„I AM AN INDO Moe G raafstal The Ballad of East and West LESJE OP DE BALEH-BALEH b Moe Graafstal op haar verjaardag in gesprek met Harry Broers en zijn echtgenote. Op zaterdag 30 september vierde Moe Graafstal haar 93ste verjaardag temidden van „hafir kinde ren een kerk vol Oud-Steurtjes die naar Haar lem toe gekomen waren om die dag niet te missen. Moe Graafstal is een heel merkwaardige vrouw een voor deze tijden ongewone vrouw. Toen haar broer Johannes (Pa) van der Steur haar op het eind van de vorige eeuw naar Indië riep om hem te helpen bij zijn gigantische taak: in naam van het Evangelie een hulp en toeverlaat te zijn voor de ..minderwaardige kolonialen" en de Indische paria-kinderen, aarzelde ze geen seconde, maar ging- Voor dat eenvoudige Haarlemse meisje uit een orthodox en vrij welvarend gezin brak toen een „krankzinnige tijd aan: in een ver en vreemd land met volkomen nieuwe gewoonten, met vreemde talen en moeilijke half-verwilderde kinderen, naast een Europese maatschappij die laatdunkend dacht over soldaten en „kampong-Indo's." Wie de biogra fie van Pa van der Steur en Moe Graafstal kent, wie denkt aan de vele „gegronde bezwaren" die nu worden geopperd tegen een verblijf in den vreem de, die toentertijd in veel ernstiger (ja vaak levens gevaarlijke) mate aanwezig waren, die staat ver steld over het enorme werk dat tot stand gebracht werd, over het eenvoudige, maar rotssterke Gods vertrouwen van deze burgervrouw. Als we aan Moe Graafstal denken, zijn we be schaamd over onze brutale veeleisendheid tegen over zo weinig moed, onze mond vol humane en Christelijke leuzen en onze maatschappelijke klein heid. Wat een eisen durven wij te stellen aan Ame rika, Australië, Indonesië, Nederland! En hoe af schuwelijk weinig doen we eigenlijk. Bij al het brallend veroordelen van de neger-discriminatie in Amerika is er geen één vrouw nu, die vrijwillig zou willen emigreren om ergens in Louisiana wat voor neger-kinderen te doen. Moe Graafstal zou het rustig gedaan hebben. Wie gaat er tussen de Papoea s zitten in Nw. Guinea? Wie zit als Moe s zoon Wim Graafstal als warga negara in Indonesië om in armenwijken wat te doen? Oh, East is East, and V/est is West and never the twain shall meet, Till Earth and Sky stand presently at God's great judgement Seat; But there is neither East nor West, nor Border, nor Breed, nor Birth, When two STRONG men stand face to [ace, though they come from the ends of the earth! R. KIPLING Ach ja, wij weten allemaal zo goed wat er slecht is elders op de wereld. Maar we hebben onze AOW zeer lief. Dit, mijn waarden, is geen op roep om „en masse" naar verdrukte volksgroepen te tijgen. Dit is alleen een waarschuwing om veel Farizeïsch geschal maar liever te laten, als we onze sociale zekerheden té lief hebben. Weet U wat merkwaardig is aan deze Moe Graaf- s:aP Hoewel ze nooit iets gedaan heeft voor soci ale zekerheden of verzekeringen, nooit zorgen heeft gehad om een ouwe dag, is ze nu 93 jaren oud geworden in goede gezondheid en in vrij goeden doen. Een levend voorbeeld van het ver werkelijkt geloof: „Die God bewaart, is wel be waard." Zei ik niet dat Moe een ongewone vrouw is? T. R. Beste Tjalie, Steeds meer realiseer ik me, dat emigratie voor de Ind. Ned. meer betekent dan alleen een streven naar een betere levensstandaard. Ik verliet Holland ruim drie jaar geleden en liet het „zekere" achter in ruil voor het „onzekere" in de U.S.A. Ik wilde weg uit Holland. Ik heb dan ook geen ogenblik geaarzeld om van het „special" quotum gebruik te maken. Met alle moeilijkheden die wij hier hebben onder- vonden en die er zo nu en dan nog steeds zijn, voel ik me hier senang. Zo heb ik me gevoeld sinds we voet aan wal zetten. Ik ben er nu van overtuigd, dat het streven naar eigenwaarden als Indo onbe wust de hoofdreden was dat ik zonder aarzelen het besluit nam Holland voorgoed vaarwel te zeggen. Mijn hoop is, dat meerderen dit zullen gaan zien. Er zouden dan meer goals kunnen worden gemaakt, die tot een overwinning kunnen leiden voor de Ind. Nederlander. De emigrant, die na wat tegenslagen gauw terugholt om nog op tijd zijn Drees-pensioen- tje te kunnen innen heeft geen zelfrespect en kan dientengevolge geen respect van zijn medemens verwachten. Waar blijft de moed, het doorzettings vermogen en het eergevoel, die we hadden toen er „anti of pro Nip gekozen moest worden? Hebben enkele jaren verblijf in Holland al die levenslessen te niet gedaan? We zouden nu juist sterker moeten zijn. We hebben tijden moeten doormaken waar de ergste