Rudolf Bonnet KOPEREN DIENSTJUBILEUM VAN OOM PIE De kunstschilder Bonnet in zijn atelier te Ubut op Bali Foto: Kempen Kunst, en niet in de laatste plaats de schilderkunst, is universeel. Haar schoonheid spreekt alle talen. Misschien geldt dit voor de literatuur slechts in betrekkelijke mate; in elk geval zal zij doorgaans eerst de technische bewerking van een goede vertaling dienen te ondergaan. Maar de plastische kunst en de muziek spreken uit zichzelf alle talen ter wereld; ze zijn voor iedereen met enige musische gevoeligheid verstaanbaar. Toch speelt bij die universaliteit van schoon heid en ontroering ook hier de eigen nationale geaardheid en achtergrond van de kunstenaar een rol. Het maakt een groot verschil of een schilderij onder de laaghangende wolken van Holland of onder de open blauwe luchten van Italië is ontstaan. De schilder legt in zijn werk altijd iets van het „klimaat" van zijn eigen land, zijn nationale herkomst, ook zelfs als het bijv. niet om een landschap maar om een stilleven of een portret gaat. De kleuren zijn overal anders. Zo komt het dat maar weinig Nederlandse schilders er in geslaagd zijn de echte sfeer van een tropen-landschap, van het oosterse licht, in hun werk te vatten, hoewel zij dat vaak genoeg hebben geprobeerd. Er is, als wij aan Indonesië denken, trouwens nog iets anders dan alleen maar het volkomen verschillende licht, namelijk de stijl, de ziel van het oosten, de uitdrukking van het inner lijk. Een van de weinigen die én „klimaat" én geestelijk wezen van Indonesië, in het bijzon der Bali, op een werkelijk doordringende manier hebben weten te benaderen is de Ne derlandse schilder Rudolf Bonnet. Hoe sterk zijn begrip voor die geheel eigen sfeer van de Balische kunst was en is blijkt wel het meest duidelijk uit het feit dat hij op zijn beurt, in nauwe aanraking met Balische kunstbroeders, zelf een belangrijke bijdrage heeft geleverd tot de vernieuwing van de (eigen, authochtone) Balische kunst. De artistieke verwantschap heeft daar tot een vruchtbare wisselwerking geleid. In de kunst van Bonnet herkent men het wezen van Bali, in de nieuwere Balische kunst iets van de geest van Bonnet. Rudolf Bonnet is geen „geboren Indischman". Hij zag in 1895 te Amsterdam het levenslicht en volgde daar de Rijksschool voor Kunstnij verheid en de Academie voor Beeldende Kuns ten. Daarna heeft hij vele Europese reizen gemaakt, die zijn blik en zijn kunstenaarsmo gelijkheden verruimden. In 1920 vestigde hij zich in Anticoli Corrado, een bekend kunste naarsdorp bij Rome. Zeven jaar later bezocht hij Tunis. Maar de zon van Italië en van Afrika waren hem kennelijk nog niet genoeg. In 1928 vertrekt hij naar Indonesië en vestigt hij zich op Bali, het plaatsje Ubut in het zuiden van dit cultureel zo begenadigde eiland. Hij zou er blijven tot enkele jaren geleden, nu weer in Anticoli Corrado wonend, met nog een schildersatelier in het Gooise Blaricum, waar men hem zo nu en dan ontmoeten kan. En met een hart vol verlangen naar Bali, waar hij de beste en de artistiek meest rijke jaren van zijn leven heeft doorgebracht, samenwerkend met Balische kunstenaars en de in 1942 over leden Duitse schilder Walter Spies, die even als Bonnet geheel en al in stijl en geest van Bali's artistieke wezen is opgegaan. Bonnet is in Nederland teruggekomen met een schat aan eigen unieke kunstwerken, waarin oost en west tot een merkwaardige en gelukkige synthese gekomen zijn. Maar hij is niet naar Europa gegaan zonder Bali ook iets na te