i W/M EEN ANDERE KIJK PASAR MALAM PRAATJE Mn .U-'jj KOLONIALE ONDERDRUKKING T777Ë n?FTïïïT»W 10 Ik moet tot mijn schaamte bekennen (want ik heb veel van de wereld gezien) dat ik naar Amerika qegaan ben met een hele stapel vooroordelen en valse voorstellingen. En dat dit bezoek mij aaar voorgoed van genezen heeft. Als het lijkt dat ik Amerika ophemel, komt dat zeker niet door blind heid, maar misschien door vreugde dat mijn ogen opengegaan zijn. Net zoals een blinde, die opeens zien kan, met geluk alle mooie dingen ziet. En later wel een evenwichtiger kijk ontwikkelen zal op ook slechte dingen. Maar zien en weten is hoofd- Het lamme is, dat ik niet zo dom had hoeven te zijn, als ik maar nuchterder en eerlijker gedacht had vóór ik ging. Eén voorbeeld: het misdadige Ameri ka. Kijk maar naar de headlines in Amerikaanse kranten elke dag weer! Op de eerste plaats had ik kunnen weten dat er ook Amerikaanse bladen zijn zónder zulke headlines, b.v. de New York Times, waarin de nieuwsvoorziening veel evenwichtiger is en minder gericht op sensatie. Maar afgezien daar van: Amerika is een veel groter land met een veel qroter volk. In feite heeft Amerika (de V.S.) even veel inwoners als Nederland, België, Frankrijk, En geland, W.-Duitsland en de Noordse landen samen. Als we dus één blad in Holland zouden hebben dat elke dag weer de som van sensationele gebeurtenis sen zou brengen van al deze landen samen, dan zouden we in dat blad óók elke dag stapels mis daden hebben. De vergelijking is dus fout, immers (typisch Nederlands) klein. Nog een voorbeeld: de Amerikaanse film is maaj~ gevend voor het Amerikaanse leven. Nonsens. Als er werkelijk zoveel sex en crime in Amerika waren zonder daartegenover zeker een twintigmaal grotere „common sense", ijver, ondernemingslust, rustige en constructieve betrouwbaarheid, zou Amerika niet het land van grote welvaart en „benevolence zijn, dat het nu is. Maar natuurlijk worden daar geen films van gemaakt. Van de millioenen en millioenen mensen, die dag in dag uit hard werken, die s mid dags rustig op hun schommelstoel op hun porch zitten, en die een werkzaam aandeel hebben in een wijd en actief kerkelijk leven. Zulke films zouden saai" zijn. Maar wie zelf in Amerika komt, moet het zien of hij wil of niet. Zo'n fantastisch wegen- net, zulke prachtige steden, zulke onmeetlijke en goed onderhouden akkers, zulke moderne en pro ductieve fabrieken ontstaan alleen door werk, werk, werk. werk. And no nonsense. In Holland vergeet men zo gemakkelijk de rijke steun die we van Amerika op zo brede basis gckre- qen hebben, voelt men zich achtergesteld en is tel- kens weer bereid Amerika „ontrouw te verwijten en gebrek aan respect. En vergeet dat Amerika dezelfde hulp dagelijks aanbiedt aan tientallen an dere landen overal in de wereld. Die het vaak veel harder nodig hebben. In Holland wil men maar niet inzien dat we een klein landje zijn van maar elf millioen en uit dien hoofde ook achter in de rij moeten staan van de algemene interessen. Het is eigenlijk heel erg dat je hier overal zo gemakkelijk kwaad hoort spreken over Amerika en de Ameri kaan, terwijl ik in Amerika nooit éénmaal één on prettig ding over Holland heb horen zeggen. Omdat Holland inderdaad zo'n super-nobel land is? Kom, De Amerikaan is een negro-beater. Neen, herhaal, neen, herhaal neen. Ik ben in ettelijke staten en tientallen steden geweest waar ik niets gemerkt heb van discriminatie. Er zijn staten, waar de discri minatie bestaat, maar daartegenover is een meer derheid, waar heel scherp, heel moedig en