De eerlijke spionnetjes In Amerika bestaat een enorm populair TV-programma en dat heet Candid Camera. Ook in Engeland heeft het voet aan de grond gekregen, maar niet al te vast. In Nederland zal het wel nooit enige vorm van bestaan kunnen krijgen. Bij de Candid Camera worden door verdekt opgestelde camera's argeloze burgers in een val gelokt en ontstaan weergaloos komische situaties, waar het slachtoffer echter, als men hem uit de droom helpt, het hartelijkst zelf om lacht en op verzoek toestemming geeft om de opname voor het hele Amerikaanse publiek te vertonen. Dit TV-halfuurtje is de „doll" van heel Amerika. Enkele voorbeelden: in een restaurant plaatst men een kapstok, waarvan één haakje door middel van een mechaniekje naar beneden geklapt kan worden, zodra op een verborgen knop gedrukt wordt die elders in de zaal is aangebracht. Hang wat aan die haak, druk op de knop, en „joep" valt de jas. Aan de andere knoppen worden jassen gehangen, zodat alleen die ene knop vrij is. Dan begint het „drama": meneer komt bin nen, hangt z'n jas aan de knop en gaat aan een tafeltje zitten. Als hij juist tevreden rond kijkt, ziet hij z'n jas opeens vallen. Gauw hangt hij de jas weer op nu secuurder en gaat weer zitten. Wéér valt de jas! Hij hangt 'm weer op, nu een beetje geïrriteerd of nieuwsgierig. Hij blijft nu een minuut waakzaam naar de knop kijken vóór hij gaat zitten en alweer valt juist dan de jas. Enz. enz. enz. De meest verschillende reacties bij allerlei men sen worden dan netjes (en ongemerkt) ver filmd. Mijnheer A krijgt er genoeg van en gooit z'n jas op een stoel. Een ander wil op die stoel gaan zitten en hangt dus de jas aan de vrije knop op, en als de knop dan na een keertje wéér flop zegt, lacht meneer A zich ook een hoedje. Mijnheer B roept een vriend te hulp en met z'n beiden bekijken en betasten ze de knop van alle kanten, enorm geïnteres seerd, enz. enz. In heel Amerika lacht men zich slap. Ander voorbeeld: op een „vacant lot" tussen wolkenkrabbers wordt aan de straat een deur gezet, compleet met bel en naambord, en verder niets. Dan geeft men een bezorgings kantoor opdracht om een pakket aan dat adres te laten brengen door een bode. De camera's komen in werking. Daar komt de bode; loopt natuurlijk de deur voor het open veld voorbij, komt later, het nummer controlerend, terug, gaat voor de deur staan en belt. Tweemaal, driemaal, wordt niet opengedaan. Kijkt om de deur heen, loopt er om heen, haalt de schouders op, legt het pakket achter de deur neer en gaat weg. Het is bezorgd. Punt. Andere variatie: ergens midden op dat stuk grond gaat een meneer zitten aan een tafeltje met z'n winterjas aan en een paraplu op. Een bode belt, probeert na vergeefs bellen of de deur open kan. Dat doet zij. Hij ziet in de verte de meneer zitten, wandelt over een kronkellaan tegels er naar toe, geeft het pakket af en wandelt netjes zigzaggend het hele eind naar de deur terug, gaat er netjes doorheen, doet de deur netjes weer dicht en gaat heen. Dit num mertje is gewoon adembenemend surrealistisch. Honderden van de raarste verzinsels. Waarvoor men soms dure filmsterren huurt. In één ervan zit Buster Keaton aan een milkbar en doet de waanzinnigste dingen, spettert met z'n ijs, klopt de spatten af en scheurt daarbij een hele mouw af, stopt 'm in z'n hoed, enz. enz. De man naast hem kijkt 'm alleen af en toe eens een beetje bevreemd aan, maar lepelt rustig z'n ijsje op: gekken genoeg op de wereld immers? Sommige opnamen zijn gewoon