Attentie Bandoengse Kwekelingen DE KLEINE MOORDENAARS Sinds ik bij de Redactie van Tong-Tong ben, zijn mij verschillende dingen opge vallen. Het is alsof je als „nieuwlichter" intensiever waarneemt, scherper reageert od indrukken die op je af komen. Uit brieven en gesprekken proef je de geaard heid van de lezers. Een heel bijzondere lezerskring. Een wonderlijke mengelmoes van alle gezindten, alle maatschappelijke niveaus, alle mentaliteiten van een sterk gemengde groepering. Verbonden, geboeid door één gedachte: de Tong-Tong-gedachte. Een streven dar zo moei lijk in woorden is te vangen; een begrip dat staat voor hulpbereidheid over enge gienzen heen, ruim menselijke verbondenheid. Hecht gefundeerd op waarden die vele generaties lang beproefd en als een tweede natuur geab sorbeerd zijn; de behoefte om die levensbe schouwing uit te dragen, door te geven aan anderen. Edn ideaal dat de groep homogeen maakt, positief gericht houdt. De vreemde samenstelling is op een merkwaardige manier haar kracht. Diezelfde heterogeniteit maakt de groep ook uiterst kwetsbaar voor listige langzaam dóór werkende aanvallen, geniepige hatelijkheden. Een verschijnsel dat je in iedere samenleving iedere groepering aantreft. Ook onze eigen groep is daar niet vrij vanEen rechtstreekse openlijke aanval kan je pareren en het is zelfs vaak zo, dat je de tegenstander (ondanks lijn recht tegenover elkaar staande opvattingen) een grote dosis respect niet kan onthouden, en dat gevoel is wederzijds. De onzichtbare slinkse ataques zijn oneindig veel gevaarlijker, traag inbijtend als lang zaam werkend vergif. Ze kunnen een onhei- stelbare ravage aanrichten, zelfs dodelijk zijn. Het gevaar is niet denkbeeldig, het is bittere realiteit! Het komt om de hoek kijken in verdachtma kingen, in het langs de neus weg lanceren van afbrekende kritiek. Het besluipt ons in wrevelige opmerkingen, in onderlinge on verdraagzaamheid, in anonieme scheidbriefjes. Ze zijn als microben deze kleine moordenaars. Je kunt ze met het blote oog niet zien; diep in de weefsels doen ze hun duister werk, ver nietigen cel na cel tot het hele weefsel on herroepelijk is beschadigd. Het begrip „vech ten met open vizier" zijn ze niet bij machte te interpreteren, laat staan in de praktijk te brengen! En net als microben zijn ze moeilijk uit te roeien. De enige afweer is ons zo goed mogelijk imnuium te maken door ons steeds weer te realiseren dat het gevaar bestaat, door ons te verzetten tegen negatieve inblazingen. Vóór je het weet hebben de microben hun werk al gedaan. Gelukkig is de kern van onze groep nog niet aangetast. Dat blijkt uit vele brieven, dat springt glashelder uit dit fragment van een schrijven van S. A. Weyrich: „Ik ben bel mei Tjalie eens. haten U'e vooral niet met modder gaan smijten, maar het mooie en goede in onze herinnering terugroepen en doorgeven aan onze kinderen. Toen ik nog een klein meisje was, zei ik eens tegen een goede vriend: ..Ik doe wel vaak wat goeds, maar daartegenover weer zoveel ver keerds dat al het goede weer teniet wordt ge daan„Het kwade kan men soms nog we1 goedmaken", zei hij, „maar het goede blijft eeuwig bestaan". Ik geloof inderdaad dat Tong-Tong een taak heeft te vervullen en dat onze groep er het meest mee gediend is, zoveel jnogelijk op houw end te zijn Deze trouwe abonnee vertolkt in een paar rake zinnen de gedachten en gevoelens van de „backbone" van Tong-Tong. Het gevaar bedreigt juist het goede deel van onze groep, dat zo gauw geneigd is de schou ders op te halen in de trant van: „Ach, zó erg is het niet, dat loopt wel los, wij zijn er toch zelf bijDeze houding is de achilles hiel van ieder weldenkend, ieder argeloos mens! Niet ons blad loopt chronisch gevaar, maar de band die ons tezamen houdt. Laat ons op onze hoede zijn voor de listen en lagen van de kleine sluipmoordenaars, ieder in zijn eigen kring en omgeving. De kern van onze groep mag niet ondergraven worden, daar is ze te mooi en te gaaf voor. Zij is de inzet van al onze krachten honderd maal waard MAUS RUGEBREGT Vervolg van pag. 3 vormen tot een zuil van eendracht en construc tiezin. Houd al uw persoonlijke inzichten in religie, politiek, sociaal en cultureel in uw eigen kring, vereniging of gemeenschap, maar wees in Tong-Tong een bondgenoot van de- tienduizend. Wij zullen allen samen wél va ren. Dit moet gezegd, omdat ook Tong-Tong slech te tijden tegemoet kan gaan. De kranten leren ons voortdurend van rampen, twisten en in eenstortingen. Grote periodieken storten in