De Poekoelan, ook wel Pentjak geheten Uit ondervolgende legende is af te leiden, dat de poekoelan afkomstig moet zijn van de apen. Aan de overkant van een rivier, die langs een bos stroomde, woonde eens een „tani" echtpaar zonder kinderen. Zij leefden van de opbrengst van hun groententuin en sawah, terwijl de was, bij het ontbreken van een put, door de vrouw aan de oever van de rivier werd gedaan. Hun hutje was ongeveer een kwartiertje lopens van de rivier verwijderd en hadden ze daar voor een weg daarheen opengekapt door de boesboes (struiken). Aangezien buiten de rivier nergens water was, was de rivier de drinkplaats van al de dieren die in het bos leefden, zodat dat gedeelte waarlangs de die ren liepen was platgetrapt en een open ge deelte ontstond. Op zekere dag, het liep al tegen de middag, dat de vrouw weer bezig was met haar was bij de rivier, hoorde zij opeens achter haar een hevig gebrul en gekrijs. Zij hield met wassen op en keek om naar de open plek en zag tot haar grote ontsteltenis een hevig ge vecht tussen een grote aap en een tijger. Ver moedelijk had de laatste honger en dacht bij de drinkplaats een dier te verschalken om het als zijn middagmaal te gebruiken. Op de open plek gekomen evenwel, stond hij plotseling tegenover de reuze aap en dacht aan hem, het was een mannetje, een gemak kelijke prooi te hebben, maar jawel hoor, hoe de tijger ook aanviel, de aap was hem te vlug af en viel hem zelfs op onverwachte ogenblikken aan. Hoe of het zij, het was een langdurig en spannend gevecht, zonder enige kans voor de koning van het woud. Misschien hierover enigszins beschaamd, omdat hij van de veronderstelling uitging, dat hij elke prooi de baas was, en bovendien uitgeput door de vergeefse krachtsinspanningen om zijn prooi onder te krijgen, keerde hij zich om en ver dween met een sprong in het oerwoud. Nu was hij wel in staat om te springen, terwijl hij gedurende het gevecht daartoe verhinderd werd door de aap, die in zijn gevechtsstijl steeds zo dicht bij de tijger vocht, dat deze aangewezen was op klappen geven met zijn klauwen, evenwel zonder resultaat, omdat de aap onder die klauwen wegdook, dan wel ze met een sprong ontweek en bliksemsnel met een sprong terug was, maar altijd buiten het bereik van de machtige klauwen van de tijger. Ook de aap trok zich daarna terug in de top pen van de machtige woudreuzen. De vrouw bleef nog altijd perplex voor zich uitstaren, omdat ze niet alles direct kon verwerken. Eerstens dat de koning van het woud, die in haar oog oppermachtig was, niet in staat was een aap te overwinnen en tweedens hielden de verschillende grepen die de aap had toe gepast haar bezig. Intussen was het laat op de middag geworden en vergat ze helemaal dat ze nog voor haar man moest koken. Dus ging ze gezwind naar huis toe, om haar dage lijkse werkzaamheden af te maken. De man daarentegen was erg verbolgen, omdat hij zijn middagmaal miste en bovendien zijn vrouw verdacht van een stille verhouding met een ander. Zonder naar de reden van haar lang wegblijven te vragen, begon hij direkt met haar uit te schelden en ging naar haar toe, om zijn vrouw voor dit vergrijp (bij ons lijkt dit natuurlijk belachelijk) een pak slaag toe te dienen. Dit was heus niet de eerste keer dat hij daartoe overging, omdat hij een grote driftkop was, maar was het zo, dat de vrouw gewoonlijk gewillig zo'n pak slaag accepteer de. Nu daarentegen, stelde de vrouw zich in postuur op en toen de man sloeg, paste zij op hem een der grepen, die ze de aap had zien doen toe, met het gevolg dat de man tegen de grond sloeg. Deze werd nog bozer, stond op en herhaalde zijn aanval, maar nu werd een andere greep toegepast, met het zelfde funeste resultaat voor de man. Thans kwam deze tot bezinning en verontschuldigde zich voor zijn onheus gedrag. Daarop vroeg hij de vrouw, waar zij die kunstgrepen gezien had en van wie zij ze had geleerd. Toen ver telde de vrouw hem tot in de kleinste bijzon derheden wat ze gezien had met de opmerking tevens, dat zo hij eerst naar de