verbluffend om de resultaten. Een meneer wandelt in compleet harnas met gesloten vizier op straat, neemt taxies, vraagt naar de weg of om de tijd, men helpt hem en keurt hem verder geen blik waardig. Een andere meneer gaat naar een supermarket en loopt overal tussen de toon- tafels rond, maar haalt daar niets van af, maar pikt wat hij hebben wil uit de wagentjes van andere dames en heren. Sommige dames pikken hun keuze terug, andere halen de schouders op en halen zelf weer wat, andere staan een hele tijd perplex en zetten dan de meneer achterna om hun koop terug te nemen. Soms komt er een wilde achtervolging. Je lacht je wat je noemt kripoet. Vaak wordt daarna vooral als de gemoe deren hoog oplopen de zaak opgehelderd en het hele stel staat te bulderen van het lachen. Soms is de cameraman „zuur". Eens b.v. laten ze twee heren in schamele kleren met boefachtig gegrimeerd gezicht over straat lopen, met handboeien aan elkaar vast. Voor bijgangers worden aangeschoten en beleefd gevraagd naar de weg naar de dichtstbijzijnde hardware store, waar ze met een vijl zich los kunnen maken. De heren worden beleefd ge holpen. Net zo lang tot er opeens een politie wagen bij het trottir stopt en een cop uitstapt met getrokken revolver: „You guys get in here quick or..." „Maar meneer..." „Moet ik tot drie tellen? Er in!" Revolver kijkt gevaar lijk nijdig. „We zijn van Candid Camera!" „Je kan me zoveel vertellen, ER IN!" „Maar heus, de camera zit achter die schutting!" Politieman wacht toch nog even tot de camera man te voorschijn komt, maar die vindt nou de mop van zijn leven en komt NIET tevoorschijn, dus worden de acteurs met porren en stoten in de politiewagen gewerkt en af met de geit. Amerika lacht zich wild. Een brievenbus begint opeens tegen voorbij gangers te praten. Er zit een microfoon in en een speaker, verbonden met het huis ervoor, waar een meneer praat en luistert. Een voorbij ganger raakt in gesprek en is zeer in z'n schik. Aan de overkant ziet hij een meneer lopen: „Hey!" roept hij, „come over here: a talking letterbox!" De meneer komt toch wel nieuws gierig (hoewel hij het zijne ervan denkt) over. „Nou", zegt de man op straat, „zeg nou ook eens wat tegen deze meneer". Brievenbus zwijgt. Op alle vragen en aanmoedigingen: geen kik. De eerste man is beteuterd. De tweede man tikt genadig op zijn voorhoofd en wandelt weg. Amerika brult. Op de vreemdste terreinen beweegt men zich. In een restaurant spreekt men af dat de kelners niet reageren als ze aangeroepen worden. Kij ken hoe lang de mensen dat volhouden. Het is ongelooflijk hoe lang veel mensen kunnen wachten zonder boos te worden. De langste hield het een uur vol en wandelende toen toch nog niet kwaad weg. U zegt misschien: het mocht wat: op de laatste Pasar Malam heb ik drie uur gewacht op gado-gado zonder boos te worden! Daarom vind ik U zo sym pathiek! De dierbaarste Candid Camerafilmp jes worden van kinderen gemaakt. Opnamen van kinderen die met een stethoscoop voor het eerst hun hartslag horen en commentariëren, die antwoorden moeten geven op vragen als „Waarom zijn er toch mensen op de wereld?" Vaak adembenemend zijn deze werkelijkheids opnamen. Je leert eruit hoe trouwhartig, geduldig, ver draagzaam de doorsnee Amerikaan is. En om dat je zoiets in nevenvormen zelf vaak mee maakt, weet je ook dat die Candid Camera een reëele doorsnee is. En natuurlijk zijn er ook harde kanten, maar het zijn betoel-betoel kantjes sadja. Ik hoorde in Nederland wel eens zeggen: „Amerika