A rm TiNG DE KUNST VAN BAU „ONS BELANG Verleden en heden tóSwï«wip Mr. ARNOLD KICHHOLTZ Vroeger „ONS ALLER BELANG" Nationale Algemene Risico Sociëteit Voor abonnees t f 3,50 per 3 regels, elke regel meer, één pop meer. Voor niet - abonnees t dubbel tarief. Alléén bij vooruitbetaling. 13 „De kunst van Bali, verleden en heden" is de naam waaronder tot 1 mei in het Gemeentemuseum te Den Haag een wel zeer uitgebreide tentoonstel ling wordt gehouden van oude en nieuwe kunst voorwerpen uit Bali. Het eiland Bali heeft altijd op onze verbeeldings kracht gewerkt. Het was en is een geliefd vakantie oord en men beschouwde het als een paradijs op aarde. Wie weet niet te vertellen hoe prachtig Bali is, wat een mooi en kunstzinnig volk de Baliërs zijn. „Maar" zo vraag je je bij een bezoek aan deze expositie af, „hoe komt het dat juist op Bali zo'n rijkdom en verscheidenheid aan cultuur bestaat?" Een verklaring daarvoor is wel bijzonder moeilijk te geven. We kunnen hoogstens enige vrij alge meen bekende bijzonderheden opschrijven, die mis schien de oorzaak ervan zijn geweest. Het eiland is vrij klein: de oppervlakte beslaat 1/6 van die van Nederland. Het inwonertal is ongeveer 2.000.000: de bevolking is er dus even dicht als hier. Door de vruchtbare bodem en de regelmatige regenval heeft de bevolking steeds in zijn eigen onderhoud kunnen voorzien. Meer dan 1000 jaar geleden kwam de Hindoe-godsdienst rechtstreeks van India naar Bali en de andere eilanden. Toen daarna de Islam steeds meer veld won op de andere eilanden bleef Bali het Hindoeïsme aanhangen en raakte zo ge- isoleerd. De Baliër vergeleek zijn eigen levenswijze niet met die van andere volken en beschouwde de zijne als de enig bestaande. De godsdienst beheerste zijn leven en beïnvloedde de kunst. D.w.z. alle kunstvoorwerpen werden gemaakt voor de tem pels en aangezien het gebruikte materiaal (het zachte parassteen, boombast, hout) zeer veel van het tropische klimaat te leiden had was regelmati ge vernieuwing nodig. Alle kunstvoorwerpen werden gemaakt volgens de bestaande opvattingen en naar het voorbeeld van de reeds bestaande voorwerpen en droegen geen eigen persoonlijk karakter. Wié de beschildering, het houtsnijwerk of het beeldje hadden gemaakt was niet belangrijk, wel, dat het kunstvoorwerp voldeed aan alle eisen. Zo is de schilderkunst ge bonden aan de z.g. wajangstijl. De dalang, die het verhaal vertelde en de voorstelling gaf had voor iedere figuur en ieder soort tafereel een vaste plaats. Om de verschillende goede en slechte per sonen van elkaar te onderscheiden zijn aan wajangpoppen allerlei bijzonderheden aangebracht, die naarmate het repertoire en dus het aantal pop pen zich uitbreidde steeds fijnzinniger werden. Doordat de hele bevolking vertrouwd was met deze regelmatig terugkerende wajangvoorstellingen was ook iedereen op de hoogte van deze aan de poppen aangebrachte onderscheidingstekens. Schil ders en beeldhouwers gebruikten deze dus in hun werk. Wil men de beschilderingen begrijpen dan moet men iets van de wajang afweten. Ook nu nog bestaat in Bali de traditionele kunst, maar er heeft zich in de laatste vijftig jaar een moderne richting ontwikkeld. Europese schilders, o.w. Bon net en Spies, vestigden zich te Bali en brachten nieuwe inspiratie. Bij nadere beschouwing blijkt echter, dat veel van de nieuwe motieven terug te vinden zijn in de oude kunst, met name het deco ratieve gebruik van bomen en planten en het uit beelden van vogels en ook andere dieren. Nu ech ter worden naast de volksverhalen de alledaagse dingen uitgebeeld. De wijze van werken is vaak nog wel traditioneel en het werk is dus als „Ba- lisch" herkenbaar, maar in de keuze en behande ling van zijn onderwerp is de kunstenaar vrij, waardoor zijn werk een persoonlijk karakter draagt. Nog steeds is men geneigd dingen van elkaar over te nemen, zodat men in een schilderij van een Ba- lisch schilder ineens een „rug van Bonnet" ontdekt of een „arm van Walter Spies". Men heeft dit nooit als plagiaat beschouwd, omdat zovele eeuwen de kunstenaar niet belangrijk was, maar het alleen ging om het kunstwerk dat volgens de heersende tra ditie werd vervaardigd. Toen Bali echtersteedsmeer werd bezocht door Westers georiënteerde bezoe kers ontstond er een vraag naar dit typisch Ba- lisch werk, maar aangezien de Westerling niet thuis is in de bestaande legenden, waarvan de oudere werken een uitbeelding zijn, maar wel oog heeft voor de prachtige natuur, werd het voor de Balische kunstenaars van nut ook het landschap en het dagelijks gebeuren uit te beelden. Het is dus wel zeker dat er in Bali door invloed van buitenaf een omwenteling heeft plaatsgehad, echter met volledige handhaving van de rijke tradi tie en de eigen stijl. De tentoonstelling, die