Een discussie en een weg EEN DIE WAKKER IS 7 Wira Braasem heeft in zijn Open Brief van het vorige nummer de hoop uitgesproken dat er veel discussie over zou komen. Ik hoopte vurig van niet want ik wist hoeveel er uit de bus zou komen. Dat is ook gebeurd. „Pro-Tjalie Het spijt mij werke lijk, maar ik wil en kan op geen stukken na zelfs maar de helft plaatsen. Om straks te noemen rede nen. Van de ingezonden stukken leg ik al direct terzijde de brieven, die zonder meer zeggen: „Right or wrong, my Tong-Tong!" (ook al apprecieer ik ze zeer; in deze halfzachte tijd wordt „durven kiezen" steeds zeldzamer!). Ook wil ik de al te scherpe brieven niet plaatsen. Hierbij dus slechts twee rustige, eerlijke opinies (verkort) en in het volgend nummer een volledige Open Brief. Ik doe dit eigenlijk alleen omdat er veel waars zit in de brief van een lezer, die zegt ik hoop dat je ons ook eens aan het woord laat, al was het alleen om aan te tonen dat je wér kelijk niet alleen staat. Het hindert me al lang dat jij alleen alle attaques moet doorstaan. Wij zijn er ook nog. En graag! Ik ben trouwens be zig een plan uit te werken, waarbij veel meer Tong- Tongers de pen zullen gaan voeren. Maar nu waarom ik geen lange discussies wil: 1. Er is al te veel heilloze verdeeldheid (die „dis cussie" heet) in de Nederlandse publiciteit. Dit leidt tot verzwakking en uiteindelijk tot volslagen onmacht. Omdat er geen plaats meer overblijft voor eendrachtig werk. Én Tong-Tong moet vooruit. 2. Veel discussies zijn eigenlijk aanvallen op en pogingen tot ombuiging van het beleid van Tong- Tong. Zulke brieven worden op de redacties van andere bladen nooit gepubliceerd, omdat het na tuurlijk dwaasheid is om te verlangen dat de re dactie beurtelings zijn beleid zou moeten omleggen naar de opinie van lezer A en dan weer van lezer B en dan weer van lezer X. Wie „Het Parool" niet lust, neemt „Het Handelsblad" of de „NRC". Tong-Tong heeft het jaren lang wèl gedaan en van die gelegenheid is wel eens misbruik gemaakt. Wij hebben het aangedurfd omdat wij onze groep wilden leren kennen en om een te volgen koers te kunnen uitstippelen. Wij hebben die koers gevonden. Het is een gezon de, sterke, constructieve koers. Het is soms ook een militante koers. Maar oprecht en volgens de principes Trouw, Branie, Ondernemend. Van deze koers zal ik geen duimbreed afwijken, omdat dit de koers is van de tienduizend in wier naam ik spreek en op wier wens Tong-Tong bestaat. Tong- Tong daar zijn wij allen van overtuigd vecht voor een belangrijke zaak, niet een Indische, maar een Nederlandse zaak, naar een in Indië gerijpt inzicht. Men vergeve mij mijn fouten of men vergeve mij die niet. Dat zal mij er niet van weerhouden door te zetten tot wij gewonnen hebben en Tong-Tong bestaan zal in de Nederlandse maatschappij als een algemeen erkend publiciteitsorgaan van aparte en nuttige hoedanigheid. Want onze stem mag in het belang van Nederland nooit verloren gaan. TJALIE ROBINSON Allen die Tjalie's inderdaad ongezouten, maar altijd eerlijke en vooral breed uitgesmeerde critieken lezen, weten dat hij, schrijvende als hij schrijft, en dit is onmiskenbaar, de Indo. Indische Nederlander, Indische jongen, kleine boeng, kies maar uit welke term je het lekkerstligt, de eeuwige underdog en nutteloze parasiet'' aan zichzelf heeft doen ont- dekken, hem een plaats heeft leren vinden en hem zijn ogen heeft leren openen en, nog groter ver dienste, de eeuwige zich ,,upper-dog" voelende, binnendijkse kachelzitter ik geef toe dat dit is een scherp gekarakteriseerde maar niettemin juiste ty pering van een (gelukkig niet al te grote?) groep in deze samenleving) opmerkzaam heeft gemaakt op een landgenoot van wiens bestaan laat staan presta ties, hij ternauwernood bewust is geweest. En dit openen van de ogen van beide groepen is een bevordering van een assimilatie, waar wel ein deloos over ge-tjèngèngd is, maar dat zonder Tjalie's en Braasem's werk, met dat van vele ande ren, niet zo vlot zou zijn verlopen. H. BAR. Beste Tjalie, Met enige verbijstering las ik in de T.T. van 29 april Hr. Braasem's kritiek. Na 5 bezoeken aan de U.S.A. waarvan de kortste één maand duurde en de langste gedurende welke we in een VW ruim 27.000 km door het land trokken) ruim een half jaar, mag ik misschien een stem laten horen bij de kritiek die je te verduren krijgt blijkbaar. We scharen ons volledig bij hen die hebben ge noten van de als steeds eerlijke en pretentieloze en hier en daar bepaald knappe wijze waarop je zo raak toestanden hebt aangevoeld en weergegeven. Je beseft ergens terecht, dat je eigen ervaringen niet steeds maatgevend zijn. Tekenend zijn ze wel. Natuurlijk ben je er op een enkel punt we! eens wat naast. Mét Hr. Braasem meen ik, dat je de dollar niet zonder meer tegen de geldende koers in guldens kunt omrekenen om een Amerikaanse toe stand te vertalen in iets vergelijkbaars hier. Ande