EEN MOP EN EEN DRAMA E. BRETON DE NIJS RADIO BOLLAND - HEIN BUITENWEG WIE WEET? PROFITEREN Lebih Tinggi Het gaat uitstekend met het werk van de schrij vers E. Breton de Nijs en Hein Buitenweg, die bei de op hun eigen houtje bezig zijn met het samen stellen van een standaard fotowerk over Tempo Doeloe. Op beider oproepen in Tong-Tong om medewerking van onze lezers, zijn talloos vele brieven binnengekomen, tientallen oude foto-al bums op lotèngs en in kolongs tevoorschijn ge haald, en langzaam maar zeker, lezers, groeit onder hunne handen een nou eerlijk gezegd: een openbaring: Hoe groot, hoe breed, hoe moedig, hoe vorstelijk, hoe humoristisch, hoe menselijk van wijde allure was ons leven in de tropen! We zitten regelmatig met z'n drieén die oude foto s te bekijken, Hein, Breton de Nijs en ik (T.R.) en we beleven er kos telijke momenten aan. Reikhalzend zien we uit naar de dag dat deze plaatwerken op de markt zul len komen. Wat een genoegdoening en trots dat ge ven zal. Maar méér nog dan dat: een voldoening dat aan een PLICHT tegenover ons grote verleden is voldaan. En lezers, ook voor U moet het een vreugde zijn, dat door Uw aller medewerking een blad is kun nen ontstaan met een zó brede lezerskring dat deze twee schrijvers de basis hebben kunnen vin den voor dit voortreffelijke en uiterst belangrijke historische werk. In ons blad van heden verschijnt de eerste bijdrage van de hand van „Navorser" die met de medewer king van U allen hoopt een betrouwbare historie op te bouwen van de familiebetrekkingen van „Onze Voorouders". Navorser is al vele jarennauw- gezet met dit onderzoek bezig en heeft reeds een schat van gegevens, maar nóg meer is nodig. Ajo, na de lotèngs en kolongs van onze foto's, nu ook aan het werk op lotèngs en kolongs in ons hoofd. Hein Buitenweg: .Laten we zoveel mogelijk profi- teceri van de laatste vijftig jaren van onze jeugd! Oud liedje: Het leven is zo kort En profiteren maar Want vandaag ben je baron/En morgen bedelaar Wie de eerste helft van z'n leven achter zich weet, begint vaak op één van de twee bovengenoemde manieren te denken over de wijze van leven in de tweede helft. De laatste manier houdt het op zin loze braspartijen en het „elke morgen dronken in de goot". De andere ontplooit een extra grote en wijde arbeidskracht. Tong-Tong houdt het op de wijze van leven in de trant van Hein, die zich op geen enkele wijze tekort doet, maar een mooie balans houdt tussen eigen genoegens en mooi breed werk voor de hele samenleving. Bravo Hein! Opgegroeid als Totok-njootje (met kartepil en BSA) is Hein zijn leven lang dankbaar geweest voor deze jeugd. En met zijn boeken bouwt hij de ze historie ver vooruit in de toekomst. Lang leve de Indische Tom Sawyers en Huckleberry Finns! Deze manier van profiteren betekent: driedubbel leven! Advertentie Stationsweg 143 - Tel. 11.50.86 - DEN HAAG De nieuwste Cowboy-, Krontjong- en Luxemburg-Toppers Goedkope Draagbare Pick-Ups en Radio's Tevens hét adres voor RADIO en TELEVISIE Iets omtrent Evert Willem Kailola, waarvan sinds 1948 geen bericht meer werd ontvan gen door zijn moeder, Mevr, de Wed. Kailo- la-Martine, wonende Stationsweg 19, WIL- NIS. Hij was gehuwd met Marie Zondag te Menado en zijn geboortedatum is 8 juli 1924. Ons verleden voorgoed voorbij? Nonsens! Daarvoor is het té interessant, té belangrijk en té nuttig voor onze toekomst! De bijdragen op cultureel-wetenschappelijk gebied voor Tong-Tong worden in de laatste tijd zó tal rijk, dat Tong-Tong niet meer alles kan verwerken zonder aan andere werkterreinen van het blad (voor heden en toekomst) te kort te doen. Het voornemen bestaat thans om een ander periodiek te laten verschijnen, dat literaire, sociologische, algemeen-wetenschappelijke en culturele bijdragen zal bevatten. En waarin dus ruimer en dieper op allerlei belangrijke vraagstukken kan worden inge gaan. Een groot aantal medewerkers zal zeker wor den gevonden. Initiatiefnemers zijn E. Breton de Nijs, Hein Buitenweg, Margaretha Ferguson en Tjalie Robinson. Naam van het blad: Orion. Het zal niet meevallen het blad te exploiteren. Tong-Tong zelf steekt er al direct een flinke stui ver in, omdat het overtuigd is van de enorme waar de van het blad op nationaal en zelfs internatio naal cultureel-wetenschappelijk terrein. Een voorlopige schatting wijst in de richting van een abonnement van 20,per jaar of daarom trent. Wie geïnteresseerd is in een abonnement berichte dit ons ten spoedigste onder het motto: ORION Twee militairs-vrouwen komen met elkaar in ge sprek bij de cantine. Na een poosje vraagt de ene: Apa mepro poenja laki djoega serdadoe? Andere mepro: O, libih tinggi! Eerste: Apa sersan? Tweede: Lebih tinggi! Eerste: Boekan lotnan, apa? Tweede: Lebih tinggi! Eerste:: Lebih tinggi apa dong. Major? Tweede: Wah, lebih tinggi, nda taoe toe, maké ral-ral. Eerste: Djendral???? Tweede: Lebih tinggi