Is Amerika beter dan Holland? 8 In diverse contacten is mij gebleken dat mijn artikelen over Amerika toch nog steeds gelezen worden als pogingen om Nederland te vergelijken met Amerika, zo in de trant van: welke kruidenier is beter: Albert Heyn of De Gruyter? Merkwaardig zo sterk als de dwang is om te laten „bekennen": „Of het één óf het ander", en dat men de talrijke opmerkingen, waarin deze maatstaf van de hand gewezen wordt over het hoofd ziet of niet accepteren wil. oooooooooooooooooooooooooooc THE AMERICAN MOPJE De voorliefde voor of hang naar een land heeft namelijk weinig of niets te maken met de voordelen van een land (al spelen die in de argumentering altijd de belangrijkste rol), maar met een psychologische instelling en met misschien een positieve lotsbeschikking (die dan onder aanvoering van argumenten ge rechtvaardigd moeten worden). Wie alleen maar denkt aan het groot aantal uiterst vaderlandslievende „blijvers" in ons oude Indië, wie kennis neemt van het stand punt van de Joden in Amerika die niet naar Israel willen, wie eens rondkijkt onder de Hollandse boeren in b.v. Artesia in Californië, die merkt wel, dat alle argumenten voor de keuze van het land „an sich" eigenlijk secun dair zijn. De Hollanders in Artesia hebben b.v. hun eigen Hollandse toko, waar ze volhardend zure haring, Goudse kaas, Deventer koek, enz. enz. kopen. Nu zou je zeggen: „Wat stom! Ga dan naar Holland terug, man, en je hebt alles wat je lief is zó bij de handMaar dat doet men dan weer niet. Eventueel met het aanvoeren van „denigrerende bezwaren": nooit meer dat rot-klimaat, al die kastjesgeest en kleine ruzies, enz. enz. Af en toe een keertje kijken op zijn hoogst. Is Amerika dan honderd procent „se nang?" Nee, dat ook weer niet. Holland is gezelliger, knusser, enz. enz. Dan komen weer de „denigrerende bezwaren" tegen Amerika. Wie alleen maar krenten blijft wegen en allé' plusjes en minnetjes tegen elkaar afmeet, krijgt weliswaar een „sluitend eindoordeel", maar zal merken dat een andere krentenweger met een ander rekensommetje een even sluitend tegen- oordeel heeft. En in het getwist over wie gelijk heeft of niet, blijft het essentieel onderzoek achterwege. En krijgt men bij het beluisteren van menig twistgesprek alleen een nare smaak in de mond: menig kraaiend verdedigd oordeel is jammerlijk subjectief en beperkt. Hoe subjectief is b.v. het hardnekkig getwist over de vraag of Hollandse appels lekkerder zijn dan Amerikaanse (terwijl men vaak niet eens weet dat de geprefereerde appels import appels zijn!). Hoe achterlijk is de opmerking dat in Amerika geen cultuur is. En hoe jammer dus, dat vele lezers in Tong-Tong zo'n „eeuwi ge ruzie" willen voeren over een eigen gelijk. Het ruziën over „het beste land van de wereld" is klein en hoort in deze moderne tijd van internationaal samengaan en denken niet meer thuis. Voorkeuren blijven bestaan en een be schaafd mens respecteert de voorkeur van een ander, ook al deelt hij die niet. Dat staat ver der geheel buiten het kritisch oordelen met het basisverlangen verbetering te willen brengen. Maar dat is zelden aanwezig. Veel mensen spreken t.o.v. grote zaken als Tante-Miebet- aan-het-raam. Ze komen er nooit vandaan, hebben óf geen energie, óf geen kennis genoeg om woorden in daden om te zetten, en slaan alleen eindeloos muggen dood met de vliegen mepper. En dit zet geen zoden aan de dijk. Als Indischman terugschouwend in de Neder landse historie buiten het landje aan de zee, rondkijkend in Amerika, kan ik niet anders dan getroffen zijn door het „djodo" (het voor bestemd zijn, de aangeboren aanleg en geestes gesteldheid hebben) bij vele mensen die elders heen gaan. Het is zoals bij Jan Huygen van Linschoten een onweerstaanbare drang om naar een ander wereldgebied te gaan. Het is per sé geen „uitgebreider vakantie-tourisme". De man die zijn wereldkennis baseert op het lezen van veel boeken plus zus en zoveel reisjes naar Rome, Parijs, enz. enz. is in wezen toch een thuisblijver. Dit is in geen enkel opzicht een denigrerend oordeel. Want in beperkter betekenis bestaat dit verschijnsel in Holland ook: Piet houdt ervan een stevige wandeling buiten te maken in weer en wind, en Jaap zegt: „Mij niet ge zien hoor! Ik blijf liever bij een stukje prettige muziek zitten of met een goed boek". Jaap voelt nu eenmaal „geen biet" voor die ruige koude natheid buiten. En is ongevoelig voor de schoonheden die Piet ziet: vogels, planten, vissers, wolkenvelden, regenvlagen over de plassen. Precies zo is het met de trekker. De blijver voelt er „geen biet" voor om in zweethitte te zitten met muskieten en mensen met blote voe ten die je niet begrijpen. De trekker is wild van wonderlijke bergformaties, palmen aan stranden, exotische muziek, enz. enz. Right Nou gaan Piet en Jaap argumenteren wie er gelijk heeft. Of trekker