r
Niet Tong-Tong alleen waarschuwt
8
"N
WIE LEENT? 8
9
OOSTERS
CRYPTOGRAM
SUARA - I.V.C.
Ik citeer uit het „Alg. Dagblad" van 1 mei:
In Brussel eindigde zaterdag het vijfde con
gres van de Europese stichting voor cultuur.
Tijdens het congres klonk een heel opmerkelijk
geluid uit de mond van een Indiërde in
Oxford politiek en economie docerende dr.
Raghvanan Iyer. Deze jonge geleerde hij is
pas 32 verweet de Europeanen van vandaag
dat zij het Aziatische denken henaderen op
veel te verwaande manier. En dat in een tijd
waarin Azië Europa's kennis en ervaring welis
waar nodig heeftmaar waarin de Aziaten
geen enkele behoefte hebben aan hooghartige
bevoogding.
Het is juist de tactloze manier die „hel Wes
ten" er maar al te vaak op nahoudt bij zijn
hulp aan ontwikkelingsgebieden, die ongeloof
lijk veel onheil sticht. Er zijn gelukkig uitzon
deringen, maar over hel algemeen stuurt hel
Westen de verkeerde mensen naar de gebieden,
die het gaat bijstaan. Of deze hulp ja of neen
te verdedigen is, moge hier onbesproken blij
ven dis zij wordt gegeven, moet er tenminste
intelligentie achter staan. En begrip voor de
mentaliteit van mensen die wij willen helpen
en via de hulp vaster aan ons willlen bin
den.
Dr. Iyer sprak in Brussel van een golf van
anti-Europe'isme in Azië.
Een golf die hem bang maakte. Amerika is dus
kennnelijk niet het enige land, dat bokken
schiet: Europa doet het evenzeer.
Wij, Europeanen, gaan te veel uit van ons
eigen denkpatroon, wanneer wij de achterge
bleven gebieden gaan helpen. Wij verschijnen
daar nog steeds een begrijpelijke maar on
verdedigbare en zelfs gevaarlijke rest van een
verleden tijd als hetzij de ex-heerser, hetzij
de gulle oom, die het wel eens even zal op
knappen. Wij lopen met grote laarzen door het
tere porselein van een beschaving, die de onze
vaak met stukken slaat en dan denken we, dat
we voor de Westerse ideologie een prachtige
voorpost hebben opgericht. De ontvangende
Aziaten knikken beleefd tegen ons maar be
grijpen er niets van. Als de milde gevers zijn
verdwenen schudden zij het hoofd over zoveel
dikhuidigheid. Dr. Iyer heeft, met het zelfbe
wustzijn dat met name Indische intellectuelen
kenmerkt, deze gedachten stevig willen hameren
in de hoofden der honderden Europeanen die
in Brussel naar hem luisterden.
Men mag hopen dat iets van die woorden
bijblijft. Anders zouden eventueel de bordjes
over een paar decennia wel eens verhangen
kunnen zijn.
Tot zover het bericht.
Terecht brengt Tong-Tong bij herhaling in
herinnering dat zijn doel hoger ligt, en op een
praktischer vlak, dan het verwijlen in senti
mentele herinneringen aan een voorbije tijd.
Terecht betoogt U telkens weer, hoe het
complex van herinneringen, denkwijzen en
idealen dat zijn ontstaan te danken heeft aan
het historische huwelijk tussen de Lage Lan
den aan de Noordzee en de Gordel van Sma
ragd, zijn potentiële funkties heeft. Het ligt
maar aan ons om die funkties te aktiveren,
welke opbouwend zijn en niet te vervallen in
de inertie van degenen die uit een soort „dé-
pit" vergeten willen, wat hun objectief be
wustzijn moeilijk, en hun onderbewustzijn
nimmer echt „vergeten" kan; noch ook over
te slaan naar, of te volharden in, de houding
van de „die-hard".
Terecht dan ook heeft de Redactie van uw
blad (of was het Tjalie R. sendiri?) een tijd
geleden in TONG-TONG het denkbeeld ge
opperd om te trachten, het conflict tussen
„onze" beide landen op een voorzichtige wijze
constructief te benaderen en te zoeken naar
wegen die in de toekomst zouden kunnen
leiden naar een beter onderling begrip, alles
buiten „de politiek" om. Het is me niet be
kend of dit denkbeeld inmiddels aan een
realisatie is toegekomen.
Dit alles kwam me in de herinnering bij het
lezen van bijgaande uitknipsels van artikelen,
die beide in het Algemeen Dagblad hebben ge
staan en de waardevolle raadgevingen bevatten
van dr. R. N. Iyer.
