DiT HEERSCHAP PASAR. MALAM N.A.S.S.I.- RUBRIEK OP DE PASAR MALAM 30 JUIMi, 1+2 JULÏ Halfbloed 30 Juni, 1 en 2 Juli is weer een TOKO N.A.S.S.I. SPIJTOPTANTEN r. R. BIJ DE DOOD- VAN EEN SPIJTOPTANT REDT EEN MENS! Toelating in Compagniestijd. In het boek van Dr. J. Th. Koks „De Indo", kwa men wij een verrassende mededeling tegen: „Reeds in 1617 werd aan blanken, die met een Inlandsche vrcuw getrouwd waren, het repatriëren ontzegd, Later werd deze bepaling ook uitgebreid tot lie den, die met een vrouw van gemengd bloed waren getrouwd". Vergelijkt men hiermede het huidige spijtoptantenbeleid, dat toelating van een spijtop tant die met een Indonesische gehuwd is, ook praktisch onmogelijk maakt, dan blijkt dat de ethi sche inzichten der Ned. Regering in de loop van 350 jaar praktisch geen vordering hebben gemaakt! Is de eeuw van verlichting dan ongemerkt aan ons voorbij gegaan? Wij zouden het bijna zeggen. Holland Help, De nood der spijtoptanten blijft de dichters en dichteressen inspireren. Van Mevr. de K. te Does burg is afkomstig de volgende dichterlijke oproep: Holland Help Holland, ze zeggen: Je helpt steeds zo graag, Zo gauw en zo gul en zo goed; Van waar ook ter wereld om hulp komt een vraag, Je zet je tot steun in met spoed. Als ooit op ons Holland een beroep werd gedaan Voor slachtoffers van dwang en geweld, Ze vonden in Holland een veilig bestaan. Maar hoe is het daar nü mee gesteld? In het wondermooi land bij de evenaar Zijn LANDGENOTEN in groot gevaar. Verkeren LANDGENOTEN IN NOOD, Is het nu ons HOLLAND, dat uitkomst hun bood? Ambtelijke molens, och, ze malen zo traag. En de beloften der hoge heren blijven zo vaag. Wordt er dan niets voor Onze mensen gedaan? Ja, NASSI trekt zich het lot van de SPIJTOPTANTEN aan. Maar daarvoor is nodig de hulp van ons allen Want NASSI moet rekenen met grote getallen De houding van velen is nog zeer benepen. Maar ik hoop, dat in Holland dit werk wordt begrepen. Nassi-activiteiten In Bussum had op 20 mei een geslaagde Nassi- avond plaats, waarop het bestuurslid de heer Elink Schuurman een vurig pleidooi hield voor versnelde toelating der spijtoptanten .De afdeling Den Bosch hield een cabaret-avond onder de titel „Lach je zorgen weg". Ook dit was een succesvolle propaganda-avond voor Nassi, waarop de voorzit ter de heer Eskens de noodzaak van snelle toela ting der spijtoptanten onderstreepte. Terecht wees hij daarbij er op dat spijtoptanten „Kinderen zijn van ons Volk, geboren Nederlanders, dra gers van het toenmalige Ned. Indische gezag. Ge- leerden, ambtenaren, militairen, handelslieden en deskundigen op elk gebied, die bijdroegen aan de Nederlandse glorie. Mensen die voor hun Vader land vochten tegen de Japanse invaller in 1942- 1945 met alle gevolgen van dien: Krijgsgevangen schap, interneringskampen, vrouwenkampen, Bur- ma-road, Japanse mijnen enz. Vaak moesten zij hun loyaliteit met de dood betalen". En deze mensen belemmert men de toegang tot Nederland. Hebben wij dan geen gèvoeol meer voor morele verplich tingen? Op de Nassi-avond in Doesburg zei Tjalie Robin son: „Er is t.a.v. de spijtoptanten een kruideniers politiek gevolgd in Nederland. Elke persoon wordt gewogen. Het werd een langdurige weg voor de vogelvrijen. Nederland zal echter onder deze zaak definitief een streep moeten zetten. Het gaat nu nog om 11000 mensen, dus eenduizendste van onze bevolking." Op 17 juni zal in Eindhoven ter gelegenheid van het éénjarig bestaan van die afdeling een amuse- ments-avond worden gegeven waarbij de volgende artisten zullen optreden: Clinge Doorenbos, The Nosy Parkers en The Marris Dancers. Het ope ningswoord zal Tjalie houden. Dit programma is een gang naar de Tivoli-schouwburg alleszins waard. Wij willen niet nalaten in deze rubriek nog te memoreren de avond in Vecndam op 15 april door enige Indische dames ten bate van de spijtoptanten georganiseerd, waarbij de muzikale omlijsting werd verzorgd door jongelui uit Gronin gen. Zang, dans en een toneelstukje werden vlot afgewerkt. Zo kunnen ook kleinere plaatsen iets waardevols voor de spijtoptanten ten beste geven. Ook ver baas ik me erover dat u (en anderen) zich zo gemakkelijk opwinden om woorden en/of begrippen, die voor mij niets minderwaardigs in houden en doodgewone woorden zijn voor dood gewone zaken. Voor mij heeft b.v. de naam half bloed niet de minste denigrerende betekenis X (naam inzender bekend) 1. Uw hele betoog hangt eigenlijk vast aan het „voor mij", waarmee u indirect toegeeft dat het woord voor anderen wèl een kwalijke betekenis heeft. Ik zou dan een beroep willen doen op uw redelijkheid en uw fatsoen om woorden, die door kwalijke mensen gebruikt worden met b.v. het oogmerk om te kwetsen, ook maar niet te ge bruiken. Vooral waar u ook ziet dat de „getrof fen" groep dit niet aangenaam vindt. Een hou ding van „niks-mee-te-mèke" is dan toch bepaal delijk grof te noemen. Ik zeg dit niet omdat ik persoonlijk last heb van dat „halfbloed-genoem". noch om u persoonlijk iets kwalijk te nemen, maar om doodeenvoudig een tegenopinie op een opinie te noemen. 