De laatste Dodo? r Vliegvakantie MEER VAK ANTI ERVOOR MINDER^GELD Vraayt inlichtingen overjdeze privéreizen^bij Hesta Crans Co. - Plein 22 - 's-Gravenhage Telefoon 18.42.50 2 BIJ DE VOORPLAAT .Zonder uitgesproken pro of contra U te zijn, sta ik toch als „volbloed" Nederlander (mag ik dat wel zeggen, of zet dat „kwaad bloed"?) en nooit in Ned. lndië of Amerika geweest, nog steeds vreemd tegenover Uw blad. Of liever de toon ervan. Ik verwerp het woord „teneur omdat dat woord een denigrerend bijklankje heeft. Ook ver' werp ik de mening dat Uw blad anti-Nederlands zou zijn. Er zijn (gelukkig) in Nederland wel va ker en feller aanvallen op Nederlandse fouten en gebreken ondernomen. Naar mijn mening eigenlijk nog niet vaak en fel genoeg. Als ik op dezelfde wijze als U „gast' zou zijn in een tehuis, waar tk de rest van mijn leven zou moeten slijten, zou ik ook deel móeten nemen aan de bestrijding van ge varen. j. Echter kan ik nog steeds niet wennen aan Uw „klank" (die ik overigens terugvindt in Uw voor treffelijke bundels „Tjies" en „Tjoek en zijn ette lijke inzichten en standpunten volmaakt vreemd en nieuw voor me. Soms delightfulsoms PWijk. in elk geval onbekend en misschienwel on-Neder- lands. Zijn er dus wel houdbaar? (Naam inzender bekaend) Zeqt de „gast": Tong-Tong is volmaakt nieuw voor Nederland en zelfs voor lndië. Nooit tevoren heeft een „Indo" een openbare eigen persstem gemaakt (ook Zaalberg en Berretty niet), althans in Nederland. Dit is de eerste maal ook dat „de kleine Indo" een plaats krijgt in het Neder lands bewustzijn (naast „de kleine Hollandse bur german"). Tot nog toe hebben alleen de Grote Repatrianten hier bestaan, de schrijvers, de staats lieden, de gepensioneerde hoofdambtenaren en „grote boengs" uit de Indische „Handel, Be drijfsleven, Cultures" de mannen die de „ping en de roem binnenbrachten. Maar men wist niet dat zij leefden mét en vaak dank zij honderduizenden Kleine Boengs, fuseliers en spandries, schrijvers en commiezen 4e klas, snij- velders en weegbruggers, machinisten op SS-locs en suikertreintjes, zwijgzame, bescheiden, op ar melijke salarisjes levende „bruine mensjes, hall Inlander eigenlijk". Saaa! Men wist niet dat deze Kleine Boengs voor de Hollandse vlag stierven of sneuvelden van Samalangan tot Atapoepoe tot Tjiater tot De Drie Pagoden Pas tot Seoul, ja ook voor de Duitse vuurpelotons hier in Neder land! Saaa! Dat zij leven! En nu vingers tikken omdat ze een accentje heb ben? Omdat zij geen stoofprei lusten, maar kop pig rijst blijven eten? Omdat zij niet om tien uur matten kloppen? Omdat zij niet meelopen in op tochten met spandoeken voor minder werktijd ot meer weekloon? Omdat zij willen en durven ge tuigen in het enige Nederlandse blad dat hen horen wil, Tong-Tong? En als de „toon" niet „ligt nog een tik erbij? Welk verschijnsel doet zich hier voor? Om een vergelijking te maken: tussen de Holland se model-mensen (in C A-pakjes, Bata-schoen- tjes blonde krullebollen) loopt opeens een man, die bruin is en af en toe in slaapbroek/kebaja (Indische huisdracht) of cowboy-pak loopt Deze man beweert nochtans Nederlander te zijn! Het is „krimmeneel"! En toch is het zo en zelfs al eeuwen zo. Eeuwen lang hebben „buitenlandse" Nederlanders bestaan, die voor rood-wit-blauw de spits hebben afgebeten, de grootste risico's gelopen hebben, de wonder lijkste „baten" binnengebracht, de literatuur ver rijkt, ja zelfs hun stempel gedrukt op de Nederlandse cultuur hier. Zij zijn met vreemde vrouwen gehuwd, hebben merkwaardige nieuwe samenlevingen en typisch nieuwe cultuur-kenmerken ontwikkeld, maar hebben nooit een eigen stem in het Neder landse (pers)kapittcl gehad. Dat gebeurt met Tong-Tong dus voor het eerst. Voor het eerst merkt de Nederlander dat er ty pische inzichten bestaan, die vreemd aandoen en nochtans Nederlands zijn. Voor het eerst misschien krijgt de Nederlander benul van zijn „buiten-Ne derlands bestaan." Het is logisch dat er sommige appeltjes geschild moeten worden. Het is logisch dat men aan som mige smaakjes wennen moet (maar de Nederlan der is ook aan zwarte peper, notemuskaat en zelfs sambal gewend geraakt), maar dat went wel op den duur en wordt zelfs om uw eigen woord te ge bruiken: delightful! Daar