j&lah-je-rot Automobilisme in de ouwe tijd TIJDELIJK SPECIALE AANBIEDING 2.50 2.50 ƒ4.— Hoe kèn? „Je-lah-je-rot" alleen kost 2.50 „De Indo-detective" alleen kost 2.50 MAAR SAMEN BESTELD KRIJGT U 1.— KORTING, DUS SAMEN KOSTEN DEZE BOEKJES U SLECHTS 4.— Knip uit of schrijf over: Beste Tjalie, Graag maak ik gebruik van deze tijdelijke speciale aanbieding. Stuur mij stel („Je-lah-je-rot" „Indo-detective"). Het j bedrag ad is per giro/postwissel naar je onderweg. Naam: Adres: Woonplaats: Handtekening Naar aanleiding van het stukje van G. v. Z. op pag. 6, T.T. van 30-3-'ó3 beleefd het volgende. G. v. Z. vergist zich als hij de „Oryx" een Italiaans wagentje noemt, het is n.l. een Duitse. Van 1909 tot 1912 heb ik een 2-zits „Oryx" gehad. De eerste met planeet-koppeling dus twee versnellingen en de tweede met nor maal drie versnellingen. In Duitsland was voor de belasting een formule in gebruik, waarbij de hoogste belastingklasse ging tot 6 P.K. Boring en slag van de 4 cylinder waren nu zo uitgerekend, dat de belasting P.K. uitkwam op 5,99- Als alles volkomen in orde was liep de wagen op een vlakke weg 60 km per uur. In 1918 maakte ik voor het eerst de tocht Medan-Padang met een Buick. Er was toen nog geen weg „om" het Tobameer. De ver binding ging van Prapat naar Balige met een zeewaardige motorboot. Alleen bij Tigaras kon je met een auto aan het meer komen. Je overnachtte dan in de pasangrahan in Tigaras. Toen ik de mandoer vroeg waar de mandi- kamer was, wees hij naar het Tobameer. De motorboot bracht de avond tevoren een prauw naar Tigaras waar de auto dan ingeladen werd. Meer er bovenop dan erin. Het geval was dan ook verre van zeewaardig. Bij een soms plot seling opkomende storm, werd de prauw aan de dichtsbijzijnde oever vastgelegd en werd de volgende dag of hoogstens twee dagen later weer opgehaald om de tocht te vervolgen tot Balige. Voor die twee dagen moest je dus voldoende blikjes meenemen. Voor de (nor maal) 5-daagse tocht Medan-Padang had ik op Java en Medan kaarten gekocht en kon daar mee de weg vinden. Na terugkomst in Medan zei een vriend „Al die kaarten had je niet nodig, want er loopt één telefoonlijn van Medan naar Padang en als je daar maar onder blijft kom je er vanzelf!" Ir. P. W. M. TRAP Tegenwoordig zijn de auto's van zo omstreeks de eeuwwisseling een dure hobby. Ze worden door hun eigenaren vertroeteld en rijden blin kend opgepoetst vooral in Engeland, maar ook in Nederland) eens per jaar een traditionele race. De inzittenden hullen zich in de passende autokleding uit de ouwe tijd en het publiek aanschouwt vertederd de verrichtingen van de automobielen. Zo van: „Gut-te-gut-te-gut, die stokoude karretjes doen het waarachtig nog!" Ze doen het nog en ze deden het in hun tijd opperbest! Verwey <9 Lugards Automobiel maatschappij (Soerabaja) maakte in 1907 met een aantal auto's en een vrachtauto een demon- stratietocht over Java. Langs vlakke wegen en langs steile naar ondernemingen hoog op de Malabar en naar Tosari. De demonstratietrip werd een ware zegetocht, een prestatie- en betrouwbaarheidsrit van duizenden kilometers. Op de foto ziet U enkele wagens even voor Tosari. De voorste is een Fiat, dan volgt een Spijker en de vrachtwagen (hier gebruikt als autobus) sluit de rij. Rt. Foto: „Weekblad voor Indië". HUMOR UIT HET OUDE INDIË DE ALLERBESTE VERHALEN EN MOPPEN UIT ZES JAARGANGEN VAN TONGTONG 1^1 sfp

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 9