonmaak, en dat is nu juist het- gene wat ik U ten sterkste wil ontraden en waarin ik van mening verschil met de meeste handboekjes ln TONG-TONG worden regelmatig aller lei interessen van de Nederlander uit lndië uitgeprobeerdVan verschillende zijden is ons gevraagd: er zijn zóveel bromfietsge- bruikers en we hebben vaak zóveel last van mankementen. Waarom hier niet af en toe over geschreven in ons „lijfblad Dat doen we hierbij. En nu wachten we maar weer eens de reacties af. De Redactie. BRIEF UIT AMERIKA We hebben Nina beloofd, dat we haar brief in TONG-TONG zullen opnemen. Uiteraard is IDA, die al bijna Oma is, erg blij met haar nieuwe vriendinnetje. Hier komt dan de brief. Lieve Ida, In TONG-TONG Kerstnummer 1959 heb ik jou aftelrijmpjes gelezen en ik vind ze erg leuk. Maar de rijmpjes van jou zijn echt Indonesische rijmp jes. Ik wil jou hier nu een leuk aftelversje leren die ik zelf van mijn vader heb geleerd. Je moet weten, dat mijn daddy zoals hij zelf zegt een echte Indische jongen is. Ik mag TONG-TONG ook al tijd lezen en vindt dat een erg leuk tijdschrift vooral omdat papa ons dan zoveel over lndië ver telt. Hier komt dan het versje. In de kali Progo Ister krokodil Naas hem ister kikker Njang bijten in zijn bil Auw, auw, auw. Zijn hele bil ben blauw. Vind je dit niet een echt leuk versje ook voor Hollandse kinderen te begrijpen? Nu dag Ida, groetjes van Nina (10 jaar). Dank je wel Nina. Een mens is nooit te oud om te leren en ik hoop mijn kleinkinderen straks jouw mooie vers nog eens voor te kunnen dragenl Ik zal een voorbeeld nemen aan jouw papa en hun veel vertellen van lndië, want ook ik ben een echt Indisch meisje. IDA. en gebruiksaanwijzingen. Daarin wordt meestal n.l. aangeraden om bepaalde karweitjes niet zelf te on dernemen maar die aan een vakman over te laten. Ik geef U nu juist de raad om zoveel mogelijk zelf te doen, maar dan moet U de volgende regels goed in acht nemen. 1. Neem niet te veel hooi op Uw vork en haast U nooit. 2. Tracht U zo goed mogelijk op de hoogte te stel len van het mechanisme en van de moeilijkhe den die U kunt verwachten. 3. Ga ordelijk te werk en kijk bij het demonteren goed hoe alles in elkaar heeft gezeten en maak daarvan zonodig aantekeningen. 4. Verlies nooit Uw geduld. Dit is zeer belangrijk. 5. Maak voor de demontage Uw bromfiets uitwen dig goed schoon, vooral moet worden verme den dat er zand in de cylinder komt omdat dit enorme slijtage tot gevolg zou hebben. Daar om na verwijdering van de bougie het gat af stoppen met een kurk of lapje. Volgende keer gaan we samen verder de fiets uit elkaar plukken. v. K. In de maand februari zal de Indische Kunstkring te Den Haag TWEE avonden beleggen waarop bij wijze van uitzondering INTRODUKTIE A f 0.75 p.p. is toegestaan. Deze uitzondering wordt gemaakt, ten eerste om velen in staat te stellen kennis te maken met de Indische Kunstkring zodat het groeiend aantal leden nog meer zal stijgen (hoe meer leden, hoe meer mogelijkheden), ten tweede omdat op beide avonden een onderwerp aan de orde zal komen dat ongetwijfeld een groot aantal belangstellenden zal trekken, terwijl de namen der sprekers borg staan voor een boeiende en deskundige causerie. Op MAANDAG 8 FEBRUARI a.s. zal Tjalie Robinson spreken over de aparte problemen van de Indische schrijver; na afloop gelegenheid tot dis cussie. Op MAANDAG 22 FEBRUARI zal de bekende Multatuli-kennerde heer Henri A. Ett, spreken over „Het epistolaire talent van Multatuli"waar bij hij brieven van Multatuli zal behandelen uit verschillende perioden van diens leven. Beide literaire avonden hebben plaats in het „Tong- Tong" -gebouw, PrinsMauritslaan36. VELf/t, Conimex Indische gerechten bahmi goreng of nasi goreng zoals u die gewend bent te eten! Enak betoelFrionor visfi|ets uit Noorwegen. ,,IJs"koud in de pan, zonder ontdooien. Gebakken of gestoofd heerlijk bij de rijst Tieleman Dros groenten en gevogelte. Verse vitaminenrijke zomergroenten het hele jaar door. Alle soorten. Heerlijke malse kip voor uw rijsttafel. En dit alles van Tieleman Dros, de echte T D van tempo doeloe betoel <r TEO fruit Verse aardbeien, aalbessen, frambozen in elke maand... alsof de zon altijd schijnt CO^

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 13