Meningen over en hulp aan Spijtoptanten WIJ KUNNEN... 3 WFBN In de „Nieuwe Haagse Courant" verscheen on langs een ingezonden artikel van een Indischman, die over de spijtoptanten het volgende had te ver tellen: Door een kennelijk niet uit het hart gegrepen, doch voor propagandistische doeleinden ge lanceerde en beslist eenzijdige agitatie werd het probleem der zogenaamde spijtoptanten plotseling actueel. Dat is inmiddels weer ge luwd, ook en vooral aangezien de agitatoren en hun doorgaans eveneens op eigen voordeel azende meelopers terzake even ondeskundig en onervaren zijn. Wat zijn spijtoptanten precies? Niet zoals die bovenbedoelde „voorvechters"bestaande uit sensatie-dagbladen, dweepzieke comité s en huilende familieleden, die hun eigen wereld als de enige wereld zien, doen voorkomen, maar naar de feiten. Wel, spijtoptanten zijn voor het merendeel kameleons, die voor de Pacilic- oorlog van hun Nederlandse status profiteer den om te kunnen regeren over de „inlander om daarna toen de rollen waren omgekeerd plotseling de fanatieke Indonesiëruit te hangen, om nü te tronen boven de verongelijk te en als kop van jut fungerende Nederlander- ex-volksgenoot in Soekarno's Indonesië. Voor de zogenaamde maatschappelijke Neder landers, de „gelijkgestelden"die geen drup pel Nederlands bloed in de aderen hebben, geldt hetzelfde. Het gros is geen haar beter. Binnen twee jaar na de soevereiniteitsover dracht tijdens welke werd bepaald dat die zo genaamde gelijkgesteldenautomatisch de Indonesische nationaliteit verkregen) hadden zij nochtans de kans de Nederlandse nationa liteit terug te vragen. Het overgrote deel hun ner deed dat niet, want toen liep in Indonesië alles op rolletjes. Zij verwierpen een Neder landse gunst, wat hun bezielde was immers geen Nederlands patriottisme, maar de liefde tot een oud-Indisch, gemakkelijk leventje. Nu dat leventje in Soekarno's heilstaat nergens meer te vinden blijkt, hebben zij spijt en geven zich abrupt voor Nederlandse patriotten te zijn. Natuurlijk bevinden zich onder die spijtoptanten ook lieden die weleer vanwege de van Rijks wege gevoerde propaganda opteerden voor het War ga Negaraschap. Maar dat werkelijk misleide, kleine percentage is sinds het bewind van minister Samkalden reeds lang naar Ne derland gerepatrieerd. De dilettantische spijtoptantenpleiters denken daar niet aan, en verwonderen zich kwasi ver ontwaardigd over de in dit opzicht ontegen zeggelijk in 's lands belang gevoerde) strakke politiek van minister Beerman Enz. enz. Te veel en te veel onzin om volledig te citeren. Het merkwaardige is dat dezelfde man enkele maanden terug een heel andere mening was toege daan: En daar is meer. Daar is nog dat schrijnende verlengstuk van het drama Indië-na-de-oorlog. Het bestaan namelijk van in verdrukking ge raakte landgenoten in Indonesië, die zich de kelen tot schorrens toe roepen om hulp, maar niet worden gehoord. Niet door de gemiddel de Nederlander, des te meer echter door de Indische burger alhier, die door allerlei ban den met hen verbonden is; het zijn bloedver wanten. Naar de laatste gegevens moeten er nog circa 50.000 zogenaamde „spijtoptanten" in Indone sië vertoeven, mensen van Nederlandse af komst, die tot hun nadeel en wurgende spijt vandaar „spijtoptanten"hadden geopteerd voor het Indonesische staatsburgerschap en hiermede hun Nederlandse nationaliteit prijs gaven. Dit geschiedde doorgaans uit bittere noodzaak. Rijksambtenaren bijvoorbeeld, die overgingen in Indonesische dienst, móésten op teren, anders werden ze rigoureus ontslagen. En zo had je ook mensen, die een huisje of een stuk grond bezaten. Ook zij moesten