REACTIE OP RUMPHIUS 1001 AVONTUREN met de soetil 1 3 Wilt LI intens genieten van een „Werkelijke Rijsttafel of van onze befaamde Primeur Nassi Rames" Bezoekt dan het bekende Indische Restaurant van TANTE TRUUS en PAATJE (v/h Restaurant „OUD INDIË Lange Houtstraat 4 - Den Haag - Telefoon 639752 NOGMAALS INDIÈ IN DEN HAAG WERELDWONDER? Indisch Restaurant SEGALA RUPA Een brief over lekker eten. Koewee Pisang (lambang sari), met dit warme weer is 't aan te bevelen. 8 tot 10 personen of 4 tot 6 personen. 1 pak hcenkwee meel, 6 tot 7 kopjes santen, of 3 kopjes santen met op geloste goela djawa en 4 kopjes santen en 1 kopje suiker, wat zout. Voor 4 tot 6 personen, tenminste als je gewone por ties geeft, 4 kopjes santen of 3 kopjes santen en 1 kopje melk, wat zout en een kopje suiker. Op 1 pak hoenkwee meel 4 tot 5 rijpe pisangs; voor 4 tot 6 pers. Yi pak meel en 3 tot 4 pisangs. Deze worden eerst met wat water opgekookt. Zijn ze gaar, dan doet U j/> pak hoenkwee meel in een pan of wadjan met santen en melk, suiker en een snuifje zout op een niet al te groot vuur steeds roeren tot 't een dikke massa wordt. Een emaille bord of glazen schaal nemen, waar u de helft van de pap in doet, daarop de gesneden pisang sorteren en de andere helft pap er boven op gieten. Als het koud is, snijdt U ze in stukken, koppie toebroek er bij presenteren, heerlijk! en bij dit warme weer gezond. Maakt U Koewee talam, dan zoals ik boven om schreef, 1 helft met santen en suiker opkoken en de andere helft met goela djawa. Voor het gemak neem ik de bruine laag onder en de santenlaag bo ven. U kunt het ook laag voor laag doen. Weet je, dit is zo'n hele tjerita, maar ik maak deze dingen tussen de bedrijven door, als ik toch aan het massakken ben. Oerap b.v. nu men nog volop groenten krijgen kan. J4 kool, wat boontjes (pronkers), worteltjes, bloem kool, fijn snijden en niet te gaar koken, andijvie radjang (heel fijn snijden),rauw er bij voegen, boem- boe, wat zout, suiker, stukje trassi, theelepel sambal oelek, 3 tot 4 lepels klapper (cocosmeel), 1 teentje knoflook en een vingerlengte temoe koentji (geeft een fijne smaak aan het geheel) of kentjoer, liefst verse. Alle boemboe oeleken, t laatst de klapper, de groenten warm hierin mengen. Men vroeg mij ook hoe je kerak kctan maakt. Wel het is doodeenvoudig, want wij anak Betawi hebben het zo vaak gegeten op de Pasar Gambir of zo. Waar blijft die goede oude tijd? Wel hier is het dan, een hele tjerita misschien weer en als je het maakt is er niets aan en we eten dan in negeri Blanda tóch kerak ketan betawi Men neemt twee kopjes ketan (kleefrijst), goed wassen en dan in schoon water weken. De helft hier van nemen, met wat water in een kleine wadjan doen en toedekken, men doet er ook wat zout bij. Is de ketan bijna gaar, dan doet men erbij wat bawang goreng, sambal goreng ebbie, sambal oelek, zo heet als je zelf wilt en 't laatst een ei, maak dit stuk en roer de hele boel door elkaar. Maak er een platte koek van met een dikke rand en dek het dan weer toe, wachten tot het gaar is en warm opdienen. That is all. ANS DUIF Ach ja, we weten allemaal wat een lelijk eendje is: toch eigenlijk een mooie zwaan! Maar heb je wel eens een lelijk rangkok-je gezien, later een mooie neushoornvogel? En weet je dat neushoorn vogels gezellige huisdieren en trouwe kameraden kunnen zijn? Toch geloven we, dat als bovenstaan de baby hier in Holland bij de poelier zou liggen, de kijkers brullend zouden weglopen! (Foto: C. H.) Wanneer ik in Den Haag door de Hoogstraat wan del, dan zal ik nimmer verzuimen even binnen te wippen in de kunstzaal Koch. Er is altijd wel wat te zien aan kunstuitingen welke de moeite van een omweg waard zijn. En het is altijd verrassend. Ook de laatste maal dat ik er was. En hóe ver rassend. Tjoba alweer Indië ons Indië van tempo doeloe. En door wie gepresenteerd? Niemand min der dan Frits Ohl. Nu zegt mij de naam niets haar werk, doch dat is au fond niet zo belangrijk, persoonlijk. Maar mij