Indonesische ^^jinst HAL WICHERS HOBBY-NE WS 3. de Pamor-smeedkunst Op 23 juni a.s. wordt in de kunstzaal van de Stichting Tong-Tong aan de Pr. Mauritslaan 36 door Tjalie Robinson geopend een expositie van schilderijen van Hal Wichers. Voor ons liggen een aantal knipsels en besprekingen van het werk van Hal Wichers uit Nederlandse bladen, waarin deze schilder uit ons oude Indië aan het Nederlandse publiek wordt voor gesteld als een nieuweling, die zijn plaats nog zoekt te veroveren. Wij weten allen op eigen gebied hoe moeilijk dit gaat en als eenvoudig en eerlijk naturalist in een wereld van abstrakten en surrealisten heeft Hal Wichers het verre van gemakkelijk, ook al omdat alles wat hij brengt „vreemd en ver en onbekend" is. Nochtans werd enige tijd terug zijn schilderij van het ons zo bekende kratermeer Telaga Patengan door Nijmegen uitgeroepen tot „Schilderij van de Maand" en wonnen al zijn exposities grote sympathie. Maar nu is Hal Wichers dus Het is „ons" land dat wij zo liefhebben, dat Hal Wichers levendige kleuren, sprekende rustige composities heeft vereeuwigd. Wie hem vroeger gekend heeft, zal hem als een „ouwe sobat" terugvinden. We twijfelen er niet aan of de expositie die tot 15 juli duurt zal door honderden en honderden bezocht worden. En we zijn er zeker van dat na deze expositie menige stille Hollandse huiskamer met een brokje levend Indië verrijkt zal zijn. T. R. onder ons", kennen en voor ons in figuraties en Hobby-vrienden, selamat tinggal! Op 12 juni vertrekt Hobby-sobat met de Nieuw-Amster- dam naar New-York en van daar uit, dwars door de States, met de trein naar de Westkust. Plaats van bestemming: Santa Cruz, Califor- nië. Door de grote drukte heeft Hobby-sobat nog lang niet alle brieven kunnen beantwoorden. Zodra Hobby-sobat wat ingeburgerd is, krijgt ieder alsnog bericht. Voorlopig echter beslist geen tijd. Hebt U dus s.v.p. even geduld. Voor degenen onder U, die alvast willen schrijven, is hier het -voorlopig adres: Hobby-friend clo Mr. and Mrs. Frank Woods 4225 Opal Cliffs Santa Cruz - California U.S.A. De volgende keer meer. Good-bye! HOBBY SOBAT Zeer waarschijnlijk hebben de Maleiers de pamor-smeedkunst van de Arabieren geleerd, en zij hebben deze kunst tot een hoogte weten op te voeren, die ons bewondering afdwingt. Allereerst willen wij hier wijzen op de verwar ring, welke de woorden damasceren en pamor dikwijls veroorzaken. Damasceren is zoals in het voorgaande artikel werd uiteengezet, het versieren van het lemmet met goud of zilver, dat ingebeitelde groeven wordt ingelegd, en dat ook wel encrusteren wordt genoemd. Pamor daarentegen is het tezamen smeden van ijzer (of staal) met meteoor-ijzer dat nikkel bevat, waardoor een fijne, blanke adering ontstaat, welke mooi afsteekt tegen de mat-zwarte kleur van het gewone ijzer of staal, geïntensiveerd door de kling in te smeren met een mengsel van citroensap en arsenicum. Pamor heeft in het Javaans de betekenis van „meng-metaal" (wor vermeng). Een pamor-kling kan dan daarna nog geda- masceerd, gëincrusteerd of ingelegd worden met goud of zilver. Deze incrustatie vormt dan symbolische tekens of figuren, al dan niet samen met korte teksten uit de Koran. Het zijn juist deze klingen, die zowel de pamor- tekening als de incrusties in goud of zilver hebben, waardoor de eigenlijke waarde, als gevolg van de magische betekenis, verre boven de intransieke uitgaat. Doch in de eerste plaats ontleent het de hogere waarde aan het pamor- motief, welke magische betekenis dus de wa pensmid aan de kling geeft en welke wordt verhoogd door het in goud incrusteren van de figuren en tekens, welke deze magische be tekenis accentueren. Na de incrustatie gaat de kling weer terug naar de wapensmid, voor de noodzakelijke bewerkingen, zoals het aanbren gen van de angel, het onderstuk, de katjang- bloem, de olifantslip, de hanespoor, en ten slotte het harden. Het pamor-procédé is zeer ingewikkeld en vereist een buitengewone vaardigheid van de smid en een volkomen beheersing van de „wil" van het materiaal waarmede hij moet werken. In het kort komt het hierop neer, dat men Rechts: krislemmet, a. odo middenrug b. kembang katjang katjangbloem c. lambé gadjah olifantslip d. djaloe memet hanespoor e. sogogan bloed- groef f. grènèng tandjes g. gondjo onder stuk 'n staaf pamor- of meteoor-ijzer dat is voorge- smeed, legt tussen twee staven ijzer of staal, die ook voorgesmeed, en deze dan tezamen gaat welden. Het is een zeer langdurige en ingewikkelde bewerking, terwijl ieder pamor- motief weer een speciale werkwijze vergt om het gewenste pamor-patroon te verkrijgen. Bovendien weet de smid een bepaald teken aan de kling te geven, waaruit voor ingewijden blijkt waar dit wapen is gemaakt, het pamor- ijzer dat gebruikt werd, wie gerechtigd zijn tot het dragen, en de aanwending daarvan, dus over welke magische eigenschappen het beschikt. Om deze laatste reden wordt bij de aanvang van het smeden dan ook door de wapensmid een vastgesteld offer, de sadjèn, opgedragen om de goede geesten gunstig te stemmen en de boze te weren. Hoewel er vijf vindplaatsen van meteoren op Java worden gevonden, is het meeste pamor toch afkomstig van de meteoriet van Pram- banan. Volgens Dr. Groneman werden grote delen hiervan in 1784 en 1797 naar de Kraton van Soerakarta vervoerd, en heeft dus al meer dan anderhalve eeuw de wapensmeden pamor verschaft. Er worden echter nog andere pa- mor-soorten gebruikt, zoals het pamor-Loewoe, afkomstig uit het gebergte van het rijk Loe- woe, aan de golf van Boni, het pamor-wangkil, dat door Chinezen wordt verkocht, en de minderwaardige soorten pamor-peson en pa- mor-sanaq, afkomstig van oude rijwielen, e.d. Dr. Groneman introduceerde het gebruik van nikkel, en de proeven daarmede gehouden slaagden uitstekend. Er zijn vijf oer-motieven van pamor met hunne diverse afleidingen, waardoor men een groot aantal motieven heeft verkregen. Behalve Djocjacarta en Soerakarta als centra van pamor-smeedkunst, worden ook nog te Bali en Loewoe pamor-krissen en lansen ge maakt. Speciaal Loewoe was destijds beroemd om zijn pamor-klingen. C. H. wordt vervolgd) h. peksi doorn, stift, angel Links: krislemmet met goudincrustering. Op deze solo'se kris staat: ,,Er is kracht noch macht dan in Allah, den Hoge, den Grote". 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 11