Kort beraad en lange planning VAN DE WIEG TOT HET uit den jL BRIEF *jKAr VREEMDE r«S PLANNEN IN AMERIKA 3 De artist en satiristische kunstenaar Jacon heeft eens een prent gemaakt, voorstellend een mummelende half-seniele grijsaard in een ouwer- wets, hoogwielig kinderwagentje, een aangrijpend schilderstuk dat hij noemde: „Security (From the Cradle to the Grave)". Rogier geeft er hierbij een vrije versie van. De spotprent symboliseert het verzet o.a. in Ame rika tegen al te grote staatszorg, al te veel zeker heid en veiligheid. „We're killing the forgotten American!" roept de Senator Barry Goldwater. Dat is de Amerikaan, die zonder enige bescherming als pionier gevochten heeft voor zijn eigen en Ameri- ka's groei. We leggen hem in de watten en maken hem afhankelijk, bezorgd en bang. Wat krijg je op den duur: een man. die zijn baby-wagentje nooit ontgroeid is: oud geworden, maar even hulpbehoe vend als toen hij nog baby was. Want zelf aan pakken voor zijn eigen bestaan heeft hij nog nooit geleerd! De Indischman is eigenlijk ook 'n beetje al te veel in de watten gelegd, met zijn safe gouvernements- positietje altijd, zijn BBL en HBBL, zijn pensioen- en-gojang-kaki. En nu in Nederland weer: veilig en safe „in Staatsbeheer" groeien naar het 65ste jaar en Drees-pensioen. „Do not fear, old chap, we 11 take care of youErgens gaat er toch wel iets dood in ons. Dat maakt dat we ergens toch te veel bedelen: om gelijke rechten, om rehabilitaties, om „gehoor voor", enz. enz. i Zeker zijn er getrouwe en zwijgende dienaren no dig van de Staat. Maar daarnaast MOET bestaan „free enterprise", persoonlijke branie om alles al leen te wagen. Als de groep van „uit Indië terug gekeerden", blank en bruin, de cellen van vrije ondernemingslust in haar midden niet aanmoedigt en ontwikkelt, worden wij een dode, trage stroom die eindigt in het moeras van Oud Eik en Duinen. Dit keer eens een soeratje vanuit Mauritius. Ja, zelfs in dit door Onze Lieve Heertje en iedereen vergeten uithoekje der wereld is één stel Indo s eerzeild geraakt. Een poosje terug ontvingen we van uit Holland een hele zwik Tong-Tongs. We hadden nooit eerder van 't bestaan van Tong Tong afgeweten daar we hier ongeveer vijf jaar zitten. We vinden het een mieters blad en voor U en al die anderen die hebben meegeholpen dit kindje het leven te geven nemen we de welbekende pet af. Het is ge woon fantastisch zo maar, zonder een cent kapitaal, een blad uit te geven en in gang te houden. Chapeauü! zeggen ze in dit land. Het deed me wat toen ik al die foto s zag van besaroengde maatjes, bekoemisde paatjes, welbe kende oude gebouwen en landschappen enz., enz. Ik heb genoten van de dongengans en andere ver halen over Tempo Doeloe. Hoe is 't toch mogelijk dat er lieden zijn, die al deze dingen moedwillig verloochenen. Kasian die lui, wat moet 't toch erg onbevredigend zijn voor deze vogels om niettegenstaande deze welgevoer- de boenglontaktiek toch uiteindelijk als Indo in de gaten te lopen. Pajeh! We zouden gaarne een abonnement op Tong-Tong hebben. E. E. de V. Ziezo. De lezerskring van Tong-Tong is wakker gewor den t.a.v. het emigratieprobleem. In elke lezers kring en in alle vriendenkringen daaromheen wor den nu discussies gevoerd over de emigratie. Het doet er niet toe, dat Tjalie daarbij soms lelijk wordt uitgefoeterd of verdacht gemaakt. Hoofdzaak is, dat we even uit onze lauwheid zijn wakker geworden. 