en blijver doen het. Waar blijven we? Het is al ruzie wat de klok slaat. En daar wil men mij voortdurend in betrekken in Tong-Tong. Ik pas. Dat ik nu en dan een ongeduldig en scherp woord laat ho ren, of een buitenlandse waarde al te uitbundig of eenzijdig prijs, dat néémt men maar, zoals wij zoveel van elkander moeten nemen. Ik doe het zonder enige bedoeling om te kwetsen en verder is mijn natuur als „zwervende Neder lander" (of Indonesiër?) zo. Ja, zwervende Indonesiërs bestaan er ook, net als zwervende Ieren, Zwitsers, Chinezen, enz. enz. Weet U dat Miss Dja in Californië woont en het hier heel best maakt? Hoe is het mogelijk! En toch is ze op en top Indonesisch gebleven: in kle ding, in spraak, in gedrag, in hartelijkheid en beleefdheid. Ik geloof niet dat Indonesiërs haar verwijten dat ze Indonesië ontrouw is. Of dat Amerikanen haar verwijten dat ze niet helemaal assimileert. Wij moeten allemaal leren inzien dat de keuze van een land de keuze is van een levensinzicht, dat aangeboren wordt. En dat ruzie nutteloos en kleinzielig is. En dat we beter van de buitengewone eigenschappen van trekkers ge bruik moeten maken om thuis tóch meer ple zier te hebben. Wie niet wil, laat het toch? Maar al dat geruzie...! Nee, liever niet in Tong-Tong. TJALIE ROBINSON P.S. Ik heb een ogenblik in twijfel gestaan of ik dit artikel zou illustreren met een paar cita ten uit een (bij Stols uitgegeven) causerie van Marnix Gijsen op het „thema" Liever Heim wee dan Holland (mij toegestuurd door een lezer en vriend in Holland), maar ik hoef alleen te denken aan de vele „exasperated letters" geschreven sinds Coen en Van Diemen tot hoogstwaarschijnlijk de laatste GG's toe (aan Heren XVII tot laatste kabinet toe) om te beseffen hoe nutteloos alles is. Men schijnt de aanleg te moeten hebben om beter te weten, maar leren doet men het nooit. Intussen is alle stekelige discussie weggegooide tijd en plaats ruimte. Het ruikt bovendien zo erg naar „Bloed en Bodem"-theorieën en zo... Weet U dat onze adik „The American Tong-Tongf' vanaf 30 oktober in twee 0 talen verschijnt? Dat wil zeggen een O deel van de artikelen zijn in het Neder- 0 lands gesteld, andere in het Engels, o Dit is gebeurd naar aanleiding van O reacties van abonnees. De een zegt: g „De Amerikanen moeten het ook kun- O nen lezen, wij hebben ook een voorlich- tende taak" (terecht)een ander oppert: O „Ik wil voor geen geld de echt Indische 0 verhaaltjes missen, dus in onze eigen o taal maar liever, ja?" (terecht). En nummer drie slaat de spijker op zijn kop: „Artikelen van algemene, instruc tieve aard in het Engels; de echte Indische verhalen in het Nederlands met de Indische zegswijzen die trou q mei ue ïnuisirje zegswijzen uie iruu- q O wens noch in het Hollands, noch in het O 0 Engels zijn te vertalen, daar willen wij 0 O van blijven genieten" (raak!). En zo o O is het geworden, natuurlijke groei van Q §een lévend blad. De A.T.T. blijft kop- q pig groeien. Klein nog, maar daringO 0 als geen ander! Precies als de Neder- 0 O landse T.T. in de moeilijke beginjaren. O O Weet U nog? Weet U nog hoe wij Q O groot konden worden door uw voort- 0 O durende steun en toewijding? o Tong-Tong is uw anak-piara, uw anak- mas, of niet? Welnu, aan de overkant q van de oceaan staat weer zo'n anak O nog wat onwennig, maar branie de Nieuwe Wereld in te kijken. Geef hem X uw steun, fa, ook hier in Holland. O Juist U! U wéét wat de kleine adik O nodig heeft om flink op te groeien. 0 Zeg nu niet te vlug: ik heb toch niet veel aan die Amerikaanse nieuwtjes. Het zijn geen Amerikaanse nieuwtjes. U leest het wel en wee van uw eigen bangsa, uw eigen familie zelfs! U kunt in één van de laatste nummers het ver slag lezen van de eerste grote selamatan 8 in Los Angeles met veel Amerikaanse belangstelling; U blijft op de hoogte 0 van wat de Indische verenigingen (zo- 8 als „DURF" in San Diego) presteren. En last not least is de A.T.T. gestart q met een reeks artikelen getiteld Spot- O light on Dutch-Indonesian History" q door Tjalie Robinson. Bedoeld als voor- O Lichting van de Amerikanen, zijn ze ook 0 voor ons uitermate boeiend en (als we O eerlijk zijn) zelfs nieuw! Ajo, mensen, 0 niet te lang. Helpen opbouwen! Neem O een abonnement op de A.T.T. voor 0 5-per jaar of f 2.30 voor een half q jaar. Wilt U een proefnummer? Even O een kabartje aan ons en U krijgt het 0 thuisbezorgd. Stuur ons ook de namen O en adressen van uw familie en vrienden 0 in The States die nog geen abonnee zijn. O Wij geven ze door aan de Redactie O A.T.T. en die zorgt prompt voor een q proefnummer. O Wedden, dat de A.T.T. ook anak-mas X wordt? REDACTIE Op een receptie: Tante Dootje verheugd over haar nieuwe Buick, tegen de de Hoge Commissaris: „U komp strakjes óók kijken jaa, naar mijn bruine buik?" 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 5