continue teqen discriminatie wordt gestreden. En dit streven wint hand over hand. Ik heb met ettelijke Negroes kennis gemaakt. Met één van hen, een student van de West Va. University, correspondeer ik nog. Negers zelf zijn in elk geval niet blind voor de gebreken en tekortkomingen van hun groep. In Amerika, waar men veel intenser samenleeft met Italianen-groepen, Japanners, Joden, Grieken, Chi nezen, enz. enz. heeft men een veel practischer en eerlijker kijk op volksgroepen dan in Nederland, waar men maar al te gemakkelijk generaliseert en ot wil ophijsen óf wil neerhalen naar één maatstaf (De Zuil!). Maar ik zie wel in: met Nederlanders die niet zelt gezien hebben en niet zelf willen zien, maar graag zichzelf iets willen wijsmaken uit boekjes, daar valt niet mee te praten. Door die instelling is Indonesië verknoeid geraakt en zal menig ander levend con tact, b.v. ook met „De West" verknoeid worden. De „binnen-de-dijkse" wereldkennis van de Neder lander is fataal voor zijn bestaan in de wereld. Als Amerika zo'n slecht land was, zouden dan wer kelijk al die honderdduizenden Nederlanders die Amerikaan geworden zijn en nooit meer terugwillen, allemaal minderwaardige mensen zijn? En zou wer kelijk alleen dat deel van het volk dat hier achter blijft goed en nobel en wijs zijn? Hoe is het henJe1®' naam mogelijk zoveel pedante eigenwaan te heb ben? Laat ons toch rustiger en eerlijker denken over andere mensen en volken. Er moet tóch wel érgens op de wereld een volk zijn dat zo niet beter, dan toch zeker even braaf is als het Hollandse? Of is misschien toch al dat laatdunkend gezwets over andere volken een bewijs van slecht verborgen minderwaardigheidsgevoel? Wake up! Be real! T. R. Eén van de vele functies van het Binnenlands Bestuur was ook het recht spreken als land rechter in kleine zaken zoals kippendiefstallen en vrouwenperkara's (eerst de kippen), die de een voudige dessa in beroering brachten. Samen met de djaksa hoorde men de partijen dan aan, en uit, en trachtte zo ketrangan te krijgen en te ont dekken, wie er nu loog en draaide: Amin of Wongso. Zo stapt kandjeng toean resident op een morgen vroeg in zijn auto om een paar dozijn kilometers van zijn kotta ergens zitting te houden. Hierbij greep Vrouwe Justitia enkele van deze verschrik kelijke misdadigers in de kuif en veroordeelde hen tot enige dagen verblijf in de petoet. Maar zo'n nuttig en onmisbaar gebouw was er alleen maar in de kotta en dat was driekwart dag lopen. Maar geen nood: mas Oppas ging ze natuurlijk brengen en netjes aan de petoet afleveren. ij ging direct met zijn kostbare zending op stap, terwijl de resident na gedane arbeid in de negorij bleef rijsttafelen en nog enkele zaken bespreken met de wedono. Het was al lang tijd voor de siësta, toen kand jeng toean weer in zijn voiture stapte voor de terugreis. Na enkele kilometers gereden te heb ben ziet hij tot zijn verwondering het veroor deelde geboefte doodgemoedereerd langs de post weg slenteren. Mas Oppas was nergens te be kennen. Die kwam hij pas een kilometer verder tegen. Maar ja, als je dan ook oppas bent, kun je niet lopen. Dus bewoog Mas Oppas zich voort op een velocipède en hij zag werkelijk geen kans dat zó verschrikkelijk langzaam te doen als het geboefte op hun respectievelijke kaki's. Dus was hij ze ver vooruit. Maar dat was geen enkel be zwaar. De boeven kenden immers zelf wel het adres en ze kwamen toch wel uit zich zelf. Ze hadden de straf toch eerlijk verdiend. Waarom zouden ze dan weglopen? Als de communisten dit lezen, zeggen ze: zo ont- zettend was de koloniale onderdrukking, dat de arme, vertrapte zwartjes niet eens durfden te ontvluchten, als ze de kans kregen. H. Bij Ma Diemei thuis in het pension in San Fran cisco. 