op het ogenblik nog in het Gemeentemuseum te zien is, ontstond door het initiatief van de kunstschilder Rudolf Bonnet, die al enige tijd met het idee rondliep. Dankzij de medewerking van Ir. Th. A. Resink kon toen een begin gemaakt worden met de plannen. En met de hulp van de heer I. Goesti Madé Majoen, conservator van het Museum te Den Pasar, Prof. Hooykaas te Londen en de heer J. Soegiarto, assistent aan het Javaanse Instituut voor Taai en Letterkunde te Leiden kon de expositie tot een succes worden. „Het is de meest uitgebreide Bali-tentoonstelling, die er ooit gehouden is of gehouden zal worden", zo verzekerde Rudolf Bonnet mij. Ik zal mij er dan ook niet aan wagen in dit kleine bestek een overzicht te geven van wat er alzo te zien is. U kunt er uren rondlopen en dan nog niet alles goed gezien hebben. Ik raad U in ieder geval ten zeerste aan de bijzonder mooie catalogus te kopen, die bij Uw bezoek een waardevol en onmisbaar bezit zal zijn en waaruit ik enige regels overneem om dit stukje mee te besluiten: „Te Londen is een serie boeken verschenen met titels als: „The Glory that was Greece", „The Grandeur that was Rome", „The Splendour that was Egypt" en inderdaad aanschouwen wij daar nog slechts ruiïnes. Eén er van heet „The Wonder that was India" maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, en deze tentoonstelling wil iets laten zien van „Het Won der dat Bali IS"." ELLEN «w4* /toJJ Korte Bisschopstraat 39 - Deventer Onze specilae Indië-Catalogus zenden wij U op aanvraag gratis toe. Op 29 maart 1961 overleed onze lieve man, vader, behuwd- en grootvader, behuwdzoon, broeder, behuwdbroeder en neef op de leeftijd van 49 jaar. 's-Gravenhage" H. E. Eichholtz-Wolterbeek Pams en Gerda Riouwstraat 18, Den Haag, Tel. K 70-557964 Alle verzekeringen, leningen en financieringen Hypotheken Sydney A. Stacey-Eichholtz Michael en David Washington (D.C.) F. F. Eichholtz en verdere familie. 's-Gravenhage, 1 april 1961 Palestrinaweg 66 De crematie heeft in stilte plaats gehad. De TOEKANG PIDJIT voor Vlaardingen is: Ru- dolf an Haack (Si Dolp), Johan de Wittstraat 50b. tel. 01898-5550. Gevr. Besch. Ind Dame, die teg. verg. van kost en inw. in mod. flat (Den Haag) wil optr. als dame v/d huish. tevens gezelschd. bij alleenwon. weduwe. Inl. tel. 363510. EMIGRANTEN. Indische landschappen op doek 10, en 15,Oosterse Kunst „AURORA", Anna Paulownastraat 3, Den Haag. ALTIJD APART. Shanghai Dress, diverse maten 37,50. Batikrokken vanaf 15, „AURORA", Anna Paulownastraat 3„ Den Haag. S.O.S.! Wie helpt jong Ind. echtpaar z.k. aan 2 ongem. kamers met keuken en gebr. v. douche in den Haag, per 1 juli a.s. of eerder? Brieven: H. Alken, Jan Zyvertszstraat 1 -II, A'dam-W. Aangeb.: Ind. Dame is genegen ged. zomerseizoen in Spanje, Italië of Zd.-Frankrijk als hulp in de keuken te werken (goed bekend m.d. Ind. tafel) Brieven Mevr. Rossknecht, Galvanistraat 54, Den Haag. „Te Koop Gevraagd" Postzegels met opdrukken Japanse Bezetting. Brieven m. omschrijving en prijs onder No. 1392. Liedjes van blank en bruin door LEO LEZER, Zuidlarenstraat 127, den Haag. 60 Indische liedjes (of declamaties) in keurig ge stencilde bundel, 3e druk. Prijs 3,60 franco, ont staan in de loop van 40 jaar. Wegens gevord. leeft. t.o. aang. sigarenzaak, groot huis, 6 kr. in den Haag, omg. Zuiderpark. Zon der cont. onnodig te reflect. Brieven onder No. 1393. Gevraagd: personen voor de verkoop aan parti culieren van: Goudkleurige, magnetische armban den; een geheel nieuw artikel met bijzondere eigen schappen. Goede winstmogelijkheden. Brieven onder no. 1394. Gep. Heer, rheumatiek opgelopen in het Jappen kamp, zoekt „Toekang Pidjit" met prijsopgave en dag en uur ongeveer, van behandeling. Brieven mogen ook in het Maleis geschreven wor den. Bureau van dit blad. No. 1395. Beroepsband in het buitenland (Indo's) zoekt Pianist en een bassist. Meezingen in 4 stemmig koor. Brieven aan, B. Honken, Boddaertstraat 5, den Haag. Ind. Ned. 59 jr., gez. fin. onafh. z.k.m. met dito vr. of ambt. wed. met woning, (gen huw.) Br. Bur. Tong-Tong onder no. 1397. Per direct te betr. bij Ind. fam. een gem. kab. m. voll. pension. Veel Ind. eten 125,-T.V. en Tel. aanw. Brieven No. 1396 of Tel. 070-111371. EMIGRATIE 4 kr. parterreflat compl. gem. eerste klas meubels. Urgentie vereist, Den Haag. Brieven onder 1398. SLAAPKAMER notenhouten lits-jumeaux met spring bak, binnenveringsmatrassen, 3 deurskast, kaptafel, tafel, 2 stoelen in zeer goede staat. Den Haag, Zwaluwstraat 1. Indonesisch Spreekwoord Rindu untuk kaja dengan suka tjita iah itu pen- jakitnja pêrsêroan djika surutnja tempo. De dorst naar rijkdom en genot is de ziekte van de maatschappij in het tijdperk van verval.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 13