twijfel ik niet aan. Het gaat inderdaad wat moeilijk. De Nederlander heeft een aangeboren neiging om „uit te spuwen wat vreemd is. Toen ik op een keer in een Rotter damse klas op de vraag welk geloof ik had (pei lend) antwoordde: „Ik ben Boeddhist was het een minuut stil in de klas. En toen riep een jongen opeens: „Slaat dood!" Het was natuurlijk een grap en we hadden er allemaal lol over, maar het ty peert heel sterk het verzet tegen het ongewone. Nu zegt men misschien: „Maar de Indischman sterft tóch gauw uit. Dus waarom nog die eigen stem?" Mijn antwoord is: „De Indischman noch zijn „tjap" op Nederland sterft uit. Nog lang niet! Maar ook al zóu het zo zijn, ook al zou ik de laat ste platipus zijn in Australië, de laatste dodo van Madagascar (vóór hij sneuvelt onder de knuppel slagen van cultuurloze matrozen), ik zou defiant, vechtklaar en levens .belust zijn tot mijn laatste ademtocht. (Dit is géén „hatelijk aanval op Neder land". Dit is een nauw gericht antwoord aan cu- tuurloze onverschilligen, hart- en verstandloze „weg-assimileerders en discriminanten!) Ik besef heel goed dat ik bij de massa geen ge hoor en begrip vind. Daarom „vlieg ik uit stimuleer het stichten van „buiten-Nederlandse cultuur-kolonies" (weet u dat er zojuist een Tong- Tong-club is opgericht in Australië?) om vast te houden wat niet verdwijnen mag: een levend Neder lands cultuurkenmerk over de hele wereld, zoals op alle wereldatlassen Nederlandse namen staan. U zegt: wat een gesnoef: één man, Tjalie, doet dit alles. Mijnheer K„ ik ben alleen maar een tuin man met een gieter: de plantjes bestaan al en zijn sterk en groeien goed. Na mij zullen anderen komen. Maar de Indische (lees wereld-) Nederlander zal nooit, nooit, nooit sterven! Ik zal u nu iets typisch vertellen: ook al is de massa lauw en vol verzet: de wérkelijk intelligent en ruim denkenden (hoogleraren, academici in het algemeen, politici, topfiguren in handel en bedrijfsleven) bewijzen door hun abonneeschap dat er positieve waarden zijn in Tong-Tong. Dit blad is misschien het enige blad in Nederland met een „over-balance naar de pientere kant in zijn abonnee-spreiding. Dit is niet iets om mee te bluffen, dit geeft mij zekerheid van mijn gelijk, dus van mijn bestaans noodzaak. Méér dan dat: het zou een treurig ver lies zijn voor Nederland als Tong-Tong zou ver dwijnen. Dat is de reden waarom de schare achter Tong-Tong zal doorzetten. En winnen. TJALIE ROBINSON P.S. Dit is een „verloren stem". Ik weet het. Want in Nederland wil men dit blad niet lezen, deze stem niet horen. Dodo's, denkt men, hoeven n.et te verdwijnen door nekomdraai. Ze kunnen ook weggekruist worden. We zullen zien! per K.L.M., Sabena, e. a. met verblijf in comfortabele hotels, o.a. te: Mallorca Costa Brava Canarische eilanden Franse Rivièra Italiaanse Rivièra Adriatische kust Zwitserland Portugal Griekenland Sardinië Elba Torremolinos (Malaga)I Luchttourisme^betekent ook voor„U Airtour Holland 1" c t i NespandaJTours 15 dagen 15 dagen 16 dagen 15 dagen 14 dagen 15 dagen 15 dagen 15 dagen 10 dagen 15 dagen 15 dagen 16 dagen vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f vanaf f 398- 449- 837- 517- 455- 422- 463- 1018- 936.- 652- 633- 620- Onafhankelijk Indisch Tijdschrift Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Tel. 542.542 - Giro 6685 Verschijnt de 15de en 30ste van elke maand Prijs per nummer 0,40. Kwartaal f 2,25 Halljaar f4,-. Per jaar ƒ7,-. Betaling geschiedt altijd VOORUIT ABONNEMENTEN BUITENLAND Per jaar Australië Per Luchtpost: ƒ40,-. Per Zeepost: ƒ12, Nw. Zeeland, Zd. Afrika, Brazilië: Per Luchtpost: 30, Per Zeepost: ƒ12, Nw. Guinea, Canada, U.S.A.: Per Luchtpost: 24, Per Zeepost: ƒ12, Suriname, Antillen: Per Luchtpost: ƒ18, Per Zeepost: ƒ12, West-Europese landen: Per Luchtpost: 12, Agente voor de U.S.A.: Hermine A. Diemei 1 804 Broadway, San Francisco 9, California Agente voor Canada: Mevr. E. Ie Sueur- Zimmer, 1 Richview Side Road, Weston Ontario, Canada. Uitgave GAMBIR Uitgeverij voor Oost en West Onder redactie van TJALIE ROBINSON. Zoekt op basis van de nuttige ervaringen In de Gordel van Smaragd nieuwe interessen In Nederland te wekken voor de Tropen- gordel.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 2