sedikit. Eerste: Brankali kopral! Tweede: Ija itoeü IET Ik hoorde eens een mop vertellen: Een matroos komt voor het eerst van zijn leven in de kerk en hoort het verhaal van Jezus kruisiging door de Joden. Diep onder de indruk verlaat hij de kerk en ziet op straat Mozes die appelesiene ver koopt. Boos stapt de matroos op Mozes toe en geeft hem een klinkende oorvijg. Ontsteld vraagt Mozes waar hij die „loei aan te danken heeft. Waarop de matroos hem vertelt dat hij één van die lui was die Jezus hebben gekruisigd, waarop Mozes jammert: „Maar man, dat is tweeduizend jaar geleden gebeurd!" Waarop de matroos weer: „O, maar dat heeft de dominee er niet bij ge zegd." Leuke mop? En wat denkt U dan van deze „mop": heel logisch dat er NU Nederlanders in Indonesië worden ge molesteerd. Dan had Coen maar niet de hongi- tochten moeten houden! Net goed, dat vrouwen en kinderen worden vermoord in de Congo; dan had de Belgische koning zoveel jaren terug de ne gers daar maar niet hoeven knechten. Enz. enz. Heel het dramatische gebeuren in Azië en Afrika is „eigen schuld" van de Europeanen die daar woonden. Wij in Europa waren braaf en voorbeel dig. Wij hebben ons altijd verzet tegen het kolo nialisme: we hebben nooit een cent uit Indië wil len accepteren.- O, wij in Europa zijn zóóó braaf. We hoeven alleen nog maar bijbelteksten op onze confectiepakjes te laten naaien om helemaal Fari zeeër te zijn! Wat in Indië gebeurd is, wat nu telkens weer ge beurt in Afrika en dreigend voor de deur staat in Zuid-Afrika, dat is precies hetzelfde. Alleen maar is het nu geen mop, maar afschuwelijk drama. Ach, U weet dat misschien zo niet. Maar onze lezers in Azië en Afrika (en wij hebben er honderden daar!) weten het wel. Wij lezen hun brieven - en denkend aan hetgeen wij meemaakten in de bersia-tijd, kun nen wij dat zo goed aanvoelen. Maar dan meteen denkend aan dit waanzinnige gezapige Suropa, weeten we ook w el dat het geen zin heeft om er hier over te praten. Hier is het motto: alles teruggeven en opd.nderen! Maar niet te veel tegelijk hier binnenkomen, hoor. Liever spijtoptant worden! Laat maar op je lopen. Nooit terugslaan of schieten. Dan had je vroeger maar niet zo koloniaal moeten zijn. Wij hier in Europa waren braaf. Jullie in de oost waren alle maal tuig van Coen en van Heutsz. Nou krijg je je trekken thuis.' Men (en daar horen zelfs de knapste culturelen en hoogste regeringsautoriteiten toe) is nog dommer dan die matroos. Men wil hier niet weten dat het in feite ook geen rassenoorlog is en soort kolo niale wraak, maar doodgewoon een opstand van de horde-mens tegen de beschaafde mens. Zoiets dus als wanneer HIER bij anti-communistische be togingen Jan-met-de-pet opeens een excuus heeft om keien door ruiten te gooien en meubilair te vernielen. Dat ras en kleur wérkelijk geen rol spe len bewijst wel het levensgevaar dat ook Ralph Bunche regelmatig loopt. Men is hier nog steeds oliedom. En men spreekt over „de neger" en „de Indonesiër". Niet willen de weten dat het bij beide categorieën gaat om grote, ingewikkelde groeperingen van volken en rassen en volmaakt andere systemen zeden en gewoonten en sociale verhoudingen dan hier. Als men dat maar eerst wilde inzien en dat bij die andere categorieën net zoveel haat en nijd vaak is als hier tussen Hollanders en Duitsers, tussen Rus sen en „westelijken". Dan zou men beseffen hoe gevaarlijk het is het oude systeem van arbeid en opbouw te vernielen, dat zoveel eeuwen zorgde voor rust en welvaart. Maar men ziet de Indone siërs nog steeds graag als Hollandse koffiekrans- jes van Sjahrirs en Hatta's. En de negers als kof- fiekransjes van Louis Armstrong: en Ella Fitzge- ralds. Waar het „gezellig mee toeven is". Ah, wie hoort hier angstkreten van vermoorde vrouwen en kinderen, blank én gekleurd? Wie beseft het ontzettende drama van de ineenstorting van een wereldwelvaart? We steken de kop in het Hol landse duinzand. We vergeten alle tropische „know how". We lezen dat de gemiddelde leeftijd in Holland steeds omhoog gaat. O heerlijk hon derd jaar oud worden met Drees-pensioen en op zijn minst een rolstoel! Ajo, uit de vlaggen! Over vijftien jaar is de Papoea westers beschaafd. Deel maar vast de bijbels en stenguns uit! Ah, Tjalie is een zwartkijker. Hij heeft geen geloof in een schone toekomst. Ik mag dan zwart kijken, maar mijn ogen liegen helaas niet. En ik mag dan geen geloof hebben, ik heb ervaren en ik wéét. Lezers en lezeressen in die landen „waar het voort durend rommelt waar men weet wat afgekapte handen zijn, waar vrouwen en kinderen beven als tamtams klinken in de nacht (fragmenten uit brie ven), het is maar een heel klein deel van het Ne derlandse volk dat jullie begrijpt. Zó klein, dat we in de samenleving der grote democratische meerderheden alleen maar zwijgend aan de kant kunnen staan.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 2