PASAR MALAM flbrador I Gebruikt U ook I KETJAP A j op 28,29 en 30 juni Houtrusthallen 5e Pasar Malam De Indische Nederlanders moeten van koers veranderen 5 2 Adverteerders, let op! 2 5 maakt de handen brandschoon..» (Vervolg van pag. 13) In feite is er in de hele Indische groep zo'n aversie door ontstaan van alles wat zelfs maar in de verte naar politiek zweemt, dat wij in Tong-Tong de grootste moeite hebben allerlei doodgewone binnenlandse of buitenlandse pro blemen te bespreken, zonder direct beschuldigd te raken van politieke „besmetting". Hier in Holland schijnt alles in het buitenland en binnenland zijn vaste beoordelingskastje te hebben en wie al deze kastjes eindelijk leert kennen en noodzakelijk „verder gaat in de politiek" merkt bovendien dat er „achter de schermen" weer heel andere politieke instel lingen bestaan, die ook alweer ingestudeerd moeten worden. Br komt geen eind aan. Inderdaad betekent assimilatie van de Indisch man uiteindelijk het volkomen stukslaan van de groep in tientallen kastjes, die geheel van elkaar vervreemden. Nou ja, soedah, „wat mot dat mot dan maar" terwille van het volmaakte vaderlanderschap, denkt menigeen, maar wie diep doordrongen is van veel hoge Indische waarden die onindeelbaar zijn in Nederlandse maatschappelijke ordeningen, die zal altijd een vreemdeling blijven in dit Nederlanderschap en zich minder gelukkig voelen met al zijn politieke en maatschappelijke kennis. Wat naar onze mening het dominerende gebrek in Nederland is t.a.v. de Indische burger is de volslagen onwetendheid van onze historie en van ons Land van Herkomst en de onwil om daar ooit iets van te leren. In de ogen van honderdduizenden Indischgasten is daarom de „doorsnee Nederlander" beperkt en bekrom pen, en daar verandert ook niets in. Het is misschien niet leuk deze opmerking te horen, maar hij is helaas waar in zijn volle omvang. Nog steeds prevaleert het adagium: „de In dischman moet veel van ons leren en wij hoe ven niets van de Indischman te leren". Zelfs niet in Indonesische of Aziatische kennis. Tjalie heet met zijn Tong-Tong in vele kringen nog steeds een „heimwee-koloniaal". Punt. Afgelopen. Het valt dan wel erg moeilijk om toenadering te vinden, al blijft die van onze kant voortdurend aanwezig. Er wordt aan de andere kant doodeenvoudig niets gehonoreerd. In mijn brede en langdurige ervaringen met Tong-Tong ben ik tot de conclusie gekomen dat „de fatale verdeeldheid" in de Indische groep geheel te wijten is aan de duizenden individuele pogingen om in eigen milieu tot begrip en samenwerking te komen met „de- Nederlander" die niet bestaat, omdat er in feite alleen bestaat een „collectie Nederlandse instellingen" die vaak vijandig tegenover elkaar staan. Elke Indischman komt dan na een poosje op een eigen manier „uit de bus", in akkoord met zijn Hollandse kring, maar daardoor in dis-akkoord met vele andere Indische kringen. Ik bevind me in de verre van benijdenswaardige positie van eigenlijk „geannexeerd", „gekolo niseerd" te zijn door een stuk of tien groepen tegelijk! Ook Bastiaans, die ik ken als een „neutraal' persoon, is in werkelijkheid in zijn eigen groep en daarbuiten een „veelkoppig monster", b.v. socialist en anti-socialist tegelijk. Er is naar mijn gevoelen alleen één redding voor de Indische groep op politiek-maatschap- pelijk terrein: het vormen van een eigen partij die geen enkel bestaand „tjap" heeft (socialis tisch, religieus, democratisch, enz.), omdat al deze begrippen „besmet" zijn geraakt en tot verdeeldheid leiden. Het zal een Partij zijn van een uitgesproken nationaal karakter, met een sterke historische bewustheid en tevens van een grote internationale gerichtheid met als positief aanvaarde gezagsfiguur het Huis van Oranje. Ja en dat is nu eenmaal „onbestaanbaar", ook al omdat direct de kreet opgaat: „Nóg een partij?! Slaat dood!" En waarom zouden we ons laten doodslaan als er zoveel sociale zeker heid te genieten is? TJALIE ROBINSON P.S. Het gaat er niet om wie van de twee gelijk heeft of dat er op sommige punten „langs elkaar heen gepraat" wordt. Dit is een gecom pliceerd sociologisch probleem dat niet in één discussie opgelost kan zijn. Bedoeling is dat wij ons als staatsburger verantwoordelijk voe len en samen zoeken naar een standpunt. IJII!lllllllllllllll|l|lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllll!lll|lllilll!l!l|lll j Vraagt dan steeds naar Ketjap A I I import met de rode dop met ons merk 1 J er op. U koopt dan betere Ketjap voor I 1 minder geld. i i Importeur I unka-KatraI Dr. Augustijnlaan 40, j I Rijswijk Z.H. PASARMALAMÏONGTONGHOUTRUSTHALLEN PA 2 5 Traditiegetrouw houdt TONG TONG y _I ook dit jaar weer de i h 03 3 CC K- 3 O X z O 'l— O z O X O) 3 cc 3 O X O z O cc 03 CL X h 03 3 CC I- =3 O x O z O h o z O 2 cc 03 Indische Jaarmarkt ditmaal niet in de Dierentuin, x 03 3 3 O X O 2 2 CC C/3 maar in de DEN HAAG Adeer ruimte Meer mogelijkheden Ons eerste lustrum is bereikt: 28 februari j.l. bestond het blad TONG TONG 5 jaar. Dit wordt straks de met extra attracties en vele bekende artiesten. RESERVEER TIJDIG EEN STAND Alle inlichtingen: TEL. 070-55.07.49 Of schriftelijk: PASAR MALAM TONG TONG Prins Mauritslaan 36 Den Haag x h 03 3 LC h- =3 O x z O 2 cc 03 PASARMALAMTONGTONGHOUTRUSTHALLEN 3 O X O z O h o z O 2 cc 03 CL PA en de huid fluweelzacht en fris. ABRADOR verwijdert in een handomdraai fruit- en groentevlekken, olie- en vetvlekken, vlekken van inkt, verf, teer, hars en nicotine, kortom het hardnekkigste vuil en alle kwalijke geuren van de huid. Het inzepen van het gehele lichaam bij het baden met het geurige MAGMA SCHUIM geeft een verkwik kende massage met dieptewerking, bevordert de bloedsomloop, ontspant en verfrist. Bovendien houden de kosmetische bestanddelen in ABRADOR, zoals lanoline, lecithine en physioregen de huid jong en gezond. Gerstekorrel en eelt verdwijnen na enkele malen wassen met ABRADOR. Branderige en pijnlijke voeten schenkt ABRADOR weldadige verzachting. VRAAGT UW DROGIST PRUS per stuk VOOR DE HANDEL: IMPORTEUR HANDELSONDERNEMING VAN DER SMITTE TELEFOON: 070-633265 PIJNBOOMSTRAAT 57 DEN HAAG 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 23