j&lah-je-rot
Automobilisme in de ouwe tijd
TIJDELIJK SPECIALE AANBIEDING
2.50 2.50 ƒ4.—
Hoe kèn?
„Je-lah-je-rot" alleen kost 2.50
„De Indo-detective" alleen kost 2.50
MAAR SAMEN BESTELD KRIJGT U
1.— KORTING, DUS SAMEN KOSTEN
DEZE BOEKJES U SLECHTS 4.—
Knip uit of schrijf over:
Beste Tjalie,
Graag maak ik gebruik van deze tijdelijke
speciale aanbieding. Stuur mij stel
(„Je-lah-je-rot" „Indo-detective"). Het j
bedrag ad is per giro/postwissel
naar je onderweg.
Naam:
Adres:
Woonplaats:
Handtekening
Naar aanleiding van het stukje van G. v. Z. op
pag. 6, T.T. van 30-3-'ó3 beleefd het volgende.
G. v. Z. vergist zich als hij de „Oryx" een
Italiaans wagentje noemt, het is n.l. een
Duitse. Van 1909 tot 1912 heb ik een 2-zits
„Oryx" gehad. De eerste met planeet-koppeling
dus twee versnellingen en de tweede met nor
maal drie versnellingen. In Duitsland was voor
de belasting een formule in gebruik, waarbij
de hoogste belastingklasse ging tot 6 P.K.
Boring en slag van de 4 cylinder waren nu zo
uitgerekend, dat de belasting P.K. uitkwam
op 5,99- Als alles volkomen in orde was liep
de wagen op een vlakke weg 60 km per uur.
In 1918 maakte ik voor het eerst de tocht
Medan-Padang met een Buick. Er was toen
nog geen weg „om" het Tobameer. De ver
binding ging van Prapat naar Balige met een
zeewaardige motorboot. Alleen bij Tigaras
kon je met een auto aan het meer komen. Je
overnachtte dan in de pasangrahan in Tigaras.
Toen ik de mandoer vroeg waar de mandi-
kamer was, wees hij naar het Tobameer. De
motorboot bracht de avond tevoren een prauw
naar Tigaras waar de auto dan ingeladen werd.
Meer er bovenop dan erin. Het geval was dan
ook verre van zeewaardig. Bij een soms plot
seling opkomende storm, werd de prauw aan
de dichtsbijzijnde oever vastgelegd en werd de
volgende dag of hoogstens twee dagen later
weer opgehaald om de tocht te vervolgen tot
Balige. Voor die twee dagen moest je dus
voldoende blikjes meenemen. Voor de (nor
maal) 5-daagse tocht Medan-Padang had ik op
Java en Medan kaarten gekocht en kon daar
mee de weg vinden. Na terugkomst in Medan
zei een vriend „Al die kaarten had je niet
nodig, want er loopt één telefoonlijn van
Medan naar Padang en als je daar maar onder
blijft kom je er vanzelf!"
Ir. P. W. M. TRAP
Tegenwoordig zijn de auto's van zo omstreeks
de eeuwwisseling een dure hobby. Ze worden
door hun eigenaren vertroeteld en rijden blin
kend opgepoetst vooral in Engeland, maar ook
in Nederland) eens per jaar een traditionele
race. De inzittenden hullen zich in de passende
autokleding uit de ouwe tijd en het publiek
aanschouwt vertederd de verrichtingen van de
automobielen. Zo van: „Gut-te-gut-te-gut, die
stokoude karretjes doen het waarachtig nog!"
Ze doen het nog en ze deden het in hun tijd
opperbest! Verwey <9 Lugards Automobiel
maatschappij (Soerabaja) maakte in 1907 met
een aantal auto's en een vrachtauto een demon-
stratietocht over Java. Langs vlakke wegen en
langs steile naar ondernemingen hoog op de
Malabar en naar Tosari. De demonstratietrip
werd een ware zegetocht, een prestatie- en
betrouwbaarheidsrit van duizenden kilometers.
Op de foto ziet U enkele wagens even voor
Tosari. De voorste is een Fiat, dan volgt een
Spijker en de vrachtwagen (hier gebruikt als
autobus) sluit de rij. Rt.
Foto: „Weekblad voor Indië".
HUMOR UIT HET OUDE INDIË
DE ALLERBESTE VERHALEN EN MOPPEN
UIT ZES JAARGANGEN VAN TONGTONG
1^1
sfp