RIDDERS
VOOR
BRPMKeTs-
ALS DE BROMMER HET NIET DOET
Ah, kèn niet
1 3
K.W.III-BATAVIA
OPROEP
Bij de bespreking van de aan de bromfiets voor
komende storingen, zal ik mij beperken tot die
storingen die door de eigenaar zelf kunnen worden
verholpen. Aangenomen wordt verder dat bedoel
de eigenaar niet in het bezit is van een „Technische
knobbel" en verder ook alleen de beschikking
heeft over heel gewoon gereedschap zonder ver
der apa-apa.
De praktijk heeft uitgewezen dat het onderzoek het
beste in onderstaande volgorde kan worden uitge
voerd.
1. Controleer of er nog voldoende benzine in de
tank zit en of de kraan goed open staat.
2. Controleer de zeefjes in de benzinetoevoerlei-
ding.
3. Controleer de vlotter op vastzitten en de vlot-
terkamer op vuil en bezinksel.
3. Controleer de bougie op goed vonken
5. Maak de contactpunten van de onderbreker
schoon.
6. Is alles in orde bevonden en doet de brom
mer het dan nog niet, kijk dan uit naar een
Wegenwacht.
Nu volgt een nadere toelichting op bovenstaande
punten. Zij die hun brommer al eens onder han
den hebben genomen en er dus meer kijk op heb
ben kunnen het volgende gerust overslaan.
Punt 1 behoeft geen nadere toelichting.
Punt 2 In de benzineleiding bevinden zich meestal
twee zeefjes, een heel klein vingerhoedvormig
zeefje dat zich in de inlaatnippel van de carbura
tor bevindt en een groter zeefje dat ongeveer de
vorm en de afmetingen heeft van een sigaret en
dat aan de benzinekraan van de tank vastzit.
Het eerstgenoemde vingerhoedvormige zeefje heeft
de fijnste openingen en is meestal het eerst ver
stopt. Als men de nippel heeft losgedraaid ziet men
in het ondereinde een cylindervormig kamertje
waarin het zeefje zit. Het zeefje kan het beste met
de bandenpomp schoongeblazen worden, maar een
aangepunte lucifer kan ook goede diensten bewijzen.
Vergeet niet ook het kamertje goed schoon te
maken want ook dat zit meestal vol vuil. De grote
zeef die aan de brandstofkraan vastzit is maar
heel zelden verstopt vanwege de grotere mazen en
ook het grotere oppervlak en dat is maar geluk
kig ook want om deze zeef schoon te maken moet
eerst alle benzine uit de tank getapt worden want
daarvoor moet de kraan losgedraaid worden.
Punt 3. Vooral als men de brommer een tijdje niet
gebruikt heeft, komt het vaak voor dat de vlotter
van de carburator blijft hangen. Draai de vlotter-
kamer los (meestal behoeft men daarvoor de car
burator niet te demonteren). Als men nu op de
vlotter en op de vlotterkamerwand grijswitte vlies-
jes of schilfers vindt dan heeft men zekerheid dat
deze de oorzaak van het euvel zijn. Maak vlotter en
vlotterkamer goed schoon, vooral ook het laagste
gedeelte van de vlotterkamer want hierin vindt
men meestal zwart zand dat sproeier kan ver
stoppen. Blaas verder even de sproeier door met
de bandenpomp en monteer daarna alles weer.
Vlotterkamer niet al te vast aandraaien, het ma
teriaal is vrij bros en breekt makkelijk.
Punt 4. Draai de boegie los met de speciale boe-
giesleutel en let er op dat U de sluitring van de
bougie niet verliest. Is de bougie vet en vuil, mon
teer dan liever Uw schone reservebougie en maak
later de vuile bougie op Uw gemak thuis schoon.
Bevestig nu de bougiekabel aan de schone bougie,
leg deze laatste op de koelribben van de cilinder
zodat ze goed massacontact maakt en draai de
motor enige malen rond. De bougie moet dan bij
elke omwenteling van de motor een krachtige
vonk geven. Is dit zo, dan is dit in orde en kan
de bougie weer aangebracht worden, is dit nipt zo
dus krijgt men geen vonk of maar een heel dun
en mieserig vonkje dan moet worden overgegaan
tot punt 5, het schoonmaken van de onderbreker
contactpunten.
Punt 5. Deze contactpunten liggen achter het
vliegwiel dat weer achter een zijdeksel van het
motorcarter schuil gaat. Dit zijdeksel (waar de
bougiekabel uitkomt) moet gedemonteerd wor
den. In het vliegwiel zit een opening die zo is aan
gebracht dat daar doorheen de contactpunten be
reikbaar zijn net op het ogenblik dat ze opengaan.
