a DISCRIMINATIE HAAGSE DIERENTUIN Iedere avond dansen op de PASAR MALAM in de Vrijdag, 30 Juni: The Starlights Zaterdag, 1 Juli: The Hot Jumpers The Sky Rockets The Starlights The Rocking Diamonds Zondag, 2 Juli: The Hot Jumpers The Starlights AMERIKA: PRO EN CONTRA N.C.R.V. - BRANIE - GOED Met Dossier Karpaan" is de N.C.R.V. voor het voetlicht durven treden met de openbare behandeling van een nationale gewetenszaak, waarvoor driekwart van het volk en het hele kabinet een jaar lang op weinig eervolle wijze uit de weg zijn gegaan. De Regering durfde deelname aan het programma niet aan; het volk blijft zoals duidelijk uit de pers reacties blijkt voor het merendeel „moreel doof". Dat heeft de N.C.R.V. wel geweten en voorzien. Dat nochtans ter wille van de eerlijke rechtvaardigheid „branie" voor het voetlicht getre den werd, waarderen wij bijzonder. Onnoemelijk veel brieven en tele foontjes bewijzen ook. hoezeer de Tong-Tong-kring het initiatief van de N.C.R.V. bewondert. Er zal in het boek der historie op de zwarte bladzij der spijtoptanten ten minste één helderwitte plek te vin den zijn. En daarop staat: N.C.R.V. Poekoel teroes, N.C.R.V.! Voor alle zaken van menselijk recht! DE VIJFDAAGSE WERKWEEK r. r. vouez- vous danseft avec Onder aantekening:,,Een belediging voor ons en onze kinderen! kreeg ik ondervolgend knipsel toe gestuurd uit het Utrechts dagblad (accentuering van mij VERDUISTERING IN DIENSTBETREKKING Tot drie maanden gevangenisstraf, waar van twee voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar, veroordeelde de Utrechtse politie rechter conform de eis de 20-jarige losarbei- der H.V. alhier wegens verduistering in dienstbetrekking van hoeveelheden fotopapier, een gevonden portefeuille en een regencape. „U loopt nogal luchtig over het eigendoms recht van anderen heen. Dat is bepaald een restant van uw opvoeding in Indonesië, waar men tracht met zo weinig mogelijk werk toch wel aan de kost te komen", merkte de Utrecht se politierechter op. Hoewel de verdachte in de gelegenheid ver keerde op zeer coulante condities aan het no dige fotomateriaal te komen, wanneer hij er maar om gevraagd had in het bedrijf, waar hij werkte, de Ned. Fotografische Industrie te Soestduinen, had hij liever de Indonesische methode van pik-maar-in gevolgd. Maar dat pakte tenslotte toch verkeerd uit. Van dezelfde mentaliteit getuigde zijn weder rechtelijke toeëigening van de in genoemd be drijf gevonden portefeuille, inhoudend een be drag van 25.Die pakte hij ook maar zonder meer mee. De reeks werd besloten met de diefstal van een regencape. ,,U moet er rekening mee houden, dat der gelijke dingen in Nederland niet worden toe gelaten", vermaande de Politierechter. Het stukje is echt geschreven uit de zelfoverschat- tende en alle - andere - mensen - zijn - slecht - ge zichtshoek, waarvan ook ondervolgende „kop bo ven een berichtje in Het Vaderland getuigt: ZO ZIJN ONZE MANIEREN De Haagse politie heeft aangehouden de 56- jarige Duitse mevrouw H. K. M., echtgenote van J. B., en wonende te Oberhausen, Duits land. De vrouw heeft bekend zich te hebben schuldig gemaakt aan diefstal van diverse winkelgoederen ter waarde van ongeveer 1000,Zij pleegde de diefstallen gistermid dag in enkele winkelmagazijnen in de binnen- stad. Zij werd aangehouden, nadat in 'n win kelmagazijn haar gedrag argwaan had ge wekt. In een in de stad geparkeerde auto waar mee de vrouw met enkele Duitse kennissen voor een dagje naar Nederland was gereisd werd de buit aangetroffen. Haar medereizi gers bleken onschuldig te zijn aan haar acti viteiten in deze. En dat wel „vreemd" aandoet naast de neutrale behandeling van een soortgelijk berichtje nota bene in de kolom er vlak naast (krant 9 juni, pag. 11) en dat eigenlijk veel schokkender hoorde te zijn, immers de beroving van een gast binnen onze mu ren! FRANQAISE BEROOFD VAN HAAR JUWELEN Een aantal juwelen ter waarde van ongeveer 3600,is vannacht uit een kamer in hotel Krasnapolsky ontvreemd. Een fran?aise, een antiquaire uit Rouaan, was juist van een be zoek aan de Deltawerken teruggekeerd. Zij had haar reistas op haar tafel gezet, toen zij even haar kamer moest verlaten. Bij terugkeer waren de juwelen uit de tas verdwenen. De