Attentie Bandoengse Kwekelingen
DE KLEINE MOORDENAARS
Sinds ik bij de Redactie van Tong-Tong ben, zijn mij verschillende dingen opge
vallen. Het is alsof je als „nieuwlichter" intensiever waarneemt, scherper reageert
od indrukken die op je af komen. Uit brieven en gesprekken proef je de geaard
heid van de lezers. Een heel bijzondere lezerskring. Een wonderlijke mengelmoes
van alle gezindten, alle maatschappelijke niveaus, alle mentaliteiten van een sterk
gemengde groepering.
Verbonden, geboeid door één gedachte: de
Tong-Tong-gedachte. Een streven dar zo moei
lijk in woorden is te vangen; een begrip dat
staat voor hulpbereidheid over enge gienzen
heen, ruim menselijke verbondenheid. Hecht
gefundeerd op waarden die vele generaties
lang beproefd en als een tweede natuur geab
sorbeerd zijn; de behoefte om die levensbe
schouwing uit te dragen, door te geven aan
anderen. Edn ideaal dat de groep homogeen
maakt, positief gericht houdt. De vreemde
samenstelling is op een merkwaardige manier
haar kracht.
Diezelfde heterogeniteit maakt de groep ook
uiterst kwetsbaar voor listige langzaam dóór
werkende aanvallen, geniepige hatelijkheden.
Een verschijnsel dat je in iedere samenleving
iedere groepering aantreft. Ook onze eigen
groep is daar niet vrij vanEen rechtstreekse
openlijke aanval kan je pareren en het is zelfs
vaak zo, dat je de tegenstander (ondanks lijn
recht tegenover elkaar staande opvattingen)
een grote dosis respect niet kan onthouden,
en dat gevoel is wederzijds.
De onzichtbare slinkse ataques zijn oneindig
veel gevaarlijker, traag inbijtend als lang
zaam werkend vergif. Ze kunnen een onhei-
stelbare ravage aanrichten, zelfs dodelijk zijn.
Het gevaar is niet denkbeeldig, het is bittere
realiteit!
Het komt om de hoek kijken in verdachtma
kingen, in het langs de neus weg lanceren
van afbrekende kritiek. Het besluipt ons
in wrevelige opmerkingen, in onderlinge on
verdraagzaamheid, in anonieme scheidbriefjes.
Ze zijn als microben deze kleine moordenaars.
Je kunt ze met het blote oog niet zien; diep in
de weefsels doen ze hun duister werk, ver
nietigen cel na cel tot het hele weefsel on
herroepelijk is beschadigd. Het begrip „vech
ten met open vizier" zijn ze niet bij machte
te interpreteren, laat staan in de praktijk te
brengen! En net als microben zijn ze moeilijk
uit te roeien.
De enige afweer is ons zo goed mogelijk
imnuium te maken door ons steeds weer te
realiseren dat het gevaar bestaat, door ons te
verzetten tegen negatieve inblazingen. Vóór
je het weet hebben de microben hun werk
al gedaan.
Gelukkig is de kern van onze groep nog niet
aangetast. Dat blijkt uit vele brieven, dat
springt glashelder uit dit fragment van een
schrijven van S. A. Weyrich:
„Ik ben bel mei Tjalie eens. haten U'e vooral
niet met modder gaan smijten, maar het mooie
en goede in onze herinnering terugroepen
en doorgeven aan onze kinderen.
Toen ik nog een klein meisje was, zei ik eens
tegen een goede vriend: ..Ik doe wel vaak wat
goeds, maar daartegenover weer zoveel ver
keerds dat al het goede weer teniet wordt ge
daan„Het kwade kan men soms nog we1
goedmaken", zei hij, „maar het goede blijft
eeuwig bestaan".
Ik geloof inderdaad dat Tong-Tong een taak
heeft te vervullen en dat onze groep er het
meest mee gediend is, zoveel jnogelijk op
houw end te zijn
Deze trouwe abonnee vertolkt in een paar
rake zinnen de gedachten en gevoelens van de
„backbone" van Tong-Tong.
Het gevaar bedreigt juist het goede deel van
onze groep, dat zo gauw geneigd is de schou
ders op te halen in de trant van: „Ach, zó
erg is het niet, dat loopt wel los, wij zijn er
toch zelf bijDeze houding is de achilles
hiel van ieder weldenkend, ieder argeloos
mens! Niet ons blad loopt chronisch gevaar,
maar de band die ons tezamen houdt.
Laat ons op onze hoede zijn voor de listen
en lagen van de kleine sluipmoordenaars,
ieder in zijn eigen kring en omgeving. De
kern van onze groep mag niet ondergraven
worden, daar is ze te mooi en te gaaf voor.
Zij is de inzet van al onze krachten honderd
maal waard
MAUS RUGEBREGT
Vervolg van pag. 3
vormen tot een zuil van eendracht en construc
tiezin. Houd al uw persoonlijke inzichten in
religie, politiek, sociaal en cultureel in uw
eigen kring, vereniging of gemeenschap, maar
wees in Tong-Tong een bondgenoot van de-
tienduizend. Wij zullen allen samen wél va
ren.
Dit moet gezegd, omdat ook Tong-Tong slech
te tijden tegemoet kan gaan. De kranten leren
ons voortdurend van rampen, twisten en in
eenstortingen. Grote periodieken storten in
een, grote maatschappijen gaan over de kop
of komen in ernstige nood (de KLM!), re
geringen wankelen op hun zetel. Waarom
zou Tong-Tong gespaard blijven?
