a
DISCRIMINATIE
HAAGSE DIERENTUIN
Iedere avond dansen
op de
PASAR MALAM
in de
Vrijdag, 30 Juni:
The Starlights
Zaterdag, 1 Juli:
The Hot Jumpers
The Sky Rockets
The Starlights
The Rocking Diamonds
Zondag, 2 Juli:
The Hot Jumpers
The Starlights
AMERIKA:
PRO EN CONTRA
N.C.R.V. - BRANIE - GOED
Met Dossier Karpaan" is de
N.C.R.V. voor het voetlicht durven
treden met de openbare behandeling
van een nationale gewetenszaak,
waarvoor driekwart van het volk en
het hele kabinet een jaar lang op
weinig eervolle wijze uit de weg zijn
gegaan.
De Regering durfde deelname aan
het programma niet aan; het volk
blijft zoals duidelijk uit de pers
reacties blijkt voor het merendeel
„moreel doof".
Dat heeft de N.C.R.V. wel geweten
en voorzien. Dat nochtans ter wille
van de eerlijke rechtvaardigheid
„branie" voor het voetlicht getre
den werd, waarderen wij bijzonder.
Onnoemelijk veel brieven en tele
foontjes bewijzen ook. hoezeer de
Tong-Tong-kring het initiatief van
de N.C.R.V. bewondert.
Er zal in het boek der historie op de
zwarte bladzij der spijtoptanten ten
minste één helderwitte plek te vin
den zijn. En daarop staat: N.C.R.V.
Poekoel teroes, N.C.R.V.! Voor
alle zaken van menselijk recht!
DE VIJFDAAGSE WERKWEEK
r. r.
vouez-
vous
danseft
avec
Onder aantekening:,,Een belediging voor ons en
onze kinderen! kreeg ik ondervolgend knipsel toe
gestuurd uit het Utrechts dagblad (accentuering
van mij
VERDUISTERING IN
DIENSTBETREKKING
Tot drie maanden gevangenisstraf, waar
van twee voorwaardelijk met een proeftijd van
drie jaar, veroordeelde de Utrechtse politie
rechter conform de eis de 20-jarige losarbei-
der H.V. alhier wegens verduistering in
dienstbetrekking van hoeveelheden fotopapier,
een gevonden portefeuille en een regencape.
„U loopt nogal luchtig over het eigendoms
recht van anderen heen. Dat is bepaald een
restant van uw opvoeding in Indonesië, waar
men tracht met zo weinig mogelijk werk toch
wel aan de kost te komen", merkte de Utrecht
se politierechter op.
Hoewel de verdachte in de gelegenheid ver
keerde op zeer coulante condities aan het no
dige fotomateriaal te komen, wanneer hij er
maar om gevraagd had in het bedrijf, waar
hij werkte, de Ned. Fotografische Industrie
te Soestduinen, had hij liever de Indonesische
methode van pik-maar-in gevolgd. Maar dat
pakte tenslotte toch verkeerd uit.
Van dezelfde mentaliteit getuigde zijn weder
rechtelijke toeëigening van de in genoemd be
drijf gevonden portefeuille, inhoudend een be
drag van 25.Die pakte hij ook maar
zonder meer mee. De reeks werd besloten met
de diefstal van een regencape.
,,U moet er rekening mee houden, dat der
gelijke dingen in Nederland niet worden toe
gelaten", vermaande de Politierechter.
Het stukje is echt geschreven uit de zelfoverschat-
tende en alle - andere - mensen - zijn - slecht - ge
zichtshoek, waarvan ook ondervolgende „kop bo
ven een berichtje in Het Vaderland getuigt:
ZO ZIJN ONZE MANIEREN
De Haagse politie heeft aangehouden de 56-
jarige Duitse mevrouw H. K. M., echtgenote
van J. B., en wonende te Oberhausen, Duits
land. De vrouw heeft bekend zich te hebben
schuldig gemaakt aan diefstal van diverse
winkelgoederen ter waarde van ongeveer
1000,Zij pleegde de diefstallen gistermid
dag in enkele winkelmagazijnen in de binnen-
stad. Zij werd aangehouden, nadat in 'n win
kelmagazijn haar gedrag argwaan had ge
wekt. In een in de stad geparkeerde auto waar
mee de vrouw met enkele Duitse kennissen
voor een dagje naar Nederland was gereisd
werd de buit aangetroffen. Haar medereizi
gers bleken onschuldig te zijn aan haar acti
viteiten in deze.
En dat wel „vreemd" aandoet naast de neutrale
behandeling van een soortgelijk berichtje nota bene
in de kolom er vlak naast (krant 9 juni, pag. 11)
en dat eigenlijk veel schokkender hoorde te zijn,
immers de beroving van een gast binnen onze mu
ren!
FRANQAISE BEROOFD
VAN HAAR JUWELEN
Een aantal juwelen ter waarde van ongeveer
3600,is vannacht uit een kamer in hotel
Krasnapolsky ontvreemd. Een fran?aise, een
antiquaire uit Rouaan, was juist van een be
zoek aan de Deltawerken teruggekeerd. Zij
had haar reistas op haar tafel gezet, toen zij
even haar kamer moest verlaten. Bij terugkeer
waren de juwelen uit de tas verdwenen. De
centrale recherche is terstond met het onder
zoek begonnen.