1. Moet iedereen nu toch maar emigreren? Dat is natuurlijk nonsens. Op de eerste plaats omdat verreweg de meesten nooit kunnen of willen. Op de tweede plaats omdat het emigratiequotum beperkt is. Maar dit betekent niet, dat de niet-emigranten zich van emigratie niets moeten aantrekken. Want emigratie van een deel des volks is doodernstige noodzaak voor het belang der „blijvers", In long- Tong dus geen plaats voor mensen die emigranten hekelen. Of het toekomstige emigratieland (V.S., Brazilië, Australië, etc. zó zwart maken dat er emi gratie bemoeilijkt wordt)Men bedenke maar steeds zij die emigreren, worden niet geprest, maar gaan uit eigen beweging. En vragen dus alleen om meer informatie. Tong-Tong roept de hulp van allen in om de emigratie van weinigen te vergemakkelijken. Hiermee is een eind gemaakt aan alle zeurige of protesthouding van: „Maar ik wil niet!" 2. In geval van twijfel, ga niet. Er kwam een echtpaar bij me dat al een paar jaar twistte over gaan-of-niet-gaan. Wat Tjalie aanraadde. Ik raadde aan: ga niet. Wie twistend een nieuw leven ingaat, faalt sowieso. Ga bij Uzelf te rade. U weet zelf wel of U gauw bij de pakken neerzit, moeilijk aanpast, niet sterk genoeg bent, niet „aardt" in een ander soort werk, enz. enz. Aan de andere kant: laat U niet nodeloos bang maken of afschrikken. Bedenk: duizenden anderen zijn U voorgegaan. Van de tienduizenden Indischen en honderdduizenden hol- landers is maar een fractie mislukt of onbevredigd. Zouden dat allemaal zulke helden zijn? Onzin toch? Net zulke mensen als U. 3. Tong-Tong is tegen emigratie van „Jan-en-alle- man". Nu nog hebben de Dutch-Indonesian immi grants een zeer goede naam in de V.S. Het aantal lastposten is niet noemenswaard. Deze reputatie zou een lelijke knauw krijgen als er te veel mis lukkingen kwamen door lichtvaardige emigratie. En dat zou elke verdere emigratie veel schade doen. En emigratie is landsbelang! Ik heb in de V.S. ken nis gemaakt met twee personen en één centrum, die nooit meer willen helpen emigreren: het verkeerde soort mensen: bang om de deur uit te gaan; geen engels willen leren, wensen bediend te worden, veel tinka's, enz. enz. Emigratie is een zaak van uiterste zorg. Hupsakee allemaal gaan maar? Nooit! 4. Als wij allemaal samenwerken om een goede emigratie op te bouwen, kan het emigratiebeleid van de V.S. verder omgebogen worden in ons voor deel en kunnen er straks veel meer emigreren. Wie weet hoe hard dat nodig kan worden. De Indische groep is een veelzijdig ontwikkelde groep. Ook in Amerika kan met onderlinge samenwerking van de goede kernen uitnemend werk gedaan worden. Daarom: niet twisten. Werken. Tong-Tong kan hier een uitnemende rol vervullen: als blijvende band tussen de Amerika-groep en de Nederland- groep. En met een prettige uitwisseling van cultu rele en economische waarden kunnen wij prachtig werk doen. Wij kunnen het hoogste bereiken, als wij maar willen. 5. Er zijn natulrlijk ook vervelende roddelpraatjes: a. Tjalie laat zich spannen voor het wagentje van de emigratie-dienst. Ik heb mij nog nooit ergens voor laten spannen, waar ik niet met mijn hele hart achter zat. Emigratie help ik graag, maar ik zal niet aarzelen een stem te laten horen als er ver keerde dingen gaan gebeuren bij Emigratie. Toch weet ik zeker méér te bereiken met overleg en studie. Dat gebeurt nu. b. Als Tjalie .weggaat, du velt Tong-Tong in mekaar. Op de eerste plaats laat ik Tong-Tong nooit in de steek. Op de tweede plaats ga ik in de States de positie van Tong-Tong verstevigen. Op de derde plaats telt onze groep pientere personen genoeg die dit blad in stand zullen houden. Niet omdat de Indische groep dat wil, maar omdat het „buitenlands denken" een belang rijke pijler is van het Nederlandse volkswelzijn. Tong-Tong zal dat weer bewijzen. 