NOG EENS MOEDERDAG INTERCOIFFURE POUWELS POUWELS Indo-gesprekken in Amerika HEX TEKEN Is uw garantie voor de beste behandeling van uw coiffure. Fred. Hendriklaan 160 T Den Haag Een der 1200 aangesloten leden 1 in de wereld. 'intercoiffur'e lk ben het met Lilian Ducelle eens, ik vind dat gemoederdag of gevaderdag nonsens. Moe- der- en Vaderdag is hier alleen bestemd voor jonge moeders en vaders die nog ,,mee kun nen"Oude moeders en vaders verdwijnen in het Bejaardenhuis, hoewel ze nog volwassen kinderen hebben, getrouwd of ongetrouwd bij wie ze een best tehuis zouden kunnen hebben, lk zeg „zouden kunnen"maar ik ben ook geen hier geborene. Ik had mijn oude grootmoeder (83 jaar) om me heen. Ze was een lieve oude vrouw, van wie wij veel hielden. Wat kon ze. een gezellige boom opzetten over haar kinder jaren hier in Holland. Maar dat was en is al leen mogelijk in Indië dat oude tjangs gewoon verder bleven leven in het gezin. Maar hier is het: „Ze kan hier niet blijven, hè, ze is lastig en ze is niet meer zindelijk en vraagt te veel zorgen". Hup, dan maar in het Bejaardente huis, daar heeft ze het goed. Maar dat zo'n oud mensje het hart gebroken wordt, wie denkt daaraan? Een oud mens blijft een warm hart en liefde voor haar kinderen voelen. Had ze als jong moedertje misschien ook moeten zeg gen: „Is nu dat kind weer nat, weer een droge luier aan. Wat is dat lastig en wat een zorg vraagt dat kind". Hup, weg er mee? Is dat geen schril contrast, jong of oud moe dertje zijn? Met dat overdreven zindelijk doen hier in de huishoudingen is er geen plaats meer voor ouden van dagen, is er geen liefde meer voor hen. Bejaardentehuizen zijn m.i. alleen een oplossing voor oudjes die geen kinderen of familie meer hebben. Als ze die nog hebben, horen ze bij hen thuis, hoe lastig, hoeveel zorgvragend ze ook zijn. Op die liefde blijven ze recht hebben tot hun dood. Nee, dan was het bij ons in lndië toch anders, God zij dank. Als men nu geen Moeder- of Vader dag heeft, maar gedenkt aan het gebod: „Eert Uwe Vader en Uwe Moeder"dan was men op een betere weg. Daarom Indischgasten, neem bij uw assimilatiepogingen niet alles over. Blijf uw eigen geestelijke waarden behouden, assimi latie is in het algemeen geestelijke achteruit gang. F. RETEL HELMR1CH NASCHRIFT Ik kan niet anders dan het eens zijn met mevr. R. H. Toch heb ik door het staan in het leven nu, met de gedachten aan het leven vroeger, (komt door mijn nog-niet-oud maar allang niet-meer-jong leeftijd waarschijnlijk) een sceptische bijgedachte bij dit inwonen van oudjes in een jong gezin. In ons Indië was dit geen punt. Er was voor Oma of Opa altijd wel een eigen hoekje voor de krossi males. Hoe klein ook de behuizing, er was ruimte omdat het huis „open" was. Er was een tuin, hoe klein ook, waar onze oudjes in konden tjakar-tjakar als ze daar zin in hadden, of alleen maar zitten. Hier in Europa? In Holland? Er is misschien één paatsje bij de kachel vrij, maar meestal dat ook niet. Men leeft immers allemaal in een veel te klein, veel te dicht huis. De kin deren moeten het grootste deel van hun tijd in huis blijven, vanwege het slechte weer. Een eigen kamer voor de kinderen bestaat gewoon niet. Het lawaai en de drukte die voor vader en moeder al vaak niet om te har den zijn, zijn voor onze oudjes zenuwslopend. „Denk aan Oma!" Ik ken genoeg huishoudin gen waar deze waarschuwing de oorzaak is geworden van hooglopende ruzie tussen ouders en kinderen. Om Oma of Opa denken, die misschien niet gezond zijn en d u s ontzien moeten worden. Ik heb medelijden met onze oudjes maar ik heb niet verkeerd begrijpen evenveel medelijden met de kinderen die in zo'n bekrompen ruimte moeten leven. En ik kan begrijpen waarom er ruzies ontstaan. Ik sta ook aan de kant van de huismoeder die het in Holland beslist niet makkelijker heeft dan in