SINTERKLAAS-BOUTADE Horlogerie Jos van Arclcen Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 336441 9 prachtige opnamen van het geteisterde gebied na de Kloetramp krijgen veel bewondering. Dan komen er opdrachten. Eerst van de Post spaarbank voor een reclamefilm om: „de spaar- idee te propageeren." Dan een soort souvenirfilm voor Dr. E. Gottlieb, wanneer die na een verblijf van 9 jaar weer naar Denemarken terugkeert. Het is nu een niet meer zo grote, maar daarom toch wel gewaagde stap naar de echte speelfilm. Het is gewaagd omdat er in die tijd veel con currentie is van Amerikaanse, Engelse en Duitse films. Maar Carli laat zich er niet door afschrik ken. Hij is scenarioschrijver, regisseur en came raman tegelijk. Een echte studio heeft hij niet. Hij laat in zijn tuin kleine huisjes optrekken waar de interieuropnamen worden gemaakt. Alleen tus sen 7 en 8.30 uur 's ochtends is het licht geschikt om te filmen, wat later is de tropenzon alweer veel te verblindend schel. Zijn spelers zijn Indo- Europeanen en bijna allemaal amateurs. Alleen zijn hoofdrolspeelster de bekende Annie Krohn, die na Carli's film zelfs aanbiedingen krijgt uit het buitenland, die ze wijselijk afslaat, heeft enige toneelervaring achter de rug. Tussen '29 en '32 maakt Carli onder meer: „Banden des Bloeds", „Sarinah, een meisje van het Zuiderstrand" en „Karina's zelfopoffering." In al deze films worden conflicten behandeld, die typisch zijn voor een gemengde samenleving. Ook weet Carli' in al zijn films steeds prachtige na tuuropnamen te verwerken, die echt zijn, geen coulissenwerk dus. Het is waarschijnlijk om al die redenen, dat zijn films een ieder aanspreken en niettegenstaande buitenlandse concurrentie groot succes hebben. Bij het schrijven van „Banden des Bloeds" werd Carli sterk geïnspireerd door het gegeven van de „Paria van Glodok." Het verhaal speelt zich af in Sumatra, waar een jonge Indo regelmatig op olifantenjacht gaat om op die ma nier wat geld te verdienen voor zijn Indonesische moeder en zijn zusje. Door een administrateur van een onderneming wordt echter een verbod uitge vaardigd nog langer op olifanten te jagen, maar de jongen gaat er noodgedwongen mee door. Als hij tenslotte door de totok-administrateur gevangen ge nomen wordt, blijkt het dat deze zijn vader is. De Heer Carli hield niet van trucopnamen, de bioscoopbezoekers moesten waar voor hun geld krijgen en dus moest alles echt zijn. Voor deze film werd een echte olifantenjacht georganiseerd in Z. Lampong en als hoofdrolspeler nam hij een echte jager. Met zijn camera stond Carli naast de jager, wanneer die een op hen afstormen de dikhuis neerknalde. „Ik moet bekennen, dat ik wel op mijn benen stond te trillen, maar ge lukkig waren van Halle en van Haastert prima jagers en is alles goed gegaan", vertelt hij. Ook in de film „Sarinah" haalt de hoofdrolspeler een stunt uit door van een hoge rots in zee te duiken, wanneer hij Sarinah van de verdrinkings dood moet redden. Sarinah is de dochter van een baron en diens Indonesische huishoudster. Wan neer de baron naar Holland gaat, trekken Sari nah en haar moeder naar „Java's zuiderstrand." Sarinah, die door haar vader is erkend, krijgt later zijn erfenis en wordt verliefd op een Hol lander. Deze Hollander echter raakt gecharmeerd van een nicht van Sarinah, een volbloed Euro pese. Wanhopig vlucht Sarinah naar huis en tracht zelfmoord te plegen door zich in zee te ver drinken. De Hollander ziet echter tijdig zijn fout in, reist haar achterna en weet haar nog net op bovengenoemde spectaculaire wijze uit zee te ha len. (Ja onze ouders hielden wel van een mooi drama!). Alleen het filmen van deze duik was in die tijd technisch bezien een krachttoer, die Carli feil loos uitvoerde. De film „Karina's zelfopoffering" tenslotte, die in '32 klaarkomt wordt in de pers „een mijlpaal in de Indische filmindustrie" genoemd en met veel lof ontvangen. Het verhaal speelt zich voor een groot gedeelte aan het Jogja'se hof af en de opnamen zijn au thentiek. Carli krijgt zelfs toestemming de gouden