Sflcrivrió-en Assimilatie in Swingtime 7 Tl.aJLa*U! MUSIC MAKES ME Ja, ze zitten overal onze Indische musici. Van "east of the border" ontvingen wij een leuke bijdrage met [oto's. Wij willen ze u beslist niet onthouden. Auteur is arrangeur-impressario: Andy Seromo. Here they come! THE ORCHIDS", aan een kwartjes-gokmachine. Jackpot: 3 sterren 150,V.l.n.r. Julius, John, Tjack, Bennie en knielend Henny. Uit het Oosten heeft men hem verdreven. Waar z'n beat klonk in de tropennacht. Maar z'n spirit bracht hem tot nieuw leven. Niemand had dat ooit van hem gedacht. In het lartd van dijken en van weren Koos hij zich 'n splinternieuwe job. Danig sloeg hij aan 't assimileren Praalt nu boven aan des muzes top. Met de bongo's en de "guabohong" Blanke saseen en de hi-fi"-mikes Brent de koffie-bruine tropen-"tong-tong" Nieuw geluid iri "Jazz behind the dikes Tijdens een vier-jarig contract in het Amerikaanse vakantie-ressort te Garmisch-Partenkirchen, stu deerde Busselaar harmonieleer te München en werd toegelaten tot de Buma in de hoedanigheid van componist, tekstdichter en arrangeur. Onder zijn bijdragen, werkend in assimilatiegeest van Tjalie Robinson, vinden we de „Gamelan-Rock „Ro- binson-Rock", „Assimilatie" en „Tong Tong Rhythm" met Nederlandse en Engelse teksten, verkrijgbaar bij Chris Back, Tintorettostraat 8, Amsterdam (muziekuitg. „Atlantic"). Liem, nu volkomen over de desillusie in Holland heen, hernieuwde in mei j.l. de jaarcontracten met het Conrad Hilton Hotel en de U.S.A.-ambassade, waar de angrèk-cultuur wel geapprecieerd wordt! Zo zouden we door kunnen gaan en een hele lange lijst opmaken van sinjo's (en nonnie's) die in de Elfde Muze wat presteren. Weet U dat Theo Uden Masman uit Cheribon komt? Een leuk voor val schiet opeens te binnen. Het was in het zo merseizoen aan de Belgische kust, waar de „Ram blers" een engagement hadden en wij er binnen stapten om naar dit grootse orkest te luisteren. In de pauze raakten we spoedig in gesprek met meas- tro Theo, die me vertelde: „Ik kom uit Cheri bon en jij krijgt een borrel van me!" U begrijpt dat „oom Theo" bij mij geen kwaad kan.' In Brussel blinken uit o.m. Ferry Barendse (Oost hoek), showman van klasse; de gebroeders Haak- meester; Jopie Ayal (zoon van dominee Ayal van de Haantjeskerk, Batavia) een kei op sax, klarinet en bongo's. Verder: Babes en Robby Pronk uit Bandoeng. Ba- bes, een vocaliste met m.i. capaciteiten van een Sarah Vaughn en een July London! Robby, pianist, trompettist, modernist en arran geur van o.m. Kurt Edelhagen en Les Brown! Er zijn er ook die het woord „assimilatie" niet spellen kunnen of willen, wat heel erg jammer is vooral in de toch al beperkte arbeidsruimte in Nederland. Persoonlijk heb ik nooit last gehad van mijn „blauwe" bloed; zelfs niet in Burtonwood (Engeland) waar ik de club-official tot een gast hoorde zeggen: „This bunch of chichis is different, ol' pal!" („chi-chi" pidgin voor mengbloed). Ook onze Germaanse werkgevers zijn jofel en heel vaak nodigt men ons aan de „stammtisch met verzoek om te vertellen van onze heimat, waar aan maar al te graag gevolg wordt gegeven. Tjalie Robinson heeft gelijk als hij zegt dat de door hem beoogde assimilatie niet betekent „ver smelten" maar eerder „aanpassen", uiteraard in houdende „intelligentie", een gave hen gegeven die over een ruime blik beschikken en niet small- minded zijn. En, 300.000.000 mestizo's can't be wrong! ANDY SEROMO - Jor^O THE TIELMAN BROTHERS Het zal de twijfelaars onder de T.T.-lezers ongetwijfeld interesseren dat assimilatie in de geest van Tjalie Robinson mogelijk is, n.l. zonder verlies van eigenwaarde en met behoud van traditie en de geur van doepa-kentjana, aangepast aan de harde koude westerse realiteit. U vraagt voorbeelden? U heeft niets aan omong kosong? Goed. Wij gaan een kijje nemen in de „lichte" amusementswereld waar concurrentie eerlijke en oneerlijke kliekjespolitiek etc. het zo schone Elfde Muze-paradijs vaak doet lijken op een onmuzikale hel. Explosief in hun muzikale bewerkingen zijn Har ry Koster en zijn „BLACK DYNAMITES die avond aan avond eivolle zalen trekken aan de oevers van Main en Neckar! Toen wij hen be zochten, een half uurtje vóór speeltijd, werden de magazijnen net herladen met „Kartoffeln und Leberknöderln". Sambal ontbrak maar dat von den we terug in hun gepeperde hot rythm-style. Pedis betoel! De Dynamite-fans kunnen hen be reiken via het Lorenz Reich Agency, Planken, Mannheim (W.D.B.R.) Op dezelfde omzwerving ontmoetten we twee andere bruintjes. Kijken, kijken en wijzend op mijn 'Weduwe van Nelle glunderde de ene: „Hallo, boeng!" Kotjok tangan en we waren in gesprek met twee van de „TIELMAN BROTHERS In het zuiden van Duitsland, in Garmisch, werken de laatste tien jaren de Rotterdamse „ATLAN- TICS". Hun vocaliste, dochter van de zeeman Hassan Day, is wild op ajam koening met veel bawang poetih en pedis. In 1947 maakte zij met het „Miller Sextet" een tour voor de Nederlandse strijdkrachten in Indonesië, tijdens welke tournee wij het genoegen hadden met haar een „makan besar" te plegen in restaurant „Tai Tong" in Laan Holle te Batavia. Deze zelfde Sanny Day, de vocaliste met sfeer, spraken wij nu in de eetzaal van het Green Arrow hotel waar ze ruim tien jaar werkzaam is, en tus sen twee happen ajam panggang keek ze me aan en fluisterde: „Kapan lagi, boeng?" U weet niet dat er angrèks bloeien in negeri- koud? Toch is het zo. Het zijn „THE ORCHIDS" met accent op het lidwoord. Bezetting: John Liem (ex.wasbaas evacuatieschepen), Benny Lauw (ex. band van Charlie Overbeek Bloem), Tjak Salakory (ex. KNIL met „vreemd" paspoort, ex. ensemble Rudi Wairata)Julius van Hoogezand (Semarang, zoon van oom Wim van de douane) en Henny Bus selaar (sinjo gètèk-tjiliwoeng mèstèr). In 1947 startte Liem in „Hollywood", Amsterdam en na enkele korte engagementen verwaterde het aanbod, waarop de combinatie naar het buiten land vertrok. Het repertoire werd zo commer cieel mogelijk gehouden en de jongens studeerden Duits, Frans en Spaans teneinde taalmoeilijkheden te overbruggen en ook het vocale gedeelte een in ternationaal tintje te geven.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 7