De échte Van Nelle VAN HIER EN GUNDER 13 uit het bekende blauwe pakje van „De Weduwe r. r. KANTOORLOPER Indisch Restaurant SEGALA RUPA Van Hier en Gunder is onze belangrijkste rubriek. Voor het eerst in de historie van de Indische journalistiek bestaat ergens een vrije uitwisseling van gedachten over de meest uiteenlopende onder werpen. De Indische burger stuurde destijds haast nooit ingezonden stukken m en doet het nog steeds slecht in de Hollandse pers. Omdat wij hier vaak „als vreemden" spreken en niet verstaan worden. In TONG-TONG voeden wij elkaar op. sterker dan uit welke andere kolom ook in dit blad is hier de psychologie van de Indischman te herkennen. U heeft in Tong-Tong geschreven over goed uit kijken in winkels en je niet laten bedotten. Honderd procent accoord. Ik zit nu zes jaar in Holland en kijk verd goed uit, neem nauwkeurig notitie van prijsstijgingen en dalingen voor brood en melk van nu eens een centje en dan weer twee centjes. Maar wie let er op de vleesprijzen en waarom is daar /een controle op? Ik neus nog wel eens in het blandjaboekje van mijn vrouw, maar als ik kijk maar de prijzen van vijf jaar terug en van nu, dan rijzen mijn haren te berge. Niemand schijnt dat te beseffen, maar ook al besef je het, hoe kan je je beschermen tegen dit sluipend gevaar: Die paar centjes voor melk en brood, zo bemoedigend aan gekondigd, lijken maar schijnmanoeuvres om gro tere bedreigingen te bemantelen. KL. H. Hoe langer wij hier zitten, hoe meer wij zullen zien, hoe dieper wij ervan doordrongen raken: passief aan de kant zitten is levensgevaarlijk. Wij moeten wat doen, wij mensen uit Indië. T. R. Ik zoek tevergeefs naar duidelijke blijken van assi milatie van Tong-Tong, d.w.zde door II gepropa geerde interessen in het leven van heden. Ik vind zelden reacties op persnieuws. Wilt U niet? Durft U niet? Of assimileert U al met al toch niet? Ik had graag dat U deze vraag openlijk beantwoordde. W. KOK. Tong-Tong is voorzichtig. Tong-Tong is sabar. Tong-Tong wil per sé onafhankelijk blijven. Het nieuws dat wij in de bladen lezen is ALTIJD poli tiek besmet en daarom onbetrouwbaar. Reageren op nieuws in de Nederlandse pers trekt ons gauwer dan wij beseffen in partij-hokken. Lees maar eens hoe verschillend er geoordeeld wordt over anti semietisme! Daarbij: veel gesnork en gebral over „de proble men van deze tijd" is tóch in feite té oppervlak kig beleefd. Wij missen allure in de hoofdartike len. We vinden veel te veel kijvend getwist. Het is verstandiger het leven hier grondiger te leren ken nen vóór we ons als piassen in het strijdgewoel wer pen. Het is nuttiger onszelf beter te leren ken nen en onze levensbeschouwing solider te maken. „Speak softly and carry a big stick" is tenslotte óók een vorm van assimilatie. En als U mij vraagt: de doorsnee Indischman neemt zó slecht kennis van het leven om hem heen, dat die „big stick niet groter is dan een lucifershoutje! Laat ons onszelf niet overschatten. Onze groepe ring in de Nederlandse samenleving is nog te jong. Moet eerst wat groeien en sterker worden vóór een wérkelijk nuttige strategie gevonden kan worden. Een leven als volwaardig „citoyen ver onderstelt bewustheid van verantwoordelijkheid te genover mens en maatschappij. En legt geenszins de plicht op om mee te doen met elke heibel. Maar gaarne Zie ik Uw kijk op onze samenleving tegemoet voor rustige bespreking in Tong-Tong^ „Ik heb gehoord dat U voor arbeiders spreekt. Dus tóch PvdA, hè?'' Ik spreek voor arbeiders, ja. Om U nauwkeuriger in te lichten: ik heb voor de komende weken nóg twee lezingen voor arbeiders op het programma, twee