kie zen: „Indonesiër" worden of op slag straat arm zijn. Daar de meesten hunner een gezin hadden, viel er voor hen weinig meer te kiezen. Die ongelukkigen bevinden zich nu voor het overgrote deel in kommervolle omstandigheden. Niet slechts omdat Indonesië nu niet bepaald een welvaartsstaat genoemd kan worden, doch omdat het Nederlandse verleden dier betrok kenen hen nog steeds de vijandschap van de republikeinen bezorgt. Bij de haveloze bedelaars, die de stoffige we gen van Indonesië afzeulen, hebben zich Ne derlanders gevoegd. Een missionaris, die nu reeds jaren lang met de rug tegen de muur probeert te vechten tegen veel onrecht en tegen de verlammende bureaucratie van „Den Haag" en tegen de dodelijke apathie van het Nederlandse volk in Europa, stuurde korte lings een brief met onder meer de volgende regels: Het is een haast ondragelijke ge dachte, dat Nederland niet wil helpen. Er heerst barre nood onder deze verlaten mensen uit ons volk, Nederlanders, die Nederlanders zijn gebleven en alleen in naam (d.i. Indone- sich staatsburger) zijn. Als Nederland de visa met mondjesmaat blijft verstrekken, moet er 'n wonder gebeuren wil deze kwestie niet tot een grote tragedie worden!" We plaatsen deze stukken niet om de schrijver er van in het zonnetje te zetten. Maar om het soort gezwets te signaleren dat al veel wanbegrip en leed heeft gebracht over de repatriantengroep.De Neder lander van hier wéét al zo weinig over ons en on ze geschiedenis; als dan nog mensen die te lui of te dom zijn om waarheden te onderzoeken, er maar braaf op los schetteren (door hun herkomst heten ze immers „insider" te zijn!), «wordt veel onnodig leed aangericht. Erger is dat de verantwoordelijke redactie van een groot blad zo n stuk maar zonder blikken of blozen plaatst. Hoe héél ver af staan wij nog van beter wederzijds begrip! Een ander geluid Heel anders is het werk van één onzer ijverigste Indische burgers in Nederland, W. Ch. J. Bastiaans in Groningen. Een man voor wie het „gojang kaki" niet bestaat, een man voor wie het „kan niet" niet bestaat. Die ver in het hoge noorden, ver van de grootste groeperingen familie en kennissen, in een aanvankelijk lauwe omgeving (wie was die rare snoeshaan die maar niet stilletjes volkomen wou assimileren?) onvermoeid en onbevreesd bleef ijve ren voor beter begrip. En nu, nu staat heel Groningen achter hem, plaat sen de dagbladen grote artikelen pro de spijtoptan ten, en schrijft o.a. het Nieuwsblad van het Noor den: Een van de vurigste brandpunten van de nationale actie tot steun aan die gesarde en in kommervolle omstandigheden levende spijtop tanten overzee ligt in deze stad: het is de ge wezen chef van de afdeling documentatie der Rijksvoorlichtingsdienst in het voormalige Ba tavia, de heer W. Ch. Bastiaans, die zich met oosterse wijsheid, diplomatie en aangebo ren mensenkennis voor deze zaak heeft ge spannen. Een kleine man met een slim hoofd. Maar uiteindelijk zijn de geweldige kennis van zijn geboorteland en zijn uiteraard uitstekende gedocumenteerdheid de doorslaggevende kracht van argumentatie. „We hebben niets aan sentimentaliteit of mede lijden", zegt hij. „We moeten met kracht be vorderen, dat op korte termijn alle 14.000 spijt optanten achter elkaar hierheen kunnen komen, en niet, zoals door de regering is bepaald, met 2000 per jaar. Het is eigenlijk al te laat voor velen Telg uit een geslacht, dat sibbekundig terug gaat tot omstreeks 1672, midden in de tijd van de Oost-Indische Compagnie, beschikt de heer Bastiaans over begaafdheden, die hem in staat stellen na een tamelijk statische loopbaan hier een buitengewoon dynamische figuur te wor den