^^ronkótulzlzen van de azz Er zijn legio Indische gezinnen, waarvan alle kinderen muzikaal zijn en een of ander instrument bespelen. „Familie-bands" zijn geen uitzondering Maar het komt maar hoogst zelden voor, dat alle spruiten van een gezin een werkelijk hoog muzikaal niveau bereiken. Dat is het geval met de kinderen van de familie P. N. Pronk: Rob, Rabes en Rudy. U kent ze toch? Dit is Babes Pronk even pauzerend na een optreden aan boord van het jacht van Onassis. Veelzijdig zangeres, zingt ze het liefst real jazz op een wijze die haar tot de hoogst genoteerde jazz-vocalisten van Europa heeft gemaakt. Rudy Pronk aan de drums; geconcentreerd spel met een onweerstaanbare drive". Jazz van het zuiverste gehalte. Als dat niet het geval is, dan komt het omdat zij al jarenlang praktisch uitsluitend in het buitenland werken. En wie een beetje op de hoogte is met de wereld van de jazz, weet dat dat een betrouwbare waardemeter is voor bui tengewone prestaties Ze begonnen al heel jong, eigenlijk spelender wijs, muziek te maken; traden hier en daar op schoolfeestjes op. Hun ouders lieten hen rustig begaan, leefden met de kinderen mee. Vader Pronk wist ervan mee te praten. In zijn jonge jaren drumde hij een enthousiast partijtje in de „Gaiety Band" zo omstreeks 1920. Toen de familie in 1947 in Holland kwam, begon de muzikale carrière naast en vooral na de noodzakelijke schoolopleidingen van de jeugdige Pronks pas goed. Hun passie was^ de moderne jazz en ze vielen direct op, ze móés ten wel opvallen. Ieder op zijn favoriete in strument (Babes met haar stem; wist U dat je je stem als een instrument kan „bespelen?"). Samen met enthousiaste jonge jazz-musici, onder wie Rob Madna en Adé van der Capel- len, maakten zij furore onder het Hollandse jazz-minnende publiek. Het kon niet missen, al gauw kwamen de aanbiedingen van over de grens. Rob trok weg en Babes trok weg; alleen Rudy maakte zijn onderwijzersstudie af en bleef in het land. Wat hem niet belette om muziek te blijven maken. Rob Pronk is de oudste van het drietal. Achter een wat ongeïnteresseerd uiterlijk, verbergt hij een ongelooflijke muzikaliteit. Hij bespeelt feitelijk alles, al hebben de „riet"-instrumenten (saxofoon, klarinet) niet zijn voorliefde. Een uitstekend pianist en vooral een trompettist van bijzondere klasse, met een meeslepende stijl die aan alle kanten swingt. Kurt Edelhagen, de bekende leider van het Duitse jazz-orkest, aarzelde dan ook niet lang en nam Rob in dienst als trompettist en als arrangeur. Want ook dat kan hij, arrangemen ten maken die opvallen door originaliteit en verfijnd muzikaal beleven. Geen wonder dat hij er nu zijn handen aan vol heeft. Arrange menten voor Edelhagen, maar ook voor vele andere orkesten en voor de Duitse T.V. Babes Pronk wist als vocaliste al vroeg het publiek aan haar voeten te krijgen. Als jong meisje zong ze o.m. in Bandoeng bij het orkest van Robert Pikler in het Savoy Homann hotel. En later met Rob's Sextet in Sheherazade in Amsterdam. Wie haar beluisterd heeft, kan zich dat helemaal indenken. Een gesluierde stem, een beheerste voordracht. Haar stijl is relaxed en roept tegelijkertijd een geweldige spanning op. Babes' zang vertoont een onmis kenbaar blues-karakter, iets waarop maar heel weinig vocalisten kunnen bogen. Ook zij ging al spoedig naar het buitenland. Zij werkte een tijd in Frankrijk bij het orkest van Aimé Barelli onder de schuilnaam „Babes Brandon". Daarna klonk haar stem veelvuldig in Monte Carlo in de exclusieve „Sporting Club". Als U bedenkt dat men daar nogal kieskeurig is en vocalisten als Frank Sinatra en Ella Fitzge rald contracteert, dan zegt dat toch wel iets van het muzikale niveau van Babes Pronk! Ze werkt nog steeds in Monte Carlo, maar treedt ook op in Rome en vele andere hoofdplaatsen in Europa. In Duisland maakt ze platen (o.a. „Honkong Madchen") onder het pseudoniem „Korina". De benjamin is Rudy („Broer") Pronk. Hij begon met klarinet, maar ging al spoedig over op de drums. Gecoached door broer Rob ont wikkelde hij een prachtige stijl. Hij drumt enorm muzikaal (ja, dat kan ook bij drummen, al komt het niet vaak voor!) Hij blijft op de achtergrond maar de aanstekelijke „drive" in zijn spel, trekt de solisten op tot hun beste prestaties. Dit is drummen, zoals drummen moet zijn! Toen op uitnodiging van de Bom bay Madrigal Singers Organization in 1961 een groep jonge vooraanstaande jazz-musici naar India moest worden uitgezonden, werd Rudy als drummer aangewezen. Een waardering die voor zichzelf spreekt. Hoewel hij nu weer voor de klas staat, heeft hij de muziek nog niet vaarwel gezegd. Gelukkig niet! Gelukkig dat de Pronks nog volop in de run ning zijn. Drie kinderen uit één gezin, alle drie topfiguren van de Europese moderne jazz. Geen wonder, dat hun ouders trots zijn op hun drietal. Wij zijn het toch ook? MAUS RUGEBREGT Een charmant plaatje van Babes in Djember (1957) na hun optreden op een schoolfeestje: liedjes van Shirley Temple! Let op de mond- Rob Pronk, allround jazz-musicus van bijzondere klasse, in een karakteristieke houding tijdens harmonica die aan Rob's gitaar is bevestigd. een trompetsolo: verfijnd, sprankelend, swingend. Toen al allround!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 27