laten. In de eerste plaats zijn stijl-invloed. En dan, meer materieel, het museum voor Balische kunst in Denpasser, door hem ontworpen en gebouwd, waarvan hij tot zijn vertrek uit Indonesië een paar jaar geleden de leiding heeft gehad. De heer W. H. Geertsema, onder zijn vrien den beter bekend als Oom Pie, zal voor vele Tong-Tong lezers zeker geen onbekende zijn, al was het alleen maar omdat hij 33 lange jaren lid was van de voetbalvereniging HERCULES, waar hij in zijn jonge jaren „het kanon" werd genoemd. Na 33 jaar dienst bij de K.P.M. gaat hij nu op 1 oktober a.s. andermaal een jubileum vieren en wel zijn 121/2 jarige dienst bij de Firma Tomson te Scheveningen. In een later nummer hopen wij iets meer over zijn loopbaan te vertellen. Intussen: Proficiat, Oom Pie. Bonnets schilderstijl heeft het karakteristiek- onbewogene van het oosten, strak en precies van lijn, sterk decoratief. Dit onbewogen-zijn betreft overigens alleen het uiterlijk, niet de geestelijke inhoud van het oosten, noch van Bonnets werk, dat juist van grote spanningen en gespannenheid blijk geeft, innerlijk ver werkt, en daardoor vaak van een ongemeen poëtische bekoring. De werkelijkheid der doorgaans decoratief opgevatte verbeelding wordt dichterlijk ge transponeerd, zowel in zijn schilderijen als in de krijttekeningen, in de landschappen, de tempels die hij maakt, maar ook in de por tretten, waarvan vaak een geheimzinnige sug gestie uitgaat, de werking van een verbor gen „oosterse kracht", wat dat dan ook precies wezen mag. Het valt moeilijk te definiëren. Men kan het, zoals bij alle ware kunst, in hoofdzaak alleen maar ondergüdn. Zijn latere, meer recente oeuvre, veelal uit Italië, vertoont wat meer mouvement, maar ook hier valt toch steeds nog de „Balische" stijl te onderkennen, het verfijnd-strakke, aris tocratische, dat veelal zo kenmerkend voor het oosten pleegt te zijn. Zo is Bonnet een van die zeldzame kunstenaars die er in geslaagd mag heten de „nationale taal" van zijn palet te doorbreken, en daardoor de universaliteit van de kunst nog meer te verbreden, niet enkel een éénheid in schoon heid te scheppen, maar ook in stilering, aard en innerlijke spraak. Hij behoort tot die unieke figuren die in hun begrip en uitingswijs een synthese hebben ge vonden tussen oost en west, wat een verdienste is van de kunstenaar maar ook van de méns. WILLEM BRANDT Wij hebben aan het artikel van de dichterI schrijver Willem Brandt, die zelf jarenlang in het oude Indië en het latere Indonesië ver bleef, weinig meer toe te voegen. Op de omslag van dit nummer ziet V een proeve van Bonnet's werk, verkleind, maar in de originele kleuren. Wellicht bent U in het gelukkige bezit van een originele Bonnet, misschien wilt U na alles wat U nu over de schilder onder ogen heeft gehad, graag wat meer van zijn werk zien. In beide gevallen zult U ongetwijfeld grote belangstelling hebben voor onze Bonnet-kalen der, de Tong-Tong kunstkalender voor het volgend jaar. Deze kalender zal n.l. een zeven tal reproducties bevatten in de oorspronkelijke kleuren van de schilderijen, waarvan er zes (5 portretstudies en 1 pentjakfiguur) in Bali werden gemaakt en één zijn laatste Italiaanse periode vertegenwoordigt. De prijs voor al dit schoons bedraagt (nu nog) slechts 5.20, maar daarover en over de wijze van bestellen leest U meer op de midden pagina's van dit nummer, waar ook de beide andere kalenders voor 1964 staan aangekon digd. E. D. 1

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 7