temidden van de in de Groninger gemeen- Kunt U me het adres geven van Audrey Hep burn? Kunt U me het adres geven van mijnheer Pieters (voorletters weet ik niet meer), laatstelijk ge woond hebbend Bekasie (pl. min. 1935), sindsdien spoorloos? Kunt U me aan een juffrouw van de huishouding helpen? Kunt U me aan spijtoptanten helpen, die haring in het zuur willen zetten? Kunt U me aan een toneelgezelschap helpen? Kunt U me aan een modern toneelstuk over In- dië helpen? Kunt li me nog zeggen in welke krant vorig jaar iets gestaan heeft over adressen zoeken? Kunt U me aan goed pension helpen in Amster dam (Utrecht, Breda, Vlissingen, etc.) Kunt U me aan een goedkoop hotelletje in Spanje helpen? Kunt U me zeggen of pensioenen in Kenya wor den uitbetaald? Kunt U niet wat minder anti-Nederlands zijn? Kunt U niet wat minder anti-Indisch zijn? Kunt U geen biografie schrijven over (vulmaarin)? Kunt U me vertellen hoe ketjap (tempeh, kroe poek) gemaakt wordt? Kunt U geen Indische kalender maken? Kunt U niet meer goedkope Indische boeken uit geven? Kunt U Kunt U Ja, wij kunnen dat. Wij kunnen alles. Met wij be doelen wij de Indische groep achter Tong-Tong. Want wij hebben een grote kennis van en dus een groot respect voor de kundigheden in deze groep. Maar er is een „maar" bij: Maar U moet ervoor zorgen dat wij er één abonnee bij krijgen. U allemaal. Alleen dat ene kleine ding maar: Uw buurman of Uw kennis tóch over halen om tóch abonnee te worden voor maar één jaar. Zo n klein beetje maar. Dan komen alle bo venstaande Kunt U's vanzelf terecht. Ajo! Tjoba! Kerstcadeau voor Tjalie, jo! De Wereld Federalisten Beweging Nederland (WFBN) streeft naar het in vrijwillige samenwer king der volkeren tot stand komen van een wereld gezagsorgaan op federale grondslag met voldoende wetgevende, rechtsprekende en uitvoerende macht, om een blijvende internationale vrede en veilig heid te vestigen en te handhaven, om internationa le conflicten en belangentegenstellingen op vreed zame wijze te regelen en om recht te scheppen, dat zich aanpast aan de zich ontwikkelende omstandig heden. Zij, die met dit streven sympathiseren en nadere inlichtingen wensen, kunnen zich wenden tot het Algem. Secretariaat: Burg. Patijnlaan 49, Den Haag. schap opgegane landgenoten. Sinds zijn aan komst in 1951 is hij een toevlucht voor mede- gerepatrieerden. De Indische Nederlanders, wier aantal in deze stad in ongeveer 1000 ge zinnen uitgedrukt kan worden, zien in hem een soort contactpersoon bij moeilijkheden in het aanpassingsvermogen. Hij heeft al zeer velen geholpen. In het najaar van 1958 begon de heer Bastiaans zich voor de spijtoptanten in te spannen, onder andere door talloze publi caties, waarvan er ook veel in het Nieuwsblad van het Noorden verschenen. Verder wijden de dagbladen daar vele kolommen aan de zaak der spijtoptanten. Duidelijk wordt hier bewezen dat elke Indischman ingang kan vinden voor zijn ideeën als hij maar doorzet en eerlijk is. Het is logisch dat de Nederlander stug is en voor zichtig t.a.v. „nieuwkomers" met „vreemde ideeën". Wat er al niet aan verkeerde denkbeelden over de grenzen komt! Maar als hij inziet dat de nieuw komer gelijk heeft, dan wint deze onder zijn gast heren veel nieuwe vrienden. Zaterdag 22 oktober was er een grote Nassi-rapat in Groningen, bijeen geroepen door Bastiaans. En de Groningers kwamen, hoor! Nogmaals, de Nederlandse maatschappij is noch gediend met principiële anti-Nederlandse moppe raars, noch met gedweeë kameleon-achtige meelo pers, maar alleen met eerlijke, intelligente en ijverige mensen.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1960 | | pagina 3