reden van haar lang wegblijven had gevraagd en niet dadelijk met slaan te beginnen voordat de schuldvraag was bewezen, er niets zou zijn voorgevallen en hadden ze alles nader kun nen bepraten. Maar het was nog niet te laat om zulks te doen. Zij liet hem toen aanvallen op de manier als zij van de tijger gezien had en paste telkens andere grepen toe, die wonderbaar alle gelukten. Zo kwam dus de poekoelan onder de mensen en werd deze vechtwijze door hen tot verdere ontwikkeling gebracht. Tijdens mijn ambtsvervulling bij het Binnen lands Bestuur in Palembang, heb ik deze legende aan de praktijk getoetst. Voor dit doel heb ik grote makke Lampongapen aangeschaft. Er zijn veel mensen die niet van apen houden, ik daarentegen wel, omdat, al thans deze soort, zeer trouw zijn aan hun baas. Er moest niet iemand proberen al gesti culerend hardop tegen mij te praten thuis (toentertijd), of beide apen vielen hem aan. Aangezien ze met een band om de nek, waar aan een stevige ketting hing, vastzaten kon den zij geen kwaad. De apen op Java zijn in tegenstelling hiermee met een band om de buik, waaraan de ketting zat, vastgebonden. Derhalve konden deze zich beter verdedigen, omdat zij het gebruik van voor- en achter poten hadden. Die van mij konden dus alleen met de achterpoten trappen. Voor mij hadden de apen respect en kon ik bij hen geen kwaad al kregen ze van mij, van tijd tot tijd een tik. Ik heb daarom een mijner kennissen in de arm genomen en hem gevraagd te probe ren de grootste aap, het mannetje, met een stok te slaan. Om dit te doen naderde hij de luiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiini POEKOELAN 1 Een hele tijd geleden onze eerste op- g 1 roep: reacties nul. Valse schaamte 1 Stond alles wat met pentjak en vooral 1 met poekoelan-spelers in verband stond i 1 bij ons in een kwade reuk, iets waar- 1 1 over je maar liever niet te veel moest M 1 praten? Het leek er veel op. 1 1 En ziet de tweede oproep brengt een 1 flink aantal bijdragen binnen! Dat be- §f 1 tekent dat wij Prof. v. d. Veur kunnen 1 1 helpen aan waardevol studiemateriaal. 1 1 Dat betekent ook, dat wij zélf iets ge- 1 1 leerd hebben. Veel van wat als minder- i waardig", „laag-bij-de-gronds"„on- S i fatsoenlijk" werd aangevoeld blijkt bij 1 5 nadere beschouwing -vooral nu wij 1 I afstand kunnen nemen helemaal g niet iets om „maloe" over te zijn, in- 1 tegendeel zelfs materiaal te zijn waar S 1 geleerden grote belangstelling voor g 1 hebben. g 1 Wij zijn blij met de reeds ontvangen i 1 gegevens en legenden; de heer Her- 1 1 manus zond ons zelfs een leerboekje j „Permainan PentjaklSilat" (deel 1). 1 1 Maar wij kunnen nog veel meer gege- m 1 vens gebruikenWie vertelt ons iets 1 1 van de rahasia „Guntingan"rahasia 1 1 Depok, rahasia Buang Matjan Tawur 1 etc. Wie verhaalt de levensgeschiedenis 1 1 van vermaarde Indische poekoelan-spe- s 1 Iers, de omstandigheden waaronder zï] 1 g leefden, het milieu waarin zij opgroei- 1 i den, de beroemd geworden gevechten I i die zij leverden? Ajo, lezers, schrijft 1 1 uw ervaringen op, hoe meer documen- g 1 tatie over dit onderwerp, hoe degelij- 1 ker de studie opgezet kan worden! 1 Wij openen onze reeks poekoelan-arti- g 1 kelen met wat lichtere kost: een aardige 1 legende over het ontstaan van het spel. 1 I Later volgen de beschouwingen over de 1 technische kanten ervan. 1 REDACTIE 1 aap, deed alsof hij wilde steken en haalde uit tot een slag. De aap was evenwel op zijn quivive, ontweek bij het steken de stok, door hem met beide voorpoten opzij te slaan, maar toen de slag kwam dook hij bliksemsnel weg en begeleidde dit door met achter- en voor poten de stok te grijpen dit naar zich toe te trekken dan loslaten en met achterpoten een sprong naar de man te wagen en hem te trap pen. Al met al werden door de apen dezelfde grepen toegepast als die, welke men bij de poekoelan terug vindt. Het is zelfs zo met de poekoelan gesteld, dat de sprong van de kat naar een muis, (Lees verder pag. 21)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 9