Te gast bij „Récupérables" GEEN CONTACT zijn. Ik geloof, dat zij opnieuw zullen uit gaan over de wereld, en wanneer de vlaag van waanzin en van dwaasheid over de UNO en over de Kongo zullen zijn weggewaaid, dat zij dan ook naar dat deet van Afrika zullen teruggaan en dat zij daar dezelfde rol zullen spe len, die zij vroeger hebben gespeeld, 4 Er zijn de afgelopen dagen enige honderden spijtoptanten in Nederland teruggekeerd. Con tact met deze mensen (om meer te weten te komen; om te helpen) is niet mogelijk, om dat Maatschappelijk Werk en CCKP de adres sen niet vrijgeven. Zelfs niet (of: juist niet?) aan NASSI. En natuurlijk niet aan Tong-Tong. Voorheen werden ook de adressen van repa trianten en van Deta-jongens niet aan ons ver strekt. Ook voor acties niet, waarin wij gratis kerstnummers ter beschikking stelden of hulp in de vorm van kerstpaketten. Alle moeite die wij ons gaven om te weten te komen „waarom niet?" stuitte af op niet-oifi- ciële „verklaringen" als: „Waarom eigenlijk wél?", „Het Regeringsbeleid is nu eenmaal zo!", „Als die adressen vrij gegeven zouden worden, zouden, deze arme mensen in de han den kunnen vallen van stofzuigersverkopers, verzekeringsagenten, politieke agitanten, enz.' „Het is beter dat ze zo snel mogelijk assimi leren." Etc. etc. Laat ons er verder geen doekjes om winden. Dit alles lijkt onaangenaam veel op „geruis loos wegwerken van mensen, wier aanwezig heid in Nederland „in discussie" is". Of „voorkomen dat eventuele sterkere bindingen ontstaan van lotgenoten". In elk geval zit er een vervelende achterdocht en al te gerede kwaaddenkendheid achter deze onwil, die wij uiteraard accepteren moeten, maar die niet bepaald bevorderlijk zijn voor een zich hele maal senang en zeker voelen van de Indisch man in een samenleving die zo luidkeels „de volledige erkenning van menselijkee vrijheden en rechten" propageert. ven en tot nieuw leven gebracht. Het zal gebeuren. De Vlamingen zijn al verder. Op deze bijeen komst kregen wij exemplaren in handen van bladen en periodieken van Vlaamse gemeen schappen in Noord- en Zuid-Amerika en an dere continenten, waarmee zeer nauwe relaties bestaan. Er wordt niet honend en afkeurend over de Amerikanen gesproken; er wordt op gewekt over emigratie naar Brazilië (terwijl men hier alsmaar klaagt over mislukking). Men zegt hier vaak dat Vlamingen luchthartig en oppervlakkig zijn. Omdat men daar zelden of nooit somber bij de pakken neerzit? Ah, men verstaat daar de kunst alle plus-factoren te bundelen en te activeren, en men gaat de min-factoren voorbij of attaqueert ze gezamen lijk. Met „Band en Zuiderkruis" zal België zijn „morele kater" over het verlies van de ko loniën sneller te boven zijn dan Nederland, dat zelfs Tong-Tong nog niet eens ziet. Of worden we hier toch nog wel op tijd wakker? T.R. Twee kijkjes aan de (veel langere) Forum-tafel van de Culturele Sectie, waaraan vertegenwoordi gers zaten van Vlaamse cultuurgroepen uit de hele wereld. Links vertegenwoordigers van Centraal en Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Rechts de vertegenwoordigers van de grote Vlaamse groep in de K.S. aan het woord. Over de gehele linie werd de klacht vernomen van veel te weinig belang stelling van de Ambassades voor de cultuurgroepen. Ook Nederlandse ambassades schieten o.i. te kort in belangstelling voor geëmigreerde Nederlanders. Ook al hebben deze mensen een andere nationaliteit gekregen, cultuur en taal hebben zij behouden en dat heeft recht op interesse. Op de Academische feestzitting, eerste rij, van links naar rechts: Ere-Gouverneur-Generaal HA A. Cornelisde heer Burger, ambassadeur van Zuid-Afrika; Z.Exc. Minister Van Els/ande (Opvoeding en Kuituur); de heer Knapen (voorzitter van de Kultuurraad voor Vlaanderen) Z.Exc. Julien Kuypers (gevolmachtigd Minister voor bethrekkingen met het buitenland)mevr. Spitaels; de heer O. V. Spitaels (voorzitter van Band en Zuiderkruis) en de heer Lötter (persattaché bij de Ambassade van Zuid-Afrika) De vorige maand heeft in het Paleis voor Congressen te Brussel ter gelegenheid van het 4e lust- rum van tijdschrift ,,Band-Zuiderkruis" (,,de Vlaamse Tong-Tong een ,,rapat istimewd plaatsgehad van Vlamingen over de Wereld. Het is een grootse demonstratie geweest van broe derschap over oceanen en continenten heen met een trotse terugblik op het koloniale verleden en een moedige blik voorwaarts in de wereld. zij het in een ander klimaat, zij het met een andere intentie; maar ik geloof, dat hun geloof en hun liefde altijd de zelfde zullen blijven. Ik zie hen terug over gans Afrika en in andere minder- ontwikkelde streken van de wereld, en zij zullen, samen met ons, die gedoemd zijn om in dit kleine land te blijven wonen, de band van alle Vlamingen over de wereld, of ze onder het Zuider kruis of elders zullen verblijven, voort durend blijven verstevigen." Hoe lang zal het nog duren voor een Neder lands minister komen zal die de Indischman en zijn bijzondere waarde voor andere inter nationale initiatieven begrijpt en stimuleert? Hoe lang zal het nog duren voordat de Indisch man zelf het eindelijk inziet? In elk geval is Tong-Tong op de goede weg. In ruim tiendu- zend gezinnen leeft nu al de actieve gedachte: deze koloniale nalatenschap moet bewaard blij- De redacteur van dit blad rekent het zich tot een eer tot deze Vlaamse rapat uitgenodigd te mogen zijn en waardeert het in zijn Vlaam se vrienden dat zij de werkelijke betekenis van Tong-Tong zien, die vele Nederlanders nog steeds niet zien. Laat ons hopen dat wij eens ook een lustrum mogen vieren van Over zeese Nederlanders met vertegenwoordigingen uit heel de wereld. De bijeenkomst omvatte een forumgesprek van de Culturele Sectie, waarin gedachten werden uitgewisseld tussen afgevaardigden uit alle Vlaamse kringen in Europa, Afrika en Ameri ka, een forum van de Sociale Sectie, waarin de belangen van uit de Kongo verdreven Vla mingen werden verdedigd, en een Academische Feestzitting, waarin o.m. het woord werd ge voerd door de gevolmachtigd Minister voor de buitenlandse culturele betrekkingen Z. Exc. J. Kuypers en de Minister-Adjunct van Natio nale Opvoeding en Cultuur, R. van Elszande. Het was deze laatste spreker, die refererend aan de slotwoorden van Sartre s „Les Mains Sales": „non récupérable", de woorden sprak die ook tot ons gericht konden zijn: „Men heeft van de gewezen kolonialen op zoveel tonen al gezegd „non récupé- rables". Ik geloof, dat een manifestatie zoals deze van vandaag, waar het de mensen van „Band en Zuiderkruis zijn, die het initiatief hebben genomen voor deze dag, voor deze manifestatie van de Vlamingen over de wereld, dat zij met deze manifestatie hebben bewe zen, dat zij méér dan „récupérables"

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 4