De erfenis van eeuwen heeft nu eenmaal een
stempel gedrukt op wat behoord heeft tot de
vroegere „Indische gemeenschap". Een (te)
belangrijk deel van „de Nederlanders" heeft
die gemeenschap steeds beschouwd als één van
de tweede rang. Het is de grote verdienste
van Tjalie R., dat hij de strijd heeft aange
bonden tegen dit wanbegrip, dat hieruit is
voortgekomen dat men met eigen maatstaven
ging meten, beoordelen en veroordelen, wat
behoorde en nog behoort tot een enigszins
andere orde. Het zal TONG-TONG, ondanks
de gemaakte vorderingen op de weg naar een
beter begrip, voorlopig toch moeilijk blijven
vallen, door te dringen in de harten van zeer
velen met zulke gefixeerde ideeën. Maar tel
kens zal zich een gelegenheid voordoen om
die moeizame weg ietwat te effenen. Zo n
gelegenheid is er nu.
Dr. Iyer is althans in ons land in zover „on
verdacht" dat hij (voor zover ik weet) geen
abonnee is van TONG-TONG, geen „Indische
Nederlander" en geen „spijtoptant". Naar zijn
stem zal men in Nederland luisteren. Hij is als
geleerde van wereldnaam uitgenodigd en ver
schenen in Brussel en blijkbaar hebben zijn
woorden daar indruk gemaakt. Het is geen
schande min of meer onder zijn vlag varende
en steunende op zijn prestige onze bijdrage te
leveren in het moeizame proces van omvorming
van denkwijzen en vooroordelen, die zó zijn
vastgeroest, niet alleen in ons land, maar ook
in vele andere delen van West-Europa.
Het Sovjet-blok werkt al jaren lang gestadig
en naar velen ons verzekeren succesvol
aan de opbouw van een anti-europese stem
ming in Azië (en elders). De USSR behoort
tot twee werelden, Oost en West en het is
daarom niet verwonderlijk dat zij de psyche
van de Aziaat beter kan aanvoelen en beïn
vloeden dan de West-europeaan dat kan. Maar
het Westen heeft ook groepen die qua af
komst en levenservaring tussen Oost en West
staan. De lezerskring waartoe uw blad zich in
hoofdzaak richt (ik zeg met opzet niet: de
lezerskring van TONG-TONG) behoort tot
die groepen en uit de positief-ingestelden
daaruit KAN de bibit voortkomen waaraan
het Westen ernstig gebrek lijdt... als het Wes
ten zich van dat gebrek maar bewust kon wor
den.
Moge TONG-TONG zijn kleine bijdrage leve
ren tot die bewustwording. Het is hoog tijd
MR. L. V. DOMPSELER
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
O O
g In alle ernst en vriendschap g
g Tjalie privé f2000,Het g
O komt zeker terug en er wordt g
O veel goeds mee gedaan. Geen 8
O vragen, geen contracten - in O
g Vriendschap en vertrouwen. g
g Zou het kunnen? g
g Twentsche Bank,[Pr. Maurits- g
g plein 28 of Giro 6685. g
O O
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Geen modern Europese surrealistische teke-
uig, maar een bij uitstek Oosters cryptogram,
vervaardigd door A. I. Siegersma. Ook de
Djojobojo-voorspelling is in zulke cryptogram
men neergelegd. Het ontstaan van zulke
prenten is met recht duidelijk. Men veronder
stelt dat de tekenaar omdat hij óf niet volko
men zeker is van zichzelf of bevreesd is voor
een macht, die hem het zwijgen zal opleggen,
een mededelingsvorm zoekt die raadselachtig is
en pas na voltrekking van de voorspelde
gebeurtenis uit de tekening verklaard kan
worden. Siegersma is ondanks zijn Friese
naam een door en door Indische jongen. Ook
hij heeft over tal van gebeurtenissen in de
wereld zo zijn eigen gedachten, maar hij kan
of wil ze niet uitspreken. Dus kiest hij de
cryptogram-vorm
Misschien vertellen wij nog eens wat Siegersma
met de tekening wil zeggen (zij heeft betrek
king op belangrijke politieke gebeurtenissen
en geeft (schalks) informatie over de identi
teit van de tekenaar), maar ook zonder uitleg
blijft zo'n cryptogram van een curieuze aan
sprekende kracht, vindt U ook niet?
Het laatste nummer van het orgaan van de
Indische Vereniging Curasao zag er weer
voortreffelijk uit: zeven velletjes met zeer ge
varieerde copy. Het aantal leden schommelt
maar blijft op behoorlijk peil en de energie
van deze leden op de meest uiteenlopende
terreinen is werkelijk verbluffend: sociaal werk,
sport, dans, muziek, spel, toneel enz. enz.
Wij zijn ervan overtuigd dat deze kleine
Indische groep zich zal ontwikkelen tot een
creatieve kern, waarvan de Curasaose gemeen
schap nog zeer veel vreugde en nut kan
ondervinden. Poekoel teroes, branie en onder
nemende mensen! Honderden véél grotere In
dische groeperingen in Holland kunnen een
voorbeeld aan jullie nemen. Wij hopen vooral
dat jullie spoedig de gelden bijeen krijgen om
een „Community Centre" te stichten, waar de
Indische gastvrijheid de deur zal openen tot
een regelmatige uitdraging van de vele voor
treffelijke Indische waarden, die ook andere
volksgroepen tot zegen kunnen zijn.