6. Nogmaals handhaaf ik dat mijn eigen ogen heb ben gezien, mijn eigen oren gehoord dat bij vele Indischen in Amerika een soort oude beklemming van de controverse Totok-Indo voorgoed bleek weggevallen te zijn en dat daardoor een soort be vrijding gevoeld is, die grote „semangat" en onder nemingslust heeft opgewekt. Hiermee zeg ik dus niet, dat men in Holland anti-Indisch is. Denk daarom, twistzoekers! Verder heb ik zelf gevoeld, Ik ga ook emigreren. Niet om voorgoed te vergeten en Nederland (en Indië) de rug toe te draaien. Maar om daar een gemeenschap te organiseren, die het land van herkomst niet vergeet. Om in sa menwerking met Tong-Tong in Nederland een systeem van regelmatige uitwisseling van mensen en waarden te krijgen, die ons allen helpen groeien naar een nieuw, gezonder en ruimer wereldbur gerschap. Die alle enge vooroordelen en voorin genomenheden afschaft. Een ideaal? Een droom? Ook Tong-Tong was eens een droom. Maar waar zoveel goede mensen zijn met zo'n gezonde daad kracht en zoveel ruime menselijkheid, MOETEN ruimere plannen werkelijkheid kunnen worden. Geef ons vijf jaar. En met uw hulp zullen wij slagen. T. R. gezien, dat in Amerika veel meer leefruimte is dan hier (voordien zeiden cijfers over bevolkingsdicht heid mij ook weinig), en dat dit vooral voor Indi sche mensen een soort levensgeluk is, dat hen enorm heeft gestimuleerd. Hiermee zeg ik niet, twistzoe kers, dat alle blijvers düs eng en klein zijn. Andere mensen hebben weer een aparte natuur voor een meer gesloten orde. Scheld elkaar in hemelsnaam niet altijd over en weer uit. Ernst en intelligentie zijn nodig; geen kleinburgerlijkheid. 7. Ik ontken dat de Amerikaan materialistischer, harder, hartelozer is dan de Europeaan. Ook daar zijn goede en slechte mensen. Er is alleen een heel ander soort levensbeschouwing, een andere maat schappelijke orde. Alle discussie met mensen die nooit in Amerika geweest zijn, dreigt even on vruchtbaar te worden als de discussie met mensen die nooit in Indië waren. Men mag op sentiments overwegingen verwerpen of accepteren, maar het is beter te lezen met de hersens. En met de wil om meer te leren. 8. Er zijn lezers die zeggen: ik als blijver wil in Tong-Tong alleen lezen wat mij hier bevalt; de copy over lezers in de West of Amerika of elders kan me gestolen worden, a. Het is te hopen dat deze blijvers zelf ook actiever worden en copy over „hier" inzenden. Elk blad wordt niet alleen door lezers, maar ook door schrijvers (van copy) ge maakt. Tong-Tong vraagt: actie, actie, actie! b. Er zullen straks aparte bijlagen gedrukt worden spe ciaal voor abonnees in de States of andere emigra- tielanden. Op deze bijlagen kan men zich dan apart abonneren. Maar Tong-Tong zal de naam zijn voor het grote bindmiddel van Indische Nederlanders waar dan ook ter wereld. En zal bouwen aan ster ke, lotsverbonden groepen elders. Opdat, mochten ooit Uw kinderen of kindskinderen anders kiezen dan U. elders gastvrije groepen zullen bestaan om ze te ontvangen. 9. In deze groep zullen ook Hollanders welkom zijn, die nooit in Indië waren, maar de geest van wijdheid begrijpen, die in Tong-Tong leeft. Tong- Tong weigert zijn lezers waar ook ter wereld te laten besturen door zuilenverdeeldheid. Wij leef den in een wijde wereld in Indië met respectering van Indonesische en islamitische waarden. Wij leven nu in een nóg wijdere wereld, wederom met respectering van andere zeden en gewoonten. In Amerika, Canada, de West, Australië, enz. enz. Tong-Tong weet dat niet veel mensen deze geest begrijpen en respecteren, maar dit blad is dus met betrekkelijk weinig lezers tevreden. Hier. Het bouwt op met lezersgroepen van Hongkong tot Bahia en van Auckland tot Sacramento aan een vriendschap, die geen grenzen, geen discriminaties en geen zui len kent. Wij zijn al ver op weg, Wakkere Tien duizend. Wij zullen winnen. T. R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 3