v.J
De Ned. Antillen
H. VAN KRALINGEN
U KUNT „WINKELEN" BIJ foFLff ^önTïf
ZONDER DAT U DE DEUR UIT HOEFT
(Vervolg van pag. 8)
Dan als laatste in de groep het kleine eiland
Saba. Het is slechts ongeveer 13 km2 groot en
telt nog geen duizend inwoners.
Met zijn steil uit zee rijzende rotsen is het
moeilijk bereikbaar en de landing brengt altijd
wat problemen met zich mede. Thans is men
echter doende, een klein vliegveld te bouwen.
Als dit eenmaal gereed zal zijn, kan het eiland
worden bereikt met kleine vliegtuigen, waar
door het uit zijn isolement zal worden bevrijd.
Saba bestaat slechts uit één enkele vulkaantop,
die 850 meter hoog is. Stranden ontbreken. De
hoofdplaats heet „The Bottom" en het klinkt
altijd wat vreemd in de oren, wanneer men
iemand hoort zeggen: „Ik ga naar boven, naar
The Bottom".
Oorspronkelijk bestonden op Saba alleen een
soort wandeltrappen, die de verschillende ne
derzettingen met elkander verbonden. Thans
heeft men een aantal van die paden herschapen
in wegen, die voor scooters en jeeps bereid-
baar zijn.
Door de hoogte waardoor de wind uit zee tot
stijgen wordt gedwongen, zijn de hogere berg
hellingen vochtiger dan in de nabijheid van
de zee. Ook vangen de aan de N.O. winden
blootgestelde berghellingen niet alleen meer
wind, maar ook meer vocht, hetgeen de
plantengroei ten goede komt.
In The Bottom, waar weinig afkoeling door
de wind plaats heeft, voelt men het klimaat
aan als warm en er is een grote bloemenpracht
van Bougainville. Op wat grotere hoogte treft
men veel orchideeën en varens aan. Nog hoger,
waar de bergtop vaak door condenswolken
omhuld is, vindt men bananen. Saba is dus
wat zijn flora betreft, zeer gevarieerd en daar
om boeiend. Op het eiland wonen twee scherp
gescheiden bevolkingselementen, elk ongeveer
de helft van het aantal inwoners omvattend.
In The Bottom wonen de donkere Creolen,
waaruit o.a. de vissers voortkomen, terwijl
in St. John's Flat een gemengde bevolking
huist. Windwardside is grotendeels, en Heli's
Gate geheel Europees. Deze Europese bevol
king, die Engels spreekt, stamt af van enkele
Schotse en Ierse families en allen heten óf
Johnson óf Hassell.
Op het rotsige eiland bestaat slechts weinig
landbouw en de visserij levert slechts aan
enkelen een bestaansmogelijkheid. Als gevolg
hiervan werken vele Sabanen buiten het eiland,
veelal op Noord Amerikaanse handelsschepen.
Weinig toeristen bezoeken het eiland. Er is nog
geen electriciteit en er zijn geen hotels, slechts
twee pasanggrahans. Tot heden is het eiland
slechts een maal per week te bereiken met de
„Hertha". De bevolking smeekt dan ook om
een wat meer frequente verbinding met St.
Maarten om hen uit hun isolement te ver
lossen.
Hoe laat de toekomst van Saba zich nu
aanzien
Saba's faam is alom bekend. De moeilijk be
reikbare bergtoppen en de daarmee zo sterk
verwante bevolking spreken tot de verbeelding.
Zo schrijft Prof. Boerman in het gastenboek
van de pasanggrahan te Windwardside ,,an
Eden in the Ocean" en Dr. Ir. Henriques,
directeur van de TERNA (Techn. Econ. Raad
van de Ned. Antillen) „paradijsachtig onwe
zenlijk".
Ook wetenschappelijk, als voorbeeld van Euro
peanen-kolonisatie in de Tropen, heeft de
Europese bevolking van Saba in de wereld
literatuur de andacht getrokken.
