v.J De Ned. Antillen H. VAN KRALINGEN U KUNT „WINKELEN" BIJ foFLff ^önTïf ZONDER DAT U DE DEUR UIT HOEFT (Vervolg van pag. 8) Dan als laatste in de groep het kleine eiland Saba. Het is slechts ongeveer 13 km2 groot en telt nog geen duizend inwoners. Met zijn steil uit zee rijzende rotsen is het moeilijk bereikbaar en de landing brengt altijd wat problemen met zich mede. Thans is men echter doende, een klein vliegveld te bouwen. Als dit eenmaal gereed zal zijn, kan het eiland worden bereikt met kleine vliegtuigen, waar door het uit zijn isolement zal worden bevrijd. Saba bestaat slechts uit één enkele vulkaantop, die 850 meter hoog is. Stranden ontbreken. De hoofdplaats heet „The Bottom" en het klinkt altijd wat vreemd in de oren, wanneer men iemand hoort zeggen: „Ik ga naar boven, naar The Bottom". Oorspronkelijk bestonden op Saba alleen een soort wandeltrappen, die de verschillende ne derzettingen met elkander verbonden. Thans heeft men een aantal van die paden herschapen in wegen, die voor scooters en jeeps bereid- baar zijn. Door de hoogte waardoor de wind uit zee tot stijgen wordt gedwongen, zijn de hogere berg hellingen vochtiger dan in de nabijheid van de zee. Ook vangen de aan de N.O. winden blootgestelde berghellingen niet alleen meer wind, maar ook meer vocht, hetgeen de plantengroei ten goede komt. In The Bottom, waar weinig afkoeling door de wind plaats heeft, voelt men het klimaat aan als warm en er is een grote bloemenpracht van Bougainville. Op wat grotere hoogte treft men veel orchideeën en varens aan. Nog hoger, waar de bergtop vaak door condenswolken omhuld is, vindt men bananen. Saba is dus wat zijn flora betreft, zeer gevarieerd en daar om boeiend. Op het eiland wonen twee scherp gescheiden bevolkingselementen, elk ongeveer de helft van het aantal inwoners omvattend. In The Bottom wonen de donkere Creolen, waaruit o.a. de vissers voortkomen, terwijl in St. John's Flat een gemengde bevolking huist. Windwardside is grotendeels, en Heli's Gate geheel Europees. Deze Europese bevol king, die Engels spreekt, stamt af van enkele Schotse en Ierse families en allen heten óf Johnson óf Hassell. Op het rotsige eiland bestaat slechts weinig landbouw en de visserij levert slechts aan enkelen een bestaansmogelijkheid. Als gevolg hiervan werken vele Sabanen buiten het eiland, veelal op Noord Amerikaanse handelsschepen. Weinig toeristen bezoeken het eiland. Er is nog geen electriciteit en er zijn geen hotels, slechts twee pasanggrahans. Tot heden is het eiland slechts een maal per week te bereiken met de „Hertha". De bevolking smeekt dan ook om een wat meer frequente verbinding met St. Maarten om hen uit hun isolement te ver lossen. Hoe laat de toekomst van Saba zich nu aanzien Saba's faam is alom bekend. De moeilijk be reikbare bergtoppen en de daarmee zo sterk verwante bevolking spreken tot de verbeelding. Zo schrijft Prof. Boerman in het gastenboek van de pasanggrahan te Windwardside ,,an Eden in the Ocean" en Dr. Ir. Henriques, directeur van de TERNA (Techn. Econ. Raad van de Ned. Antillen) „paradijsachtig onwe zenlijk". Ook wetenschappelijk, als voorbeeld van Euro peanen-kolonisatie in de Tropen, heeft de Europese bevolking van Saba in de wereld literatuur de andacht getrokken. Men kan hieruit dus de conclusie trekken, dat de toeristische aantrekkingskracht van Saba groot is en zeker niet onderdoet voor die van St. Maarten of St. Thomas. Het is dus te verwachten dat Saba binnen afzienbare tijd zijn aandeel zal krijgen in de toeristische acti viteiten in het Caraïbisch gebied. Tot heden zijn de Bovenwindse Eilanden een lustoord van vrede en rust. Geen televisie, geen auto's, zelfs bijna geen wegen. St. Maarten heeft een wegennet van 27 km., St. Eustatius 4 km. en Saba 7 km. Maar de ontwikkeling is niet tegen te houden en het zal niet te lang meer duren, voordat ook daar de juke-boxes en de twist hun intrede doen. Laat ons hopen en wensen, dat dit niet al te spoedig moge gebeuren. G. VERHUIZINGEN INTERNATIONAAL MEUBELTRANSPORT VERPAKKINGEN Komeetweg 17 Den Haag Telefoon 39 47 85 - 72 04 23 MyXZÜVffZ Indo detective en Njai Dasima samen voor f 4.-, Njai Dasima door A. Th. Manusama. Een historische ze denroman van Bata via, waarin Njai Dasima het slacnt- offer van bedrog en misleiding is. Code: nd, Prijs: f 2.50 De schoonste tri omf van de Indo detective door Ucee. Een gezellig speur- verhaal in de Indi sche" wereld van de jaren twintig. Code: id, Prijs: f 2.50 De Piekerans van een Straatslijper door Tjalie Robin son. Deze pocketuitgave is de 8ste druk, dat zegt genoeg... Code: ps, Prijs: f 3.50 Je-lah-je-rot. Humor uit het oude Indlö, de allerbeste verha len en moppen bij een gezameld door de lezers van Tong- Tong. Een boekje vèn U, vóór U. Code: jl, Prijs: f 2.50 TONG-TONG balsem, het equivalent van de bekende ,,obat matjan", op Initiatief van dokter Rama Polderman in Nederland gefabri ceerd naar oude Indische kruidenrecepten, in wijde kring beproefd en perfect bevonden. Code: ba, Prijs: f 2.50. Een rantang is een onmisbaar attribuut In leder Indisch huishouden Bij Tong-Tong zijn aluminium rantangs ver krijgbaar in 2 maten: met 4 en met 2 pan netjes. Code: R4, Prijs: f 11.50 -J- 80 ct porto en R2, Prijs: f 6.50 60 ct porto De TONG-TONG vlag, een sieraad, een sym bool van de goede Indische eigenschap pen Kleurengroen, oranje, wit. Met stan daard voor op de schoorsteenmantel (co de: vl-1). Prijs: f 1.25. Driehoekig, als f iets- of autovlag (code: vl-2). Prijs: f 0.75. BESTELBON Beste Tong-Tonger8, stuur mij uit Jullie waroeng TONG-TONG: (code en aantallen) f (totaalbedrag) Naam: Het bestellen is heel eenvoudig; U hoeft alleen code en aantallen op de bon In te vullen. De bestelbon kunt U in een open enveloppe ais drukwerk (4 ct. postzegel) opsturen naar: TONG-TONG, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. DENKT U ER WÈL OM OOK METEEN HET VERSCHULIDIGDE BEDRAG OVER TE MAKEN (per giro of postwissel). UW BESTELLING KAN PAS WORDEN VERSTUURD NA ONTVANGST VAN UW BETALINGI Adres: Woonpl.: (handtekening) Het bedrag ad f zal per giro postwissel worden overgemaakt (Giro 6685). 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 20