Sterke verhalen s at. i. oooooooooooooooooooooooooooc jfSZZ'. ZTTTs'L L,i,e„u,u, a.,snraM" „Als iemand verre reizen doet, dan kan hij wat verhalen!" Ha, wij uit Indië hebben ver gereisd en wij kunnen dus wat verhalenEn als er niets te verhalen valt, dan zuigen we het maar uit de duim, want wie kan die verhalen op authenticiteit toetsen Op deze grens van ,,Wahrheit und Dichtung zijn de wonderlijkste opvattingen omtrent Indië gegroeid in Nederland. En de gevaarlijkste. En van de échte waarheden is maar weinig terecht gekomen. Al sinds de dagen van Houtman en Bontekoe vertelden thuiskomende zeelieden van zeeslan gen en meerminnen, disten de meest afgrijse lijke verhalen op van Oosterse wreedheid (want-baas-boven-baas móest er wel gespeeld worden toen martelkamers en galgenvelden hier nog populair waren!) en van oosterse monsters. Soms tekenden geleerden zorgvuldig aan, wat ze zich door zo'n matroos lieten ver tellen, en werd de leugen „waarheid-zwart-op- wit" en in vele andere gevallen ontstonden alleen maar verhalen „in de volksmond ovei toestanden in Jan Oost, die nochtans geen beste reputatie voor ons Land van Herkomst hebben opgebouwd. Als men in Nederlano niet al te best over ons denkt, dan hebben we het aan de sterke-verhalen-tappers te danken. Toen bij het voortschrijden van de wetenschap en het intensiever worden van de contacten de allergekste verhalen wel afgedankt moesten worden, kwamen er andere die toch ook wel sterk waren: de python in bed, de krokodil eronder, de tijger jacht (door mensen die nooit meer dan een flitspuit in handen hadden) en de conflicten met rare Sinezen, Sinjo's en ander raar slag. Er waren planters die sterke verhalen vertelden van regeren met de zweep en pasja achtige avonturen met koffiepluksters (dat waren zeker de échte planters niet!), van sol daten die hele kampongs platbrandden ^en Atjehers aan de bajonet regen als satee. Van suiker-kapitalisten die sigaren aanstaken met bankjes van duizend, terwijl het volk crepeerde (verhaal van twee kanten), enz. enz. Na de oorlog kwam er opeens weer een heel nieuw soort sterke verhalen: van mensen die met één sectie de Japanse hoofdmacht tegen hielden, die op Tjiater vochten tot de laatste man (en dat was dan toevallig de spreker), die door de Jap gefolterd werden (minstens met sigarettenpeukjes!), die leden en leden en leden in diepste vernedering achter de kawat. En die daarna óf hele rissen lijken zagen van vermoorde Europeanen óf zelf op de gewel digste manier kampongs belabberden, waarbij men maar niet meer moest beginnen aan het tellen van de lijken. Oh, don't tell us. We heard some! Het droevige is dat deze verhalen meestal worden opgedist door mensen die niets mee maakten of die zich willen excuseren voor lamlendigheid nu. Wat moet je anders doen als je je hele leven als ambtenaar in Gang Tepekong of als stafemloyé op Menteng hebt gewoond en alleen de weg van huis naar kan toor en omgekeerd tienduizend keer gelopen hebt? Als je nóch van de historie van Ned. Indië, noch van de cultuur van de Javaan ook maar een spat afweet en je toch wel iets vertellen moet, omdat „je ver gereisd hebt en dus wat verhalen moet?" Als we alle mensen bij mekaar gingen zetten, die door de Jap gemarteld moesten zijn, dan had Japan niet eens mensen genoeg om er een leger van in elkaar te draaienAls al die men sen hoofdmachten hadden tegengehouden, dan was zelfs Soebang niet verloren geweest, laat staan de oorlog. Ach, ach, wat een kletskoek uit Indië is er niet geserveerd! O ja, er is ook érg veel kletskoek geserveerd over de Duitse bezetting en over de Hongerwinter, maar daar naast bestaan authentieke en goed gedocumen teerde feiten. En die presenteren wij niet! Dat komt, heb ik wel gemerkt, omdat de men sen die wérkelijk veel geleden hebben, er nooit over praten. De horreur die ze hebben meege maakt op slagveld of in martelkamer is een- OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC 8 Wilt U kalenders bestellen? GRAAG!O O Maar doet U dat dan alstublieft per O briefkaart en NIET telefonisch. Er wordt iedere dag zoveel opgebeld (over 3 3 kalenders!) dat wij overbelast raken, g O En de kans is groot dat er fouten ge- O 3 maakt worden bij het door de telefoon O 3 opgeven van naam en bestelling. Voor q 3 een vlotte gang van zaken is het sturen 3 O van een kaart het beste. 3 O Alvast dank voor uw medewerking. O 3 DE ADMINISTRATIE O voudig niet te vangen in woorden. Hoe kan men er dan over kwetteren bij een kopje koffie Veel verhalen over de ondergrondse beweging in Indië zijn omgeven met verhalen van twijfel, verdachtmaking en roddel (nergens gedurfd op papier gezet!), die wat er wérkelijk geleden en geofferd is maken tot een farce en een zwakke leugen. Hoe jammer! Hoe ignobel ook! Nu nog steeds worden in Tong-Tong de arti kelen waar wérkelijk wat van te leren valt, niet gelezen. Net zoals tóen het wérkelijke leven niet werd beschouwd en bestudeerd. Velen droomden alleen maar van het verlof naar Holland, de fuifjes in de Tuin en de. stroop- liefde van „De Sheik", „De Tuin van Allah" en „Drie weken van Liefde", weigerden de natuur te doorvorsen, kennis te nemen van folklore, zeden en gewoonten, literatuur en kunst. Zelfs het eigen leven werd niet onder zocht en geregistreerd: leven voor BBL en HBBL was hoofdzaak. En nu, terwijl de kans er nóg is, om in Tong-Tong alle know-how te poolen en althans een verleden te documen teren, nu bestaan alleen nog maar de sterke verhalen Gelukkig formeert zich in de lezerskring van Tong-Tong sinds enige jaren een goede, con structieve en eerlijke kern. Werk hard, mensen, drijf de leugen uit en leg de waarheid vast. Opdat onze groep niet de historie in gaat als een waardeloos stel sterke-verhalen-vertellers T. R. afdakendie ruisten door de zware bladeitooi van tvar i g 7.daae.se regen als in 1932 was niets bestand! Rijen en rijen auto s dit roegt beteken!. Koegt betoel! Meer non je, op de e<? j Soeinte Zeken En de glundere gezichten op deze joto zeilen echterat teel zwaar tilden we het daar niet...

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1962 | | pagina 9