Men draait dus het vliegwiel net zo lang tot de con
tactpunten zichtbaar worden, ze moeten dan nog
tegen elkaar liggen. Draai nu voorzichtig verder
in de normale draairichting van de motor, de
punten moeten dan van elkaar gaan en men kan
ze nu inspecteren. Zijn ze alleen maar vuil dan is
schoonmaken met een dun stukje karton of zelfs
met dubbelgevouwen krantenpapier voldoende. Dit
wordt dan tussen de openstaande contactpunten
geschoven. Het vliegwiel wordt weer even terug
gedraaid waardoor de punten sluiten en het kar
ton of papier klem komt, waarna men dit voor
zichtig enige malen heen weer schuift. Dit is
meestal voldoende om de contactpunten schoon te
maken. Zijn de punten ingebrand, dan moet men
ze bijvijlen met een contactvijltje, maar dat zal
men meestal niet bij de hand hebben. Probeer het
liever niet met schuurpapier want dan blijven al
tijd fijne stukjes glas of amaril tussen de punten
achter en men krijgt geen contact dus ook geen
vonk. In dat geval kan men beter de hulp van
een Wegenwacht inroepen zodat we dus gekomen
zijn tot punt 6.
Punt 6. Hulp inroepen van de Wegenwacht.
Om hiervan hulp te kunnen krijgen moet men lid
of abonné zijn van deze instelling. (A.N.W.B.) Een
seizoenabonnement (van april tot september) kost
5, dus dat is ook de hele wereld niet en ik kan
het dan ook een ieder aanbevelen, want deze we
genwachten zijn kundige monteurs met een grote
ervaring die verder beschikken over een uitge
breid instrumentarium en zodoende zelfs vrij ern
stige storingen nog weten te herstellen.
De Wegenwacht is een van de zeer zeldzame in
stellingen waarover men nooit kwaad en alleen
maar goed hoort en die ook in het buitenland hoe
langer hoe meer navolging vindt.
Ten slotte nog enkele algemene raadgevingen.
Het indraaien van de bougie in de cilinderkop
moet steeds met de hand geschieden, alleen het
vastdraaien, dus de laatste slag mag met de bou
giesleutel worden gedaan. De bougie heeft n.l. een
vrij fijne draad en het gebeurt vaak dat ze scheef
in het bougiegat geplaatst wordt. Draait men de
bougie met de hand dan merkt men direct dat
ze zwaar gaat en is er dus geen kans dat de draad
in het bougiegat van de cilinderkop beschadigd
wordt. Met de sleutel kan men meer kracht zet
ten en als men dan merkt dat er iets fout is dan
is het kwaad meestal reeds geschied en is de
eerste gang van de draad reeds vernield, waar
door het heel wat lastiger is geworden om de
bougie recht in 't gat te schroeven.
Maak uw bougie regelmatig schoon. Het is aan
te bevelen steeds een reserve bougie bij zich te
hebben, want een vuile bougie is wel een van de
meest voorkomende storingen, vooral bij tweetakt
motoren. Controleer ook regelmatig of de bougie-
punten nog op de goede afstand staan, meestal
is dit 0,4 tot 0,5 m.m. Goedkope voelertjes hiervoor
zijn overal verkrijgbaar.
v. K.
Wie Sukabumi kent, weet ook dat daar een Hol
lands-Chinese school was. Hoofd van deze school
was in de jaren 30 de heer Snor. Een dochter van
het schoolhoofd was er één van de onderwijzeres
sen (en ik verzeker U dat Tante Jo ons wel eens
buikpijn heeft laten lachen met haar verhalen.)
Op een ochtend kwam juffrouw Snor aanlopen
en zag bij de ingang twee jongens praten en ginne
gappen. Toen zij ze voorbij liep hoorde zij ze fluis
teren „sst, dijem, si-Snorrin dateng!"
Daar wilde ze meer van weten en riep de jongens
bij zich.
„Wat zei jij daar?"
„Nèks juffrow".
„Jawel, je hebt wel wat gezegd en ik heb gehoord
wat je gezegd hebt. Je zei si-Snorrin dateng!""
Een gedraai van de jongens maar ze gaven toe dat
ze dat gezegd hadden.
„Waarom zeggen jullie sie Snorrin en waarom niet
si-Snor dateng?"
Ah, juffrouw, kèn niet! Sebab, ister koning, ister
koningin, ister leeuw, ister leeuwin, ister Meneer
Snor, ister si-Snorrin!"
Goedlachs als juffrouw Snor altijd was stuurde zij
de jongens maar vlug weg.
JONI
November van dit jaar zou de K.W.III honderd
jaar hebben bestaan en wij wilden dit feit niet ge
heel onopgemerkt voorbij laten gaan.
a. Komt er een reünie van oud-leerlingen van de
ze school, en zo ja, horen wij daar van te voren
nog wat van?
Het kan dan bijtijds in ons blad bekend gemaakt
worden.
b. Wie van U heeft foto's te leen, niet alle envan
de school zelf, maar van leerlingengroepen, iioe
ouder hoe liever. Stuur ons zoveel mogelijk zo
dat we een goede keus kunnen maken. Alle
foto's worden teruggezonden.
c. Wie vertelt ons een aardige anecdote (niet al ie
lang!) van haar of zijn schooltijd?
Wacht niet te lang met het sturen van een en an
der. Hoe eerder we alles binnen hebben, hoe be
ter we met onze herdenking tevoorschijn kunnen
komen.
Redactie.
50 Jaar geleden werd deze foto van die goeie ouwe KW III gemaakt tijdens de [eesten van het Gou
den Jubileum. G. G. Idenburg was toen op bezoek, er waren versierde praalwagens en vele festivi
teiten meer. Zijn er nog oud-gardisten die hiervan vertellen kunnen uit eigen ervaring