VOOR
BRPMFiËTs-
RIDDERS
EEN PRAATJE
i
Heerlijk... als van ouds bekend!
13
INDISCHE KUNSTKRING
Dank zij de moderne diepvriestechniek kunt u heerlijke gerechten het hele jaar
door op tafel toveren. Interfrosta levert u een keur van wereld-merken in diepvries,
waar zelfs de meest verwende tong volmaakt tevreden over zal zijn.
Vraag INTERFROSTA-diepvries: verser, dus lekkerder!
Behandeling en onderhoud.
Hebt U wel eens opgemerkt dat motoren evenals
mensen, een eigen karakter hebben en dat die
karaktereigenschappen vaak zeer verschillend zijn?
Nu heeft een motor lang niet zon ingewikkeld
mechanisme als een mens, en zijn de diverse karak
tereigenschappen daardoor makkelijker te onder
kennen.
Karakter is, naar men zegt, een product van geboor
te en opvoeding. Bij motoren is het de behande
ling gedurende de z.g. inrijperiode.
Door de fabrikant wordt hieronder verstaan de
eerste 500 kilometer, maar het is beter deze perio
de te verlengen tot 1500 a 2000 kilometer, want
een bromfiets die zorgvuldig ingereden is, maar na
500 km een andere eigenaar krijgt, die z n karre
tje verwaarloost, kan in de loop der eerstvolgen
de 1000 km nog vele onaangename eigenschappen
oppikken.
Algemeen neemt men aan, dat de behandeling ge
durende het eerste jaar de levensduur van de mo
tor bepaalt, voor een bromfiets is dit dan 2000 h
3000 km gereden. Wat moet men nu doen om een
bromfiets een lang leven te geven?
Dit is niet zo moeilijk en U behoeft er ook niet be
slist technisch voor onderlegd te zijn. Bij de aan
koop van een bromfiets krijgt U van de dealer o.a.
een boekje met gebruiksaanwijzing. Hierin staan
vele nuttige wenken en ik kan U niet genoeg aan
bevelen dit boekje meerdere malen door te lezen,
want U zult dan wel merken, dat bij hernieuwde le
zing U dingen opvallen, die U de eerste keren over
het hoofd hebt gezien.
Als U deze aanwijzingen nauwgezet volgt, dan kunt
li er van op aan dat er aan de opvoeding van
llw brommer niet zo heel veel zal mankeren en
dat ze zich zal ontwikkelen tot een betrouwbare
en gewillige dienares die, als dank voor de betrek
kelijk kleine zorgen, U vele duizenden kilometers
van rijgenot zal verschaffen.
Een van de belangrijkste zaken is wel de smering.
Vrijwel alle bromfietsen zijn uitgerust met een
tweetakt motor die gesmeerd wordt door de smeer
olie te mengen met de benzine. In Uw boekje zult U
de mengverhouding vinden die voor Uw motor de
beste is en die door de fabriek is bepaald aan de
hand van vele proefnemingen, zowel op de test-
bank als in het normale gebruik en zelfs ook voor
de geforceerde ritten zoals die in de praktijk zelden
voorkomen. Meestal vindt U twee mengverhoudin-
gen aangegeven, n.l. één voor de z.g. inrijperiode
(tot 500 km) en de andere voor de verdere levens
duur van de motor. Deze mengverhoudingen vari
eren nogal voor de verschillende merken motoren,
men treft variaties aan van 1 op 18 (1 deel
smeerolie op 18 delen benzine) tot 1 op 30. Het
is zeer belangrijk, dat U zich houdt aan de meng
verhouding die voor Uw motor wordt voorge
schreven.
Ga nooit op eigen initiatief hiermee experimente
ren, ge kunt er Uw brommer alleen door bederven.
En dit is dan ook de reden waarom het vooral in
de inrijperiode zeer is aan te bevelen om zelf zijn
benzine-smeerolie mengsel samen te stellen. De
tankstations met een z.g. mengsmeringpomp geven
n.l. meestal een constante mengverhouding van
ongeveer 1 20, die voor de meeste bromfietsen
veel te royaal is en onnodige vervuiling van cy
linder, zuigerveren, bougie en knalpot veroorzaakt.
Inderdaad zijn deze euvelen vrij gemakkelijk te her
stellen, maar pettig werk is het niet, en je wordt er
behoorlijk smerig van, en omwille van de ,,brom-
vrouw", die je er dan gratis bij krijgt beginnen de
meesten er maar liever niet aan en blijven door rij
den totdat de brommer het tenslotte opgeeft en
naar de hersteller moet worden gebracht voor
een grondige schoonmaak, en dat is nu juist het-
gene wat ik U ten sterkste wil ontraden en waarin
ik van mening verschil met de meeste handboekjes
ln TONG-TONG worden regelmatig aller
lei interessen van de Nederlander uit lndië
uitgeprobeerdVan verschillende zijden
is ons gevraagd: er zijn zóveel bromfietsge-
bruikers en we hebben vaak zóveel last van
mankementen. Waarom hier niet af en toe
over geschreven in ons „lijfblad Dat doen
we hierbij. En nu wachten we maar weer
eens de reacties af.
