De vijfdaagse werkweek DODENHERDENKING Overhaast heeft men in Nederland de vijfdaagse werkweek ingevoerd. Overhaast, want voldoende maatregelen waren tevoren niet genomen om een ontwrichting van het economische en maatschappelijke leven te voorkomen. Misschien is dit wat scherp uitgedrukt en volgens statistische maatstaven niet geheel gerechtvaar digd, maar wij durven dit toch vrij positief te stellen, want in de praktijk van het leven zien we de gevolgen zich maar al te duidelijk aftekenen. Natuurlijk misgunnen wij een ieder de vrije zaterdag niet. „Zaterdag" is daarbij eigenlijk fout gezegd. Het gaat om een extra vrije dag. En bovendien heeft lang niet iedereen die vrije zaterdag gekregen. Integendeel: voor heel velen betekent die vijfdaagse werkweek een dermate verzwaring van het werk, dat er op zaterdag extra hard moet worden aangepakt. Vraagt U het maar aan de melkbezorgers, de winkeliers, de groentehandelaren. Deze laatsten hebben in Den Haag besloten, op zaterdag de winkel om 5 uur n.m. te sluiten. Eén uurtje eerder. Dat betekent overigens niet dat zij om 6 uur klaar zijn. Het bedrijfschap Schildersbedrijf heeft tot de huisvrouwen een circulaire gericht om haar medewerking te verlenen, opdat de schilders hun dagtaak om half acht 's-morgens kunnen beginnen. Verzwaring dus van de taak, ook van de huisvrouw, die toch al zo hard moet zwoegen. Zeker, het gaat hier maar om een paar dagen, gedurende welke de schilder bin nenshuis zijn werkzaamheden moet verrichten. Maar op zoveel ander terrein ligt deze ver zwaring, dat zij op haar „vrije dag" géén mens meer is. En hoe staat het met de vrijgezellen, die gemeenlijk hun boodschappen (moeten) doen in het vrije uurtje tussen de middag, dat nu ook zodanig is ingekrompen, dat dit vrijwel onmogelijk is geworden? Het zijn maar even een paar voorbeeldjes. We hoeven niet bij alle takken van dienst en van dienstverlening stil te staan om te weten dat de stillegging op zaterdag niet mogelijk is. Het leven gaat immers door? Er zullen steeds zieken zijn op zaterdag; er zullen mensen ge boren worden en sterven op zaterdag; er zul len ongelukken blijven gebeuren op zaterdag. En zolang niet alles zodanig gemechaniseerd is dat menselijke handelingen overbodig zijn, zal de dienstverlening op vele levensgebieden noodzakelijk zijn. Maar voorlopig zitten we door deze overijlde maatregel in de knoop. Door de stopzetting van het werk op zaterdag moet op de andere dagen harder (lees: langer) gewerkt worden. Aan het menselijk arbeidsvermogen worden daarmede extra eisen gesteld. Eisen waaraan soms onmogelijk voldaan kan worden. Wij hoeven hier alleen even te duiden op de aloude wet van de verminderende meeropbrengst. Daarnaast moeten we bedenken: vrije zaterdag voor de een betekent: harder werken voor de ander. De openbare vervoermiddelen hebben extra mensen te vervoeren die van hun vrije zaterdag willen genieten. We zitten nu dus, als gezegd, met deze in convenienten. Ook voor ons bij Tong-Tong zijn er vele moeilijkheden ontstaan. De druk kerij werkt zaterdags niet; de post bezorgt op zaterdag geen drukwerken. Valt de 15e of de 30ste van de maand, op welke dagen ons blad moet verschijnen, op een zaterdag, zondag of feestdag, dan wil dat zeggen dat Tong-Tong op de vrijdag tevoren bij U in de bus moet liggen. Het is niet nodig U helemaal voor te rekenen wat dat voor ons betekent. Wel willen wij zeggeh dat de bezor ging door de post, nadat door de drukkerij alles is afgeleverd, over het hele land nog van 3 tot 5, soms nog meer dagen in beslag neemt. Wat is hiermede nog over van de eertijds zo beroemde dienstverlening van onze Tante Pos. Als gezegd: wij misgunnen niemand de extra vrije dag. Ook ons zelf niet, dat begrijpt U! Maar als er van dat „vrij" zijn niets meer overblijft door de overspanning op de andere dagen, wat heeft de genomen maatregel dan voor nut. In onze huidige maatschappij moet het moge lijk zijn meer „vrije