Over stijl en heelmeesters 3 dagen Pasar Malam 3 dagen Fuiven!! OP EEN AFSTAND Dansen op muziek van: The Hot Jumpers The Starlights The Sky Rockets Verder nog: The Blue Angels Duo Alégria The Ladies Kron tjong Serenaders e.v.a. Raadpleeg voor de juiste aan vangstijden het programma, verkrijgb. op de Pasar Malam HAAGSE DIERENTUIN 30 Juni, 1 en 2 Juli En als extra attractie Zaterdag-avond, 1 juli Verkiezing MISS TONG TONG RECTIFICATIE 3 Tong Tong gaat met de heersende mode meedoen. We hebben nu al een Miss World en een Miss Holland en een Miss Universe en een Miss Bril. We vinden dat daar nu ook maar een Miss Tong Tong bij moet. De verkiezing zal tijdens de a.s. Pasar Malam gebeuren. Om precies te zijn: op zaterdagavond, 1 juli. Voorwaarden van deelname: Behalve dat ze er aardig uit moet zien, moet de a.s. Miss minstens 17 jaar zijn en over een aardige zangstem be schikken. Al. Meer niet. We willen het niet te moeilijk maken. Verder moeten de deelneemsters zich voor 30 juni a.s. schriftelijk opgeven bij: The Rhythm Sociëteit, Wolweversgaarde 487, Den Haag. Op de avond zelf moet zij dus een aardig liedje kunnen zingen (muzikale begeleiding is aan wezig). De verkozen Miss en ook nummer 2 en 3 krijgen leuke prijzen. „Hoe rijmt het door Tong-Tong zo vaak gepro pageerde aloes" met de onbeheerste wijze, waar op u soms te keer gaat?" (Uit een brief) Alles wordt bepaald door omstandigheden. Een „salon-officier" kan zich in een guerilla vaak ont poppen als een roekeloze „sabreur". Ik zie de Nederlandse maatschappij lang niet zo glanzend zoet, rijk en braaf als de thuiszittende toeschou wer (die zijn kranten vaak slecht leest) wel denkt. Er is bij velen een „laissez-faire"-mentaliteit, die zeer gevaarlijk kan worden voor ons goede be staan. Het enige middel om wakker te maken is grote stemverheffing. Geen overgekunstelde veld slagen, om de arm houdende stijlbloempjes meer. Dingen hard zeggen. Voorbeeld van geliefde Groot-Madurodamse stijl: Zeer geëerd publiek, het zij mij veroorloofd en ik bied u wel mijn excuses aan als ik u hierbij stoor in uwe ongetwijfeld zeer drukke werkzaamheden uw aandacht te vestigen op een gebeurtenis in de straat hiernaast, welke gebeurtenis inderdaad van volstrekt gene betekenis kan zijn, immers een ver gissing mijnerzijds, berustend op de précaire toe stand mijner ogen sinds enige jaren. In dat geval vraag ik u nogmaals om vergeving, omdat de teneur van mijn aanspraak u opdringerig en onwelvoeglijk zou kunnen voorkomen. Hetgeen verre van mijn bedoeling, ja zelfs van mijn natuurlijke aard is. Het kan evenwel ook zijn dat de onderhavige ge beurtenis een symptoom is van een allerwege en hand over hand toenemend euvel, dat grote zorgen baart, immers een bedreiging vormen kan van onze geliefde veilige vaderlandse maatschappij. In dit geval is het een nobele plicht uw aandacht en even tuele medewerking te vragen teneinde mogelijk een eind te maken aan een ongewenste toestand. Ter zake, dames en heren, in de straat hiernevens bevindt zich een persoon, die een beschaafde indruk maakt, althans gekleed is in een costuum dat be- Het is goed voor elke Nederlander om af en toe voor een tijd zijn land te verlaten. Uit de verte erop terugblikkend (in herinneringen of lezend in kran ten op consulaten) zie je veel dingen opeens duide lijker, ook de slechte. Slecht is de eis dat Indische Nederlanders die emigreren, hun meubelvoorschot tóch moeten te rugbetalen, ook al zijn ze dus op weg hun Neder landerschap voorgoed te verliezen, ook al verke ren zij de eerste jaren vaak in de moeilijkste om standigheden. Pas hier in Amerika zie ik hoe een gruwelijk bezochte mensengroep wij eigenlijk zijn. Eerst de wereldoorlog, waarin we alles verloren (ik bedoel geen bezit, maar een maatschappij, een habitus!), dan de Indonesische vrijheidsoorlog (met zoveel valse hoop), waarin we wederom alles verloren. Dan naar Nederland terug en vandaar opnieuw de emigratie (het verlies van een terugge wonnen „vaderland") en dan zitten ze je nog achterna voor een meubelvoorschot, terwijl de slachtoffers van Oostzaan alles gratis terugkregen en een jaar later nog een bloemetje toe. Ach ja, het is een politieke zet, die stemmen in het laadje brengt. En het hemd is nader dan de rok. That's right. Maar wat kan een recht voor de één een groot onrecht zijn voor de ander! Wij zijn de ander. Ik sprak met een Amerikaan over onze groep (niet over dat kruideniersmeubelvoorschot hoor!), he