2. Wie denkt aan de Indonesische woorden voor halfbloed en „halfcast", n.l. peranakan of toeroe- nan, wordt direct getroffen door het veel beschaaf der. veel menselijker begrip dat erin is vastgelegd, en waarin „ouderschap" (dat altijd mooi is) en „af komst" (dat altijd breder en nobeler is) de inhoud bepalen. Een Indonesiër zou een woord als seten- gah darah of tjampoer darah bespottelijk en kwet send vinden. De Europeaan van vroeger (en velen van nu) voe len dat zo niet. Ze constateren alleen „helften" en meestal in de zin van: hier heb je onze helft (en dat zegt wat) en de rest is onbelangrijk en hinder lijk. Ik heb vaak ook horen zeggen: „een halve Chinees" (voor b.v. Indo-Chinees). Het woord is alleen maar arrogant of dom. Niet alleen is het „bloed-technisch" volkomen waanzin, maar het heeft geen inzicht in de nieuwe psychologische en culturele mogelijkheden van „het nieuwe wezen". waar artikelen verkocht worden t.b.v. Wie voor dit doel handwerken etc. beschikbaar wil stellen kan dit opgeven bij: het NASSI-secretariaat Antwerpsestraat 18, Scheveningen Telefoon 55.89.78 Het Jeugd-comité in Hengelo organiseerde op 3 juni een geslaagd ballonnen-feest ten bate van de spijtoptsnten. Wij stellen deze jeugd-manifestatie zeer op prijs als bewijs dat ook onder de Neder landse jongeren begrip en medevoelen gaat groeien voor de nood-situatie van onze stamgenoten in Indonesië. Wij hopen, dat andere jeugd-organisa- ties dit mooie voorbeeld van Hengelo zullen vol gen. Pasar Malam Ten slotte mogen wij onze lezerskring herinneren aan de Tong-Tong-pasar malam, die op 30 juni Men blijft ook (na vier eeuwen wereldheerschap pij en driehonderd millioen half- (of meng-) bloe den) geen nieuwe historische plaats zien van de mengbloed. Alleen het ene helftje geldt: assimi leer! Dat wij de gave bezitten om zelfs tot grote hoogte in „de ene helft" te leven, geeft niemand het domme recht om de andere helft volkomen te nege ren. Dat vele halfbloeden om de wille van de lieve vrede geen argument maken van hun ge aardheid, zegt niet dat wij dat domme gelijk er kennen. Dat de Europeaan maar steeds niet in zien wil, dat in die andere helft dus even grote mogelijkheden zitten dan in de „blanke", is alweer dom, zo niet tragisch. Het spijt mij dat ik zo vaak het woordje „dom" gebruik. Het is niet bedoeld om te kwetsen; alleen een technische aanduiding, die met de beste wil van de wereld niet mooier te praten is. De plane steeg op. Weer één was heenge gaan. Wij gingen terug met elkander. Maar Zij denkt aan hem die gestorven is. Waar Wijdvertakt de witte kambodja's staan. Ver 't eenzaam graf, waarop de warme zon. Ginds als met 'n helheid van kleur herleeft. De lichtplek met vlammende gloed doorzeeft. Om dood te gaan, schreeuwt 't. God als ik kon. 't Is winter. Zichzelf vergetend, vervloeit Nu wanhoop door haar extase die groeit, Tot een tover van prachtop aard' vergloeit, Onzichtbaar de dood, in schoonheid herbloeit. Djakarta, maart 1961. PIET TI EK ZiET NOG STEEDS GROEN VAN ELLENDE HU VERCAT VORiC JAAR, EEN BEZOEK TE BRENGEN AAN ONZE WERKEL'JK UNiEKE VERGEET U HET DiT JAAR DUS NiET HAAGSE DiERENTUiN Verzamelt voor, stort op: Gironummer 8118 NASSI, Laan v. Meerdervoort 1580 Den Haag en 1 en 2 juli in de Haagse Dierentuin wordt gehouden en waarvan de opbrengst mede aan Nassi ten goede zal komen. Nassi komt daar uit met een eigen propaganda-stand waarin verschillende Nassi- artikelen: lepeltjes, sleutelringen, terra-cottas, teke ningen van v. Meeteren Brouwer enz. verkrijgbaar zullen zijn. Wij hopen op een druk bezoek aan deze Nassi-stand, zowel voor onze propaganda als ter versterking van de Nassi-kas. Mocht U het vergeten zijn: ons giro-nummer is nog steeds 8118. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 4