pajong te gebruiken, die in zijn filmverhaal voor komt. Ook zijn er prachtige opnamen van de Boroboedoer. Het zou te lang zijn de inhoud van deze film te beschrijven. Ook ditmaal zijn de hoofdpersonen mengbloeden, maar nu is de moe der een Hollandse en de vader een Raden. Wan- „Dit jaar doen we er heus niet aan". Hoe vaak hebben we dat al niet gezegd, ieder jaar weer, en hoe vaak zijn we, als de vijfde december met rasse schreden naderde, zwak geworden en met kunst en vliegwerk werden dan vlug nog wat din getjes gemaakt of gekocht en slapeloze nachten werden doorgebracht met het verzinnen van rijm woorden. „Wat rijmt in hemelsnaam op helpen?" dacht ik eens radeloos. „Je wilt je moeder nooit eens helpen" luidde een zin uit een gedicht dat ik mijn jongste had toegedacht. Ik ging het hele alfabet langs, helpen, stelpen, welpen. Wat kon je daar nu van maken. „Je bent je moeder nooit tot hulp" dan? Weer het alfabet langs stom gegrinnik bij de g. En tenslotte kwam er een hatelijk gedicht op een andere fout. Er waren er vele in mijn ogen! Als ik al de Sinterklazen zo eens naga, die we in de loop der jaren niet zouden vieren, waren de leukste wanneer we geen geld hadden om ze te vieren. Je moest dan wel je vernuft aan het werk zetten, wat na een jaar op non actief geweest te zijn, eerst wat krakend op gang kwam. Maar na enige oefening ging het dan weer als gesmeerd en de voldoening was volkomen als ze nog blij waren met alle in elkaar geknutselde cadeaux. De gekste Sinterklaas was wel tijdens de Japanse bezetting. Aangezien het manvolk merendeels in kampen was ondergebracht bleef er niet veel an ders over, dan een vrouwelijke heilige te engageren. De keus viel op ondergetekende. Omdat het oorlog was en ook Sinterklaas doodarm, was het pak van de heilige nu niet bepaald je dat. Een rode mantel konden we niet krijgen, wel een blau we militaire cape. En de jurk was een sprei met zo'n gehaakte kant bevallig om mijn magere leden gedrapeerd en met spelden vastgeprikt. Ach, wat hebben we gelachen toen met het aankleden. Nu, met Sinterklaas ren je een paar winkels langs, moppert dat alles zo duur is en „Wat moet je in hemelsnaam nu weer geven, ze hebben alles al. Nou, dit dan maar", en wat wrevelig koop je dan maar iets. Géén voldoening. Waarmee ik natuurlijk niet zeggen wil, dat ik nu terug verlang naar de magere jaren of de bezet ting. Maar dit jaar doen we er héus niet aan IKS Advertentie Voor een Geschenk van blijvende waarde voor ST .-NICOLA AS enKERSTMIS slaagt U het best bij Vroeger Djl. Segara 11 - Djakarta thans neer de moeder komt te overlijden worden de in die tijd 50.000.te kosten. „Dat kon ik kinderen aan het Jogja se hof verder opgevoed. natuurlijk onmogelijk opbrengen zegt Carli en Vooral het spel van Annie Krohn (wie van onze dat was dus noodgedwongen het einde van lezers weet waar zij thans verblijft?) wordt zeer „KINOWERK CARLI." geprezen. Maar niet van de Indische film-industrie, die na Inderdaad blijkt de film een mijlpaal te zijn, maar een korte inzinking weer tot bloei wordt gebracht, wel anders dan men zich gedacht had. Het is hoofdzakelijk door Chinezen. de beste speelfilm, die er tot dan vertoond is, Wat vindt U, TONG-TONG-lezers, zullen wij hier maar tevens de laatste die Carli maakte. Het is in Holland weer met de Indische film beginnen 1932 en de sprekende film doet nu definitief en de „Nouvelle Vague" in de Nederlandse film zijn intrede. Daar valt met de stomme film niet wereld worden? Of maar eerst bescheiden blijven tegen te concurreren, ook al is het camerawerk nu en starten met een Toneelclub? Dat alleen al nog zo goed. schijnt boven onze krachten te gaan! Een installatie om geluidsfilms te maken blijkt ELLEN De dramatische slotscène van de film „Sarinah, een meisje van Java's Zuiderstrand." Sarinah, gespeeld door Annie Krohn is maar ternauwernood van de verdrinkingsdood gered na een spectaculaire duik van de mannelijke hoofdrolspeler in het zilte nat vanaf een 30 m. hoge rots.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1961 | | pagina 9