VAN HIER EN GUNDER IN DIT NUMMER: Vaste rubrieken OP PAG. Van hier en gunder2 Eresaluut: Prof. J. Chr. v. Eerde 4 Krembangan10 Geografische namen op Java12 MYANA voor de vrouw 14, 15 en 16 TANTE MIEKE voor onze bibit 17 Navorser. De stichter der Vorstenlanden 20 Ting Ting's25 Redactioneel Begrijpende lezers van Tong-Tong 3 Indischgast met vuile lei3 Dicht naast elkaar5 jubilea Dr. W. J. K. Neuberger6 Sport Karate8 Sagen en Legenden Ratoe Loro Kidoel18 Reacties t an abonnees Herstel van betrekkingen5 Jan Verboom4 Bijgeloof13 Abonnees vertellen Full spead ahead9 Een rampdag11 De boze geest in de waringin 13 Saluut aan een dikke Don Quichotte 13 F.en vreemde geschiedenis19 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT 7de JAARGANG No. 19 PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELE FOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 6685 TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG. Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand. Prijs per nummer: f 0.50. Abonnementsprijzen Nederland: kwartaal f 2.50, Halfjaar f 5.Jaar f 10. Abonnementen Buitenland (per jaar en per lucht post): Australië f 43.Nieuw Zeeland, Zuid Afrika, Brazilië f 33.Nieuw Guinea, Canada f 27. Suriname, Antillen f 21.West-Europese landen f 15.-. Abonnementen Buitenland (per jaar en per zeepost), voor alle landen f 15. Agente voor Canada Mevr. E. Ie Sueur-Zimmer, 1 Rlchview Side Road, RR 1. Islington, Ontario, Canada. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 137 Whittier California U.S.A. Tel. 693-4443 Month 1.Half Year 5.Year 10. Uitgave TONG-TONG N.V. Onder redactie van TJALIE ROBINSON. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. 2 RIJK EN ARM Als ouwe koffieboer-sobat zit ik dikwijls stom verbaasd naar je te kijken, zoals je daar hoog in de wolken omgaat met kandjeng-kandjeng amat besar. Ister miljonair, ister minister, ister professor-professor. Dineren in Garoeda en Chalet Suisse, niet meer met de fiets, maar met ae auto. Bonn, Parijs, Madrid, New-York. Hoe is dat rijke leven eigenlijkBoengkie W Arm, Njoo, armAl die andere lui hebben óf een hooggesalarieerde pangkat óf een enorm kapitaal achter hun bedrijf. Ik heb niets. Mijn auto betekent voor mij niet meer dan de auto van de haringboer op de markt (noodzakelijk transportmiddel voor het bedrijf eigenlijk te duur, maar onmisbaar voor het hoge tempo waarin gewerkt wordt). Ik krijg niets cadeau. Alle beren moeten betaald worden (en waar het niet uit de lengte komt, moet het uit de niet al te brede breedte komen, telkens weer). Eten in dure tenten: heus, Mohamed moet bij de berg komen, want de berg komt niet bij Mohamed. Itoe ndah meevallen, ló Arm bestaan betekent onzeker bestaan. 999 van mijn 1000 lezers hebben elke habis boelan hun vaste pay-check, tot op de cent precies. Ik nooit. Minder abonnementen of advertenties en tóch hoge uitgaven krom liggen. Krom liggen thuis apa boleh boewat. Maar krom lig gen in Chalet Suisse, pijnlijk Peh Ik ken jou goed genoeg, Boengkie, om te we ten, dat je me mijn „rijkdom" niet misgunt omdat je beter weet. Omdat je weet dat rijk zijn betekent je krom werken. En dat erg veel „kromme werkers" per slot van rekening nóg niet rijk worden. Ik zweer je dat ik, sinds ik aan Tong-Tong werk, geen één (zegge en schrijve: GEEN EEN) zorgeloze dag meer ge kend heb als toen bij de koffieboer, waar je zelfs zonder geld je „seterop klapa kopior" kon drinken en zeggen: „Habis boelan, Ketjil!" Hier zit ik zelfs op de eerste van de maand uit te kijken naar de beren die mij brullend opwachten op de 31ste. Geen gadji die vanzelf binnenkomt. Geen één vrije zaterdag en zondag. Nooit meer: na vijf uur lekker niksdoen. Poekoel teroes. Poekoel teroes Waarom ik het dan toch doe? Omdat ik móet. Iets achter of in mij dwingt me door te gaan. Een mens kiest zijn eigen leven heus niet. Verder heb ik de overtuiging dat het érgens goed voor moet zijn. En vind ik hier toch ook niets werkelijk zó lollig dat ik er werk voor zou moeten laten liggen. Dus „laat maar beu ken", déh! Overigens vergeet je twee dingen: toen al bij de koffieboer had ik daarnaast ook mijn studie. Verder: ook jouw zoon of jouw tjoetjoek kan straks net zo worden als ik. Milieu heeft weinig te maken met Lot. Okay? Okay En tot ziens! T. R. DF. DOOIE