Anders dan gewoon <ZjQi\ó roen STEEKJE VOOR STEEKJE NAAR HET MOOISTE Magnificent new creations are yours for the making and as easy and relaxing as coloring with crayons! All you need is a small, inexpensive darning attach ment for your sewing machine and a minimum of time" In de wekelijkse bijlage van the Los Angeles Times las ik een kleurig geïllustreerd artikel over machine embroidery. De illustraties wa ren die van prachtige wandlappen in een kin derlijke maar toch buitengewoon artistieke manier „geborduurd". Van al de afbeeldingen waren de patronen verkrijgbaar om iedere Amerikaanse huisvrouw in de gelegenheid te stellen iets werkelijks decoratiefs in huis te halen dat ze voor deze keer eens zelf gemaakt heeft. Borduren doet men hier in Amerika weinig. Tenminste niet in die zin die we in Holland gewend zijn. Je kunt in ieder tijdschrift, krant pagina's vol vinden over koken, recepten, bin nenhuis-architectuur, maar „gezellige" brei- en borduurpatroontjes zal men niet of hoogst zel den aantreffen. Ik veroordeel dit niet. Wie eenmaal het Amerikaanse leven kent en het leeft zoals het geleefd moet worden, die zal begrijpen dat de doorsnee huisvrouw heel an ders denkt en leeft dan haar Europese zuster. Daarnaast staat dat, degene die zich wel over geeft aan handenarbeid, hetzij schilderen, bor duren, pottenbakken of wat maar, ook het met zoveel enthousiasme en overgave doet dat ze en daar kunt U me gerust lelijk voor aan kijken als U wilt de Europese artist ver achter zich laat. In Amerika is alles of aan de top of het is er helemaal niet. En met dat helemaal niet bedoel ik, zo slecht, dat het wer kelijk niet door het betere publiek gekocht wordt. Natuurlijk zal ik in de loop van de tijd meer vertellen over de zelfwerkzaamheid in het Amerikaanse leven, maar deze inleiding had ik nu nodig omdat ik ineens dacht aan Ans Groen. Even voor ik uit Nederland vertrok kreeg ik het adres van Ans Groen-Koen. Wie is Ans Groen? Een handwerkgenote van Lydia Luy- ten, ook lerares handwerken. Ze woont in Zwijndrecht. „Haar wandlappen zijn prachtig", had Lydia me enthousiast verteld, „een heel andere stijl dan de mijne. Warme kleuren, en ze hand werkt zóóó netjes en fijnWe hebben elkaar over en weer wat geleerd". Ans Koen werd in Palembang geboren uit ouders die een groot deel van hun leven in Indië hadden gewoond. Toen ze repatrieerden had vader bepaald dat onderwijzeres een mooi beroep voor Ans zou zijn. „Ik zag mezelf al voor de klas", zei Ans, „wat een ramp voor de kinderen. Wat een ramp voor mij!" Nu staat ze toch voor de klas, ook al is het alleen om de meisjes het abc van naald en draad te leren. Net als Lydia leeft ze zich echter buiten de lesuren uit in het vrij bordu ren. Haar doeken zijn ongelooflijk decoratief, prachtig van compositie en kleur. In haar ge zellige, moderne huiskamer (haar man is architect) hangt de lap die ik persoonlijk wel de mooiste vind. Een nachtblauwe achtergrond met twee uilen in wonderlijke nuances bruin, goud, grijs. In de vlakvulling zijn blauw, oranje groen verwerkt. Haar stijl is inderdaad geheel verschillend van die van Lydia Luyten. Geen abstracte symboliek, geen dromen en surrealisme, maar de dingen zoals zij, Ans Groen ze ziet. Links. Zo kan de Amerikaanse huisvrouw borduren als ze wil. Strijkpatroon bestellen, apparaatje toor de naaimachine kopen. Het resultaat is bevredigend, ook al is het geen handwerk in de juiste zin van het woord. Rechts: En zo borduurt Ans Groen, steekje voor steekje, nadat ze eerst zelf een uitgebreide schets tn kleuren heeft gemaakt. Ze heeft heel lang op Texel gewoond en iedere vakantie gaan ze er weer heen. Ze heeft haar hart verpand aan dit eiland met zijn bossen, ruige duinen, de zee. ,Er is geen plaats in Nederland waar het zo mooi zomer kan zijn", vertelde ze. Ik geloof dat ze, wanneer ze aan het borduren is, de kleuren kiest voor haar figuren, denkt aan haar kinderjaren op Texel. Er is een wandlap met alleen bloemen op een rijtje. Bont, uitbundig met veel oranje, geel, blauw. Kinderlijk en recht" van opzet, maar zo geraffineerd van techniek. Er is een lichte doek met een enorme kraaiende haan. Felle kleuren, even fel als het gekraai van de haan Nog een doek die dansende figuren voorstelt. Je kunt aan alles zien, dat ze consciëntieus haar composities opzet en uittekent voor ze begint te werken. „Ik ben nooit tevreden over mijn werk", ver telt Ans, „het kan eigenlijk altijd mooier. Maar ik doe er steek voor steek mijn best voor. Daarom kan ik nooit handwerken en iets anders doen tegelijk. Als ik handwerk ben ik het liefst alleen bezig en ik werk graag uren achtereen. Daarom doe ik zo lang over mijn doeken, soms wel maanden!" Ik moet even lachen als ik aan Lydia Luyten denk, die met het tempo van een racket werkt. Maar haar concepties zijn ook zo heel anders als die van Ans Groen. „Meestal maak ik eerst een uitgebreide schets in kleuren van wat het worden moet. Ik heb modetekenen ook geleerd. Eigenlijk ben ik modetekenares en coupeuse van beroep. Dit handwerken heb ik er later bijgenomen, maar ik vind het wel het heerlijkste wat er is!" Haar collectie wandlappen is niet groot, de doeken zelf wel. Enorme lappen van 1 meter en langer in lengte en breedte. Iedere centime ter ervan is met dezelfde liefde en nauwkeurig heid bewerkt, iedere steek is de onmisbare steek voor het volmaakte geheel. Ze springt niet als Lydia over van deze op een andere techniek, haar overgangen in kleur en steken zijn bedachtzamer, chromatisch zou je kunnen zeggen. Een jonge, begaafde vrouw met een man naast zich die haar kunst begrijpt en aanmoedigt. Ze hebben een zoontje van 6 maanden nu, toen ik Ans opzocht was hij nog niet geboren. Het kijken naar deze Amerikaanse wandlappen hebben me in gedachten bij Ans Groen ge bracht in Zwijndrecht. Wat zou ze nu doen? Wat gaat U nu doen? Het ook weer eens pro beren LILIAN DUCELLE Haar doeken zijn decoratief en prachtig van compositie en kleur. Ans Groen: jong en begaafd 33

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 33