een, grote maatschappijen gaan over de kop of komen in ernstige nood (de KLM!), re geringen wankelen op hun zetel. Waarom zou Tong-Tong gespaard blijven? Wij ouderen en veel door het leven geslagen mensen weten dat de mens niet behoed kan worden voor tegenspoeden. Dat er geen sy steem bestaat dat ons eeuwig gelukkig maakt. Maar we weten ook dat geloof in het goede, vasthoudendheid en moed ons door alle slechte tijden heen helpen. Kijk. we hebben een bond van tienduizend mensen. Mensen zoals U. Met gebreken, maar ook met goede kanten. Als wij althans in de Tong-Tong-kring niet toegeven aan de neiging tot verdeeldheid, aan twist en vertwijfeling, als we dit draadje van vriendschap met Tong- Tong vasthouden en zorgen dat we tiendui zend draden bijeen houden, dan kunnen de stormen in het leven ons minder deren. Poe- koel teroes! T.R. Toen we het vorige jaar in mei onze gedenk waardige reünie in Den Haag hielden, zullen velen van ons klasgenoten en kennissen heb ben ontmoet, die ze meer dan 10 jaren niet gezien hadden. Dan kwamen de verhalen los, en hoeSobere, spannende, tragische, hu moristische. Zelfs van verre oorden als de West, Nieuw Guinea. Amerika, Singapore en Australië kwamen de verhalen. Wat jam mer, dat al deze verhalen verloren kunnen gaan. Verhalen uit een historisch tijdperk. Immers voor 't eerst in de geschiedenis maak te een Aziatisch rijk in grote aantallen krijgs gevangenen uit de Westers koloniserende vol ken. Daarna gaven in grote aantallen leerkrach ten les in een taal. die hun moedertaal niet was enz. enz. Er zou beslist genoeg stof gevonden kunnen worden om een pocket-boek met short-storics samen te stellen. Daarin zouden dan de jaren beschreven kun nen worden, vanaf het eindexamen tot en met 1961, het jaar van de REIJNIE. Niemand hoeft daarbij een blad voor zijn of haar mond te nemen. Bepaalde misstanden TOEN en NLT kunnen gerust scherp op de korrel worden genomen. Juist in het SUB- 1F.CTIEVE ligt wellicht de grote waarde van zo'n bonte verzameling short-stories. Door de veelheid, kan de lezer de ware toe dracht, het gulden middenpad zien (hopen we). We zouden onder een pseudoniem mogen schrijven, waarvan alleen een te benoemen ..Redactie Commissie" de ware auteurs kent. De titel van de pocket zou b.v. kunnen lui den „Een kweekschool zwermt uit over de aardbol". Zo'n pocket zou een waarachtige posthume hulde zijn aan onze onvolprezen Dick de Hoog, aan wiens streven het immers te danken is, dat we het onderwijzers-diploma in onze zak hebben. Auteurs worden verzocht hun bijdragen te zenden aan de Redactie tan Tong-Tong onder het motto Bandoengse Kweek" fin de linkerbovenhoek van de enveloppeDe genen die zich beschikbaar willen stellen voor de redactie-commissie en dit graag zo spoedig mogelijk! kunnen zich eveneens opgeven aan de Redactie van dit blad Men heeft de ervaring dat juist onderwijzers moeilijk te bewegen zijn tot het opschrijven van opstellen. Welnu oud-Tjikoedapateuhers en oud-Papandajanlaners laten we hierop een uitzondering maken, zodat Tong-Tong, onder wiens supervisie het één en ander tot stand kan worden gebracht, overstroomd wordt met HET opstel van uw LEVEN over uw eigen leven. 7- Ch. HETHAR1A Vanzelfsprekend bevelen wij bovenstaande oproep van de heer Hetharia warm aanOn ze Indische onderwijzers vormen immers een heel aparte categorie van leerkrachtendie les gaven aan kinderen van verschillende rassen, godsdiensten en levensgewoonten. Onderwij zers die niet alleen hun strikt paedagogische taak uitoefenden, maar zich bovendien wisten aan te passen aan de geaardheid en mentali teit van andere bevolkingsgroepen. Zij heb ben prachtig werk gedaan, en het is de moeite waard hun ervaringen en belevenissen vast te leggen als een leerrijke ervaring en in dit spe ciale geval bovendien als een tribuut aan de man die zoveel voor de Indische groep tot stand heeft gebracht: Dick de Hoog. Wij vertrouwen erop, dat de „I.E.l .-Kwekelin gen" en mase zullen reageren.' Veel succes toegewenstREDACTIE OPROEP! ATTENTIE OUD-LEERLINGEN VAN DE I.E.V. KWEEKSCHOOL BANDOENG De tweede rëunie van onze IEV Kweekschool zal gehouden worden op tweede Pinksterdag, dat is maandag 11 juni a.s., in het gebouw „DE VERENIGING", Willemstraat/Kazer nestraat 38, te Den Haag. Meldt U zo spoedig mogelijk voor zover U dat nog niet gedaan heeft bij de onderstaande adressen: J. M L. HAYE, Roggekamp 320, Den Haag; J. Th. LATUPERISA, Boele van Hensbroek- laan 20 Den Haag.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 4