Pasar Malam „Uit en Thuis" Geografische plaatsnamen Jos. van Arcken t Koop Uw bij: GOED LEZEN! De Belangenvereniging „Uit en Thuis" is geadop teerd door René Sleeswijk's Nederlandse Revue Snip en Snap INDISCH JAARMARKTFEEST IN DE HAAGSE DIERENTUIN 4, 5 en 6 October a.s. open van 1 2 u. tot middernacht Als men bedenkt hoevele plaatsnamen oor spronkelijk Indiase plaatsnamen zijn, door de invloed der hier op Java, men mag haast wel zeggen inheems geworden mythen, legenden en verhalen van de Hindoe's de Javanen be kend zijn geworden, en dat men algemeen geloofde, dat wat in die verhalen van goden en vorsten verhaald wordt, eigenlijk op Java heeft plaats gehad, dan moet men a priori reeds veronderstellen, dat ook de landen en steden, waarover zij heersten en waarin zij verblijf hiel den, door de Javanen op Java zullen gelocali- seerd en gezocht zijn, en dat men onder de plaatsnamen van Java ook Indiase vinden zal, die zonder enige etymologische gedachte toe gepast en in gebruik genomen en gekomen zijn. Op deze wijze zijn vermoedelijk ook geogra fische namen te beschouwen als Soemeroe, Smeroe, de goudberg, die volgens de cosmologie der Poerana's met zijn top tot in de boven ste hemel en met zijn voet tot in de laagste hel reikt, en die alzo de goden uit alle hemelen in staat stelt op de aarde neer te dalen (de Balische meroe stelt symbolisch deze berg voor); Indrakila, Indragiri, de berg van Indra, die beveelt over donder, bliksem en regen, de heer van de Indraloka of Indra- hemel; Brahma (de Bromo), waar god Brah ma nog jaarlijks door de Tengerezen wordt vereerd; Baroena of Broena voorm. hoofd plaats van een district, thans verdeeld over Wonosobo en Bagelen, naar de gelijknamige godheid; Basoeki, Besakih, oorspronkelijk de slaingen-koning, machtig om regen te ver werken, een der volgelingen van Baroena, wiens naam voor de huidige Javaan slechts betekent', welvaart, rijkdom; Bajoe, berg- en dorpsnaam, naar de windgod; Ardjoena, thans de Javaan slechts bekend als de derde der Pandawa'suit de wajang poerwa, doch die een zoon is van Indra. Misschien vallen ook de plaatsnamen van Madioen en Kediri onder deze groep. Zonder enige etymologische bijgedachte zullen ook zijn ontstaan plaatsnamen als Soekawati (o.a. een desa in Djombang en in Gianjar op Bali), het hemelse verblijf van Amitabha, een der vijf Tathagata's of Dhyani-Boeddha's, dus aan de Boeddhistische mythologie ontleend; Banten, thans Kromo-vorm voor „bali" d.i. offer. Onder de riviernamen schuilen stellig ook wel namen van deze soort; op Bali al thans heten verschillende rivieren Gangga (Ganges). Opvallend is het, dat zo weinig namen aan de Mohammedaanse gedachtensfeer zijn ontleend. Telt men de talrijke plaatsnamen Kramat (heilig graf) en daarmede samengesteld niet mee, en evenmin de reeds genoemde Pesan- tren's (waarvan er sommige in oorsprong toch uit de Hindoetijd zijn), dan kennen wij alleen Koedoes, een Arabisch woord „heilig", „ge wijd" en Sarengat bij Blitar, de Javaanse ver bastering van het Arabisch sjari'at, de „wet" van de Islam. Wij zullen later zien, dat het volk bij zijn dichten van volks-etymologiën echter wel degelijk meeleeft met de apostelen van de Islam op Java. Deze volks-etymologiën dateren uit jonger tijd, uit de Mohammedaanse tijd. Het woord „hjang", „jang", titelwoord voor godheden, zit in bergnamen als Diëng (met het vererende prefix di) en G. Jang (grens Pro- bolinggo-Bondowoso) Van de naam Priangan, Prijangan, Preanger zijn verschillende verklaringen gegeven, men zie bijv. wat de schrijvers der Soendanese woordenboeken Coolsma en Oosting daarom trent zeggen, alsmede De Haan in zijn „Prian gan" (Dl. III, pg. 458). Oosting denkt aan een afkorting van Tanah Prajangan, het land der prajangan of van vrouwelijke geesten, dan wel van „peri kajangan", de peri's, een Per zisch woord peri nymf, zijn ook in de Indiase wereld bekend geworden. Coolsma acht een van Inheemse zijde verstrekte verkla ring waarschijnlijk, n.l. van het Soendanese „yang", d.i. weg, verdwijnen, dus periangan, het land der verdwijners, n.l. van lieden, die uitweken toen een hoofd uit Tjerebon hen wilde dwingen tot het aannemen van de Islam. De naam van het gewest kan afkomstig zijn van die van een dorp, gelegen ten O. van Tjiamis. C. H. OMEGA - horloge Laan van Meerdervoort 520 Den Haag Telef. 336441 Wij maken onze lezers er op attent dat onderstaande advertentie uitgaat van de Belangenvereniging „UIT EN THUIS", dus dat deze Pasar Malem niet door Tong-Tong wordt georganiseerd. Belt U ons daarom niet op voor inlichtingen, die wij U niet kunnen geven, doch onderstaand telefoonnummer; Den Haag tel.: 55 82 10. Redactie Oosters eetfeest Kermisattracties voor jong en oud Elke dag dansen Internationale dansgroep Floorshow Verkiezing Miss. wordt later bekend gemaakt Amerikaanse, Nederlandse en Oosterse stands „Het oude indië" in beeld en in woord Onder leiding van mevrouw Mary Brückel-Beiten, de „moeder" van de Pasar-Malam in Nederland Voor huur van standruimte inlichtingen bij het Comité Pasar Malam ,,Uii en Thuis" Den Haag, van Aerssenstraat 217Tel. 558210 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 19