Station Bèos Balapan Kent U het boemeltreintje tussen Djocja en Magelang? Hieronder volgt een aardig ver haaltje erover; echt gebeurd. In 1953 ging ik met twee kinderen van Mage lang naar Djocja in een Ford '48. Buiten de stad Magelang reden we naast t boemel treintje naar Djocja. De kinderen wuifden naar de machinist. Hij wuifde terug. Toen schreeuwde de kinderen naar hem: „Ajo Pah, balapan!" Hij stak zijn duim. in de lucht en gooide stuk ken hout in de buik van de machine, trok aan de fluit en daar begon de race. Hij haalde alles uit zijn treintje, dat begon te protesteren. De passagiers kregen de schrik van hun leven, dat ze plotseling in een sneltrein zaten. Iedereen hing uit de ramen. Vonken spatten overal, de tani's op de weg naar de pasar bleven staan met uitpuilende ogen. We raceden naast 't treintje en een pret dat de kinderen hadden! Plotseling remde de trein krachtig. Wat was er gebeurd? De machinist was 't stationeetje Moentilan, waar hij moest stoppen, een heel eind voorbij gereden! En daar moesten de meesten uitstappen voor de pasar. Moet je overkomen! Wat hebben we er een plezier om gehad. 1- F- Tijdens mijn diensttijd bij de Staatsspoor (S.S.) op de ringbaan of wel de ceintuurbaan in de jaren 19131914, werd ik ingedeeld op een der Batavia-stations in de benedenstad. Ik kende toen twee Batavia-stations n.l. Batavia- Noord van de N.I.S. (Ned. Ind. Spoorweg Mij.) en Batavia-Zuid van de S.S. Op dit laatste station was ik tewerkgesteld. De afkor- tingen van beide stations waren respectievelijk Bti en Bis. Vreemd genoeg vond ik het dat men (het publiek inbegrepen) het steeds had over Bti, wanneer men daarmee Batavia-Noord bedoelde en Bèos wanneer het station Batavia- Zuid ging. Hieruit volgt dat zowel Noord als Zuid tevoren een andere naam hadden. Hoewel ik aan drie mogelijkheden gedacht heb, althans wat betreft de naam B.o.s of B.è.o.s., acht ik de volgende beoordeeld uit een verkeersoogpunt de meest waar schijnlijke. B.o.s. of B.è.o.s. (de B wordt door de Indonesiërs als Bè uitgesproken, waardoor men vanzelf Bèos krijgt) is een afkorting van Batavia- Overgangsstation. Immers op dit sta- tion moesten de reizigers komende uit de richting Kemajoran-Meester-Cornelis en/of (Vervolg van pag. 10J Spoorwegverbinding Batavia-Soerabaja wagen, op de Ooster-lijnen het eerst ingevoerd na de versnelling der reisduur op 2 mei 1906. Daar men in Indië nog geen ervaring had, werd allereerst het z.g. pachtsysteem ingevoerd. Maar dit had tengevolge, dat bij elke nieuwe inschrijving de pachtsommen door concurrentie steeds hoger werden, ook al bleef de pachter o.a. voor de westerlijnen steeds dezelfde. Maar navenant ze hoger werden, ging het gebodene achteruit in kwaliteit en kwantiteit. Daarom werd op de westerlijnen in 1912 het eigen beheer ingevoerd en in 1916 ook op de ooster- lijnen. De klachten die bij het pacht-systeem maar al te dikwijls naar voren kwamen, bleven allengs achterwege en zowel het eten, als de service werden prima. Na 1916 kon men in deze rijtuigen ook geen sterke drank meer krij gen, behalve bier. Allengs hadden alle rijtuigen en restauratiewagens inmiddels electrisch licht gekregen in alle klassen, terwijl ook de II Ie klasse in de restauratie-service werd be trokken. In 1936 kwam er opnieuw een verbetering in de vorm van „observation-cars", plaats bieden de aan 18 passagiers, die om daarin te mogen plaats nemen een extra-bijdrage moesten beta len. Uit deze wagens kon men dank zij de grote ramen en het uitgebouwde platvorm, genieten van het uitzicht op de schitterende natuur en het leven van alle dag, dat zich langs de spoorbaan ontvouwde. Door het ge bruik van rubber-kussens tussen chasis en het rijtuig en Timken-ballbearings verzekerde dit de reiziger een geriefelijk reizen, zonder het hinderlijk stoten of schudden. In september 1937 kwamen er ook zeer gerie felijke slaapwagens ter beschikking, waarover men kon beschikken tegen betaling van een zeer redelijke prijs. Daarnaast kregen de rij tuigen Ie en lie klasse air-conditioning, in de vorm van grote staven ijs, waarvan de lage temperatuur door fans werd verdeeld. In 45 jaren was de spoorwegverbinding Bata via-Soerabaja geëvolutioneerd tot een ver binding, die zonder meer kon worden be schouwd als een internationale top-prestatie. niet alleen voor wat betrof comfort en snelle duur der reis, maar t>ok door de bijzondere ingenieurs-kennis vereist voor de aanleg, ge tuige het zeer moeilijke