was rightout shocked and deeply moved. In Holland is geen shock hierover. Zelfs niet over de spijtoptanten, die smerige zwarte vlek in de Neder- Door een slordigheid in de drukkerij zijn de vorige maal in het artikel over „Emi gratie en Geboortebeperking" (Tong-Tong No. 22-pag. 3) aan het eind de twee vers regels van Vestdijk weggevallen: Wie zwanen wil vermoorden met knuppels en met koorden Het betrokken gedeelte zal nu veel duide lijker zijn. schaafde lieden pleegt te sieren, en een voorkomen heeft dat helaas zowel in kringen van ministers als straatvegers terug te vinden is. Ik heb hoegenaamd geen minachting voor straatvegers (ook zij zijn immers door God geschapen en wij dienen onze naasten lief te hebben en te eren), maar ik wilde u slechts duidelijk maken dat ik niet zeker weet of dit personage rondweg een louche individu is of een eerbaar burger zoals u en ik. Hoe dan ook, genoemd personage bemoeit zich op een merkwaar dige wijze met een kleine knaap, die hij op een ongewone wijze masseert of wel op een normale wijze tuchtigt. Ik heb dat deze heer al verscheidene malen zien doen. Het is uiteraard mogelijk dat hier sprake is van een heel normale straf, volkomen ver diend toegediend aan een jongmens dat geen op voeding genoten heeft en een volwassene heeft ge brutaliseerd. U weet hoe slecht het soms gesteld is met de opgroeiende jeugd en niemand die dat meer betreurt dan ik, want kinderen zijn een gave Gods, dat weet ieder beschaafd Christen. Hoe dan ook, het is ook mogelijk dat hier in alle eenvoud sprake is van mishandeling, subsidair ern stige mishandeling, eventueel de dood kunnende ten gevolge hebben. In dat geval, dames en heren is het nodig dat wij onverwijld een strict onpartijdig onderzoek instellen. En verzoek ik U mij te vol gen Dames en Heren, het kind is vermoord) Ik schreeuw liever: „Lafaards! Beulen! Moorde naars!" Dat helpt. Soms ben ik voorbarig, soms overdrijf ik, maar gelijk heb ik altijd. Ouwerwetse Indische mensen houden van „mooigestijld". Dat hielp in het goede oude Indië. In de oorlog en de bersiaptijd was „hard-gestijld" nuttiger. Wij werden vroeger opgevoed met jodium op onze wonden en oorvijgen om onwillige koppen. Tegen woordig zijn zachte zalfjes en kusje-na populair. Maar zachte heelmeesters maken stinkende won den! T. R. landse historie. Dat er nog over gepraat moet wor den! Dat er een NASSI-comité nodig moet zijn! Hoe groter Comité, hoe groter de schandvlek op de Nederlandse eer! En wederom staan wij verbaasd en zijn wij ge griefd over het gebrek aan erkenning van de waarden in de besten in onze groep. Ik lees hier de „Dezer Dagen"-rubriek in de N.R.C. van 13 februari jl„ waarin de driestarredacteur prof. Baudet schrijft: er waren Nederlanders, die er wél iets van begrepen, en prof. Baudet noemt de namen van Van Mook, Idenburg en Verboeket maar er was blijkbaar een soort kortsluiting tussen de gedelegeerden uit Nederland en die van de Nederlands-Indonesische regering Die kortsluiting is er nog steeds tussen Nederland en de Indische groep. Tussen de Nederlandse Re gering en de besten van onze groep. Ik heb de laatste maanden veel „kandjeng-besars" met een Indische background ontmoet. Een goed verstaan der heeft zelfs geen halve woorden nodig om te beseffen hoe sterk er rekening gehouden moet wor den met wat Den Haag beveelt. Ik heb diep res pect voor deze mensen, die het betere weten en het verkeerde moeten doen. Niet voor niets is het eerste woord van het Tong-Tong-devies: „TROUW". Indische Nederlanders zijn altijd de trouwste dienaren van de staat geweest. Deze trouw kan ons ongeluk worden. Is het zo vaak al geweest! Maar een andere trouw, die Leo Vroman zo tref fend getekend heeft met zijn „Heimwee is beter dan Holland": de liefde voor een grage herinnering aan het oude vaderland bij geëmigreerden, die hebben wij verwaarloosd, bespot, uitgebannen in een Groot-Madurodamse eigenwaan. Too bad! Tong-Tong hoopt dat te veranderen. Tong-Tong overbrugt de afstand tussen Nederlander en (ex-) Indische Nederlander. Tong-Tong zal ook de af stand tussen ons en onze geëmigreerde bloedver wanten zijn, in heden en toekomst. Ja, wij zijn het enige blad met dit plan. Ja, en wij zijn een klein blad. Alle speerpunten zijn klein, wist U dat? Maar zij zijn van staal! TJALIE ROBINSON Ontzettend veel brieven en afspraken. Kan onmogelijk alles snel genoeg af. Heb svp geduld. T.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 3