Wij ouderen en veel door het leven geslagen
mensen weten dat de mens niet behoed kan
worden voor tegenspoeden. Dat er geen sy
steem bestaat dat ons eeuwig gelukkig maakt.
Maar we weten ook dat geloof in het
goede, vasthoudendheid en moed ons door
alle slechte tijden heen helpen.
Kijk. we hebben een bond van tienduizend
mensen. Mensen zoals U. Met gebreken, maar
ook met goede kanten. Als wij althans in de
Tong-Tong-kring niet toegeven aan de neiging
tot verdeeldheid, aan twist en vertwijfeling,
als we dit draadje van vriendschap met Tong-
Tong vasthouden en zorgen dat we tiendui
zend draden bijeen houden, dan kunnen de
stormen in het leven ons minder deren. Poe-
koel teroes! T.R.
Toen we het vorige jaar in mei onze gedenk
waardige reünie in Den Haag hielden, zullen
velen van ons klasgenoten en kennissen heb
ben ontmoet, die ze meer dan 10 jaren niet
gezien hadden. Dan kwamen de verhalen los,
en hoeSobere, spannende, tragische, hu
moristische. Zelfs van verre oorden als de
West, Nieuw Guinea. Amerika, Singapore
en Australië kwamen de verhalen. Wat jam
mer, dat al deze verhalen verloren kunnen
gaan. Verhalen uit een historisch tijdperk.
Immers voor 't eerst in de geschiedenis maak
te een Aziatisch rijk in grote aantallen krijgs
gevangenen uit de Westers koloniserende vol
ken. Daarna gaven in grote aantallen leerkrach
ten les in een taal. die hun moedertaal niet
was enz. enz.
Er zou beslist genoeg stof gevonden kunnen
worden om een pocket-boek met short-storics
samen te stellen.
Daarin zouden dan de jaren beschreven kun
nen worden, vanaf het eindexamen tot en
met 1961, het jaar van de REIJNIE.
Niemand hoeft daarbij een blad voor zijn of
haar mond te nemen. Bepaalde misstanden
TOEN en NLT kunnen gerust scherp op de
korrel worden genomen. Juist in het SUB-
1F.CTIEVE ligt wellicht de grote waarde
van zo'n bonte verzameling short-stories.
Door de veelheid, kan de lezer de ware toe
dracht, het gulden middenpad zien (hopen
we).
We zouden onder een pseudoniem mogen
schrijven, waarvan alleen een te benoemen
..Redactie Commissie" de ware auteurs kent.
De titel van de pocket zou b.v. kunnen lui
den „Een kweekschool zwermt uit over de
aardbol". Zo'n pocket zou een waarachtige
posthume hulde zijn aan onze onvolprezen
Dick de Hoog, aan wiens streven het immers
te danken is, dat we het onderwijzers-diploma
in onze zak hebben.
Auteurs worden verzocht hun bijdragen te
zenden aan de Redactie tan Tong-Tong
onder het motto Bandoengse Kweek" fin
de linkerbovenhoek van de enveloppeDe
genen die zich beschikbaar willen stellen voor
de redactie-commissie en dit graag zo
spoedig mogelijk! kunnen zich eveneens
opgeven aan de Redactie van dit blad
Men heeft de ervaring dat juist onderwijzers
moeilijk te bewegen zijn tot het opschrijven
van opstellen. Welnu oud-Tjikoedapateuhers
en oud-Papandajanlaners laten we hierop een
uitzondering maken, zodat Tong-Tong, onder
wiens supervisie het één en ander tot stand
kan worden gebracht, overstroomd wordt met
HET opstel van uw LEVEN over uw eigen
leven. 7- Ch. HETHAR1A
Vanzelfsprekend bevelen wij bovenstaande
oproep van de heer Hetharia warm aanOn
ze Indische onderwijzers vormen immers een
heel aparte categorie van leerkrachtendie les
gaven aan kinderen van verschillende rassen,
godsdiensten en levensgewoonten. Onderwij
zers die niet alleen hun strikt paedagogische
taak uitoefenden, maar zich bovendien wisten
aan te passen aan de geaardheid en mentali
teit van andere bevolkingsgroepen. Zij heb
ben prachtig werk gedaan, en het is de moeite
waard hun ervaringen en belevenissen vast te
leggen als een leerrijke ervaring en in dit spe
ciale geval bovendien als een tribuut aan de
man die zoveel voor de Indische groep tot
stand heeft gebracht: Dick de Hoog. Wij
vertrouwen erop, dat de „I.E.l .-Kwekelin
gen" en mase zullen reageren.' Veel succes
toegewenstREDACTIE
OPROEP!
ATTENTIE OUD-LEERLINGEN VAN DE
I.E.V. KWEEKSCHOOL BANDOENG
De tweede rëunie van onze IEV Kweekschool
zal gehouden worden op tweede Pinksterdag,
dat is maandag 11 juni a.s., in het gebouw
„DE VERENIGING", Willemstraat/Kazer
nestraat 38, te Den Haag.
Meldt U zo spoedig mogelijk voor zover U
dat nog niet gedaan heeft bij de onderstaande
adressen:
J. M L. HAYE, Roggekamp 320, Den Haag;
J. Th. LATUPERISA, Boele van Hensbroek-
laan 20 Den Haag.