Terwijl in deze tijd ook in geuren en kleuren in
diverse bladen de diefstallen bij de balletgroep uit
de doeken werden gedaan (en voordien het milli-
oenenschandaal van Den Besten, „Het Goede
Heertje", enz. enz.).
Natuurlijk staat in deze berichten niet dat de Ne
derlandse dieven stelen omdat zij Nederlanders zijn,
maar waarom wordt het wel gezegd van Indische
Nederlanders en Duitsers? Omdat het inderdaad
slechte mensen zijn? En is om die reden de toe
lating van de spijtoptanten dus verkeerd? En zit
men eigenlijk toch maar in zijn brave maag met
de hier gevestigde repatrianten?
Een typische reactie op „Dossier Karpaan (dat
over het algemeen slecht, althans onvoldoende ge-
critiseerd werd) is een brief die wij ter redactie
ontvingen van „Een Hollander die schrijft:
Zou't geen aanbeveling verdienen de honderden
jonge Indiërs die wij dagelijks op dure brom
mers enz. zien rijden, rossen, de kapitalen die
hier worden gespendeerd (voor plezier en zo
veel meer) te bestemmen voor hun rasgeno
ten hierdoor zouden onze belastingen enigs
zins worden verlicht
Wij mogen ons niet opwinden, wij mogen nooit
éénmaal over een schreef gaan of direct staan de
knuppels klaar. We kunnen dus alleen nog maar
met de sociologen vaststellen dat wij hier nog
steeds staan als „out-group" tegenover „in-group".
Het is voor het wérkelijk groothartige Nederland
alleen zo verdrietig dat geen één volbloed-Neder
lander in de pers hiertegen ook maar één stem
laat horen. Wij vragen ons dan ook in verbijste
ring af: waarom al die drukte om discriminatie
en koloniale mentaliteiten elders in de wereld?
Nogmaals: Tong-Tong valt niet Nederland aan,
maar alleen één fout: zelfingenomen, kleinburger
lijke hypocrisie. Het bevechten van dat euvel is
toch Nederlands?
T. R.
De vorige TONG TONG was te laat en behoor
lijk ook. Het regende telefoontjes en briefkaar
ten: „Waar blijft m'n TONG TONG?! geluk
kig maar, een teken dat velen hun lijfblad wel
missen als het niet op tijd in de bus ligt. We vra
gen wel excuus en hopen, dat het niet meer zal
gebeuren. Er waren vele oorzaken, o.a. de druk
te door de voorbereidingen voor de Pasar Malam,
maar hoofdschuldige was toch wel de vrije zater
dag, die nu voorgoed is doorgedrongen tot de
zetterij, de clichémakerij en de binderij, allemaal
„instellingen" waar het verschijnen van TONG
TONG van afhangt. Als je zélf een vrije zaterdag
hebt, juich je dat heugelijke feit natuurlijk toe.
Als je er narigheid van ondervindt natuurlijk niet.
We zullen er wel aan gewend raken op den duur.
Déze TONG TONG is in ieder geval wél op tijd
en één lichtpuntje is tenminste dat U Uw
eerstvolgende vrije zaterdag, 1 juli, op onze Pasar
Malam kunt doorbrengen, die op die dag al van
af 11 uur 's morgens geöpend zal zijn!
Een ware stortvloed van correspondentie is bin
nengekomen over Amerika. Ik weet nog niet, hoe
die gekanaliseerd moet worden in de kolommen van
Tong-Tong. Het zal nochtans zeker gebeuren.Twee
richtlijnen zullen daarbij in elk geval gekozen wor
den: 1. Amerika is even „ver en vreemd" voor
Holland als Indië altijd geweest is, d.w.z. een gro
te mate van „onbegrip" zal nooit afdoende be
streden worden bij mensen, die er nooit geweest
zijn en die ook tonen van Indië en de Nederlan
der in Indië geen begrip te hebben. Dergelijke brie
ven kunnen dus moeilijk in behandeling genomen
worden. 2. Met al de éénzijdige en foutieve voor
stellingen, die Tjalie van de V.S. geeft, bedenke
men: er is één niet weg te praten en torenende waar
heid in het emigratie-beeld naar de V.S. Meer dan
90 van de Indo's en Totoks die erheen g^gd'art
zijn (en dat zijn er allemaal samen honderdduf-
zenden!) wil nooit meer naar Nederland térug.
De Nederlander in Amerika gedraagt zich eigen
lijk als de Nederlander die destijds naar Indië ver
trok en daar een nieuw vaderland vond. Wat is
slecht? Wat is dom? Wat is „onvaderlands"? Het
gaat alwéér tussen de „wijde Hollander en de
„ijauwe Hollander" (want de wijde Hollander
Hief twist niet met Tjalie!). Tong-Tong staat door
"zi/n^aarkpAajl de zijde van de „wijde Hollander".
Die. aa$r£jal ,tóde discussies duidelijk spreken.