PASAR
MALAM
flbrador
I Gebruikt U ook
I KETJAP A j
op 28,29 en 30 juni
Houtrusthallen
5e Pasar Malam
De Indische Nederlanders
moeten van koers veranderen
5
2 Adverteerders, let op! 2
5
maakt de handen brandschoon..»
(Vervolg van pag. 13)
In feite is er in de hele Indische groep zo'n
aversie door ontstaan van alles wat zelfs maar
in de verte naar politiek zweemt, dat wij in
Tong-Tong de grootste moeite hebben allerlei
doodgewone binnenlandse of buitenlandse pro
blemen te bespreken, zonder direct beschuldigd
te raken van politieke „besmetting".
Hier in Holland schijnt alles in het buitenland
en binnenland zijn vaste beoordelingskastje te
hebben en wie al deze kastjes eindelijk leert
kennen en noodzakelijk „verder gaat in de
politiek" merkt bovendien dat er „achter de
schermen" weer heel andere politieke instel
lingen bestaan, die ook alweer ingestudeerd
moeten worden. Br komt geen eind aan.
Inderdaad betekent assimilatie van de Indisch
man uiteindelijk het volkomen stukslaan van
de groep in tientallen kastjes, die geheel van
elkaar vervreemden. Nou ja, soedah, „wat mot
dat mot dan maar" terwille van het volmaakte
vaderlanderschap, denkt menigeen, maar wie
diep doordrongen is van veel hoge Indische
waarden die onindeelbaar zijn in Nederlandse
maatschappelijke ordeningen, die zal altijd een
vreemdeling blijven in dit Nederlanderschap
en zich minder gelukkig voelen met al zijn
politieke en maatschappelijke kennis.
Wat naar onze mening het dominerende gebrek
in Nederland is t.a.v. de Indische burger is de
volslagen onwetendheid van onze historie en
van ons Land van Herkomst en de onwil om
daar ooit iets van te leren. In de ogen van
honderdduizenden Indischgasten is daarom de
„doorsnee Nederlander" beperkt en bekrom
pen, en daar verandert ook niets in. Het is
misschien niet leuk deze opmerking te horen,
maar hij is helaas waar in zijn volle omvang.
Nog steeds prevaleert het adagium: „de In
dischman moet veel van ons leren en wij hoe
ven niets van de Indischman te leren". Zelfs
niet in Indonesische of Aziatische kennis.
Tjalie heet met zijn Tong-Tong in vele kringen
nog steeds een „heimwee-koloniaal". Punt.
Afgelopen. Het valt dan wel erg moeilijk om
toenadering te vinden, al blijft die van onze
kant voortdurend aanwezig. Er wordt aan de
andere kant doodeenvoudig niets gehonoreerd.
In mijn brede en langdurige ervaringen met
Tong-Tong ben ik tot de conclusie gekomen
dat „de fatale verdeeldheid" in de Indische
groep geheel te wijten is aan de duizenden
individuele pogingen om in eigen milieu tot
begrip en samenwerking te komen met „de-
Nederlander" die niet bestaat, omdat er in
feite alleen bestaat een „collectie Nederlandse
instellingen" die vaak vijandig tegenover elkaar
staan. Elke Indischman komt dan na een poosje
op een eigen manier „uit de bus", in akkoord
met zijn Hollandse kring, maar daardoor in
dis-akkoord met vele andere Indische kringen.
Ik bevind me in de verre van benijdenswaardige
positie van eigenlijk „geannexeerd", „gekolo
niseerd" te zijn door een stuk of tien groepen
tegelijk! Ook Bastiaans, die ik ken als een
„neutraal' persoon, is in werkelijkheid in
zijn eigen groep en daarbuiten een „veelkoppig
monster", b.v. socialist en anti-socialist tegelijk.
Er is naar mijn gevoelen alleen één redding
voor de Indische groep op politiek-maatschap-
pelijk terrein: het vormen van een eigen partij
die geen enkel bestaand „tjap" heeft (socialis
tisch, religieus, democratisch, enz.), omdat al
deze begrippen „besmet" zijn geraakt en tot
verdeeldheid leiden. Het zal een Partij zijn
van een uitgesproken nationaal karakter, met
een sterke historische bewustheid en tevens
van een grote internationale gerichtheid met
als positief aanvaarde gezagsfiguur het Huis
van Oranje.
Ja en dat is nu eenmaal „onbestaanbaar", ook
al omdat direct de kreet opgaat: „Nóg een
partij?! Slaat dood!" En waarom zouden we
ons laten doodslaan als er zoveel sociale zeker
heid te genieten is? TJALIE ROBINSON
P.S. Het gaat er niet om wie van de twee gelijk
heeft of dat er op sommige punten „langs
elkaar heen gepraat" wordt. Dit is een gecom
pliceerd sociologisch probleem dat niet in één
discussie opgelost kan zijn. Bedoeling is dat
wij ons als staatsburger verantwoordelijk voe
len en samen zoeken naar een standpunt.
IJII!lllllllllllllll|l|lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllll!lll|lllilll!l!l|lll
j Vraagt dan steeds naar Ketjap A I
I import met de rode dop met ons merk 1
J er op. U koopt dan betere Ketjap voor I
1 minder geld. i
i Importeur
I unka-KatraI
Dr. Augustijnlaan 40, j
I Rijswijk Z.H.
PASARMALAMÏONGTONGHOUTRUSTHALLEN PA
2 5
Traditiegetrouw houdt TONG TONG y
_I
ook dit jaar weer de
i
h
03
3
CC
K-
3
O
X
z
O
'l—
O
z
O
X
O)
3
cc
3
O
X
O
z
O
cc
03
CL
X
h
03
3
CC
I-
=3
O
x
O
z
O
h
o
z
O
2
cc
03
Indische Jaarmarkt
ditmaal niet in de Dierentuin,
x
03
3
3
O
X
O
2
2
CC
C/3
maar in de
DEN HAAG
Adeer ruimte
Meer mogelijkheden
Ons eerste lustrum is bereikt:
28 februari j.l. bestond het blad
TONG TONG 5 jaar.
Dit wordt straks de
met extra attracties en
vele bekende artiesten.
RESERVEER TIJDIG EEN STAND
Alle inlichtingen:
TEL. 070-55.07.49
Of schriftelijk:
PASAR MALAM TONG TONG
Prins Mauritslaan 36
Den Haag
x
h
03
3
LC
h-
=3
O
x
z
O
2
cc
03
PASARMALAMTONGTONGHOUTRUSTHALLEN
3
O
X
O
z
O
h
o
z
O
2
cc
03
CL
PA
en de huid fluweelzacht en fris. ABRADOR verwijdert in een handomdraai fruit- en
groentevlekken, olie- en vetvlekken, vlekken van inkt, verf, teer, hars en nicotine,
kortom het hardnekkigste vuil en alle kwalijke geuren van de huid. Het inzepen van
het gehele lichaam bij het baden met het geurige MAGMA SCHUIM geeft een verkwik
kende massage met dieptewerking, bevordert de bloedsomloop, ontspant en verfrist.
Bovendien houden de kosmetische bestanddelen in ABRADOR, zoals lanoline, lecithine
en physioregen de huid jong en gezond. Gerstekorrel en eelt verdwijnen na enkele
malen wassen met ABRADOR. Branderige en pijnlijke voeten schenkt ABRADOR
weldadige verzachting.
VRAAGT UW DROGIST PRUS per stuk
VOOR DE HANDEL: IMPORTEUR HANDELSONDERNEMING VAN DER SMITTE
TELEFOON: 070-633265 PIJNBOOMSTRAAT 57 DEN HAAG
23