's Avonds zitten ze gezellig naar de I .V. te kijken. Kijk eens naar de blote voeten! Er kan, wanneer iets pas voor de derde keer ge organiseerd wordt, eigenlijk nauwelijks al van „een vaste traditie" gesproken worden. Het was voor ons daarom een extra stimulans toen meer dan een maand geleden al gevraagd werd: „Er komt toch dit jaar weer een Tong Tong Pasar Malam? Ook verscheidene standhouders belden ons op om van een plaats verzekerd te zijn nog voor wij onze eerste vergadering achter de rug hadden. Nog geen „vaste traditie" dus, maar in ieder geval iets, waar men op begint te rekenen en waar men naar uitkijkt. Dat is prettig voor ons, maar het maakt het ook moeilijk. Die allereerste Pasar Malam in 1959 ontstond op initiatief van Mary Brückel Beiten, rijsttafel-experte en schrijfster van o.a. het kookboek voor mannen. Die eerste Pasar Malam was helemaal een gok: wat zal „men leuk vinden en lekker en interessant De gok werd een succes en tegelijkertijd een leer school voor het daaropvolgende jaar, want toen al stond vast: dit moest herhaald! Het prettige van succes is, dat er een stimulans vanuit gaat, de moeilijkheid is, dat de verwach tingen voor de daaropvolgende keer dan hoog ge spannen zijn. „Men" is nu eenmaal veeleisend: er moet wat meer van „dit en wat minder van „dat en waarom was er geen enfin, vult u zelf maar in. Wij zijn ons er in ieder geval zeer goed van bewust, dat er nog heel wat veranderd en verbeterd kon worden aan onze Pasar Malam s en dat we nog niet in de schaduw kunnen staan van de Pasar Malam's zoals die in Indië werden gehouden. Maar hoe klein van opzet de Pasar Malam tot nu toe is geweest en helaas nog wel weer zal zijn, hij is uniek in Nederland. Immers, hier kent men: de kermis, de beurs, de bazar en deze Pasar Malam is net als in Indië een combi natie van dit alles. Eén aspect echter heeft tot nu toe steeds ontbroken: de folkloristische Indone sische kunst. Wij zijn daarom bijzonder trots nu al te kunnen aankondigen, dat er op de a.s. Pasar Malam (weer in de Haagse Dierentuin op 30 juni, 1 en 2 juli) een expositie zal zijn van het Tropen museum in Amsterdam. Een tentoonstellinkje, van de bekende kunst- en gebruiksvoorwerpen uit In dië, dat zoveel mogelijk facetten van het leven daar zal omvatten en dat op zich al een gang naar onze Pasar Malam waard zal zijn. Wij hopen, dat wij in de komende jaren de Pasar Malam steeds meer zullen kunnen uitbreiden, zo dat ook vooral de Indische kunst er een grotere plaats zal kunnen innemen en met deze inzending zijn wij op de goede weg. Waar kan men zonder al te veel te lopen en met maar één maal entree betalen genieten van: lekker Indisch eten (van een zakje katjang goreng, via lemper, tjendol tot een uitgebreide nassi rames toe) allerlei kermisattracties (kattepultschieten, rad van avontuur, etc.), doorlopende voorstellingen op het toneel (Indonesische dansen, krontjongmuziek, goochelaars), demonstratie- en verkoopstands, kunst (inzending Tropenmuseum, Indische schil derijen) u kunt uw toekomst laten voorspellen en u kunt rock en roll dansen. U kunt naar een mode show en u kunt soedah we zullen maar op houden. Komt u in ieder geval een kijkje nemen. U heeft tanggoeng spijt, als u het niet doet. ELLEN ■^TTTTTEj Ac ->m i Trouw- en Verlovingsringen van het J bekende merk „CONSTANT

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 10