is keihard. Ze laten je gewoon sterven op straat". Dat is een pertinente leugen. Ik heb inderdaad wel eens een dronken kerel z'n roes zien uitslapen op straat natuurlijk ook niet aan de Fifth Avenue of op Times Square, maar somewhere in de Bowery of achter de 9de Avenue. „Laat 'm slapen". Men loopt er om heen en kijkt er verder niet naar om en roddelt er niet over. Langs de freeways waar iedereen 100 kilometer rijdt en geen langzaam verkeer, geen fietsers zijn, ligt wel eens iemand die er ongezien af gereden is. Eenmaal lag een vrouw 34 uur op een bruggenhoofd zonder opgemerkt te worden, eenmaal een vrouw in een ravijn een week lang. Maar niemand kón dat zien. Daar zijn geen fietsers en wandelaars. Er is bij mijn weten geen land dat zó regelmatig zó goedgeefs grote geldsommen schenkt of credieten verstrekt aan volken in nood, zoveel burgers telt die -rijk geworden beurzen beschikbaar stellen voor studenten, zoveel mil joenen beschikbaar stelt voor medisch weten schappelijk onderzoek, wetenschap en cultuur. Laat dan alles wat ook zwart is aan Amerika bestaan, het goede is er onafwijsbaar en is naar mijn overtuiging sterk dominant. Sommige ongewilde tests maken dat soms ineens zonneklaar. Zoals eerder gezegd ver toont de Engelse TV ook de Amerikaanse Candid Camera en maakt zelf opnamen in Engeland over hetzelfde onderwerp. De ver schillen in reactie zijn dan soms verbijsterend. In Amerika werd eens deze scene in elkaar gezet. Op straat loopt iemand gejaagd naar een voorbijganger toe en zegt: „De smerissen zitten me op de hielen. Verberg me of in elk geval, verraad me niet!" en duikt in een trap gat aan het trottoir. Een paar seconden later schiet dan inderdaad een „detective" op die voorbijganger af en vraagt: „Ik zit iemand achterna, die er zus en zo uit ziet. Hebt U hem gezien?" Bij dat trapgat speelt zich dan een verbazingwekkende „strijd" af: van de voorbijganger die hardnekkig ontkent iets ge zien te hebben en nadrukkelijk naar een andere kant wijst, waar iemand heen gegaan kan zijn (want deze kant op is niemand gegaan) en de achtervolger, die nadrukkelijk de ondervra ging doorzet. Een HBS-er raakte daarbij in grote moeilijkheden, want „het achtervolgde wild" maakte gerucht in het trapgat en wekte daardoor de nieuwsgierigheid op van de achter volger die met listen en lagen van het trapgat weggehouden moest worden. Een oud heertje met een pijpje stelde zich krijgshaftig voor het trapgat op en had alleen maar snijdende ant woorden en afwijzingen ter bescherming van de wildvreemde achtervolgde (die dus best een moordenaar kou zijn). Wie dit in Europa ziet zegt: „Zie je wel: dat is dus toch dat gangster-Amerika: dief en diefjesmaat, hoor!" Dezelfde perkara werd in scene gezet in Engeland. Ook daar rent een achtervolgd man naar een voorbijganger toe. „Verraad me niet!" en kruipt achter een schut ting. Waarop de detective opkomt en vraagt naar de vluchteling. Waarop de voorbijganger met de mond luidop ontkent en fluisterend of met vingerwijzingen de aandacht vestigt op de schutting en als de detective het „niet begrijpt" herhaaldelijk en met grote nadruk naar de schuilplaats wijst... Deze hypocrise is rechtuit stuitend en werd dus door Engelse TV-toeschouwers uitgeflo ten), maar bestaat dus veel uitgebreider dan men wel denkt. Uiteraard was de hele grap voor ingewijden uitermate lachlustopwekkend, maar geeft toch te denken en te begrijpen. (Lees verder pag. 19) 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 3