^^ronkótulzlzen
van de azz
Er zijn legio Indische gezinnen, waarvan alle kinderen muzikaal zijn en een of
ander instrument bespelen. „Familie-bands" zijn geen uitzondering Maar het
komt maar hoogst zelden voor, dat alle spruiten van een gezin een werkelijk hoog
muzikaal niveau bereiken. Dat is het geval met de kinderen van de familie P. N.
Pronk: Rob, Rabes en Rudy. U kent ze toch?
Dit is Babes Pronk even pauzerend na een
optreden aan boord van het jacht van Onassis.
Veelzijdig zangeres, zingt ze het liefst real jazz
op een wijze die haar tot de hoogst genoteerde
jazz-vocalisten van Europa heeft gemaakt.
Rudy Pronk aan de drums; geconcentreerd
spel met een onweerstaanbare drive". Jazz
van het zuiverste gehalte.
Als dat niet het geval is, dan komt het omdat
zij al jarenlang praktisch uitsluitend in het
buitenland werken. En wie een beetje op de
hoogte is met de wereld van de jazz, weet dat
dat een betrouwbare waardemeter is voor bui
tengewone prestaties
Ze begonnen al heel jong, eigenlijk spelender
wijs, muziek te maken; traden hier en daar op
schoolfeestjes op. Hun ouders lieten hen rustig
begaan, leefden met de kinderen mee. Vader
Pronk wist ervan mee te praten. In zijn jonge
jaren drumde hij een enthousiast partijtje in de
„Gaiety Band" zo omstreeks 1920. Toen de
familie in 1947 in Holland kwam, begon de
muzikale carrière naast en vooral na de
noodzakelijke schoolopleidingen van de
jeugdige Pronks pas goed. Hun passie was^ de
moderne jazz en ze vielen direct op, ze móés
ten wel opvallen. Ieder op zijn favoriete in
strument (Babes met haar stem; wist U dat je
je stem als een instrument kan „bespelen?").
Samen met enthousiaste jonge jazz-musici,
onder wie Rob Madna en Adé van der Capel-
len, maakten zij furore onder het Hollandse
jazz-minnende publiek. Het kon niet missen,
al gauw kwamen de aanbiedingen van over de
grens. Rob trok weg en Babes trok weg; alleen
Rudy maakte zijn onderwijzersstudie af en bleef
in het land. Wat hem niet belette om muziek
te blijven maken.
Rob Pronk is de oudste van het drietal. Achter
een wat ongeïnteresseerd uiterlijk, verbergt hij
een ongelooflijke muzikaliteit. Hij bespeelt
feitelijk alles, al hebben de „riet"-instrumenten
(saxofoon, klarinet) niet zijn voorliefde. Een
uitstekend pianist en vooral een trompettist
van bijzondere klasse, met een meeslepende
stijl die aan alle kanten swingt.
Kurt Edelhagen, de bekende leider van het
Duitse jazz-orkest, aarzelde dan ook niet lang
en nam Rob in dienst als trompettist en als
arrangeur. Want ook dat kan hij, arrangemen
ten maken die opvallen door originaliteit en
verfijnd muzikaal beleven. Geen wonder dat
hij er nu zijn handen aan vol heeft. Arrange
menten voor Edelhagen, maar ook voor vele
andere orkesten en voor de Duitse T.V.
Babes Pronk wist als vocaliste al vroeg het
publiek aan haar voeten te krijgen. Als jong
meisje zong ze o.m. in Bandoeng bij het orkest
van Robert Pikler in het Savoy Homann hotel.
En later met Rob's Sextet in Sheherazade in
Amsterdam. Wie haar beluisterd heeft, kan
zich dat helemaal indenken. Een gesluierde
stem, een beheerste voordracht. Haar stijl is
relaxed en roept tegelijkertijd een geweldige
spanning op. Babes' zang vertoont een onmis
kenbaar blues-karakter, iets waarop maar heel
weinig vocalisten kunnen bogen. Ook zij ging
al spoedig naar het buitenland. Zij werkte een
tijd in Frankrijk bij het orkest van Aimé
Barelli onder de schuilnaam „Babes Brandon".
Daarna klonk haar stem veelvuldig in Monte
Carlo in de exclusieve „Sporting Club". Als
U bedenkt dat men daar nogal kieskeurig is
en vocalisten als Frank Sinatra en Ella Fitzge
rald contracteert, dan zegt dat toch wel iets
van het muzikale niveau van Babes Pronk! Ze
werkt nog steeds in Monte Carlo, maar treedt
ook op in Rome en vele andere hoofdplaatsen
in Europa. In Duisland maakt ze platen (o.a.
„Honkong Madchen") onder het pseudoniem
„Korina".
De benjamin is Rudy („Broer") Pronk. Hij
begon met klarinet, maar ging al spoedig over
op de drums. Gecoached door broer Rob ont
wikkelde hij een prachtige stijl. Hij drumt
enorm muzikaal (ja, dat kan ook bij drummen,
al komt het niet vaak voor!) Hij blijft op de
achtergrond maar de aanstekelijke „drive" in
zijn spel, trekt de solisten op tot hun beste
prestaties. Dit is drummen, zoals drummen
moet zijn! Toen op uitnodiging van de Bom
bay Madrigal Singers Organization in 1961
een groep jonge vooraanstaande jazz-musici
naar India moest worden uitgezonden, werd
Rudy als drummer aangewezen. Een waardering
die voor zichzelf spreekt. Hoewel hij nu weer
voor de klas staat, heeft hij de muziek nog niet
vaarwel gezegd. Gelukkig niet!
Gelukkig dat de Pronks nog volop in de run
ning zijn. Drie kinderen uit één gezin, alle drie
topfiguren van de Europese moderne jazz. Geen
wonder, dat hun ouders trots zijn op hun
drietal. Wij zijn het toch ook?
MAUS RUGEBREGT
Een charmant plaatje van Babes in Djember
(1957) na hun optreden op een schoolfeestje:
liedjes van Shirley Temple! Let op de mond-
Rob Pronk, allround jazz-musicus van bijzondere klasse, in een karakteristieke houding tijdens harmonica die aan Rob's gitaar is bevestigd.
een trompetsolo: verfijnd, sprankelend, swingend. Toen al allround!