Men kan hieruit dus de conclusie trekken, dat
de toeristische aantrekkingskracht van Saba
groot is en zeker niet onderdoet voor die van
St. Maarten of St. Thomas. Het is dus te
verwachten dat Saba binnen afzienbare tijd
zijn aandeel zal krijgen in de toeristische acti
viteiten in het Caraïbisch gebied.
Tot heden zijn de Bovenwindse Eilanden een
lustoord van vrede en rust. Geen televisie,
geen auto's, zelfs bijna geen wegen.
St. Maarten heeft een wegennet van 27 km.,
St. Eustatius 4 km. en Saba 7 km. Maar de
ontwikkeling is niet tegen te houden en het
zal niet te lang meer duren, voordat ook daar
de juke-boxes en de twist hun intrede doen.
Laat ons hopen en wensen, dat dit niet al te
spoedig moge gebeuren. G.
VERHUIZINGEN
INTERNATIONAAL
MEUBELTRANSPORT
VERPAKKINGEN
Komeetweg 17 Den Haag
Telefoon 39 47 85 - 72 04 23
MyXZÜVffZ
Indo detective
en
Njai Dasima
samen
voor
f 4.-,
Njai Dasima door
A. Th. Manusama.
Een historische ze
denroman van Bata
via, waarin Njai
Dasima het slacnt-
offer van bedrog en
misleiding is.
Code: nd,
Prijs: f 2.50
De schoonste tri
omf van de Indo
detective
door Ucee.
Een gezellig speur-
verhaal in de Indi
sche" wereld van
de jaren twintig.
Code: id,
Prijs: f 2.50
De Piekerans van
een Straatslijper
door Tjalie Robin
son.
Deze pocketuitgave
is de 8ste druk, dat
zegt genoeg...
Code: ps,
Prijs: f 3.50
Je-lah-je-rot. Humor
uit het oude Indlö,
de allerbeste verha
len en moppen bij
een gezameld door
de lezers van Tong-
Tong. Een boekje
vèn U, vóór U.
Code: jl,
Prijs: f 2.50
TONG-TONG balsem, het equivalent van de
bekende ,,obat matjan", op Initiatief van
dokter Rama Polderman in Nederland gefabri
ceerd naar oude Indische kruidenrecepten, in
wijde kring beproefd en perfect bevonden.
Code: ba, Prijs: f 2.50.
Een rantang is een onmisbaar attribuut In
leder Indisch huishouden
Bij Tong-Tong zijn aluminium rantangs ver
krijgbaar in 2 maten: met 4 en met 2 pan
netjes.
Code: R4, Prijs: f 11.50 -J- 80 ct porto en
R2, Prijs: f 6.50 60 ct porto
De TONG-TONG vlag,
een sieraad, een sym
bool van de goede
Indische eigenschap
pen Kleurengroen,
oranje, wit. Met stan
daard voor op de
schoorsteenmantel (co
de: vl-1). Prijs: f 1.25.
Driehoekig, als f iets-
of autovlag (code: vl-2).
Prijs: f 0.75.
BESTELBON
Beste Tong-Tonger8, stuur mij uit Jullie waroeng
TONG-TONG:
(code en aantallen)
f
(totaalbedrag)
Naam:
Het bestellen is heel eenvoudig; U hoeft alleen
code en aantallen op de bon In te vullen. De
bestelbon kunt U in een open enveloppe ais
drukwerk (4 ct. postzegel) opsturen naar:
TONG-TONG, Prins Mauritslaan 36, Den Haag.
DENKT U ER WÈL OM OOK METEEN HET
VERSCHULIDIGDE BEDRAG OVER TE MAKEN
(per giro of postwissel). UW BESTELLING KAN
PAS WORDEN VERSTUURD NA ONTVANGST
VAN UW BETALINGI
Adres:
Woonpl.:
(handtekening)
Het bedrag ad f zal per giro
postwissel worden overgemaakt (Giro 6685).
20