dunkt, dat hoeft toch niet altijd? Liefst wel natuurlijk, het is altijd pretti ger de man of de vrouw te kennen naast zijn of haar werk, doch dat is au fond niet zó belangrijk. Maar goed, Ohl's werk dan. Ach, dat had U moeten zien. De verfbehande- ling, de kleuren. O.K. alweer hanengevechten, lijkverbrandingen, padi oogsten, passar taferelen en wat al is ons niet bekend van dat leven daar. Maar de voorstelling, de presentatie uit zijn hand boeiend, bijzonder boeiend. Evenals ons Indië boeiend was toen het nog leefde. Toen groen nog groen was en rood nog rood. Toen blank en bruin zich mengden tot een subtiele koffiekleur en de okergele lucht fibreerde in onze aderen bij een temperatuur van 40 C. En dan de rust, de vrede en het veilige gevoel, dat je uren, dagen kon dwalen in verlaten bergstreken, zonder gevaar, zonder angst. Dan, de prikkelende ochtendzon, de silhouetten van passargangers wadend door de hel dere bergbeekjes in de vroege ochtendschemering. Lieve help het is verrukkelijk er weer even aan te denken, er weer te zijn al was het slechts in herinnering. WIES VAN VIANEN Naar aanleiding van een expositie van werken van Frits Ohl, die tot 25 juni te zien waren in Kunst zaal Koch te Den Haag. In het artikel over Rumphius in Tong-Tong van 15 juni j.l. vermeldt Corracorra iets over het mo nument en het huis van Rumphius aan de Oli fantsstraat te Ambon. Ik moge hieraan nog het volgende toevoegen. Vóór de oorlog stond daar een woning, waarvan alleen het vermoeden bestond, dat deze de plaats van de oude woning van Rumphius innam. Er tegenover bevond zich een verwilderd stukje grond van ongeveer 20 bij 20 meter, waarop een soort grafzerk stond, m.i. zeker niet uit de 18e eeuw daterend met een aan Rumphius gewijd op schrift. Men was echter algemeen van mening dat zich hier niet het graf van Rumphius bevond en het was niet bekepd waar dit dan wel was. In 1944 werd de stad Ambon in een raid door 132 Amerikaanse bommenwerpers plat gebombardeerd en ultimo 1945 was er van de nagedachtenis van Rumphius geen spoor meer te vinden. Het vermoeden werd geopperd dat de grafsteen door de Australiërs, die na de oorlog alles wat de Jappen van ons achtergelaten hadden, meepik ten, als souvenier was meegenomen, en zo misschien later nog wel eens opduikt. Zoals ik mij ter plaat se heb overtuigd was er direct na de beëindiging van de oorlog geen stukje puin van de zerk meer te vinden. Er bestond te Ambon ook nog een „Rumphius- Natuurmonument", dat, eigenlijk tengevolge van een misverstand, in de vorm van een met alang2 be groeide heuvel achter het Residentshuis, Rumphius ten aandenken gewijd was. Door de Jappen was deze heuvel met een doolhof van onderaardse gan gen van beton in een schuilkelder veranderd. Misschien dat de Russen dan nu Rumphius de posthume eer zullen geven, die hem altijd onthou den gebleven is. Ik vrees echter, dat dit „Rum phius station" voor Rusland een dankbaar motief betekent om alle vingers in de Oost-Indonesische pap te krijgen. Hopenlijk trekt de ongetwijfeld zon der bekende begraafplaats rondwarende geest van Rumphius zich er niet teveel van aan, dat dit dan 't eindresultaat zal zijn van z'n streven en werken. Er bestonden voor de oorlog nog twee originele uitgaven van Rumphius' Kruidenboek te Ambon. Eén, in het bezit van Dr. Sitanella bleef behou den. Het tweede, uit de Ambonesische bibliotheek werd verborgen, maar volgens zeggen door de Jappen meegenomen. Wat hen natuurlijk, nu we weer zulke vriendelijke culturele betrekkingen met hen hebben, minzaam gegund is! Ir. Z. S. Een jong doktersvrouwtje, pas in Indië, kreeg een telefoontje met de vraag waar de dokter bleef. Zij zei toen; „Toewan soedah beranak" (in plaats van: berankat.en de dokter begreep niet, waar om hij zo lachend werd ontvangen! Mevr. J. Balsem-Meister. HET ADRES voor goeJ en smakelijk eten! Herderstraat 28, Den Hang, Tel. 180921 Te bereiken met: Lijn 6-10-19-20-26 Halte Gr. Markt

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 13