De Redactie.
BRIEF UIT AMERIKA
We hebben Nina beloofd, dat we haar brief in
TONG-TONG zullen opnemen.
Uiteraard is IDA, die al bijna Oma is, erg blij
met haar nieuwe vriendinnetje. Hier komt dan de
brief.
Lieve Ida,
In TONG-TONG Kerstnummer 1959 heb ik jou
aftelrijmpjes gelezen en ik vind ze erg leuk. Maar
de rijmpjes van jou zijn echt Indonesische rijmp
jes. Ik wil jou hier nu een leuk aftelversje leren
die ik zelf van mijn vader heb geleerd. Je moet
weten, dat mijn daddy zoals hij zelf zegt een echte
Indische jongen is. Ik mag TONG-TONG ook al
tijd lezen en vindt dat een erg leuk tijdschrift
vooral omdat papa ons dan zoveel over lndië ver
telt. Hier komt dan het versje.
In de kali Progo
Ister krokodil
Naas hem ister kikker
Njang bijten in zijn bil
Auw, auw, auw.
Zijn hele bil ben blauw.
Vind je dit niet een echt leuk versje ook voor
Hollandse kinderen te begrijpen?
Nu dag Ida, groetjes van Nina (10 jaar).
Dank je wel Nina. Een mens is nooit te oud om te
leren en ik hoop mijn kleinkinderen straks jouw
mooie vers nog eens voor te kunnen dragenl
Ik zal een voorbeeld nemen aan jouw papa en hun
veel vertellen van lndië, want ook ik ben een echt
Indisch meisje.
IDA.
en gebruiksaanwijzingen. Daarin wordt meestal n.l.
aangeraden om bepaalde karweitjes niet zelf te on
dernemen maar die aan een vakman over te laten.
Ik geef U nu juist de raad om zoveel mogelijk
zelf te doen, maar dan moet U de volgende regels
goed in acht nemen.
1. Neem niet te veel hooi op Uw vork en haast
U nooit.
2. Tracht U zo goed mogelijk op de hoogte te stel
len van het mechanisme en van de moeilijkhe
den die U kunt verwachten.
3. Ga ordelijk te werk en kijk bij het demonteren
goed hoe alles in elkaar heeft gezeten en maak
daarvan zonodig aantekeningen.
4. Verlies nooit Uw geduld. Dit is zeer belangrijk.
5. Maak voor de demontage Uw bromfiets uitwen
dig goed schoon, vooral moet worden verme
den dat er zand in de cylinder komt omdat dit
enorme slijtage tot gevolg zou hebben. Daar
om na verwijdering van de bougie het gat af
stoppen met een kurk of lapje.
Volgende keer gaan we samen verder de fiets uit
elkaar plukken.
v. K.
In de maand februari zal de Indische Kunstkring
te Den Haag TWEE avonden beleggen waarop
bij wijze van uitzondering INTRODUKTIE A
f 0.75 p.p. is toegestaan.
Deze uitzondering wordt gemaakt, ten eerste om
velen in staat te stellen kennis te maken met de
Indische Kunstkring zodat het groeiend aantal
leden nog meer zal stijgen (hoe meer leden, hoe
meer mogelijkheden), ten tweede omdat op beide
avonden een onderwerp aan de orde zal komen
dat ongetwijfeld een groot aantal belangstellenden
zal trekken, terwijl de namen der sprekers borg
staan voor een boeiende en deskundige causerie.
Op MAANDAG 8 FEBRUARI a.s. zal Tjalie
Robinson spreken over de aparte problemen van de
Indische schrijver; na afloop gelegenheid tot dis
cussie.
Op MAANDAG 22 FEBRUARI zal de bekende
Multatuli-kennerde heer Henri A. Ett, spreken
over „Het epistolaire talent van Multatuli"waar
bij hij brieven van Multatuli zal behandelen uit
verschillende perioden van diens leven.
Beide literaire avonden hebben plaats in het „Tong-
Tong" -gebouw, PrinsMauritslaan36.
VELf/t,
Conimex Indische
gerechten
bahmi goreng of nasi
goreng zoals u die
gewend bent te eten!
Enak betoelFrionor visfi|ets
uit Noorwegen.
,,IJs"koud in de pan,
zonder ontdooien.
Gebakken of gestoofd
heerlijk bij de rijst
Tieleman Dros
groenten en gevogelte.
Verse vitaminenrijke
zomergroenten het hele jaar door.
Alle soorten. Heerlijke malse
kip voor uw rijsttafel.
En dit alles van Tieleman Dros,
de echte T D van tempo doeloe
betoel
<r
TEO fruit
Verse aardbeien,
aalbessen, frambozen
in elke maand...
alsof de zon altijd
schijnt
CO^