ren stellen gewoon de dollar gelijk aan de gulden, hetgeen m.i. eveneens onjuist is. Dit zal je overigens inmiddels ook wel hebben vastgesteld. De wijze waarop je de soms zo hinderlijke zelf verzekerdheid van de Nederlander op haar on waarde, om niet te zeggen schade, beschouwt, is niet alleen raak maar ook nuttig. Indien ons land wat opener zou zijn voor, in dit geval, de waarden van de Amerikaanse levensstijl, zouden de moge lijkheden hier zo onmetelijk veel groter zijn (het omgekeerde is natuurlijk ook waarmaar daarom gaat het nu even niet). Je grote verdienste is, dat je zoekt naar de werke lijke waarden, die niet zijn of kunnen worden ge bonden aan/door nationale grenzen. Het bekrompen nationaliteitsgevoel en intellectualisme, die ons land zo ontsieren doen denken aan het woord van prof. J. Brugmans: Alleen het middelmatige is nationaalhet waar lijk grote is internationaal. Lincoln gaf iets hiervan aan toen hij op 31 maart 1864 schreef: Let not him who is houseless pull down the house of another, but let him work diligently Dit laatste weekend ben ik met een vriend naar het K.V.P.-Jongerencongres geweest in Woud- schoten bij Zeist. Wij hebben daar geen enkele Indische jongen en geen enkel Indisch meisje ge zien. Toch waren er 200 deelnemers Dit vind ik verontrustend. Waarom blijft men toch zo apatisch? Hebben wij niet van jongs af aan meer dan enige andere bevolkingsgroep hier, recht streeks met de politiek te maken? Erger, zijn wij er niet vaak het slachtoffer van? Maar hoe kan dat anders voorkomen worden, dan door overal en zo krachtig mogelijk onze stem te laten horen? Dat b.v. de spijtoptanten niet geholpen worden, komt vooral omdat binnen de partijen, in de afde lingen, de jongerengroepen en kadergroepen, onze stem zo zelden wordt gehoord. A. G. C. M. PASTOR Eindhoven W ij zijn blij dat ook lezers zelf dit stemgeluid laten horen. Reeds vaker werd in Tong-Tong betoogd dat dit blad er niet op uit is om „Indische zieltjes te winnen" en dat onzerzijds niet het minstebezwaar tegen „volkomen assimilatie" bestaat. Maar assi milatie houdt dan ook per sé in: actief deelnemen aan het Nederlandse politieke, sociale en religieu ze leven. De meeste anti-Tong Tong-mopperaars en pro-assimilatie-kampioenen doen eigenlijk niets anders als geluid- en werkloos ondergaan in de massa. Bijzonder slechte vaderlanders Zelfs al zou waar zijn dat Tong-Tong anti-Neder lands is, dan vervult het tenminste nog een nuttige functie door prikkelend en stimulerend te werken voor de betere Nederlandse gevoelens. Dat hebben wij „hoogconjunctuurslaapkoppen" allemaal harder nodig! and build one for himself, thus by example assuring that his own shall be safe from violence when built. De onvervaardheid en ontwapenende natuurlijkheid en heerlijke brutaliteit waarmee je de dingen met verve weergeeft en doorgeeft, zijn helaas zeldzaam. Laat ons blijven genieten van dit kostbare goed Onze werkvrouw die je op de TV in ,,Dit is mijn leven'? zag had daarop spontaan de volgende korte commentaar: Heerlijk, zoiets moest je nou meer hebben" Je was overstelpt met indrukken. Meer dan alleen de Amerikaanse wereld ging voor je openWat je opspoot is „heweldig". Slechts weinigen zouden je die krachttoer kunnen nadoen. Normaliter zou je alles eerst rustig moeten kunnen verwerken. Die kans werd je niet gegeven omdat „de drukker" op een bepaalde minuut je copy moest hebben. Gepaste zelfcritiek en op zijn tijd leutige zelf spot moeten iets te maken hebben met ware groot heid en is dus gezond. Indien men in ons land je gedachtenlijn wat positiever tegemoet treedt, zou blijken wat een grote dienst je ons land bewijst met je pennevruchten. In een harmonisch samengaan van het goede, dat Amerika en Europa te bieden hebben (om ons tot die twee te beperken), ligt ook voor ons land een grote toekomst. Aan dit grootse werk draag je een bouwsteen bij of is het zelfs een hoeksteen? In ieder geval, Tjalie, bouw vooral verder. HERMAN SI] THOF Rechts Elk gerecht kan in Amerika een geweldige popu lariteit krijgen. De Italiaanse pizza heeft dezer da gen de grote voorkeur. Er zijn zelfs restaurants waar je uitsluitend en alleen pizza's kan krijgen, die voor het raam gemaakt worden, net zoals de martabaks in Indonesië. Ik vind ze persoonlijk niet zó erg lekker en pieker over de mogelijkheid om straks martabaks te gaan maken. Zou het lukken? Links Een typische „Car Wash" in Amerika. Als men bedenkt dat in de V.S. 70 millioen privé auto's rondrijden zes maal zoveel als er mensen in Neder land wonen), dan is het wel te begrijpen dat met de oude methode van emmer-en-boender niet genoeg opgeschoten wordt. Bij de Car Wash" rijdt men er aan één kant in om na een aantal automatische spuiten, sproeiers, borstels en poetsers gepasseerd te zijn er aan de andere kant weer schoon uit te komen in vijf minuten.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 7