in de U.S.A. bij verbleken. We praten alsmaar over eenheid. Okay, laten we dan eerst iets positiefs vinden, een volk dat ons accepteert en waardeert precies zoals we zijn: een groep met eigen waarden, een eigen „heritage". Niet Dutch people from Indonesia, maar people of Indonesian and Dutch ancestry, apart, Indo. Dat kunnen we hier bereiken. Hier is een land dat ons niet alleen een betere levensstandaard biedt; het biedt ons haar bijzondere staatsburgerschap. It doesn't matter what you are; Italiaan, Japanner, Indo, Greek, noem maar op. Elke amerikaanse burger, zolang je een goede burger Mijn moeder was maar een blootvoetig meisje uit Toeloengagoeng. Haar moeder was maar een Javaanse kampongvrouw uit Ngoedjang. Ik zocht Tjang op toen ik mijn einddiploma PHS (met tienen) in mijn zak had. Toewan Moeda Tinggih dari Betawie. Waarom? Om te geuren? Ik weet het niet meer. 's Nachts kon ik niet slapen. Dacht aan nieuwe carrières, aan het uitgangsleven in Ba tavia misschien. Ik stond op en liep naar de achtergalerij door het slapende huis. Daar achter stond een baleh-baleh. En daarop zat Tjang. Heel stil en heel alleentjes. Ik was wat verbaasd. Vroeg waar of ze sliep. Hier, zei ze, zachtjes kloppend op de baleh-baleh. Slaap ik dan in uw bed? vroeg ik geschrokken (de Indi sche gastvrijheid stond immers altijd het beste af voor gasten). Neen, zei ze. Ik slaap altijd hier. Ik ging naast haar zitten. We praatten moeilijk, want ze sprak haast geen Maleis: ik kende geen Ja vaans. Het bamboe van de baleh-baleh was door het vele zitten en liggen mild buigzaam geworden en glad en kozend. Geurend naar de natuur. Zacht meegevend en toch steunend. En luchtig. De ach tergalerij was wijd en open als een voorportaal van het universum dat vol sterren was boven de zwart fluwelen boomprofielen, waarin de tjodots krijger tje speelden. Een stuk Eeuwigheid in alle een voud, rust en natuurlijkheid om deze baleh-baleh geschaard. Ik was op een toen nog niet volkomen omvatbare wijze diep onder de indruk. En nog steeds is er veel in de wezenlijke grote menselijk heid in die zilverwitte Tjang op die bamboe baleh- baleh, die ik niet begrijp. Want ik moest verder toch? Carrière maken. Veel doen. Parijs, Madrid, New York wachtten op me. Had Tjang niet zelf gezegd toen ik nog maar een jongetje was van zeven: „Deze, (en ze streek over mijn haar ze was helderziend, zei men) deze is een anak mas Ach lieve Tjang, nu ik een halve eeuw geleefd heb en mijn armzalige gestuntel bekijk in de wereld, nu mijn ogen achteruit gaan, nu begrijp ik ook hoe jij je toen vergist hebt: Het was geen goud dat je zag, maar doodgewoon koper. T. R. bent, heeft dezelfde rechten. Zij respecteert, erkent en accepteert daarbij al deze groepen als individuele groepen met hun eigen „heritage" en cultuur, en wat een groep apart maakt van elke andere groep, eist geen assimilatie. Dit heet „Freedom" Ned. in holland, als U plannen heeft to join us in the U.S.A., ga dan met het doel Amerikaans Burger te worden. U kunt er alleen bij winnen. Zorg dat U vijf jaar later kunt zeggen; „Tm an american citizen of Indonesian and Dutch ancestry". I m an Indo with American citizenship. Roy Steevensz Whittier, Cal. Het valt niet mee uit deze brief de gedachten van Roy te lezen. Het is een gecompliceerde, maar tevens subtiele materie. En Roy is nog jong: veel typische psychologische en sociale problemen heeft hij nog niet diep kunnen doorleven. Maar hij voelt ze instinctief zuiver genoeg aan om deze spontane brief te schrijven: een bepaalde nim mer aflatende beklemming van Indo's in Ne derland en in Indonesië (het toch nergens als „vol" aangemerkt te worden) is hij in Amerika, die „mengpot van alle nationaliteiten", kwijt. In dat land van tientallen millioenen bruine mensen, die er allemaal bij horen, van oorspronkelijke na tionaliteiten, die helemaal zichzelf mogen blij ven, voelt hij zich eindelijk verlost van allerlei gepeuter. Hij is eindelijk volkomen vrij. Dat geeft hem een enorm zelfgevoel en een enorm ont plooiingsverlangen. Het Indo-schap ontdekt hij opeens als een plus-waarde, i.pl.v. een eeuwige min-waarde, waarop altijd getaward wordt. Men moet in Amerika geweest zijn om dat te begrij pen, dat land van ex-Spanjaarden, ex-Italianen, ex- Grieken, ex-enz-enz-enz„ waar elke vorm van assimilatie gewoon dwaasheid is. Wij plaatsen deze brief als afspiegeling van gedachten van vele Indo's in den vreemde (ook Mexico, Brazilië, enz.) Liever geen discussie. 7*

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 5