voor literaire gezelschappen, één voor stu denten en één voor een Christelijke groepering. En er komt nog meer. Dat gaat in feite zo jaar in jaar uit. Correctie: geen enkele lezing heeft plaats onder auspiciën van welke politieke partij ook. Deels omdat ik eventuële invitaties daartoe tóch zou weigeren, deels omdat dit blijkbaar in de Neder landse samenleving niet hoeft. De gemiddelde Ne derlander heeft blijkbaar actief kringleven en actief initiatief genoeg om ZELF veel dingen te organi seren, wat onze Indische groep in alle standen mist. Als U zich de moeite nam wat meer rond te kij ken in deze samenleving, dan zult U merken dat het hier wemelt van allerlei kringen en groepen, die op clubavondjes schrijvers, kunstenaars en we tenschapsmensen inviteren om er (soms tegen een klein lezinggeld) wat te vertellen. Men voedt zich zelf op. Dat Nederlandse arbeiders op dit punt meer in zicht en energie opbrengen dan welke Indische groepering ook, is eigenlijk al een aanklacht op zichzelf. Dat dan van Indische zijde alleen nog maar met politieke rotte tomaten gegooid wordt, is zonder meer beschamend voor het tóch wel uit stekende Indische prestige. Past U dus liever op met zulke opmerkingen. Een opmerking bovendien als: PvdA arbei ders, is doodgewone nonsens en bewijst alweer gebrek aan maatschappelijke kennis. Er zijn tien duizenden arbeiders géén lid van de PvdA. Er zijn duizenden intelligentsia wél lid van de PvdA. Poli tiek is helemaal niet zo'n simpel sommetje als veel repatrianten wel denken. Is het wonder dat velen van ons in Nederlandse kringen niet voor vol wor den aangezien? Wat ik tenslotte nog van deze arbeiders wil zeg gen: ik heb zelfs nooit onderzocht bij welke poli tieke partij ze horen. Ik krijg een brief, soms in hanepoten en vol taalfouten, met het ernstige verzoek om toch wat te vertellen van Indischgasten en ons Land van Herkomst. Ik vind ALTIJD een sympathiek en begrijpend gehoor, heb altijd interessante discussies en voel mij na zo n lezing altijd een gelukkig mens: wetend dat ik iets heb bijgedragen tot een beter begrip in Nederland van ons Indischgasten. Als ik Tong-Tong niet had, ik zou veel meer van dit soort invitaties aannemen. Veel moet ik helaas afzeggen. Sommige „boekin gen" vinden een half jaar van tevoren reeds plaats. En wat eventuële verdere veroordelingen betreft, ik zou bij de duivel te gast willen gaan als het ging om lezingen, die een tikkeltje meer begrip brachten van onze groep. Dat ellendige gejam mer van „ze begrijpen ons niet" en niets doen om hierin verbetering te brengen, het klaagt ons aan als een inerte en dus waardeloze groep. Ik weet heel goed dat ik het met deze uitval bij veel mensen verkorven heb, maar het is nodig vóór wij klakkeloos een samenleving gaan hekelen eerst de hand in eigen boezem te steken. Wat ik tenslotte van de groeperingen (ook van niet-ar- beiders) nog zeggen wil: men is het vaak niet met me eens; soms zelfs word ik scherp aange vallen; soms krijg ik op m'n pet. Doet er allemaal niets toe. Maar men wil weten. Dat is een mooi ding. Dat is Holland op z'n best. Met dit Holland schiet ik graag goed op. Dit Holland gaat vooruit. Niet de egoistische kankerende toeschouwer. Handelskantoor te Rotterdam zoekt betrouwbare kan»oorloper bij voorkeur gepensioneerde. Voor gezin zonder kinderen wordt kleine woning beschikbaar gesteld. Eventueel inclusief kantoor schoon houden. Brieven onder nr. 1295 HET ADRES voor goed en smakelijk etenl Herderstraat 28, Den Haag, Tel. 180291 Te bereiken met: Lijn 6-10-19-20-26 Halte Gr. Markt

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 13