Indië. Ons leven was daar immers ook zonder baboe veel, veel gemakkelijker? Als vader of moeder ziekelijk zijn is het voor dochter of schoondochter een onmenselijk zwa re taak. Ook zulke gezinnen heb ik gekend, waar deze offers werden gebracht, omdat men dat gebod naleefde: „Eert uw vader en uw moeder". Dan nog iets: niet alle Oma's zijn even begrij pend en lief. Hoeveel bazige bemoeizuchtige oudjes zijn er, die de eenheid in een gezin onbewust - met hun bemoeiingen verstoren? We leven in een andere tijd. Het heeft geen zin om te zeggen: laten we de goede dingen van vroeger behouden. Het moet, maar niet iedereen kan dat. Niet uit onwil maar ook uit onmacht. In die gevallen is het bejaarden tehuis een uitkomst. Maar... en dat wil ik als punt vooropstellen: laat dat bejaardenhuis er een zijn dat onder liefdevolle leiding staat. Een directrice met begrip voor haar oudjes. Verzorgsters die zich kunnen inleven bij deze mensen, die een heel leven achter de rug hebben. Een huis met reglementen maar met genoeg vrijheden voor onze Omaatjes en Opaatjes, opdat ze zich niet opgesloten, geketend, voelen. Voor onze Indi sche oudjes een EIGEN tehuis in een omgeving en met een leiding die hoort bij HUN leven. Voor dit tehuis zouden wij, jongeren moeten zorgen. Ik geloof dat dit de bedoeling was van ons Indisch Hofje, weet U nog wel? En hoe ver staan we nu? Hoeveel geld is er bijeen gebracht om onze oudjes deze oude dag te bezorgen? Kan het nog? LILIAN DUCELLE „Wij tekenen hierbij aan dat uit dit stuk voor de zoveelste maal blijkt hoe méér men gaat beseffen dat een Indisch tehuis voor ouden van dagen inderdaad zeer gewenst is. Daar om is het zo jammer dat niet harder gewerkt wordt aan de daad. Want de interesse voor het BON-Fonds (waaruit dit bejaardentehuis zou kunnen worden opgezet) is zó klein, dat dit fonds vermoedelijk opgeheven zal worden en natuurlijk de reeds gestorte gelden geretour neerd). Over het algemeen blijft het met de maatschap pelijke initiatieven van de Indische groep slecht gaan. Ook de z.g. assimilatie-voorstan ders(die dus niets van Tong-Tong willen weten) passen zich niet werkelijk aan en zijn b.v. geen lid (of contribuant) van Stichtin gen, Verenigingen of Fondsen, die bejaarden tehuizen opzetten. Later, als men oud is, komt de tijd om bij zo'n tehuis aan te klop pen, en merkt dan dat natuurlijk de vaste leden en contribuanten bij plaatsing voorgaan, zodat de Indisch gast (tijdelijk) wordt afge wezen. Dan begint het geklaag en geween te laat. Dit geldt voor activiteiten op elk gebied, sociaal, cultureel, politiek. In Holland is alles geleid en bestuurd in vaste gemeenschappen. De Indischman die overal buiten blijft staan, is later alleen. RED. „Waarom maak je niet vaker een avondje vrij om te komen babbelen?" „Ini struggle-for-life-nja, Tjalie! Ndah taoe bèrès..." „Ik hou het meest van satee toerki". „Apa itoe, Turkse satee! Nooit van gehoord!" „Tsk! Satee van turkey toch, kalkoen. Masa je weet niet!" „Waar ga je deze zondag naar toe?" „Altijd één van tweeën: óf naar de goenoeng óf naar de bietsj (beach) DAG GEBOUW, DAG! Zo sloopt men in Amerika een gebouw. De meeste gebouwen, niet alle, zitten nogal „luch tig' in elkaar. Een stalen geraamte, hout, een vulling die erg veel lijkt op de vulling van een Europese winterjas en piaster. Er is dus niet zoveel kracht voor nodig om de zaak op te ruimen als het nodig is. Een grote hijskraan met een enorme stalen kogel. U kunt hem nog net zien op de foto, boven die stofwolk. De kraan slingert de kogel met kracht tegen de muren van het gebouw aan, U ziet zelf hoe vlot de boel weggerammeid wordt. We zijn niet blijven kijken tot alles met de grond gelijk was, maar ik meen dat men in een week een hele straat op deze manier wel „schoon" krijgt. Los Angeles.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 16