bergtraject, met de Op weg naar het restauratie-rijtuig Foto uit: „The Netherlands Indies" zeer lange bruggen over diepe ravijnen, en waarin soms zelfs bochten moesten worden aangebracht. Dit alles vereiste een zeer bij zondere ingenieurs-kennis, gezien de smalle spoorwijdte van slechts 1067 m.m., die op buitenlanders een diepe indruk maakten, zelfs op spoorweg-ingenieurs. Het was Indisch vernuft, gepaard met kennis, degelijkheid en doorzettingsvermogen die dit alles hebben mogelijk gemaakt en opgebouwd tot een internationale prestatie van de eerste orde. Laten wij onze hulde ook niet onthouden aan het Inheemse personeel, dat door betrouw baarheid en kennis bij de dienstuitoefening liet blijken voor hun taak berekend te zijn en dat zonder hun medewerking dit project nimmer tot stand zou zijn gekomen en een dergelijke efficiency zou hebben bereikt, waarbij nacht sneltreinen met grote snelheid konden lopen op een éénsporige baan, zonder dat er werke lijk grote ongelukken hebben plaats gehad, want slechts het baanvak Tjikampek— Cheri- bon kon bogen op een dubbel spoor (206 km.). J. C. H. Tandjoeng Priok met bestemming Tangerang en/of omgekeerd, overstappen. Bti is een afkorting van Batavia N.I.S. Zelfs na de verandering in Batavia-Noord (dit is slechts een vermoeden) bleef de afkorting van kracht. Resumerend kom ik tot de gevolgtrek king, dat zowel van S.S. als van N.I.S.-zijde blijkbaar nodig werd geacht om, ter voorko ming van verwarring, beide stationsnamen te veranderen in Batavia-Noord resp. Batavia- Zuid. De mening dat „Bèos een sterk vergif zou zijn dat door rechercheurs los in hun zakken werd geborgen, teneinde zakkenrollers daarmee onschadelijk te maken, komt mij wel ongeloof waardig voor omdat ik daarover nooit wat gehoord had. Was zulks gebeurd vóór 1913? Zo ja dan was het middel vermoedelijk niet zo afdoende geweest, want in mijn tijd wemel de het nog steeds van de zakkenrollers. Ze kwamen hoofdzakelijk uit Bantam en wel van de plaatsen Kenanga en Babakanlor (tussen Laboean en Menes). Ik herinner me nog, dat een Chinese vrouw die met de trein naar Tandjoeng Priok zou gaan teneinde de water feesten aldaar bij te wonen, op het moment dat ze zou instappen van haar gouden arm band werd beroofd en achteraf beschouwd van geluk mocht spreken, dat zij haar reis moest afbreken omdat die trein bij Kalimati ont spoorde (door een paar karbouwen) tengevolge waarvan vele mensenlevens waren te betreuren. Over het algemeen opereerden de zakkenrollers in groepen van minstens 6 man, waardoor het voor een slachtoffer vrijwel onmogelijk was de juiste dader aan te wijzen, omdat de gestolen goederen vrij snel van de ene naar de andere werden overgegeven. Van een rechercheur had den wij in die tijd nooit gehoord, d.w.z. op het station Bèos niet. Het moest slechts heel toe- vallig zijn dat er bij zulke onregelmatigheden een agent in de buurt was. Over het algemeen ging het er toen nogal „wild west toe. Had men zo'n zakkenroller te pakken meestal gebeurde dit door één der gewieksten onder het personeel die ondanks de drukte precies wist wie er alzo tot het zakkenrollersgilde behoorde dan was die onherroepelijk het kindje van de rekening. Na behoorlijk afge- tuigd te zijn werd hij weer vrijgelaten. Terugkomend op het eerste onderwerp wil ik hier, hoewel velen misschien reeds bekend, alsnog vermelden dat beide stations Noord en Zuid een paar jaren na de naasting van het N.I.S.-lijngedeelte Batavia-Buitenzorg tot een centraal-statión werden omgebouwd en zodoen de ontstond het station Batavia-Benedenstad, thans Djakarta-Kota. De oude lijn van Batavia- Zuid naar Tangerang of Bantam ging via Pasar- pagi. Met de ombouw werd de lijn iets omge legd, zodat reizigers voor deze bestemmingen niet meer via Pasar-pagi, doch via Kampoeng- bandan en Amsterdamse Poort werden vervoerd (vermoedelijk is van Indonesische zijde hierin geen verandering gebracht). Er zijn nog veel stationsnamen die onder het volk onder een andere naam bekend zijn. Het station Soera- baja-Kota bijv. staat bekend als „Bibis" en Soerabaja-Goebeng als „Semoet'ï tenminste voor zover het mij bekend is want Oost-Java heb ik slechts vijf jaar leren kennen. Verder hebben we het stationnetje „Glenmore", dat n.m.m. van Engelse (Schotse) oorsprong moet zijn, want niet ver van dit station was een plantage genaamd „Glen Nevis Het ligt aan de lijn Kalisat-Banjoewangi. K. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 11