TIJGER Ik weet het wel: ook al zou Tong-Tong door welke oorzaken ook tóch kapot gaan, mijn lezers zouden het mij niet verwijten. Dat neemt niet weg dat ik me vaak toch niet „lek ker" voel. Hoe dan ook: je vraagt toch een inzet en belooft die inzet te honoreren. Het schept een schuld én een gewetensschuld. Hoe dan ook: ik kan niet nalaten vaak aan allerlei lezers te vragen, hoe ze er zelf over denken. Onder al die antwoorden is er één, van Van W., dat ik niet vergeten kan. omdat ik er altijd óók om grinniken moet, al is het verhaal eigenlijk niet juist. Van W. is een gezellige dikke goedlachse Indo, van wie je niet zou zeggen dat hij veel leed ondervonden heeft in zijn leven, en voor wie het vooruitzicht van in Nederland te ster ven eigenlijk een voortdurend droef vooruit zicht is. Van W. dan zei: „Lie, luisteren ja, Lie. Als Tong-Tong tóch over de kop gaat, ja Lie, sajang, maar bismillah*). Het geld was tóch aan andere dingen opgegaan. Nu heb ik nooit tekort. Want door tot dood heb ik deze jaar gangen van Tong-Tong om te lezen. Maar weetje waarom ik lol heb, Tjalie? Kata-nja de Indischman is dood. Net als die idiote tijger weetjewei. En toen die fen denk: „Toch al dood, ik trap'" En dan hij trap. GAOENG lagiSampai hij schrikt zich dood! Naa! Deze Tong-Tong net als gaoeng-nja van die tijger! Ik heb lol!" Ook al kan ik me de pret van Van W. goed indenken, ik constateer toch twee foutjes aan de vergelijking: wij zijn niet dood en wij zijn ook geen tijger. Maar vooruit, dat zal allemaal onze toekomst moeten bewijzen! T. R. Bismallah is veel meer dan een uitroep van berusting. Of een letterlijke vertaling als „in de naam van God". Het is ongeveer: „Alles is omdat God wil dat het zo is, en daarom is het goed ook al begrijpen v.ij het niet". De uit roep is volledig: „Bismillahi arjrahmani arra- him", wat betekent: „In de naam van de barm hartige en goedertieren God". Men moet veel onder Mohamedanen geleefd hebben en meege maakt hebben hoe catastrophes gedragen kun nen worden met deze eenvoudige woorden, om te weten hoe falikant fout de Europese beschouwing is van veel „inlands" leed: „Die lui hebben geen gevoel". Het staat mijlen ver af van ons (zo vaak demonstratief) „in zak en as zitten". Ook omdat het gebruik van dit woord de geest van Van W. zo tekent, citeer ik het pre cies. Onder dit ..onverschillig schouderopha len" verbergt zich een grote innerlijke wijs heid. T. R. BIJ DE VOORPLAAT: PALMPAAS Bij het einde van de donkere winter, als alles weer zichtbaar begon te groeienvierden onze heidense voorouders een groot Lentefeest. Dit gebruik bleef na de kerstening behoudendoch er werd een Christelijke interpretatie aan ge geven. In plaats van de zon, die als godheid werd vereerd, was het de opstanding van Jezus na de kruisiging die we in de Palmpaas terugvinden. De palmtak, het zinnebeeld van overwinning, wordt nog steeds gebruikt bij de viering van Palmzondag. Eertijds trok de jeugd in het hele land, onder het zingen van blijde palmpaasliedjes, met haar Palm stokken in op tocht door de straten. Al eer en meer gingen echter deze toch zo zinvolle gebruiken te loor, waarop van cle zijde van folkloristen getracht werd ze weer te doen herleven, dikwijls met sttkses. En zo zien we dan op vele plaatsen, vooral op het platteland en speciaal in het oostelijk deel van Nederland, de Palmpaas- optochten, waarin de jongens en meisjes hun bonte Palmstokken meevoerenDeze hebben de vorm van een boompje of van een zoge naamde krakeling en zijn rijk versierd met vlaggetjes, sinaasappels, krakelingen en allerlei lekkers. In de top zetelt de haan, symbool van het aanbreken van de nieuwe dag. Ook uitge blazen eieren vinden we er op gestoken. Im mers eieren horen als symbool van vruchtbaar heid en nieuw leven ook onverbrekelijk bï] Pasen, evenals het Paasbrood dat als voortzet ting van de extra bereide koeken die voor het Lentefeest teerden geofferd en gegeten, ook bij ons nog steeds op de Paastafel komt. Laten wij door een nadere beschouwing van de door ROGIER op de voorplaat zo kunstig getekende Palmpaas ons bezinnen op hetgeen er achter al deze symbolen schuil gaat. Laten wii ons verblijden om de boodschap van Pasen. Wij wensen U een gezegend Paasfeest! Wies van Maarset'een

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 2