tijd" te hebben, vrije tijd die dringend nodig is om onze cultuur te handhaven en te vervolmaken. Dit moet moge lijk zijn door de voortschrijding van de tech niek. Maar daarvoor is nodig dat men met overleg te werk gaat, en niet overhaast toe geeft aan opkomende verlangens. Er moet een betere arbeidsverdeling komen, op zodanige wijze dat een ieder van een extra vrije dag genieten kan. Vrije tijd die voor geestelijke werkzaamheden gebruikt kan worden, opdat onze cultuur verrijkt worde. Hetgeen insluit dat ook voor het nodige geestelijke voedsel In de dagen dat wij hier in Nederland de doden herdenken, gaan onze gedachten naar de ontelbaar velen, die in de laatste wereldoorlog hun leven lieten. Als straks gedurende twee minuten de stilte bezit zal nemen van het hele land, en wij daarmede de grenzen van de tijd zullen overschrijden, dan zullen wij tevens de ruimtelijke begrenzing niet meer voelen, en wij zullen daar zijn, waar zij die ons het liefste waren thans vertoeven. Velen van hen zijn op onbekende plaatsen ter ruste gelegd, in naamloze graven, massagraven soms. Niemand weet waar. Of zij rusten op de bodem van de oneindige oceaan, die haar wee moedig lied boven hun hoofden zingt. Velen ook liggen op de erevelden, waar kruis na kruis, rij na rij de plaats markeert, waar eens het stoffelijk omhulsel van de geliefde aan de aarde werd toevertrouwd. Vredige erevelden, wat afzijdig gelegen van het drukke stadsverkeer. Menteng Poelo bij Djakarta, Kalibanteng bij Semarang, Kembang Koening bij Soerabaja, Pandoe bij Bandoeng... En nog zoveel andere. Zij zijn in beheer bij de gezorgd zal moeten worden, al naar de behoefte van de groeperingen, opdat voorkomen wordt dat de mens tot een machine wordt. Nu de civilisatie in het Westen een zo hoge vlucht heeft genomen, zullen wij ons moeten inspannen opdat niet ons moreel en ethisch besef bij het technisch kunnen achterblijft. Wij moeten echter beide bewegingen goed met elkaar in evenwicht brengen. Door de invoering van de vrije zaterdag heb ben wij voorlopig een stap teruggezet, in plaats van vooruit. De berading op de volgende stap zal des te intensiever en overdachter moeten zijn om deze fout goed te maken. Wij hopen dat door de verantwoordelijke autoriteiten hier aandacht aan zal worden besteed. Natuurlijk zijn deze paar korte op merkingen niet voldoende om een zo belangrijk onderwerp te behandelen. Wïj pretenderen ook niet, dat we er voldoende van af weten. Daar voor zijn uitvoerige onderzoekingen nodig. En wat wij boven zo positief stelden kan daarmee misschien wel geheel ontzenuwd worden. Wij wilden slechts enkele gedachten over dit vraag stuk naar voren brengen, gedachten die hun oorzaak vonden in de moeilijkheden die wij moeten overwinnen en de inspanning die wij ons allen moeten getroosten om Tong-Tong op tijd bij U in de bus te krijgen. En wij poekoelen teroes WIES VAN MAARSEVEEN Oorlogsgravenstichting. Ook na het verbreken der betrekkingen tussen Indonesië en Neder land mocht deze Stichting haar werk blijven voortzetten. En door haar bemiddeling werden door familieleden en vrienden bloemen gelegd op de graven, als teken van herinnering en liefde. De Indonesische autoriteiten hebben daartoe steeds hun medewerking verleend. Op dezelfde dag als hier werd er een Dodenher denking gehouden. Ook dit jaar zal zij onge twijfeld plaatshebben. In de plaatsen, waar de O.G.S. vertegenwoor diging heeft, worden deze bloemleggingen ook wel uitgebreid tot de gemeentelijke begraaf plaatsen. Nabestaanden, die een bloemlegging op de graven van hun doden wensen, kunnen dit aanvragen bij de Oorlogsgravenstichting, Ban- kaplein 5, Den Haag, door storting van een bedrag van 5.op giro 401000, met de aanduiding: Bloemlegging graf(volledige naam), Ereveld(duidelijk aangeven welk ereveld, b.v. Kalibanteng Semarang) op (gewenste datum van bloemlegging). W. v. M. Ereveld „Antjol' 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 5