centrale recherche is terstond met het onder zoek begonnen. Terwijl in deze tijd ook in geuren en kleuren in diverse bladen de diefstallen bij de balletgroep uit de doeken werden gedaan (en voordien het milli- oenenschandaal van Den Besten, „Het Goede Heertje", enz. enz.). Natuurlijk staat in deze berichten niet dat de Ne derlandse dieven stelen omdat zij Nederlanders zijn, maar waarom wordt het wel gezegd van Indische Nederlanders en Duitsers? Omdat het inderdaad slechte mensen zijn? En is om die reden de toe lating van de spijtoptanten dus verkeerd? En zit men eigenlijk toch maar in zijn brave maag met de hier gevestigde repatrianten? Een typische reactie op „Dossier Karpaan (dat over het algemeen slecht, althans onvoldoende ge- critiseerd werd) is een brief die wij ter redactie ontvingen van „Een Hollander die schrijft: Zou't geen aanbeveling verdienen de honderden jonge Indiërs die wij dagelijks op dure brom mers enz. zien rijden, rossen, de kapitalen die hier worden gespendeerd (voor plezier en zo veel meer) te bestemmen voor hun rasgeno ten hierdoor zouden onze belastingen enigs zins worden verlicht Wij mogen ons niet opwinden, wij mogen nooit éénmaal over een schreef gaan of direct staan de knuppels klaar. We kunnen dus alleen nog maar met de sociologen vaststellen dat wij hier nog steeds staan als „out-group" tegenover „in-group". Het is voor het wérkelijk groothartige Nederland alleen zo verdrietig dat geen één volbloed-Neder lander in de pers hiertegen ook maar één stem laat horen. Wij vragen ons dan ook in verbijste ring af: waarom al die drukte om discriminatie en koloniale mentaliteiten elders in de wereld? Nogmaals: Tong-Tong valt niet Nederland aan, maar alleen één fout: zelfingenomen, kleinburger lijke hypocrisie. Het bevechten van dat euvel is toch Nederlands? T. R. De vorige TONG TONG was te laat en behoor lijk ook. Het regende telefoontjes en briefkaar ten: „Waar blijft m'n TONG TONG?! geluk kig maar, een teken dat velen hun lijfblad wel missen als het niet op tijd in de bus ligt. We vra gen wel excuus en hopen, dat het niet meer zal gebeuren. Er waren vele oorzaken, o.a. de druk te door de voorbereidingen voor de Pasar Malam, maar hoofdschuldige was toch wel de vrije zater dag, die nu voorgoed is doorgedrongen tot de zetterij, de clichémakerij en de binderij, allemaal „instellingen" waar het verschijnen van TONG TONG van afhangt. Als je zélf een vrije zaterdag hebt, juich je dat heugelijke feit natuurlijk toe. Als je er narigheid van ondervindt natuurlijk niet. We zullen er wel aan gewend raken op den duur. Déze TONG TONG is in ieder geval wél op tijd en één lichtpuntje is tenminste dat U Uw eerstvolgende vrije zaterdag, 1 juli, op onze Pasar Malam kunt doorbrengen, die op die dag al van af 11 uur 's morgens geöpend zal zijn! Een ware stortvloed van correspondentie is bin nengekomen over Amerika. Ik weet nog niet, hoe die gekanaliseerd moet worden in de kolommen van Tong-Tong. Het zal nochtans zeker gebeuren.Twee richtlijnen zullen daarbij in elk geval gekozen wor den: 1. Amerika is even „ver en vreemd" voor Holland als Indië altijd geweest is, d.w.z. een gro te mate van „onbegrip" zal nooit afdoende be streden worden bij mensen, die er nooit geweest zijn en die ook tonen van Indië en de Nederlan der in Indië geen begrip te hebben. Dergelijke brie ven kunnen dus moeilijk in behandeling genomen worden. 2. Met al de éénzijdige en foutieve voor stellingen, die Tjalie van de V.S. geeft, bedenke men: er is één niet weg te praten en torenende waar heid in het emigratie-beeld naar de V.S. Meer dan 90 van de Indo's en Totoks die erheen g^gd'art zijn (en dat zijn er allemaal samen honderdduf- zenden!) wil nooit meer naar Nederland térug. De Nederlander in Amerika gedraagt zich eigen lijk als de Nederlander die destijds naar Indië ver trok en daar een nieuw vaderland vond. Wat is slecht? Wat is dom? Wat is „onvaderlands"? Het gaat alwéér tussen de „wijde Hollander en de „ijauwe Hollander" (want de wijde Hollander Hief twist niet met Tjalie!). Tong-Tong staat door "zi/n^aarkpAajl de zijde van de „wijde Hollander". Die. aa$r£jal ,tóde discussies duidelijk spreken.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 5