Indonesische S^unst Kwartaalabonnement Koperwerk uii Midden-Sumaira (vervolg) Maleise pantoen 1 Mogen wij onze kwartaal-abon- 1 nees eraan herinneren, dat het 1 tweede kwartaal is begonnen. Als U het abonnementsgeld nog niet gegireerd heeft, wilt U het dan n NU storten op giro 6685?. Op g 1 het strookje s.v.p. vermelden: abonnement 2e kwartaal '63. 1 Dank voor uw medewerking! ADMINISTRATIE j iliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiinnitii tevens zilversmeden, van vader op zoon. De kopergieter maakt pijpen (toelpang), mesgre pen, kalkdozen (porhapoeran), tabaksdozen (portimbahoan), sirihstampers (panoetoean), armringen (leang), vingerringen (tintin), en bij het modeleren gebruikt de toengkang geen tekening of voorbeeld. De navolgende sier motieven worden dan genoemd: gadjadompak (leeuw), boraspati (hagedis), hoeting (kat), tali pioe (gedraaid touw), kogeltjes (poeroer poeroer, mata mata), C-vormige (si morhait) en S-vormige (goendoek pahoe) figuurtjes. Deel van Batakse vuurslag Foto's: Ned. Indië „Oud en Nieuw" Armring Bataklanden Op de Batakse gordelhangers komen meerma len buffelkoppen voor. Ook de menselijke figuur is blijkens andere gordelhangers een siermotief. Bi) de Bataks, evenals in de Pa- dangse Bovenlanden, dus een kunst, die al- lengskens door allerlei oorzaken zeker niet het minst door het voortschrijden der Westerse „beschaving" en gebrek aan Westerse belang stelling aan het verdwijnen is, zodat men zich bepaalt tot het maken van gebruiksgoe deren, zoals arm- en voetringen, ringen, sirih- doosjes, enz. 6. H. Apa goena, berkain batik, Kalau tida' dengan soetjinja? Apa goena berbini tjantik, Kalau tidak dengan boedinja? (Welk nut heejt een batik doek, als die niet schoon is Welk nut heeft een schone vrouw als zij geen verstand heeft?) ingezonden door L. C. H. 15 Gebruiksvoorwerpen worden nog in grote hoeveelheden vervaardigd, doch sier voorwerpen slechts weinig, en dan nog slechts op bijzondere bestelling. Alleen in de Karo- en Bataklanden worden nog allerlei sieraden gemaakt, o.a. arm- en voet ringen van geel koper. Een eenvoudige vorm van versiering is het a jour bewerken waarmede ongemeen mooie effecten kunnen worden bereikt en dat veel toegepast wordt bij de bronzen, overigens ongeornamenteerde stukken. heeft de kopergieter meermalen geïnspireerd Zo zien wij in koper gegoten de moskee met haar drie pagodegewijs kleiner wordende daken; de langgerekte woning van de aanzien lijke Padanger, herhaaldelijk in werken afge beeld over Indonesië, de fraaie balai, waarin de hoofden samenkomen; het sierlijke, naar boven breder wordende en met idjoek bedekte padischuurtje (rangkiang), veelal versierd met kleurig snijwerk (oekiran) en stukjes spiegel glas. Alvorens een blik te werpen op het Batakse koperwerk, moge nog genoemd worden de vrij primitieve buffelkarretjes, de kalkdoosjes (ba- rambang), de forse ketels op voet (tjeret) met deksel aan ketting en gebogen tuit, de kommen (moendam), de sirihbakken, de scha len op voet (doelang) en de sapi-bellen. De Batakse kopergieters (toengkang) zijn Zilveren- sirih kalkdoosje uit Padangse Boven landen Belangrijker is de versiering in reliëf. Deze is reeds aanwezig in de was, hetzij door middel van stempels, enz., zodat bij het gieten het ornament tegelijk ontstaat. Hier en daar wordt het met bijteltjes nog wat bijgewerkt en aan gevuld. Dit ornament ligt dus hoger dan het fond, in tegenstelling met het ornament, aan gebracht door ciselering, zoals meestal woidt aangetroffen op Javaans koperwerk. Naast reliëf-ornament vinden wij ciseleerwerk, versiering door graveren en door in- of opleg ging van gekleurde stenen en andere metalen, terwijl tenslotte doch dit geldt niet voor het zware gegoten koper, maar voor het dun nere, uitgeslagen messing, nog genoemd moet worden het drijfwerk. Dit laatste vergt buiten gewone kunstvaardigheid, want van eenvou dig afgieten met ornament en al is natuurlijk geen sprake. Soms treft men Padangse doosjes aan met dergelijk drijfwerk. Deze zijn belang rijk fraaier dan de gegoten exemplaren. Zon der twijfel is dat werk uitgevoerd door be kwame zilversmeden, want geheel soortgelijke doosjes ziet men het uit Sumatra afkomstige zilverwerk. De versieringsmotieven zijn ont leend aan dier- en plantenrijk. Hiernaast vindt men arabesken, geometrische figuren, halve of concentrische cirkels, de spiraal en de recaci- trante spiraal, Arabische en Batakse letters. Meermalen ziet men de reliëfversiering ver enigd met ciseleer- en graveerwerk en ook wel met incrustatie en inleg van gekleurde stenen. In het bijzonder ziet men die verschillende vormen van versiering verenigd in de lang werpige Padangse doosjes (salapah). Men vindt daaronder ware juweeltjes van klein kunst, wier vervaardiging veel tijd, en moeite geëist hebben, en die bovendien een bijzon dere bekwaamheid en artistieke aanleg der vervaardigers verraden. De karakteristieke Menangkabause bouwkunst

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 15